Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:35

Hallo iedereen!

Ik ben opzoek naar iedereen die een tekna dressuur zadel heeft op zijn of haar haflinger. Graag hoor ik je ervaring en hoe de staat van het zadel is naar enige tijd rijden? Is een letek fijner of de kunststof tekna? Hebben jullie een verwisselbare boom of een aangepaste met infrarood? En waar kun je infrarood laten bijstellen? Is er een verschil? *\o/*

Zelf ben ik aan het kijken voor een 18" tekna dus mocht iemand de goude tip hebben dan mag je ook berichten. Wil eerst kijken voor een tweedehands voordat ik nieuw koop. :o

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:39

Zorg wel dat als je er 1 tweedehands wilt kopen dat je een contract maakt.
Dat wanneer het zadel niet past je deze binnen 5 dagen (voorbeeld) kan terug brengen en je geld terug krijgt. Op dit contract moeten de gegevens van jou en de verkoper staan.

janouk
Blogger

Berichten: 17855
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:46

http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html

Wij hebben voor haflinger Meneer Anton een Letek. De verwisselbare boom is voor ons belangrijk omdat hij door de training erg veranderd in bespiering. We hadden eerst een flexibel zadel, maar dat werkt niet voor hem. De Letek ligt beter en geeft meer ondersteuning. We hebben het zadel nu 4 maanden en het ziet er nog uit als nieuw.
http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html hij is op maat gemaakt door equilibrium en na 2 maanden opnieuw aangepast aan Anton zijn ontwikkeling. Plan is dat de controle ieder half jaar plaata vindt, omdat ik wil dat het goed passend blijft en dat kan met dit zadel mooi.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:01

Ik heb de Tekna op mijn Draver gehad dus daar heb je niet veel aan, maar had het zadel bij Interhippique (ruitersportwinkel.eu) vandaan. Zij hebben ook de zadelbomen & een apparaat om de bomen te verbuigen naar wens (ook de verwisselbare boom, mocht je paard tussen 2 maten in zitten). Ze zitten in/bij Cuijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:14

xRiiannex schreef:
Zorg wel dat als je er 1 tweedehands wilt kopen dat je een contract maakt.
Dat wanneer het zadel niet past je deze binnen 5 dagen (voorbeeld) kan terug brengen en je geld terug krijgt. Op dit contract moeten de gegevens van jou en de verkoper staan.


Ja juist! Haha dit ben ik ook zéér zeker vanplan. Is niet de eerste keer dat het mis gaat namelijk :) haha maar ben zo verkocht aan het zadel <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:16

janouk schreef:
http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html

Wij hebben voor haflinger Meneer Anton een Letek. De verwisselbare boom is voor ons belangrijk omdat hij door de training erg veranderd in bespiering. We hadden eerst een flexibel zadel, maar dat werkt niet voor hem. De Letek ligt beter en geeft meer ondersteuning. We hebben het zadel nu 4 maanden en het ziet er nog uit als nieuw.
http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html hij is op maat gemaakt door equilibrium en na 2 maanden opnieuw aangepast aan Anton zijn ontwikkeling. Plan is dat de controle ieder half jaar plaata vindt, omdat ik wil dat het goed passend blijft en dat kan met dit zadel mooi.


En hoe vind je het zadel zitten? Qua wrong etc? Ik ben verkocht aan het uiterlijk maar hij moet natuurlijk ook fijn zitten. Kregen jullie het makkelijk aangepast aan jullie haflinger? *\o/*

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:40

Ik heb met tekna zadels gereden op mijn oude bijrijdpaarden. Een ronde fries en een barok pinto. Hier lagen ze allebij super op en vond ze heerlijk zitten.
Na een jaar zagen de zadels er nog steeds als nieuw uit.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:08

het is wat anders maar ik had vroeger op mijn haf een wintec wide later een bates wide
nu zit er op onze tonronde pony een barefoot even ter overweging.
het zadel wat je noemde heb ik weleens op een kruising trekpaardx haf gereden.zat wel goed maar dat was maar voor 3x

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:22

Vindt het een super fijn zadel, had dit zadel op mijn Fries. Helaas pastte deze niet meer, vanwege de vorm van de kussens, was deze niet meer aan te passen.

Zadel blijft mooi en is gemakkelijk schoon te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Is eventueel te koop, wel een 17,5 inch.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:29

Ik heb de Tekna Letek S Line op mijn Fjordenmix liggen. Van alle zadels die we gepast hebben voor het inrijden, lag dit zadel als voor hem gemaakt erop!

Daarna dit zadel op een andere pony geprobeerd, aangezien dit een kleinere maat was dan ik zelf nodig zou hebben. Hij reed heerlijk!

Daarna op zoek gegaan naar eigen Tekna. De zoektocht heeft 3 maanden geduurd maar uiteindelijk kwam een goede aanbieding online en heb ik hem zelfs nieuw gekocht in 17".

Ik rijdt er nu al 2jaar mee. Mijn paardje is ermee ingereden en heeft op wat opvulling na nog geen aanpassing nodig gehad. Zadel ligt super en zit als een heerlijke stoel. Ik heb trouwens die waar de bomen eenvoudig verwisselbaar zijn.

Paardje loopt er super mee en ben echt mega tevreden over hoe het zadel zich houdt. Merk wel dat de singelstoten langzaam slijtage krijgen, maar dit kan ook door mijn singels komen. Paardje slijt behoorlijk wat singels op een jaar!

Op de foto was mijn jonkie net 3 maanden onder het zadel. Is trouwens een uit de kluiten gewassen Fjordmix met zijn 1m57
Afbeelding

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:30

De singelstoten kan je inderdaad na een tijdje vervangen, maar dat is het enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:34

gett schreef:
Vindt het een super fijn zadel, had dit zadel op mijn Fries. Helaas pastte deze niet meer, vanwege de vorm van de kussens, was deze niet meer aan te passen.

Zadel blijft mooi en is gemakkelijk schoon te maken.

[ [url=m/oJJwMN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HDxkS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is eventueel te koop, wel een 17,5 inch.


Wat een plaatje! Ik heb er nu eentje aangeboden gekregen van 18'' dus ik ga eens passen. Bij de quick change moet je een sleutel hebben om de boom te verwisselen lees ik overal.. Hoe deed jij dit?

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:41

Ik heb bij mijn quick change een sleutel erbij gekregen. Zadelpasser adviseerde mij om niet zelf eraan te sleutelen.

janouk
Blogger

Berichten: 17855
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:47

Janneke_x schreef:
janouk schreef:
http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html

Wij hebben voor haflinger Meneer Anton een Letek. De verwisselbare boom is voor ons belangrijk omdat hij door de training erg veranderd in bespiering. We hadden eerst een flexibel zadel, maar dat werkt niet voor hem. De Letek ligt beter en geeft meer ondersteuning. We hebben het zadel nu 4 maanden en het ziet er nog uit als nieuw.
http://www.equilibrium-saddlefittingser ... r_ons.html hij is op maat gemaakt door equilibrium en na 2 maanden opnieuw aangepast aan Anton zijn ontwikkeling. Plan is dat de controle ieder half jaar plaata vindt, omdat ik wil dat het goed passend blijft en dat kan met dit zadel mooi.


En hoe vind je het zadel zitten? Qua wrong etc? Ik ben verkocht aan het uiterlijk maar hij moet natuurlijk ook fijn zitten. Kregen jullie het makkelijk aangepast aan jullie haflinger? *\o/*




Ja, het passen dat heeft de zadelpasser gedaan. De wrongen zitten los met klittenband. Je kan het helemaal aan je eigen wens aanpassen. De bijrijdster kan hem lager zetten met haar langere benen.

Hie vind je het zitten? Het is niet zo zacht om in te zitten als mijn andere zadel voor de andere haf Ruiz Dias maar dat is te flexibel voor Meneer Anton. En een heel sruk duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:17

janouk schreef:
Ja, het passen dat heeft de zadelpasser gedaan. De wrongen zitten los met klittenband. Je kan het helemaal aan je eigen wens aanpassen. De bijrijdster kan hem lager zetten met haar langere benen.

Hie vind je het zitten? Het is niet zo zacht om in te zitten als mijn andere zadel voor de andere haf Ruiz Dias maar dat is te flexibel voor Meneer Anton. En een heel sruk duurder.


Ik vind het zadel goddelijk zitten! Dat is ook de reden waarom ik deze wil. Dit is mijn eerste haflinger en ik laat het zadel verder op maat maken door de zadelpasser maar nadat het goed ligt ( en hij vaak veranderd , baby 4 jaar :) ) pas ik de boom zelf aan. Heb de Wintec wide 500 AP gehad maar vind mijn beenligging hierin niet optimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:18

Orsje schreef:
Ik heb bij mijn quick change een sleutel erbij gekregen. Zadelpasser adviseerde mij om niet zelf eraan te sleutelen.


O handig! Krijg je die er standaard bij? Of is dit altijd verschillend. Boom verwisselen (zelf) is ook niet aan te raden?

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:45

Janneke_x schreef:
Orsje schreef:
Ik heb bij mijn quick change een sleutel erbij gekregen. Zadelpasser adviseerde mij om niet zelf eraan te sleutelen.


O handig! Krijg je die er standaard bij? Of is dit altijd verschillend. Boom verwisselen (zelf) is ook niet aan te raden?

Als je nieuw koopt zit het sleuteltje erbij. Zelf wisselen is vrij simpel, makkelijker dan het nieuwe Wintec systeem. Het is een handigheidje, je moet er niet met grof geweld aan prutsen :)

Ik heb bij mijn zadel overigens de dikkere wrongen erbij genomen. Als je van een gedwongen zit houdt, is dat heerlijk :) mijn vriend heeft het zadel nu op zijn KWPNer liggen en heeft de wrongen eraf gehaald. Maar net wat je zelf wilt :)

Grappig om te lezen trouwens. Voordat ik de Tekna kocht had ik een RuisDiaz (wel vzh), ik vind de Tekna veel fijner zitten.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:58

Ik heb ook de tekna, kunsstof en met quickchange boom. Het sleuteltje wat je erbij krijgt is een inbussleutel maat 4 geloof ik. Iig hetzelfde als je ikea meubelen.

Maar, of het zadel past is afhankelijk van de vorm van je paard. Mijne was eerste zo rond/vlak op de rug dat ik een thorowgood had, maar nu ze meer is uitgegroeid is haar rug dakvormiger geworden en past de tekna haar goed. De boom kan je aanpassen maar de kussens niet (misschien wel vullen, maar niet qua vorm)

Ik ben iig blij met m'n tekna, zit er lekker op.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:17

Wat ben ik jaloers op jullie zeg!
Ik had een tekna gepast en die zat zo lekker. Helaas lag die niet goed. Nu heb ik ook een fijn zadel die goed past maar die is toch 500 euro duurder :P

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:21

Ik heb mijn zadel toendertijd met koningsdag korting gekocht. Ging toen 30% korting vanaf. Dus had hem nieuw voor 650,- euro. (Tweedehands meestal voor 450,- ongeveer en dan vaak kunststof)
Daar zit dan de sleutel standaard bij.

Tarnply
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-03-16

Re: Zadels voor een hafje, tekna? Ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:51

Ik lees even mee. In juli komt mijn haflinger thuis en ben ook aan het kijken naar een Tekna zadel en benieuwd naar de ervaringen van andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:03

Fortitude schreef:
Als je nieuw koopt zit het sleuteltje erbij. Zelf wisselen is vrij simpel, makkelijker dan het nieuwe Wintec systeem. Het is een handigheidje, je moet er niet met grof geweld aan prutsen :)

Ik heb bij mijn zadel overigens de dikkere wrongen erbij genomen. Als je van een gedwongen zit houdt, is dat heerlijk :) mijn vriend heeft het zadel nu op zijn KWPNer liggen en heeft de wrongen eraf gehaald. Maar net wat je zelf wilt :)

Grappig om te lezen trouwens. Voordat ik de Tekna kocht had ik een RuisDiaz (wel vzh), ik vind de Tekna veel fijner zitten.




HANDIGE TIP! ik heb ikea meubels dus vast ook een sleuteltje! hihi. Ik ga de dikke gelijk bestellen, ik zie op agradi dressuur/ijslander blokken. Moet ik die hebben? Voor de extra dikke? ( Ik houd van een gedwongen zit namelijk ). Ik had een wintec WIDE op hem maar hij is gegroeid en vervormd dat de kleinste boom (wit wintec) te groot is geworden daarnaast is het nu een dakje! En geen platte pony meer :)

Grappig om te lezen trouwens. Voordat ik de Tekna kocht had ik een RuisDiaz (wel vzh), ik vind de Tekna veel fijner zitten.[/quote]

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:04

Ik ken de zadels niet, maar wil even inhaken op de verwisselbare 'boom'.
De boom van een zadel kun je nooit vervangen. Het deel wat je kunt vervangen is het kopijzer.
Dit is een boom: (het voorste stukje is het 'kopijzer')
Afbeelding
De boom kan echter niet meer passen als je paard erg veranderd in spieropbouw oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:04

deb_tink schreef:
Ik heb ook de tekna, kunsstof en met quickchange boom. Het sleuteltje wat je erbij krijgt is een inbussleutel maat 4 geloof ik. Iig hetzelfde als je ikea meubelen.

Maar, of het zadel past is afhankelijk van de vorm van je paard. Mijne was eerste zo rond/vlak op de rug dat ik een thorowgood had, maar nu ze meer is uitgegroeid is haar rug dakvormiger geworden en past de tekna haar goed. De boom kan je aanpassen maar de kussens niet (misschien wel vullen, maar niet qua vorm)

Ik ben iig blij met m'n tekna, zit er lekker op.


Ik heb IKEA meubels dus die heb ik! En ik heb nu een dakje ipv een bolle pony haha! Dus hopelijk gaat het passen. Alles voor het paard daar niet van dus passen maar!

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:05

deb_tink schreef:
Ik heb ook de tekna, kunsstof en met quickchange boom. Het sleuteltje wat je erbij krijgt is een inbussleutel maat 4 geloof ik. Iig hetzelfde als je ikea meubelen.

Maar, of het zadel past is afhankelijk van de vorm van je paard. Mijne was eerste zo rond/vlak op de rug dat ik een thorowgood had, maar nu ze meer is uitgegroeid is haar rug dakvormiger geworden en past de tekna haar goed. De boom kan je aanpassen maar de kussens niet (misschien wel vullen, maar niet qua vorm)

Ik ben iig blij met m'n tekna, zit er lekker op.


Dat was juist het probleem van min Tekna zadel, de vorm van de kussens was smaller dan mijn paard haar rug. Dat voelde dus niet fijn voor haar.

Mijn zadel is trouwens door warmte te verstellen.