Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximaal draaggewicht bij een haflinger van 450KG (% is gewicht ruiter,incl tuigage)

12% van gewicht haflinger (54 Kg)
2 (0%)
13% van gewicht haflinger (58,5 Kg)
2 (0%)
14% van gewicht haflinger (63 Kg)
11 (3%)
15% van gewicht haflinger (67,5 Kg)
38 (11%)
16% van gewicht haflinger (72 Kg)
40 (12%)
17% van gewicht haflinger (76,5 Kg)
48 (14%)
18% van gewicht haflinger (81 Kg)
52 (15%)
19% van gewicht haflinger (85,5 Kg)
23 (6%)
20% van gewicht haflinger (90 Kg)
75 (22%)
boven 20% van gewicht haflinger (zwaarder dan 90 Kg)
40 (12%)

Totaal aantal stemmen: 331


Reden_

Berichten: 478
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Onder de wolken.

Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:49

Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Ik weet het er zijn al zoveel topics over te zwaart/te groot voor een paard.
Maar niet echt wat ik zocht. Ik ben al 3 dagen aan het rondsnuffelen hier op bokt.
En heb veel gevonden. Met name topics waar alle soorten paarden in voor kwamen. KWPN’ers, friezen, haflingers,fjorden, dravers, arabieren. Alles eigenlijk.

Haflingers zijn 450 kg tot 600kg. Heb ik gelezen. En mag dragen:
1/5 van gewicht van haflinger
2/5 van gewicht van haflinger
12 % van gewicht van haflinger
15 % van gewicht van haflinnger
16 % van gewicht van haflinger
18 % van gewicht van haflinger
&
20 % van gewicht van haflinger

Ik heb dus een hele hoop antwoorden gevonden in de topics die niet specifiek over haflingers gaan. En door die antwoorden wordt ik er gewoon niet wijzer op.
Om het voor mij en anderen goed overzichtelijk te houden wil in dit topic alleen voor de haflinger. En het liefst ook antwoorden van eigenaren/verzorgers/leasers van een haflinger.

Bij dat gewicht even uit gegaan van de gemmiddelde schofthoogte van 1.45
- Welk gewicht heeft een 3 jarige haflinger gemiddeld & tot hoeveel procent van dat gewicht kan een haflinger dragen?
- Welk gewicht heeft een 4 jarige haflinger gemiddeld & tot hoeveel procent van dat gewicht kan een haflinger dragen?
- Welk gewicht heeft een 5 jarige haflinger gemiddeld & tot hoeveel procent van dat gewicht kan een haflinger dragen?

Vermeld ook in je antwoord;
- Waarom je dat vind?
- Welk gewicht van haflinger je bij een 3,4 of 5 jarige hebt gebruikt
- Of je met het aantal procenten of gewicht uit bent gegaan met of zonder tuigage. (zadel,hoofdstel dekje e.d.)
- Met welk gewicht zadel je rekening gehouden hebt.
Ook welkom zijn foto’s en eigen gewicht* en meningen over jou eigen haflinger en of die er wel of geen moeite mee heeft. En waaraan jij dat merkt.

* eigen gewicht vermelden is NIET verplicht!

POLL: Hoeveel Kg (ruiter+tuigage) mag een haflinger van 450 Kg dragen.

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb verteld.
Ik hoop op nuttige antwoorden, die voor mij en andere handig kunnen zijn.

Groetjes Anne,

Jethafa

Berichten: 1390
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:21

Ik heb niet op de poll gereageerd, want ik heb echt geen flauw idee. Het ligt heel erg aan de bouw van je pony. Ik heb een haflinger gereden van 1.36, maar dat was echt een flinke, oude type haflinger. Die kon nog prima 65 kilo dragen, en ik was toen nog een kind dus dat kon prima. Op dit moment (ik ben 70 kilo) zou ik best nog een haflinger willen hebben, maar dan liever eentje van rond de 1.50, vanwege de hoogte maar ook vanwege de draagkracht. Dan maakt de bouw iets minder uit. De iele sporthafjes zijn natuurlijk minder sterk!

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:45

Ik weeg zelf 73, ik heb een kieffer zadel die niet heel zwaar weegt. Mijn haf is tussen de 148 en 150 hoog.
Het is een kruising tussen het oude en het nieuwe type.
Ik heb ook niet echt het idee dat ze met me rond is aan het sjouwen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:54

Ik denk dat het ook vooral aan het type haflinger zal liggen. Naar mijn idee denken de meeste mensen er te makkelijk over als het een haflinger is.. De haflinger van nu is lang niet altijd meer de haflinger van vroeger!! Qua bouw gaan sommige haflingers echt al in de richting van een gewone sportpony. Daar zou ik persoonlijk niet met meer dan ca 75 kilo dagelijks op gaan rijden.

Uiteraard speelt de zit van de ruiter ook een grote rol.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 02:12

Ikzelf weeg om en bij de 75 kg en rijd veel met een redelijk kloek gebouwde ruin van 1,45m. Hij heeft totaal geen probleem met mijn gewicht. Daarnaast heb ik nog een tussenin hengst van om en bij de anderhalve meter en die weet niet dat ik erop zit. Lachen

Als je zelf wat zwaarder weegt, zoek je best een haflinger met een kortere rug. Hij hoeft daarom geen oude tanker te zijn, maar een lange rug doet de draagkracht geen deugd. Mijn ruin is trouwens iets rechthoekig...

Groeten, SuSEQ

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:08

Ik weeg.... Veel Haha! En heb een stevige haflingermerrie van 1.45m.

Ze heeft nogal een korte rug, en volgens meerdere mensen kan ze me best dragen. Ik overdrijf ook niet in het rijden, dus iedereen vind me wel 'passen' op haar.

Ik heb geen idee wat het maximum zou zijn voor een haflinger, maar hangt ook af over wat voor type haflinger je het hebt!

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:51

Toen ik mijn 2 jrige kreeg van mn ouders 8 jaar terug voor ik ongeveer 50 kilo rus zal wel 60 zijn met alles er op en er aan. Nu heb ik een 5 jarige en weeg ik 80 kilo ( ben aan de pil gegaan en 12 kilo aan gekomen) + tuigage dan zal ik wel op de 90 kilo zitten, maar hij heeft er totaal geen last van hoor. Ik heb wel eens gelezen dat een haflinger 110 kilo mag hebben, mits hij zel ook stevig is he. beetje een goeie combi dus.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:36

80 kg is voor mij de max. Gelukkig weeg ik zelf maar 57kg dus hoef niet bang te zijn dat ik te zwaar voor hem wordt Knipoog
Maar mijn haf is rank gebouwd, daar wil ik geen dikkertje op. Dat is hij ook niet gewend.
Ik denk trouwens dat de bredere types met gemak zo'n 100kg kunnen dragen.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:41

Denk dat het erg afhangt van het type en van de bouw van het dier. Een haf met een wat langere rug en fijnere bouw zou ik belasten tot 70kgs. Een wat steviger gebouwde tot max 80 kgs.

110 kgs is erg zwaar, en zeker als het op de rug zit. Dat zou betekenen dat een haflinger van zo'n 500 kgs 1/5 van zijn eigen gewicht zou dragen (is iets heel anders dan voorttrekken, dat is veel makkelijker!). Til zelfs eens 1/5 van je eigen gewicht. Best zwaar Knipoog

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:24

Ik heb een haflingermerrie van 14 jaar, 1.40 m. hoog en niet luxe maar ook niet breed gebouwd. Ik ben 60 kilo en heb absoluut niet het idee dat ik haar in de weg zit oid.

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:57

Kaat18 schreef:
Denk dat het erg afhangt van het type en van de bouw van het dier. Een haf met een wat langere rug en fijnere bouw zou ik belasten tot 70kgs. Een wat steviger gebouwde tot max 80 kgs.

110 kgs is erg zwaar, en zeker als het op de rug zit. Dat zou betekenen dat een haflinger van zo'n 500 kgs 1/5 van zijn eigen gewicht zou dragen (is iets heel anders dan voorttrekken, dat is veel makkelijker!). Til zelfs eens 1/5 van je eigen gewicht. Best zwaar Knipoog


Hangt helemaal af van wat voor tiepje je hebt. er zijn er ook zat bij die het makkelijk kunnen dragen.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:01

Kaat18 schreef:
110 kgs is erg zwaar, en zeker als het op de rug zit. Dat zou betekenen dat een haflinger van zo'n 500 kgs 1/5 van zijn eigen gewicht zou dragen (is iets heel anders dan voorttrekken, dat is veel makkelijker!). Til zelfs eens 1/5 van je eigen gewicht. Best zwaar Knipoog

Al een geluk dat wij mensen zijn en onze Haflingers paarden. Geen appelen met peren vergelijken, hé. Trouwens - als ik 75 kg weeg, zou dat betekenen dat ik mezelf met 15 kg schromelijk overbelast?

Groeten, SuSEQ

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:16

Mijn voorbeeld diende als beeldvorming, om een idee te creeeren bij de lezer.

Ik wil alleen maar aangeven dat een zomaar een rug belasten met een bepaald gewicht ook voor een haflinger (en ieder ander paard) zwaar is. Een half uurtje een paar keer per week kan niet zo veel kwaad (mits je paard in conditie is) maar om nu van het dier te vragen om een trektocht van 40 kilometer te gaan maken lijkt me niet eerlijk (wederom voor de beeldvorming, ga jij maar eens met een rugzak van 5 kilo op 15 km lopen, ook niet prettig).

Een rug is een kwetsbaar onderdeel van een paard (ook bij haflingers), daar moet je wel rekening mee houden.

Zelf hanteer ik altijd deze regel:
Haflinger 145 cm 500 kg - 80 kg - 16% (Bron:Freizeit Im Sattel)

Haflingers zijn trekpaarden geen draagpaarden. Daar zit wezenlijk verschil in. Shetlanders kunnen ook enorme krachten trekken, maar daar kan je ook niet met 80 kg op gaan zitten voor een langere tijd. Vind dat je dit in gedachte moet houden als je op een paard stapt.

De zwaarste persoon die op mijn verzorghaf rijdt is 70 kg. Stef is 14 jaar oud, redelijk grof gebouwd en 1.50cm hoog. Mensen boven de 70 kg komen er niet op, (niet om mensen te beledigen!) maar die zitten hem gewoon te veel in de weg. Zou hetzelfde zijn als ik op een shetlander zou gaan zitten, ook niet eerlijk.

desney8
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:20

persoonlijk, vindt ik dat je een jonge haflinger niet teveel gewicht moet laten dragen.
omdat hij/zij zich eerst moet ontwikkelen.
je kunt zelf ook wel een beetje zien, of het paard sterk is in de rug. en je kan dragen.
zelf weeg ik tussen de 50-60 Kg en mijn haflinger is 1..48
en ik vindt het wel goed passen hoor:D
toch of niet?:)

xx

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:43

Kaat18 schreef:
Mijn voorbeeld diende als beeldvorming, om een idee te creeeren bij de lezer.

Een fout beeld, want het klopt niet...

Citaat:
Ik wil alleen maar aangeven dat een zomaar een rug belasten met een bepaald gewicht ook voor een haflinger (en ieder ander paard) zwaar is. Een half uurtje een paar keer per week kan niet zo veel kwaad (mits je paard in conditie is) maar om nu van het dier te vragen om een trektocht van 40 kilometer te gaan maken lijkt me niet eerlijk

Uiteraard spring je niet zomaar op een groen paard voor een trektochtje van 40 km - het dier moet gewicht leren dragen. Dat gebeurt dan door training van zijn skelet, pezen en spieren, totdat je paard gemakkelijk met jou op zijn rug overweg kan. Dus als ik je goed begrijp, vind je het misdadig om een normale ruiter op een niet-zo-zwaar gebouwde arabier te zetten voor 160km, zoals dat gebeurt in de endurance? Fijn...

Citaat:
(wederom voor de beeldvorming, ga jij maar eens met een rugzak van 5 kilo op 15 km lopen, ook niet prettig).

Dat behoort/behoorde in het leger tot de basistraining... Het is de eerste keer niet prettig, maar het is mits de juiste training wel mogelijk.

Citaat:
Haflingers zijn trekpaarden geen draagpaarden. Daar zit wezenlijk verschil in.

't Is daarom dat ze vroeger door het leger voor transporten over de bergen werden gebruikt? Waarbij de kisten munitie op hun rug bevestigd waren...

Citaat:
... maar die zitten hem gewoon te veel in de weg.

De gewichtsbeperking is uiteraard geheel jouw zaak, maar ben je zeker dat hij zo'n grote moeite heeft met iemand van 75 of 80 kg?

Groeten, SuSEQ

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:45

Mijn oude haflinger was 1.45 en een stevig paard , Ik ben ook ongeveer 100 kilo.
Ze heeft nooit enige moete mee gehad om mij te dragen en ook nooit last van haar rug gehad.

Anoniem

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:06

Kaat18 schreef:
De zwaarste persoon die op mijn verzorghaf rijdt is 70 kg. Stef is 14 jaar oud, redelijk grof gebouwd en 1.50cm hoog. Mensen boven de 70 kg komen er niet op, (niet om mensen te beledigen!) maar die zitten hem gewoon te veel in de weg. Zou hetzelfde zijn als ik op een shetlander zou gaan zitten, ook niet eerlijk.


Mag ik vragen hoe mensen van 70+ kilo hem dan in de weg zitten? Echt puur qua gewicht, of qua rijstijl?

Ik verzorg een bijna 5-jarige Haflinger van ong. 1.50 en ik weeg rond de 70 kilo. Hij kan het makkelijk hebben, en hij is nog niet eens helemaal goed doorgereden.

De vergelijking met een Shetlander vind ik een beetje raar en niet kloppend. Een shet is veel kleiner en de verhouding in de vergelijking die je maakt klopt niet, tenzij jij heel erg licht bent.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:04

@RedPassion: Beide, zelf ben ik niet zo groot en heb een 16inch zadel, dus een groter persoon past niet goed qua zit. Daarnaast is Stef breed, waardoor zwaardere personen een minder goede beenligging op hem hebben.

@Suseq: ik respecteer jouw mening, jij ook de mijne? Lachen Mensen tot 70 kg komen op mijn haflinger, zwaarder niet, daar heb ik geen goed gevoel bij en is mijn keuze, hoef ik niet te verdedigen lijkt mij.

Als jij zwaardere personen er op jouw dieren wilt zetten: prima. Maar volgens mij trainen en rijden wij onze paarden anders en gebruiken wij ze voor verschillende doeleinden. Ik val je niet aan, geef alleen mijn mening, blijkbaar komt dat niet goed over en kunnen we eindeloos blijven discusseren over hoe en wat, maar daar wordt de TS ook niet wijzer van.

Mijn mening heb ik gegeven Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:46

Op mijn haf liet ik vroeger ook geen mensen rijden zwaarder dan ca 65/70 kilo (tenzij het voor een enkele keer was, maar dan nog geen echt zware mensen).
Maar mijn hafje is maar 1,32m. en heeft ondanks haar ouderwetse bouw een lange rug.

Nu komen er helemaal geen mensen meer op die zwaarder zijn dan ik zelf ben (52 kg) Bloos Maar dat heeft vooral met haar leeftijd en rugprobleem te maken.

Uit een onderzoekje dat pas hier op bokt te lezen was, bleek ook dat zwaarder gebouwde paarden maar een klein beetje meer bestand waren tegen overgewicht van de ruiter dan andere paarden. Ik denk zelf ook dat brede rassen af en toe best wel overschat worden.

Anoniem

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:47

Kaat18 schreef:
@RedPassion: Beide, zelf ben ik niet zo groot en heb een 16inch zadel, dus een groter persoon past niet goed qua zit. Daarnaast is Stef breed, waardoor zwaardere personen een minder goede beenligging op hem hebben.


Oh ja, op een 16 inch wordt het inderdaad over het algemeen wat lastig om goed te zitten als je wat zwaarder bent.

Ireentjuh schreef:
Ik denk zelf ook dat brede rassen af en toe best wel overschat worden.

Dat denk ik ook wel eens. Feit is dat gewicht op een paardenrug nou eenmaal een belasting is. De 'bredere' rassen kunnen wellicht in verhouding iets meer hebben (al weet ik niet of dat daadwerkelijk zo is), maar ook voor die paarden is elke kilo meer gewoon meer belasting.

Ik vind dat je als ruiter gewoon eerlijk moet kijken naar je paard. De ene Haflinger zal geen moeite hebben met 85 kilo terwijl een ander met dezelfde bouw aangeeft dat 65 de max is.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:51

Kaat18 schreef:
@Suseq: ik respecteer jouw mening, jij ook de mijne? Lachen Mensen tot 70 kg komen op mijn haflinger, zwaarder niet, daar heb ik geen goed gevoel bij en is mijn keuze, hoef ik niet te verdedigen lijkt mij.


Ik ben het met je eens hoor. Ik weeg zelf onder de 60kg. Mijn haf is gewend om met dat gewicht te werken, iemand die zwaarder is dan 80kg mag écht niet op mijn haf. Ik vind dat mensen die zwaarder dan 80kg maar beter op een paard kunnen gaan rijden ipv op een pony.
echter is dit mijn mening, en wil ik niemand hiermee de mond snoeren of beledigen. Ik bekijk het met het oogpunt op mijn haflinger.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:54

RedPassion schreef:
Dat denk ik ook wel eens. Feit is dat gewicht op een paardenrug nou eenmaal een belasting is. De 'bredere' rassen kunnen wellicht in verhouding iets meer hebben (al weet ik niet of dat daadwerkelijk zo is), maar ook voor die paarden is elke kilo meer gewoon meer belasting.


Dit punt probeer ik ook te maken, alleen verwoord ik het blijkbaar niet helder Lachen Ik vind het zo jammer dat er vaak gedacht wordt: haflinger = trekpaard = zwaarder gebouwd = kan dus ook zwaardere mensen dragen.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:46

In endurance lopen heel wat fragiele dingetjes rond met heel wat gewicht op hun rug, maar die zijn wel super getraind, je rijdt geen tientallen km of meer zonder goede training natuurlijk.
Mijn dravertje was 1.50 en ik dus plm. 65 kg. Mijn bijrijdster destijds was 75 kg en als ze opstapte zag je haar echt ff denken: pfffff. Vond dat ook geen geslaagde combi.
Mijn haflinger is 1.56 (! joekel dus) en een stevig postuur. Denk dat de combi met 75 kg prima kan, misschien wel 90 kg of meer. Alleen wel in opbouwende training.
Overigens vind ik wel dat je met training voor langere afstanden er wel degelijk rekening mee moet houden dat een haflinger nu eenmaal geen warmbloed is. Wat niet wegneemt dat je met goede training en juiste opbouw prima langere afstandpaarden aan ze kunt hebben.
Wat overigens niet onze bedoeling is, maar dat terzijde Haha! Knipoog

Oja, heb gestemd op 15%

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 01:06

Kaat18 schreef:
@Suseq: ik respecteer jouw mening, jij ook de mijne? Lachen Mensen tot 70 kg komen op mijn haflinger, zwaarder niet, daar heb ik geen goed gevoel bij en is mijn keuze, hoef ik niet te verdedigen lijkt mij.

Natuurlijk respecteer ik jouw mening; bovendien is de gewichtsbeperking voor jouw haflinger geheel jouw zaak en heb ik daar nisk aan te zeggen. Ik stel enkel de redenering in vraag om zo tot betere inzichten te komen. Meerbepaald vroeg ik mij af of die beperking vooral tussen de oren van de eigenaar zit of tussen voor- en achterhand van het paard.

Groeten, SuSEQ

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:24

Ik heb 18% gekozen. Maar ligt vooral aan de bouw van je haflinger.
Ik weeg zelf tussen de 55 en 60 kg en mijn haf is 1.44 en redelijk breed. Maar ze hobbelt ook zo weg met mijn moeder(die is niet zo zwaar)