grondwerk lompe haf?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:56

okay dus ik heb nu sinds november een eigen haflinger merrie van 8, en om een lang verhaal kort te maken is ze pas heel licht gereden en komt er nu dus 1 x in de week een meid Bailey rijd.
Nu wil ik dus eigenlijk een beetje beginnen met grondwerk en later ook wat vrijheidsdressuur alleen merk ik van mezelf dat ik een beetje afstandelijk ben op dat gebied aangezien ze erg lomp is.. ze zou zo dwars door je heen lopen om hem maar even zo te noemen.. en daar word ik dus een beetje onzeker van, echt bang kun je t niet noemen maar ik heb liever geen haflinger van een paar honderd kilo in mn nek, dus vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben? en waar ik dan mee zou moeten beginnnen? want heb eigenlijk vrij weinig ervaring met grondwerken

Ik wil gewoon de basis om mee te beginnen, dat we nog wat leuks te doen hebben om aan te werken naast het rijden waar goed aan gewerkt word.
En ook omdat het best een schooiert is als ze merkt dat er eten is wil ik een klikker gaan gebruiken, weet ik alleen niet zo goed waar ik haar dan mee ga belonen aangezien stukjes wortel of snoep te groot zijn maar we geen brokjes hebben aangezien ze spelt krijgt.. eerst heb ik wel eens wat met brokjes gedaan en dat ging goed maar om nu 20 kilo brok te kopen voor een 2 handjes per week is ook een beetje teveel van het goede lijkt me haha

ik hoop dat iemand kan helpen, zou ik echt super fijn vinden!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:00

Ik ben ook beginnend clicker aar, en ik heb heel veel aan de website en het boek van inge teblick.

Ben nu nog maar een paar weken bezig maar ik merk dat het goed werkt voor ons.

Succes :D

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:02

Olikea schreef:
Ik ben ook beginnend clicker aar, en ik heb heel veel aan de website en het boek van inge teblick.

Ben nu nog maar een paar weken bezig maar ik merk dat het goed werkt voor ons.

Succes :D


jaa ik zag overal mensen die daar goed mee overweg konde, de clicker dus dat wil ik zeker gaan doen.. maar ben bang dat ik fout begin en het maar halve bak doe aangezien ze anders door me heen loopt en ik niet goed weet wat ik hiermee moet..

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:05

Het is kijken of het jouw ding is of niet, maar ik doe zelf grondwerk met de videos van Warwick Schiller, en daar heb ik mijn 12-jarige haf toch echt mee opgeleerd gekregen. Ik ben daarbij ook nogal een bangerik, dus ik check heel graag elke stap voor ik verder ga. Ideaal hiermee. :)



Leuke uitleg van de filosofie voor de 'tammere' paarden, zeg maar.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:06

Er is een heel topic over clickertraining: [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Juist voor lompe (beetje of beetje veel) respectloze paarden kan het heel goed werken om ze met behulp van de clicker gewenst gedrag bij te brengen.
Maar eerst voerweigeren (beleefheid) leren. Dat is de eerste stap.
https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Je kunt belonen met stukjes wortel, gewoon in stukjes ter grootte van een pepermuntje snijden. Gedroogde rozenbottels, of ergens een zakje basisbrok bietsen.

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 23:27

ohh okee dankjewel, heel fijn die fillmpjes denk dat dat me erg gaat helpen, alleen met wat voor oefeningen zijn jullie begonnen? Mijn haf kent nog niks ;)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:20


janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:27

Ik denk dat je al veel wint door je manier van denken te veranderen.
Jouw paard is niet lomp of respectloos. Ze heeft gewoon nooit geleerd wat je van haar verwacht. Het is aan jou om haar te leren dat ze afstand moet houden, moet leren wachten, etc. Ze worden nu eenmaal niet kant en klaar met alle knopjes erop geboren.

Trainen met clicker en voer etc is leuk, maar dat is voor later. Jij kan beter eerst werken aan basis opvoeding.

Stil staan als het gevraagd wordt, netjes meelopen, opzij gaan als jij dat graagt. Gewoon basis afspraken voor de veiligheid van iedereen. Vertrouwen opbouwen door duidelijk, consequent en voorspelbaar te zijn.

Ik doe ook best truukjes met mijn haflingers voor lol, maar niet in het begin van onze opleiding tot sportpaard. Eerst basis gehoorzaamheid. Ik leid, ik ben baas, ik bepaal, haflinger luistert, haflinger wacht.

Vooral bij haflingers moet je zo weinig mogelijk voer gebruiken bij training, omdat ze al zo op voer gefocust zijn.

Bij ons krijgen ze een voerbeloning als we helemaal klaar zijn, en het paard in zijn stal komt, dan krijgen ze een handje brokken.

Haflingers zijn toppaarden om mee te werken en trainen, als ze je vertrouwen heb je vrienden voor het leven, maar jij moet wel de leiding nemen en houden. Heel consequent.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:41

Ik ga absoluut mee met de reactie van janouk!
Je mindset bijstellen. Het is juist goed om grondwerk te doen met een wat onbeholpen paard, zo breng jij haar dat bij.
Ik heb dit zelf met een trekpaard van ruim 900 kg gedaan. Die snapt ook niet altijd waar hij z'n giga hoeven neerzet. Hoe leuk is het dat hij achterwaarts stapt op slechts het oprichten van je romp, of hij een stapje opzij zet door 'm even met een vingertje aan te raken.
Nee hoor, je doet er juist heel goed aan dit te leren.
Die filmpjes van YouTube zijn heel leerzaam, ik denk dat je daar echt wat mee kunt hoor. Succes en vooral voor plezier voor jou en je paard natuurlijk :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:14

HaffieBailey, goh, je begint eigenlijk met de hooking on (mits je een longeercirkel/vierkante pen hebt) of de Focus and Balance oefening. Het ene is zonder touw, het andere met. Er staan wel een paar filmpjes daarvan op zijn channel, maar filmpjes van echt de start van de start vind je denk ik enkel door te abonneren op zijn videos op zijn site. Heel veel handige dingen daar, en hebben mij zó vaak uit de nood geholpen toen ik het even niet meer wist. _/-\o_

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:26

Paarden leren sneller mét voerbeloning dan zonder. Dat is inmiddels bewezen.

Citaat:
Vooral bij haflingers moet je zo weinig mogelijk voer gebruiken bij training, omdat ze al zo op voer gefocust zijn.


Beetje onzin...niet alleen haflingers ... wat dacht je van Shets? Tinkers? Fjorden? Het maakt geen drol uit welk ras. Hoe erg ze focussen heb je zelf in de hand...net als schooien. Dat sta je toe of niet toe.

Zonder voedselbeloning kan ook maar mét wat lekkers werkt ff wat vlotter als je het goed aanleert.
De click is nl. de trigger dat het paard het goed doet, en de beloning volgt wat later. Als het paard gewenst gedrag langere tijd vertoont, dan kun je de voedselbeloning uitstellen en afbouwen.
Voorbeeld: voeten geven. Eerst bij elke voet die je pakt en die hij geeft clickeren, voertje erin, en als dat heel netjes gaat pas clickeren als hij hem zelf geeft zodra je 'voetje' zegt.

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:34

Okee super bedankt alvast, ja de basis kent ze opzich wel, mee lopen, stoppen en achteruit lopen etc, alleen wanneer ik de wei bij haar in ga word ik dus plat gewalst.. Dus die persoonlijke ruimte kent ze niet

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:06

Belangrijk is dat ze de click koppelt aan de beloning. Dat voerweigeren aanleren is heel belangrijk. Altijd voordat je begint, even voerweigeren oefenen. Dat herinnert ze er aan dat ze niet opdringerig moeten doen. Ik vraag ook vaak een stapje terug als oefening.
Je doel is een gehoorzamer paard, maar wel op een leuke manier.
Het conditioneren duurt even, sommige paarden hebben het heel snel door, en anderen hebben een paar dagen of nog langer nodig om het te leren.
Liever elke dag een paar keer 5 of 10 minuten oefenen dan een half uur achter elkaar. ;)

Als ze te enthousiast is, gelijk achteruit of 'terug' vragen, en clicken zodra ze een pas achterwaarts doet en voertje erin.

Die van mij is nu zo geconditioneerd met voetje geven dat ook als ik erop zit, ik zijn been aantik met ze zweep, voetje zeg, en hij tilt z'n voet op.

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 09:08

Okee ik ben gister dus bij haar geweest en denk dat ik mijn probleem nu wat beter kan beschrijven
Als ik in de wei ben en ik loop dan gaat ze mee draven en met haar hoofd gooien waar soms ook wat bokjes aan te pas kunnen komen, en dit is meestal niet het geval maar aangezien ze dat recht naast me doet en ik ook niet uit kan wijken wanneer dit naast de lijn is vind ik dit best eng en gevaarlijk..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:18

Ik werk nooit met voer of clickers en mijn paarden zijn goed opgevoed en leren snel. Consequent en duidelijk zijn is de sleutel tot succes.

Ik zou dit paard eerst leren om halt te houden en achterwaarts te gaan wanneer jij dat wil en zodra dat goed gaat hem wegsturen uit jouw ruimte. Maar een minuut of 5 er mee bezig zijn, liever vaker dan langer! Dit soort dingen grondwerk noemen vind ik flauwekul, het is gewoon opvoeding en daar moet je altijd mee bezig zijn. Niet alleen als je besluit er aan te gaan werken, dus ook tijdens het poetsen duidelijk maken dat hij niet in jouw ruimte mag komen en stil moet staan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:26

Ik ga hier eens meelezen.

Ik kan een boek aanraden voor het clickerprincipe te leren. Het is geschreven voor honden maar het geld voor alle dieren.
Het heet clickertraining en je kunt het bestellen bij dogaction.

Er wordt om te beginnen heel goed gewerkt met wanneer en hoe je click.
Dus wanneer en wat is het doel en hoe je de nauwkeurigheid traint.

Ik wassen mijn hond indertijd kwijt en door juistheid trainen, was hij in een week er weer helemaal bij.
Ook Hoe je juist niet zijn bedelen stimuleert

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:35

Nies_ schreef:
Ik werk nooit met voer of clickers en mijn paarden zijn goed opgevoed en leren snel. Consequent en duidelijk zijn is de sleutel tot succes.

Ik zou dit paard eerst leren om halt te houden en achterwaarts te gaan wanneer jij dat wil en zodra dat goed gaat hem wegsturen uit jouw ruimte. Maar een minuut of 5 er mee bezig zijn, liever vaker dan langer! Dit soort dingen grondwerk noemen vind ik flauwekul, het is gewoon opvoeding en daar moet je altijd mee bezig zijn. Niet alleen als je besluit er aan te gaan werken, dus ook tijdens het poetsen duidelijk maken dat hij niet in jouw ruimte mag komen en stil moet staan.



Achteruit kan ze op commando, t is alleen wanneer ik loop in de wei word ze dus te enhausiast en gaat ze draven met haar hoofd gooien etc.. En wat ze gister dus ook 3 x deed was tijdens het meenemen van de wei naar de poetsplaats besluiten gras te gaan eten en niet meer mee te lopen.. Reageerde bijna nergens op pas ma een tijdje weer en toen liep ze weer normaal mee.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:45

Daarom is het dus belangrijk om het ook mee te nemen tijdens de dagelijkse bezigheden en ze te leren dat ze uit je buurt moeten als jij dat wil. Dat gedrag heeft niet zoveel met lompigheid te maken, maar met een gebrek aan (goede) opvoeding. Is eigenlijk hetzelfde als wat janouk zegt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:32

Als ze in de wei te enthousiast doet en jij stopt, wat doet ze dan? Stopt ze netjes of draaft ze door?
Als jij stopt, en zij stopt ook; dan is dat gewenst. Click, voertje erin. Na een keer of wat krijgt ze door dat netjes naast jou lopen, en stoppen zodra jij stopt, iets oplevert.

Loopt ze voor je uit? Dan stoppen (click, belonen als ze stopt) terugzetten (click en belonen) en weer gaan lopen. Loopt ze 3 passen netjes naast je, click,belonen, braaf. Zo bouw je het steeds verder op, naar 4 passen, 5 passen 8 passen...totdat het kwartje is gevallen hoe jij het hebben wilt. Het maakt niet uit waar je loopt met haar, in de wei, richting stal, op straat...ze moet netjes naast je blijven lopen.
Overal.
Zodra het gewenste gedrag geconditioneerd is (daar ben je steeds mee bezig) dan kun je de beloning uitstellen en afbouwen. Ze heeft dan immers geleerd hoe het hoort.

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:20

Floortz schreef:
Als ze in de wei te enthousiast doet en jij stopt, wat doet ze dan? Stopt ze netjes of draaft ze door?
Als jij stopt, en zij stopt ook; dan is dat gewenst. Click, voertje erin. Na een keer of wat krijgt ze door dat netjes naast jou lopen, en stoppen zodra jij stopt, iets oplevert.

Loopt ze voor je uit? Dan stoppen (click, belonen als ze stopt) terugzetten (click en belonen) en weer gaan lopen. Loopt ze 3 passen netjes naast je, click,belonen, braaf. Zo bouw je het steeds verder op, naar 4 passen, 5 passen 8 passen...totdat het kwartje is gevallen hoe jij het hebben wilt. Het maakt niet uit waar je loopt met haar, in de wei, richting stal, op straat...ze moet netjes naast je blijven lopen.
Overal.
Zodra het gewenste gedrag geconditioneerd is (daar ben je steeds mee bezig) dan kun je de beloning uitstellen en afbouwen. Ze heeft dan immers geleerd hoe het hoort.


Als ik stop dan draait ze meestal en gaat ze voor me staan, of half voor me.. Maar is inderdaad wel een goed idee wat je zegt, moet k gewoon even ballen zoeken en het gewoon doen haha

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:05

HaffieBailey schreef:
Als ik stop dan draait ze meestal en gaat ze voor me staan, of half voor me.. Maar is inderdaad wel een goed idee wat je zegt, moet k gewoon even ballen zoeken en het gewoon doen haha


Dat is dus niet goed. Ze doet maar wat, en het is half werk. ;)
Draai haar om je heen, en zodra ze netjes naast je staat clicken en belonen. Niet clicken zolang ze niet netjes naast je halt houdt.
Dit ook in de paddock of op een weggetje oefenen. Gewoon af en toe stoppen als je wandelt (door je schouders iets naar achteren te bewegen geef je voor haar aan dat je gaat halthouden) en als ze het 'goede antwoord' geeft, click en beloon.

RoosBoum
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:00

janouk schreef:
Gewoon basis afspraken voor de veiligheid van iedereen. Vertrouwen opbouwen door duidelijk, consequent en voorspelbaar te zijn.

maar jij moet wel de leiding nemen en houden. Heel consequent.


Ik wil graag benadrukken dat dit een erg goede opmerking is. Mijn gips mag er namelijk morgen af, vandaar. Die veiligheid is echt belangrijk. Ik ben verschrikkelijk van mijn Tinker gekletterd. Ik heb 6 wkn gehad om goed na te denken wat er fout ging. Ze was toch mijn vriendin? (Heb haar gekocht 8 mnd geleden) Maar alles goed beschouwend ging er steeds vaker iets mis. Erg schrikken. Veel paniek. Nooit willen stilstaan. Drammerig. Mij omverlopen.

Conclusie, ik heb haar aan haar lot over gelaten en haar ruimte gegeven om dominant te worden. Erger nog, ze moest wel, want ik gaf geen leiding.

Zaterdag komt er een trainer en gaan we samen van voorafaan opnieuw beginnen, helemaal volgens de methode van Warwick Schiller en met hem vele natural horsemanship trainers. Heb inmiddels tientallen video's van hem gezien. Top!

Nu nog zelf gaan toepassen.

En ik ga van alles wat ik leer en doe een (foto/film)dagboek bijhouden. Zodat ik terug kan lezen, want je vergeet snel de kleine details.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:44


Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: grondwerk lompe haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:46

Heb helemaal het zelfde probleem met mijn haf x quarter
Ik ben nu echt bezig met het leiden stoppen en achteruit gaan, soms gaat het goed en als ze er geen zin in heeft loopt ze me letterlijk omver

HaffieBailey
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:32

Ambertjeluna schreef:
Heb helemaal het zelfde probleem met mijn haf x quarter
Ik ben nu echt bezig met het leiden stoppen en achteruit gaan, soms gaat het goed en als ze er geen zin in heeft loopt ze me letterlijk omver


Jaa precies en ze is gewoon erg sterk
Alleen hoe moet ik die leiding nemen dan?