Dressuurhaflinger

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

suffie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:30

Heel herkenbaar Janouk. Cato heb ik na het Haflingerweekend nog 2x buiten gereden en zij staat nu al een week 24 uur op het land samen met Luna. Even helemaal niets, lekker het koppie los. Volgende week pak ik haar dan weer op en gaan we weer verder stoeien met de galopwissels en de puntjes op de i. Die pauze hebben ze gewoon even nodig. Leonie, hoe had je in Kootwijkerbroek dan gereden, daar ging het toch wel goed?
Ine, welkom ook in dit topic, ik ken je al van het dikke buiken topic met je mooie meisje Lilith, maar Raven maar er ook zijn!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:02

Nee, Mando is niet zielig, normaal ga ik ook gewoon weer verder. Jij doe ook lekker afwisselende dingen met Mando, dus die heeft ook niet te klagen :+

Ik heb een behoorlijk pittige maand achter de rug met wedstrijden (4 wedstrijden, 8 punten rijker) en dan dat gedoe met die band zaterdag heeft er bij mij flink ingehakt. Je kunt niet altijd scherp zijn, daarom is het goed om af en toe even een stapje terug te doen. Eind oktober heb ik pas weer een wedstrijd, dus nu Cato even pauze en kan ik mij weer volledig op Lara focussen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:08

Ik dacht ook altijd dat er verschil zat tussen de gewone en de Haflingerwedstrijden, maar nu ik officieel start, start ik beiden en ik merk dus geen verschil. Rijd constante punten met vaak hetzelfde commentaar. Ik kom inderdaad tekort op mijn uitgestrekte draf, maar scoor op de oefeningen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:51

Leuk!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:12

Ik heb ook een sticker op de trailer met de naam van onze boerderij. Gemaakt door horsestrailerdesigin, dezelfde sticker als eerder op mijn zwarte trailer, alleen toen was hij zilvermetallic en nu zwart metallic.

Afbeelding

Over de lage neusriem; Cato rijd ik hier ook mee als ik niet met stang/trens rijd. Ze loopt hier veel fijner op, is veel losser in haar hoofd/hals houding.
Mijn grote merrie kan ik vanwege haar hoofdvorm alleen maar met een lage neusriem rijden, een hoge neusriem drukt op de zijkant tegen haar kiezen en dat kan ze slecht hebben.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:09

Ik rijd ook met een soort correctie stang, maar dan van Bemelmans. Ook mijn stang/trens is hiervan. Cato loopt er heerlijk op! Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter, dus zo scherp werkt zo'n bit ook niet meteen in, het ligt alleen anders in de mond en de werking is daardoor anders. Best het proberen waard.

Gefeliciteerd met je puntjes Peelie, waar heb je gereden!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:02

Je was al aardig goed onderweg Janouk, dus houd vol en laat ze allemaal maar eens zien wat een Haflinger allemaal kan!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:04

Blote billen paard :brr: Een paard in de sloot, sterkte met Hillie, hopen dat ze er niets aan over houdt, behalve een beetje stijfheid.

Janouk; Geweldige prestatie, toppers zijn jullie! Janouk pakt ook gewoon alles aan volgens mij.

LisaXLoll, welkom hier. Jammer dat je paardje te koop staat, geen optie om haar zelf te kopen?

Vandaag met Cato meegereden in IJzerlo. Ondanks de niet meest ideale voorbereiding (2 dagen vrij in de wei ivm trekpaardenkeuring) toch weer een winstpunt kunnen scoren, nog 1 te gaan *\o/* Cato begint het werk leuk te vinden, pakt het goed aan, maar is mij af en toe net iets te slim af.
Van hand veranderen in uitgestrekte galop, tot A contra en dan eenvoudig wissel wordt; van hand veranderen in uitgestrekte galop, wissel, oh help ze gaf geen hulp, wissel terug, of toch wel, weer een wissel en uiteindelijk eenvoudige wissel bij A. Best knap om in een wending 3 wissels op eigen initiatief te tonen. Resutaat; een 4 op het protocol, paard is niet aan de hulp ~~}>

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:58

Lisette1987 schreef:
hey Marije, leuk je hier ook te zien!

ik heb zondag mijn debuut tussen de paarden met Lux *\o/*
ik moet alleen pas in de middag starten, hebben jullie nog tips wanneer ik het beste kan wassen? ik wil haar liever niet de hele dag op stal houden, dan gaan we denk ik stuiterend de baan door, maar als ze nog nat is als we de ring in moeten is ook niet echt wat

Ik heb Cato afgelopen zondag om 13.00u helemaal gewassen. Het was mooi weer, dus ze heeft buiten met hooi staan drogen onder een zweetdeken, terwijl ik haar spullen schoonmaakte. Ik ben om 14.30u naar de manege gegaan en toen was ze helemaal droog. Cato draagt nog geen deken, dus heeft een dik wintervel. Je zou kunnen kiezen om haar manen te vlechten, dan zie je niet dat ze minder schoon zijn :P Staart wassen kan altijd, dat kan een uur van tevoren nog.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:38

Mijn Haflinger incognito vanavond naar de opfok gebracht. Natuurlijk eerst even foto's gemaakt;

Afbeelding

Tamara wilde ook nog even met de echte Haflinger op de foto, mooie haren Tamara <3

Afbeelding

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:44

Wouke, vorige week was ik erbij en ik moet toegeven dat er laag is gejureerd in jullie rubriek, maar zeg ook eerlijk dat de deelnemers mij niet meevielen.
Over het algemeen werd er slecht de hoeken ingereden met buitenstelling, voltes niet mooi rond, paarden niet door de hals/over de rug (dan heb ik het niet over aan de teugel) en paarden zonder enkele vorm van impuls.
Het klopt dat ons ras tekort komt, vaak in de uitgestrekte gangen, maar dat moet je wel ergens compenseren en met alleen op de letter rijden en braaf kom je er dan niet. Als je dochter deze punten regelmatig rijdt klopt er iets niet in de rijvaardigheid, want ik neem aan dat ze niet steeds bij dezelfde jury rijdt, dus verschillende mensen hebben hen inmiddels als combi gezien.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:32

MariekeB schreef:
In de B heb ik nog niet meegemaakt dat je met een haflinger anders beoordeeld wordt dan een paard.

Ook in het Z niet hoor. Ik kom echt tekort op de uitgestrekte gangen, meestal 5 of 6, maar rijd weer schouderbinnenwaarts en travers voor een 8. Je moet gewoon weten waar je sterke punten liggen en die uitbouwen.
Wouke, ik weet niet of je dochter privéles krijgt of alleen meerijdt in de verenigingslessen, maar misschien is het een idee om een paar privélessen te gaan volgen bij een andere instructie. Een keer andere ogen mee laten kijken. De kunst is om thuis je paard zeker een klasse hoger klaar te hebben, daar wordt het op een wedstrijd alleen maar makkelijker van voor jezelf.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:16

Goed gedaan Lisette *\o/* Mooie foto, jullie zijn een leuke combi!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:17

Wouke, ik kreeg net de aanmelding voor Ambt Delden binnen, is dat niet iets voor je dochter? Lekker springen, buiten rijden en een soort spel. Je mag een dressuurproef rijden, maar het hoeft niet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:22

_O- Wat een smeerkees. Wees blij dat ze haar hoofd met die prachtige manen er ook niet heeft ingelegd :')

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:45

plutolover schreef:
Diegene die Z rijden of zo ver zijn gekomen, vins ik super knap! Mijn haf heeft ook geen super gangen. En is ook geen voorwaartse pony waardoor ik vaak impuls mis. (Iemand tips) ik ben nu L2+1. Mijn doel is M1 maar L2 vind ik erg lastig

Als ik naar mijzelf kijk; vooral zorgen voor veel afwisseling. Cato loopt aangespannen, we rijden veel buiten, springen, maar zijn ook in voor andere dingen zoals een viertal op muziek e.d. Buiten kun je ook prima oefeningen rijden, pasje voorwaarts en weer terug. Halthouden en achterwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts. Buiten heb je vaak een natuurlijke impuls.
Ook is het belangrijk dat je heel consequent bent in je hulpen. Geen reactie is meer been, geen reactie is een tik, geen reactie is een lel. Belangrijk is wel om hierbij een stemhulp te gebruiken, zodat je volgende keer je paard kunt aandrijven met je been en stem en natuurlijk belonen als je meteen het gewenste resultaat krijgt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:25

wouke schreef:
Wouke heeft wel impuls genoeg, zonder sporen te rijden.
Heeft wel een zware hals aanzetting, mijn dochter rijdt haar lang en laag en neusje voor de loodlijn.
Als ze ouder is kan ze iets korter gaan rijden, maar tot nu toe vind ik ontspanning vele malen belangrijker.
Sterke punten galop/contragalop/zijgangen/verzamelen/.
Maar voor de B heb je er nog niets aan.

Ik denk dat het hier al "fout" gaat. Ook in de B moet je paard al enige vorm van oprichting laten zien. Impuls is iets anders dan alleen maar aan het been zijn. De voorwaartse drang van de pony moet worden omgezet in nageeflijkheid om het achterbeen tot dragen te laten komen. Wat blijft er dan nog over van de impuls?

Juist de oefeningen zoals contragalop en zijgangen kun je heel goed gebruiken voor de B. Hiermee richt je het paard recht en zet je het aan de hulpen. Bovendien maak je met deze oefeningen de achterhand sterker, maar dat red je niet als je alleen maar lang en laag naar ontspanning rijdt. Er moet ook aanspanning zijn om de spieren te ontwikkelen en het paard van achter sterker te maken. Daarbij is het belangrijk dat de pony steeds met de juiste stelling en buiging door de oefeningen gaat om het juiste doel te bereiken.

Mando, prachtige foto's! Het is overal ook zo mooi nu met die herfstkleuren. Jullie zijn ook zo'n leuk team, de lol (lees ondeugd) straalt er gewoon van af :j En zolang jij winst rijdt in het M ga je die Z zeker weten halen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:12

Lol met je knol, het straalt ervan af!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:29

Mando schreef:
Mando vandaag weer vrij.
Morgen er eens opstappen
Had mijn 2e gesprek voor een baan vandaag een daarna nog even naar dinnetje Silby geweest en naar de Mc. Haha

Morgen hoor ik of ik weer een baan heb ja of nee.

Spannend, ik hoop het zo voor je!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:06

Succes iedereen die vandaag of wedstrijd is of gaat en voor degenen die al gereden hebben; hopelijk ging het naar wens!
Fietsen doe ik zomers elke dag met twee paarden tegelijk. Ik heb een stuk weide op afstand en breng/haal mijn paarden met de fiets. Ze kennen het, houden netjes afstand en het gaat lekker snel.
De andere paarden kennen het ook allemaal. Ik doe het ook vaak ter afwisseling!

Fijn dat het goed gaat met Anton, het is ook zo'n leuk paard om te zien!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:00

Mooi paard Janouk!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:57

Wat een mooie prestatie van Meneer Anton! Foto's zien er goed uit en met die kilometers komt het wel goed.
Leonie, spannend dus dat laatste puntje, gaat vast lukken! Wil je dan meteen door naar het Z1?

Vandaag ben ik met Cato gestart in Vorden tussen de paarden. Mijn laatste puntje in het Z1 gescoord met mooi commentaar. Tot de pauze stond ik nog op de 3e plaats, maar ik heb de rest niet meer afgewaccht, wilde nog graag iets aan mijn dag hebben. Lees wel in de uitslagen wat ik uiteindelijk ben geworden.
Tot april wil ik nog Z1 blijven starten en dan met het buitenseizoen de overstap naar het Z2 gaan maken. Cato is meer een buitenpaard en zo kunnen we de onderdelen nog net wat meer bevestigen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:32

Super van je baan, daar zul je de eerste tijd genoeg energie aan kwijt zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:12

xLeoniee schreef:
Ik weet eigenlijk nog niet zo goed of ik gelijk over wil. Ik start sws in maart in Ambt Delden nog M2 en daarna hebben we even geen wedstrijden meer.. Ga dan pas bepalen of ik ons Z klaar vind of dat we nog even in t M2 rond gaan tuffen :j

Mareja is drachtig begrijp ik hieruit, of ben jij druk met je studie? Ambt Delden doen wij ook mee, maar ik heb dit jaar gekozen voor de buitenrit ipv de dressuur. Een keer iets anders.

Voer kan ik niet over meepraten. Cato krijgt niets anders dan kuilhooi, wortels en een vitamine korrel en nog is ze actief genoeg. Ook heb ik haar dit jaar voor het eerst niet geschoren en het valt mij niet tegen. Ik dacht dat ze veel sneller moe zou zijn door het dikke pak, maar ik merk niets.......

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:29

Die nieuwe proeven zijn ook de reden dat ik nog geen Z2 ga starten. Eerst maar eens wachten wat ze allemaal van ons verwachten, behalve het überstreichen, maar dat kennen wij al van onze starts in Duitsland.
Vanmorgen een heerlijke buitenrit gemaakt met mijn vriendin. Vriendin op Cato en ik op Lara, koud maar echt genieten van de prachtige natuur met die sneeuw en rijp overal op.