Dressuurhaflinger

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:51

Hoewel ik altijd de nieuwe berichtjes meteen lees, post ik zelf erg weinig. Ik zie het Haflingerweekend voorbij komen, waarvoor ik mij ook al heb aangemeld. Hier hoop ik mijn Z1 debuut te gaan maken en natuurlijk springen en de parade :D
Janouk, leuk dat jij ook weer van de partij bent!! Maar er zullen er vast meer komen uit dit topic. Zag wel op facebook dat het erg snel gaat met de stallen, ze hadden er nog maar 10 beschikbaar en de inschrijving is pas twee dagen geopend.

Vandaag had ik een wedstrijd in Markelo. Heerlijk gereden in beide proeven, al moest ik de 2e proef wel een beetje lachen. Ben je zover in de dressuur, heb je je paard zo fijn voor elkaar en dan springt ze vanuit stap 2x aan in de verkeerde galop. Binnen 1 galopsprong zaten we al weer in de goede galop, handig als je paard de wissels al kent :+ We waren 1e met 187 pnt en 2e met 180 pnt, dus mooi twee winstpunten erbij, ondanks de 2en die we hadden gekregen voor het verkeerd aanspringen. Nog ik winstpunt en we zijn Z. Met springen zijn we tweede geworden, met 83 punten voor stijl en 1 balk in de barrage.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:57

janouk schreef:
Gekke cato, z1 dat is kicken. Leuk dat jullie ook weer naar Kootwijk komen. Janouk vindt het gezellig om naast Cato de parade te leiden

Zijn jullie ook weer gevraagd voor de parade?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:58

.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:10

Gefeliciteerd Naapienaap! Loopt je paard fijn met zo'n hoofdstel? Je ziet ze steeds vaker, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de reden om met zo'n hoofdstel te gaan rijden. Zo rijd ik met een lage neusriem omdat Cato daar zoveel fijner op loopt :j

Ik had vanavond mijn allereerst wedstrijd tussen de "grote" paarden. We zijn nog nooit gestart buiten de Haflingerwedstrijden om, maar het moest er maar een keer van komen nu ik een startkaart heb. Beide proeven heerlijk gereden, Cato was zelfs een beetje té fris. Met de eerste proef heb ik mijn laatste winstpunt in de M2 binnengehaald, we mogen vanaf nu Z1 starten, maar daar wachten we nog even mee tot Kootwijk. De 2e proef heb ik zeker zo lekker gereden, maar daar hadden we geen winst.
Ik moest alleen enorm lachen in de auto met mijn vriendin over de deelnemers. Ben ik zelf zo'n flapuit die vraagt aan iemand die naast mij zit in de kantine met haar protocol of ze lekker gereden had en tevreden was. Krijg ik me toch een blik toegeworpen :7 Het was maar een vraag.............

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:28

Leuke foto! Haffies zijn ook zo lekker veelzijdig :D

Peelie, als je gevoel zegt dat je er nog niet klaar voor bent, moet je het gewoon niet doen. Ik blijf ook tot september gewoon lekker M2 starten, Cato kan de oefeningen voor het Z makkelijk, maar ik wil gewoon eerst meer ervaring opdoen, omdat ik pas 4 wedstrijden M2 heb gestart.

Wat voor problemen heb je met het zadel. Schuift het, is het scheef, klappert het? Altijd vervelend en zie het maar weer goed te krijgen. Ik kan me voorstellen dat Nas zich dan ook niet lekker voelt als het zadel niet 100% lekker ligt. Komt best nauw als je de hele proef moet doorzitten.

suffie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:37

Ik doe altijd aan beide kanten een hengstenvlecht en die beide vlechten klap ik dan omhoog tegen elkaar en zet ze aan elkaar met kabelbinders. Waarom denk je dat ze niet zijn toegestaan? Je ziet ze niet eens zitten en zijn lekker stevig, gewoon doen dus.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:01

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Voor mij geen reden om over te stappen, maar ik vind het een bijzonder hoofdstel, vandaar mijn vraag.

Peelie; hopelijk lukt het je nu om je zadel wel goed passend te krijgen. Gelukkig ken ik die problemen niet en ik hoop ze ook nooit te krijgen :o

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:55

Kiddokids: ik zou het juist als een uitdaging zien om met m'n Haf op zo'n moment tussen de "grote" paarden te starten :D Laat ze maar eens zien wat een Haffie allemaal kan :j

Op donderdag heb ik dressuurles, op vrijdag springles waarbij Cato 2 lessen loopt. Eerst met een 12 jarig meisje en dan met mij. Ongeveer 2x per maand een spring- of dressuurwedstrijd en daarnaast nog regelmatig voor de koets, mee naar buiten of zoals afgelopen weekend op vakantie in de bergen. Heerlijk zo'n allrounder die alles aanpakt <3

Ik ben trouwens nog niet zo ervaren met mijn startkaart en ik weet dat de KNHS best langzaam kan zijn, maar ik kan mijn gereden wedstrijden in Markelo en Winterswijk helemaal niet meer terugvinden. De laatste die geregistreerd staat als goedgekeurd is Ambt Delden M2+7. Ik zou nu dus M2+10 zijn, maar die gereden wedstrijden kan ik nergens terugvinden. Weet een van jullie hoe dit kan, of dit kan?

suffie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:08

Na de wedstrijd in Markelo stond Markelo er wel bij en toen stond er inderdaad bij de status: niet verwerkt. Maar nu zijn ze dus helemaal verdwenen....... W'wijk heb ik er helemaal nog niet bij zien staan en dat was vorige week zondag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:13

Vanavond les gehad en maar weer eens met S&T gereden. Oh, wat liep Cato lekker en dit na haar welverdiende vakantie na 4 dagen bergen klauteren in Damme. De werk- en rustvakantie hebben haar echt goed gedaan. Zaterdag weer starten in Winterswijk, toevallig bij dezelfde jury als twee weken geleden. Is wel leuk vergelijken, omdat het ook dezelfde proeven zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:23

Peelie schreef:
Welke klasse start jij nu dat je met s&t rijd met Cato? Vind je hem fijner gaan op stang en trens?

We hebben de punten voor het Z1, in Kootwijk gaan we 12/13 september ons debuut maken. Tot dan nog een paar wedstrijden in het M2, maar S&T moet je gewoon af en toe oefenen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:02

Super Kiddokids, die Haffies doen het toch maar! Ik had vandaag wedstrijd in het M2, was 1e met 187 en 2e met 184 punten. Fijn commentaar waar ik echt iets mee kan en een jury die aangaf dat ik mijn volgende wedstrijden gewoon Z1 moet gaan starten. Cato heeft zoveel over en volgens hem kan in de in de grotere baan beter haar energie kwijt omdat de lijnen langer zijn. Deze jury had ik twee weken geleden ook.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:41

Cato, mijn grote vriendelijke Reus tijdens de wedstrijd gisteren in Winterswijk.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:55

Naapienaap schreef:
@ Suffie, hoe groot is jouw Catoo?

Mijn grote vriendelijke reus meet slechts 1.57m :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:41

Mando: Ga jij met een andere groep dan de foto's die rondgingen op Facebook?

Tja, ik zocht een wat grotere Haflingermerrie dan mijn Dana die 1.42m was. Zij was om te rijden gewoon te klein voor mij. Cato was 1 1/2 jaar oud en een nakomeling van Winser-G, ook een voorwaarde op mijn lijstje. Ze was normaal aan de maat, maar blijkbaar bevat ons gras Pokon, want ze is inderdaad enorm geworden. Mijn paard dat ik als veulen heb gekocht (ma 1.65m en pa 1.72m) is "slechts" >1.80m :7
Maar zo groot, zo lief en ik ben zelf ook geen kleintje, dus het past ook mooi.

Ik heb bij Cato ook wel eens de manen los gehad en werd toen na afloop aangesproken door een jury. Bij een Haf mag je de manen los hebben, maar in de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers is het heel moeilijk om dan de lengtebuiging goed te zien. Ook vond deze jury losse manen een erg rommelig beeld geven. Toen ik de foto's na afloop terug zag snapte ik wat hij bedoelde, want een paard met "opstijgende" manen in galop toont wel heel anders :o Sinds die tijd vlecht ik het altijd in met een dubbele hengstenvlecht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:52

Mando schreef:
Ja wij gaan in de andere groep. ..

Maar weet niet of mando mee kan. . Hij is niet rad.
Baal echt wel.
Morgen beslis ik Hoe of wat

Dat is echt balen :(:) Jammer dat je zo ver weg woont, je had zo Cato mogen meenemen. Die houdt wel van een paar dagen vakantie :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:20

Mimp3: Wij zijn aan het oefenen gegaan met het wenden bij E en dan bij B de andere kant op. Net voor de bocht de hulp wisselen en zo sprong Cato heel makkelijk om. Wel raad ik je aan om ook de contra galop goed te blijven combineren, want anders springen ze te pas en te onpas om als ze het spelletje eenmaal kennen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:31

Heerlijk Mando! Geniet er nog maar even van, morgen zal het wel voorbij zijn.
Juryleden die Haflingers liever zien gaan dan komen, ken ik helaas ook, maar meestal probeer ik dan zo goed te rijden dat ze niet om mij heen kunnen :D

Vandaag meegereden in een clinic van Bart Veeze. Veel geleerd, bevestigd dat we op de goede manier bezig zijn en tips gekregen om het appuyeren nog beter onder de knie te krijgen en dat ging al meteen veel beter. Bart was onder de indruk van het gemak waarmee Cato de oefeningen uitvoert en haar goede gangen. Altijd leuk om te horen :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:37

Heerlijk <3

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:25

Oeh, leuk Lisette! Maar met die punten van de oefenwedstrijden, gaat dat vast helemaal goed komen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:09

Foto gevonden van de clinic van Bart Veeze: Gisteren goed weggezet, ze liep vandaag zoooooo fijn!

Afbeelding

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:20

janouk schreef:
*\o/* als je ooit besluit om Cato te verkopen, kom ik haar halen.
Cato wil ik graag voor de koets hebben *\o/*

Ik voel me vereerd :o Maar m'n toppertje wil ik voorlopig nog niet kwijt, sorry :(:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:53

Jullie hadden inderdaad prachtig mooi weer, het is hier nu echt brrrrr, 11 graden en dat noemen ze voorjaar met vooruitzichten van 25+............

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:48

Cato is 1.57m :o en heeft inderdaad zeer goede bewegingen. Ze heeft al meerdere kampioenschappen bestgaand binnengehaald en we zijn nog geen enkele wedstrijd zonder prijs naar huis gekomen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat Cato ook een gigantisch goede instelling heeft en mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Daarnaast past ze zich ook heel makkelijk aan nieuwe situaties aan en geniet voor de volle 100% en ik van haar <3

Vanavond Cato naar Duitsland gebracht. Een 12-jarige meisje dat tot december mijn Welsh heeft gereden en nu te groot is voor Dyde, is vanaf begin dit jaar met Cato gaan springen in de les en af en toe op wedstrijd. Nu is er dit weekend een mega-groot concours op onze rijvereniging van 4 dagen en zij wil daar graag aan meedoen met Cato. Omdat de lessen uitvallen en wij eigenlijk te ver uit elkaar wonen om even op en neer te gaan, blijft Cato een weekje op een pensionstal in de buurt logeren. Fiona kan zo lekker tutten met Cato en onze Haffiepower laten zien tussen de grote namen :D Vorig jaar heb ik zelf alle 1e prijzen binnengehaald, nu is het de beurt aan Fiona. Aan Cato zal het niet liggen, die heeft er altijd zin in.

Nog even over die "te dikke" Haflingermerrie: Cato krijgt in de paddock onbeperkt 1e kwaliteit kuilhooi te eten van eigen land en bemonsterd door BLGG en daarnaast een vitaminekorrel van Reformin+. 's Middags krijgt ze beperkt weidegang dmv stripbegrazing. Hier moet ze het op doen. Met vakanties of grote concoursen zoals aankomend weekend of Kootwijk voer ik haar maximaal 2 kg sportmuesli van Havens bij. Cato wordt minimaal 4x per week bereden, waarvan op donderdag en vrijdag les (vrijdag 2x springles).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:41

Inderdaad heel veel verschillende manieren om terug te rijden en vooruit.
Als ik vooruit wil, in welke gang dan ook, dan open ik mijn hand en drijf er met mijn been achteraan. Omdat mijn paard scherp aan de hulpen staat stelt dat drijven niet zoveel voor, want zij reageert al op het openen van mijn hand. (Lees: iets toestaan, zodat het lichaam ook langer kan worden).
Als ik terug wil, maak ik een halve ophouding, maak mijzelf lang en daardoor kantelt automatisch iets mijn bekken. Wat vooral belangrijk is in de overgang terug is behoud van impuls en activiteit van het achterbeen, dus daarvoor moet je blijven drijven.

Als ik het woord knijpen en klemmen lees dan kun je nooit onafhankelijk op je paard zitten en belemmer je het in zijn beweging. Een paard wat geleerd heeft wat een halve of een hele ophouding is, en dit aanvult van achteruit zal nooit tegen de hand komen, maar dat heeft ook te maken met de kracht van het achterbeen.