Dressuurhaflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:11

Wat een geweldige foto's Denise_Storm, knappe haf <3

Goed bezig istri! Gefeliciteerd met je wp en volgende keer (nog) beter! :D

Zag je al op de lijst staan voor Burgum Wia, ik ben er de zondag :)

We zijn in mei voor het laatst gestart, dus volgende week weer voor de eerste keer.. best wel spannend :o Hebben er een heletijd uitgelegen ivm ziekte en blessures, afgelopen week is ze nog behandelnd door de fysio. Gister weer voor het eerst opgezeten en ze ging meteen super! Dus ben heel benieuwd naar zondag.. Toch altijd wel een beetje spannend in het M1 tussen de grote paarden :Y)

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3


janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:55


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:07

hee, ik ben heel benieuwd naar wat jullie jullie haflingers voeren.
Ik heb een 6 jarige merrie, nog een hele slechte conditie omdat ze bij de vorige eigenaar lang had stil gestaan. Ik rij haar 4 tot 6 keer in de week, sowieso 1 dag rust in de week en soms wat wandelen, vrijheidsdressuur, longeren etc. Ik voer nu metazoa omdat ik wel wil dat ze voldoende mineralen binnenkrijg. Nu doet ze het hier wel goed op maar ik twijfel over 2 punten, namelijk of ze wel genoeg eiwitten en bouwstoffen krijgt om haar spieren op te bouwen. En ze word nogal heet van metazoa dus ik ben al meerdere keren onstuurbaar over de weg gegaan. Nu is dit wel redelijk onder controle maar na een dag rust is het echt een bom. Lijkt me voor haar ook niet fijn.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:44

Ik voer onderhoudsbrok en wat Marstall Force. En veeeeel hooi.

Mss zeg ik nog af hoor Berber.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 11
❤️Madroñero❤️

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:05

Ik geef best veel voer, maar ze doet ook super veel. Ze krijgt van stal 2kg biks per dag en voordroog, ik geef haar dan nog 1kg haver en een hele dot lucerne, ze krijgt per dag zeker ook een paar kilo worters erbij. En een scheutje lijnzaad. Paarden moeten minimaal 10% van hun gewicht in krachtvoer krijgen. Ik sport zelf ook veel en merk dat als ik niet (genoeg) eet, ik ook niet vooruit kom. De kachel moet wel branden en ze moeten genoeg overhouden om spieren te kweken. Ze kreeg eerst te weinig en dan heeft ze helemaal onwijs voernijd. Ze is nu mooi op gewicht. In de zomer komt ze op de wei dus dan is het wel anders.

Als ze te dun is, kan ik mijn benen ook niet goed kwijt haha, oeps. Dan kan ik ze er bijna omgeen vouwen (okee okee, beetje overdreven).

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:12

astridastrid schreef:
Ik geef best veel voer, maar ze doet ook super veel. Ze krijgt van stal 2kg biks per dag en voordroog, ik geef haar dan nog 1kg haver en een hele dot lucerne, ze krijgt per dag zeker ook een paar kilo worters erbij. En een scheutje lijnzaad. Paarden moeten minimaal 10% van hun gewicht in krachtvoer krijgen. Ik sport zelf ook veel en merk dat als ik niet (genoeg) eet, ik ook niet vooruit kom. De kachel moet wel branden en ze moeten genoeg overhouden om spieren te kweken. Ze kreeg eerst te weinig en dan heeft ze helemaal onwijs voernijd. Ze is nu mooi op gewicht. In de zomer komt ze op de wei dus dan is het wel anders.

Als ze te dun is, kan ik mijn benen ook niet goed kwijt haha, oeps. Dan kan ik ze er bijna omgeen vouwen (okee okee, beetje overdreven).


WoW zo zie je elke haf is anders. Als omdat aan stan voer wordt hij echt te dik hahah.

Faitherr: ik geef Pavo vital en 150 gram Pavo care 4 life. En dan nog 100 gram subli vitamine/miniralen korrel maar dat is vanuit de hitactief stal zodat die ook wat biksjes kan eten ipv alleen maar kuil.

Je heb nog een jong paardje metazoa is een prima vitamine korrel. Als je bang ben voor te weinig eiwit kan je bijv lucerne bijvoeren. Of Vitalbix ipv metazoa

Dat ze heeft van wotdt heb ik nooit over deze metzao gehoord aangezien t een vitamine/miniralen korrel is en geen krachtvoer. Maar t kan zijn dat ze er wel op reageerd. Dan zou je een andere korrel kunnen proberen

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:19

Mijne krijgt nu een kilo Vitalbix active met een halve kilo lucerne. Na zware arbeid nog een halve kilo slobber en een kwart kilo lucerne. Krijgt vanuit stal voordroogkuil. Genoeg om de dag mee door te komen. Mijne werd ook heet van de metazoa.

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:31

We voeren de haflingers 1 kg Havens Gastro met 1 schep luzerne, met 50 ml lijnzaadolie en Balancer van Paard gezond en fit. En veel droog hooi.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:36

Searcher schreef:
Mss zeg ik nog af hoor Berber.

Ah nee niet doen! Je bent toch al inschrijfgeld verschuldigd en je hebt toch niks te verliezen? :D

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:58

Flicka12 schreef:
Searcher schreef:
Mss zeg ik nog af hoor Berber.

Ah nee niet doen! Je bent toch al inschrijfgeld verschuldigd en je hebt toch niks te verliezen? :D


Ja klopt hoor. Maar heb met alles een dip. De moed zakt me al in de schoenen als ik naar het zadel kijk.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 11
❤️Madroñero❤️

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:09

Ik vind een kg zo veel.. maar dat is echt een punt van mij.. vergeet wel eens dat een paard meer eet als ik..

Die van mij moet eerst afvallen

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:23

plutolover schreef:
Ik vind een kg zo veel.. maar dat is echt een punt van mij.. vergeet wel eens dat een paard meer eet als ik..

Een paard kan tot 50 liter water drinken op een dag! Inderdaad niet te vergelijken met mensen allemaal :o .

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:27

Die van mij krijgen ook behoorlijk wat :P

Die krijgen 1 volle schep basis subli (dat staat gelijk aan ongeveer 1.4kg) en 10 tot 12 kg hooi en verder nog een balancer met een bodempje brokjes.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:47

ja zit ook zo tussen me oren.. Dan denk ik pff wat een schep hahaha. Is voor een paard dus niks haha.. maar stanley kreeg vroeger toen hij jong was (en ik niet beter wist) ook veel. haha 3x per dag een halve schep biks vanuit stal en dan nog een halve schep biks/slobber (en toen was ik nog neit zo in de suikers enz) na het rijden. Terwijl hij een stuk minder hard werkte haha. En als ik vergelijk.. was hij toen net zo dik als dat hij nu is. Alleen dan kreeg hij meer haha..

ag liever nu op zn 19e op dieet zetten. Dan dat ik hem moet bijvoeren om hem op gewicht te houden. straks in de hitactief zou hij wel weer afvallen. Beweegt hij meer.

Ik had vorige week zo me motivatie weer terug. was zo heerlijk bezig. En nu.. nu is het al vanaf vrijdag zoek.. foetsie... kan nergens die motivatie vinden. En we waren zo lekker bezig...

nee de wintermaanden zijn niet mijn maanden..

nu aan het twijfelen ga ik gelijk uit me werk na stal (kom ik er prachtisch langs) en dan vanavond nog een keer om de paarden te voeren (lees 5 min werk)

of ga iks avonds eerder na stal

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:12

Ik ga hoe dan ook vanavond rijden. Niets doen helpt me ook niet.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 11
❤️Madroñero❤️

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:44

Hier ook verchillend qua voer, mijne krijgt 1kg Havens Gastro en 0,5kg Fiber Force met tussendoor nog flink wat luzerne. We trainen nu niet dus krijgt ze ook niet zoveel, zodra ze fit is en we weer echt aan het werk kunnen dan krijgt ze ook meer.
De andere haf waar we recreatief mee mennen die krijgt maar 0,5kg muesli, die doet ook niet zo veel verder. En onze 30-jarige welsh A die met pensioen is krijgt een 0,5kg 18plus van Pavo. Per paard dus best verschillend.

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:15

Punk krijgt onbeperkt hooi uit een slowfeeder, komt ongeveer neer op 12 kg per dag. Kwa krachtvoer krijgt ze ong een halve kilo Vitalbix daily complete en een dikke hand pavo care4life, 20 ml lijnzaadolie, nog wat supplementen en een paar kg wortelen. Na het trainen krijgt ze een halve schep slobber van havens.

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:12

Afbeelding
Mijn nieuwe dekje <3

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Denise_Storm

Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:10

Thanks voor de leuke reacties op de foto’s van Storm! Inmiddels een topic aangemaakt met meer foto’s van het kerstpaard: [ITP] Hij, hij moet dit jaar de ezel zijn...

En qua voer... Ik denk dat als ik het aan Storm vraag, dat die zegt: “Veel te weinig” _O-

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:01

wow fijn al die reacties!
Ik heb inderdaad even naar vitalbix gekeken. Ik denk er nu over om gewoon metazoa te blijven voeren en dan de luzerne van vitalbix erbij voor de eiwitten. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen vitalbix en metazoa? Ze krijgen trouwens hier ook zo goed als onbeperkt hooi uit een ruif met een rek erover met mazen van 5 x 5

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:26

Er zijn geen grote verschillen ertussen. Alleen de verhouding/gehaltes liggen anders. Zijn op voergelijk vast te vinden. Dacht alleen dat bij metazoa er extra ijzer toegevoegd is en ijzer komt al meer dan genoeg voor in het ruwvoer meestal.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:58

maya12333 schreef:
Er zijn geen grote verschillen ertussen. Alleen de verhouding/gehaltes liggen anders. Zijn op voergelijk vast te vinden. Dacht alleen dat bij metazoa er extra ijzer toegevoegd is en ijzer komt al meer dan genoeg voor in het ruwvoer meestal.

hmm ik zal eens goed op zoek gaan naar de verschillen, als deze niet al te groot zijn hou ik het hierbij omdat ik het voor haar ook niet fijn vind om weer iets nieuws te geven. En dan voer ik er dus luzerne bij.

Wat vinden jullie lichte, middelmatige of zware arbeid kan iemand hier een indicatie van geven?

Ik rij namelijk meestal 5 a 6 keer in de week, wel erg intensief. En als ik niet aan de 6 keer rijden kom doe ik een dag longeren, wandelen, vrijheidsdressuur of lange lijnen. Waar vinden jullie dit onder vallen?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:12

Ik werk max 4x in de week intesief met hem, gemiddeld 30 minuten. Ik reken altijd lichte arbeid met de mijne. Maar meestal betekent hoe zwaar de spieren het hebben. Ken mensen die 6x in de week een uur rijden, maar die vragen dan minder van de spieren. Dus alleen naar de duur van de arbeid kan je niet kijken. Eerder hoeveel energie hebben de spieren nodig om goed te functioneren.

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 04:32

Ik zou zelf dus nooit een paard 6 dagen in de week aan het werk zetten. Dat is echt veel te veel als je ook nog spieren wil opbouwen. Ik zou he aanraken je in te lezen over de fysiologie achter spieropbouw.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:55

Stan loopt ook gemiddeld 4x per week en 1x per week longeren.

6x per week rijden is niet erg. Maar 6x per week zware training is Ind een ander verhaal. Je moet ook na de training kijken,

Train jij 3x zwaar en de andere dagen rustig dan zie ik niet zo probleem mits je paard het aan kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 8 bezoekers