Westernhaflingers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:42

Ik vond het lastig om niet steeds mn paard te helpen aan de voorkant. Eerst je paard fouten laten maken, en dan corrigeren dat vond ik moeilijk.

Hoe kwam het dan dat hij zo gespannen werd? Want als je western gaat rijden begin je ook niet met lange teugel..


Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:51

Ik denk dat het een combinatie van dingen is.
Hij is 7 en is toch wel aan het puberen,we stonden nog niet zo lang op een andere stal,hij kan moeilijker met veranderingen omgaan als ik dacht en er is denk teveel van hem gevraagd in die lessen.
Hij is nog niet zo lang onder het zadel,tot zijn 4e hengst geweest,reageert best heftig op sommige prikkels en niet regelmatig bereden waar door hij eigenlijk nog niet eens goed is door gereden.
Het is niet dat je de teugels niet kunt aannemen met rijden :)

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:50

@Evelyne : Je moet doen wat goed voelt. In de basis werken alle disciplines met "pressure en release" (in de dresssuur aannemen en hand ontspannen als het goed is, in de western beendruk en eventueel voor oppakken en loslaten van de druk als het goed gaat). De fout die bijna iedereen maakt (ik zeker) is te veel aan de voorkant op te willen lossen. Druk vermeerderen werkt eigenlijk altijd averechts, de kunst is om in welke discipline dan ook het paard te laten doen wat jij wilt, zonder dat het met kracht hoeft (paard wint dit altijd en leert dan ook dat hij sterker is). Helaas weet ik in de omgeving van Zeeland niemand die het western beleren doet, maar misschien dat er iemand tussen de erkende trainers op de WRAN site staat http://www.wran-eu.nl/trainers-stallen-shops/erkende-trainers/. Zo niet, dan weten deze vaak wel weer iemand te vertellen die wel in je buurt staat. Grondwerken is in ieder geval een mooie manier om je paard te leren kennen en te zien hoe hij reageert op je stem en je lichaamstaal. Jammer dat je zo ver weg staat :)
Het western beleren om omturnen naar western is voor een goede trainer met een maand in de basis geregeld, maar je kan het ook vast zelf als je goede begeleiding hebt.

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:13

Dankjewel voor je reactie Haffiepower!
Ik zie op die lijst in de link dat er iemand redelijk in de buurt zit.
Sowieso wil ik eerst gaan kijken hoe het is om western te rijden op een western gereden paard,misschien vind ik het wel helemaal niks :)
Ik ken gelukkig een aantal mensen die western rijden,ook op kampioenschappen etc, en toevallig krijgt er iemand bij ons op stal ook westernles.
Het grondwerken is idd een goede manier om met je paard bezig te zijn!
Voordat we verhuisde van stal ging het eigenlijk heel erg goed en reed ik ook veel vaker op hem,de verhuizing heeft hem toch meer gedaan dan ik d8..
Het is wel heel erg jammer dat er hier in de buurt ook nergens een manege of iets is die westernles geven op hun paarden :\

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:27

Gisteren trail/hms clinic gehad met accent op trail.
De volgende keer pakken we een andere discipline (wellicht reining?).

Hieronder een fotootje van VivaLaVida bij de walk-over
Afbeelding
en nog 1 van "Vief"s mooie hoofd en een lope-over
Afbeelding
Afbeelding

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:57

Hihi echt leuk die fotos!! Vooral die ene (staat hier niet bij) dat k helemaal in een deuk lig omdat vief OP de balk gaat staan.. ze vond t allemaal niet zo nodig :')

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:10

Leuke foto's Haffiepower! En die laatste foto Amanda.. knap!

Op de fotos die hier in dit topic staan, ziet hij er inderdaad heel rank uit, terwijl hij het laatste jaar enorm uitgezwaard is en het echt niet meer te vergelijken is met toen. Al moet ik toegeven dat hij terug in vorm komt. De grasbuik is bijna weg en de rug en buikspieren zijn terug getraind. Jammer genoeg kan ik me er nog niet echt een beeld van vormen door al dat dikke winterhaar.. Dus ik ben eigenlijk wel beniewd wat er uit gaat komen als al die haartjes weg zijn :j
Momenteel zijn we nog steeds bezig met de basis.. voorwaarts-neerwaarts staat er al terug op, nu komen de zijgangen.. Links is zijn stijve kant, dus die zijn we nu aan het trainen en loswerken.. We hebben nog veeeeeel werk eer we terug aan het echte westernwerk komen :oo

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-14 11:14

Wat een leuke foto's!
Vief ziet er goed uit!

Basis is al het werk. Die knopjes erop zetten is niet het doel. Juist je loswerken en basistraining. Dan is het niet zo lastig meer om de knoppen erop te zetten.
Dus vooral zo doorgaan dan :D

Ik heb Jim geschoren :+
Afbeelding

Ik heb geen voorfoto, maar dit kwam er af.
En dit was de 2e keer scheren :=
Ik denk dat ie -10 verwachtte :+
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:08

Jim ziet er goed uit!

De trainingen liggen hier weer stil.. Een week goed ziek geweest en door de regen is mijn weitje amper berijdbaar.. Gewoon veel te glad.. :( En net nu hij terug zijn grasbuik kwijt aan het raken was..

Racheltje87
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:19

Hier meld nog een westernhaflinger Angelo :-) .

Aanstaande maandag weer les van Peggy de Kraa.
Ik heb geen foto's van het echte westernrijden op dit moment. Springen met een westernzadel kan ook hihi!

Afbeelding


Afbeelding

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:27

haha, precies nog nooit met een westernzadel durven springen :D

Mag ik nu een misschien onnozele vraag stellen? Ik heb een rood wollen showblanket gekregen.. Doen jullie daar nog een pad onder of kan je dat ook zo onder het zadel leggen? Ik heb eventueel nog van die "dekens" (weet niet hoe je dat nu precies noemt..)

Racheltje87
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:43

Onder een showblanket moet je altijd een onderleggende westernpad doen. Een blanket is te dun om de klappen van het zadel op te vangen. Westernzadel is namelijk niet in bezit van kussentjes zoals bij een dressuurzadel ;) en bestaat uit leer en hout (in de meeste gevallen).

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:05

Even een update:

De dagen zijn aan het lengen en we zijn weer volop aan het rijden. 3 keer per week halen we wel *\o/*
Momenteel zijn we bezig met de spieren te versoepelen: stelling naar buiten op een volte, wijken.. en om de achterhand te versterken: galop en kleine cirkels rijden. Ik merk dat hij er moeite mee heeft, maar ook dat hij met iedere keer rijden verbetert en sterker wordt.
Hij test me ook iedere keer op een andere manier uit: hangen op het bit (typisch haflinger, hun bouw leent zich er ook voor)-corrigeren we dit, protesteert hij op het wijken, na terug correctie, doet hij dit niet meer, en zo houdt hij het boeiend voor mij :) :)

Kheb ondertussen een neopreen gekocht voor onder mijn showblanket en als de zomer er terug is, komt er een fotoshoot volledig int rood! :j

Hoe is het met mijn collega-westernhafjes-liefhebbers?

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:29

@Hafje81 Leuk om te lezen dat jullie zo lekker aan het trainen zijn. Ik kijk uit naar je foto's.
Met mijn hafjes gaat het goed. 15 maart het eerste wedstrijdje van dit jaar gestart. Er waren niet veel deelnemers, maar toch 1e in de trail L1/L2 (rij zelf L2) en 4e in de HMS L1/L2. Met mijn jongste Haflinger, Prinz, ben ik nog hard aan het trainen, want hij is nog niet wedstrijdklaar. Ik hoop hem binnen een jaar in de L3 te kunnen starten. Eerst nog even met Spike trainen voor het WRAN NK wat dit jaar al in mei plaatsvindt...
Wellicht dat ik dit jaar nog een clinic Working Equitation ga organiseren samen met Coby. Als dit gaat gebeuren dat wordt dat in Kootwijkerbroek bij de Human & Horse Academy gedaan.

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:02

Leuk dat het zo goed gaat haffiepower!
hier helaas nog steeds niet zo lekker. Denk niet dat vief ooit weer "de oude" word. Qua trainen kan ze niet veel meer aan dan een beetje basiswerk, dus ik hou het daar even bij..

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:35

Jammer Rose :( Lijkt me echt frustrerend als het niet meer zo wordt als het was. Bij de eerste kennismaking, in Ermelo bij de clinics, ging ze super. Ik hoop voor je dat je in ieder geval dan lekker ergens buiten stapritjes met haar kunt maken, zodat jullie in ieder geval samen van de natuur op de Veluwe kunnen genieten.

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:16

Oei, VivaLavida, dat klinkt niet zo goed.. Wat scheelt er met je hafje als ik vragen mag?

Gisteren heeft mijn haf Arno een meet&greet gehad met zijn vader. Daarna nog een leuke rit gemaakt met de 2 hafjes (vader van mijn haf voor de koets en ik er achteraan met Arno). Daar zijn ook nog een paar leuke fotos uit gekomen. Alleen jammer dat ik er geen foto van zijn zijkant is gemaakt, dan kon ik zelf eens zien hoe hij loopt en hoe hij er uitziet met zijn huidige conditie..

De ontmoeting (Arno is de rechtse):
Afbeelding

tijdens de rit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:34

ze kan idd prima mee het bos in of basis werk doen.. zo lang ze niet onder hoeft te treden loopt ze prima.. verzamelen gaat dus niet!
ze heeft 2 ruggewervels aan elkaar gegroeid, helemaal achter aan. dus dat gedeelte is stijf en kan ze niet goed buigen. tja het is rot maar ja in het bos gaat ze nog steeds als een trein haha en zolang ze maar plezier heeft... ik ben ook druk met Sierra dus.

wat een leuke haf is Arno! en leuk dat je zijn vader gezien hebt!

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:05

Fijn dat je toch nog lekker van een ontspannen bosritje kunt genieten. Klinkt als kissing spines wat Vief heeft. Niet leuk, maar bij ons op stal staat een paard van 21 die nog steeds vrolijk rondloopt ondanks zijn kissing spines, dus hopelijk kan je nog lang van haar genieten Rose.

Ik sluit me aan bij Rose: wat een leuke en mooie haf is Arno. Altijd leuk zo'n meet en greet. Ik heb met Spike ook een keer een strandrit gemaakt met zijn moeder erbij, toen ze nog leefde en er een boel foto's van gemaakt natuurlijk. Echt leuk :)

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:16

Hoi! Mag ik hier ook mee komen praten? Ik heb ook een westernhaflinger :)

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:58

tuurlijk Char_lotte :)

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:11

Leuk :D

Ik zal me even voorstellen! Ik ben Charlotte, 17 jaar en ik rij sinds eind 2014 western met mijn lieve merrie Lola.
Ze pakt het super op, echt heel leuk :)

Tack foto (er hangt inmiddels wel een ander bit aan het hoofdstel) :

Afbeelding

En een rijfoto:
Afbeelding

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:15

Knap paard :)

http://www.acs-fotografie.com

...als je lacht ben je knapper

Dionnevdkaal

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Ruurlo

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:39

Mooi paard charlotte.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:10

Knappe haf, charlotte :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers