Geschoren Haflingers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:19


horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:36

Peeps geniet altijd van het scheren, zijn dan ruim 1.5 uur bezig en ze staat heeerlijk te slapen. HAren jeuken altijd bij der. MAar dit jaar toch echt witnervacht want het veulen komt begin april, althans dan is ze uitgerekent.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:29

Farah fanny en liane gaan er dit jaar ook allenmaal
Behalve het hoofd voeten doe ik zowizo altijd al
Voor fanny word het de eerste keer en ben benieuwd hoe ze er onder weg komt

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:29

Mijn pony wordt noch geschoren noch voorzien van dekens, die heeft 's winters een lekkere dikke teddyvacht! :D

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:58

Ik heb mijn jaarling Haf dit voorjaar geschoren, omdat ze niet goed door haar wintervacht kwam en erg veel jeuk had.
Zo zag ze er voor het scheren uit:
Afbeelding

Na het scheren zo:
Afbeelding

Nu ziet ze er zo uit, haar wintervacht komt er al weer door en is alweer erg donker geworden.
Ik twijfel of ik haar weer zal scheren, omdat ze nog maar 1,5 jaar is. Wacht nog even af hoe dik de vacht uiteindelijk gaat worden.
Afbeelding

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:48

Marlou_ schreef:
Ik heb mijn haf vorige winter geschoren en heb er echt spijt van.. De intentie was om lekker veel te kunnen gaan rijden omdat ik de tijd had en hij zweet snel en veel bij hard werken. Door de weersomstandigheden (glad en veel sneeuw) heb k niet eens veel kunnen gaan :n

En hij vond het echt not done :n hij verging van de jeuk... Ik zag aan zijn dekens dat hij schuurde en op zijn borst had hij er de kale plekken van op staan.. vond het mega sneu dus dit jaar gewoon lekker op eigen kracht met een natuurlijk wintervachtje :D!

Ik had er alles afgehaald en hij had een 500 gr geloof ik op hartje winter met een 100 gr hals er aan.. vond het maar niks al dat gedoe en Pino werd er totaal niet blij van.. :D

Ascot scheer ik om dezelfde reden, maar bijkomstig voordeel is dat het wat minder zooi geeft als hij in het voorjaar in de rui is, en hij juist minder jeuk heeft :D
Zelfs Maicka, die inderdaad heel wat minder werk te doen had, heb ik afgelopen winter geschoren. Eigenaresse was hier dik tevreden mee.

Je hebt Pino na het scheren toch wel gewassen? Die afgeschoren haartjes kunnen anders inderdaad behoorlijk jeuken.

Iemand stelde een vraag over ervaring met met de haren mee scheren; het haar blijft dan íets langer. Ik scheer altijd tegen de haren in, mijn idee is dat als het tekort is dit wel bijgroeit. En dat doet het ook.

iSaBeLL

Berichten: 5951
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:03

Ik scheer mijn haflinger ook altijd.
Ze gaat helemaal kaal, meestal 3x per winter.

Ze word wel vrij licht, maaropzich mistaat het haar niet

Afbeelding

Afbeelding

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:05

Prachtig Hafje :9

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:01

ik zit te twijfelen om dit jaar te scheren.
vorig jaar heb ik het niet gedaan, maar toen was het met rijden bijna niet te doen.
nu ben ik van stal veranderd en heb geen binnenbak meer en ik weet niet in hoeverre de buitenbak hier in de winter te rijden is.

wat zouden jullie doen?

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:23

Laatst bijgewerkt door Nessie op 14-09-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:25

Ik denk dat ik dit jaar voor het eerst ga scheren. Mijn haf staat nu op een stal met binnenbak en we kunnen dus doortrainen deze winter. Vorig jaar had ie zelfs onder dekens een megavacht, bovendien zweet hij echt verschrikkelijk met trainen.
Ik denk dat ik hem dan niet helemaal laat scheren, ik wil graag dat ie zijn sokken behoudt (die vind ik mooi en beschermt tegen mok).
@melle_odet: wat voor buitenbak heb je nu? Als het all-weather is kun je nog goed doorrijden met slecht weer (behalve bij sneeuw dan). Misschien kun je het gewoon nog even afwachten, in november of december kun je dan alsnog besluiten om te scheren.

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

Amanda schreef:
Hoe doen jullie dat met haffies die 24/7 buiten staan in de winter?
Ik zit ook aan scheren te denken. Omdat ik door wil trainen en Jim echt teddy wordt. Vorig jaar had ik een dekenmodel. Vind het niet zo mooi, maar wel heel praktisch.
Maar ik zit ook aan helemaal te denken. Vind het alleen een beetje tricky omdat hij 24/7 buiten staat.

Die van mij staat ook 24/7 buiten. Ze krijgt een losse hals die ik bij alle dekens opgooi.

Ik heb een regendeken een 200 en een 350 grams. Als het heel erg koud wordt krijgt ze de laatste 2 samen op. Haar benen en hoofd scheer ik niet.

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:44

Afbeelding

Hier was ze net geschoren

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:21

Ilsje_007 schreef:
Ik denk dat ik dit jaar voor het eerst ga scheren. Mijn haf staat nu op een stal met binnenbak en we kunnen dus doortrainen deze winter. Vorig jaar had ie zelfs onder dekens een megavacht, bovendien zweet hij echt verschrikkelijk met trainen.
Ik denk dat ik hem dan niet helemaal laat scheren, ik wil graag dat ie zijn sokken behoudt (die vind ik mooi en beschermt tegen mok).
@melle_odet: wat voor buitenbak heb je nu? Als het all-weather is kun je nog goed doorrijden met slecht weer (behalve bij sneeuw dan). Misschien kun je het gewoon nog even afwachten, in november of december kun je dan alsnog besluiten om te scheren.


helaas is het geen all-weather bodem. er komt met heel veel regen wel water in te staan, maar daar kun je nog wel omheen rijden gelukkig.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:27

Als de bak gewoon goed dedraineerd is kan je bijna heel de winter gewoon doorrijden hoor.
Wel kans op een paar plasjes maar niet zodat je niet meer kan rijden.
Alleen als het vriest is de bodem ook bevroren maar dat was de binnenbak op mijn vorige stal ook(gedraineerd).
Ik heb toendertijd denk 2 weken niet intensief in bak kunnen rijden met het vriezen(wel stappen).

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:33

Ik heb twee verschillende patronen gebruikt over de afgelopen 3 jaar.

kaal met enkel een uitsparing onder het zadel (oef, dat was even schrikken :P )
Afbeelding

en afgelopen jaar:
Afbeelding

Alleen het eerste jaar heeft ze met een halsdeken gestaan omdat ze toen pas in november was geschoren. Het probleem was alleen dat ze daardoor ook manen verloor (door de druk/schuren van het halsdeken). De afgelopen 2 jaar is ze in oktober geschoren. En het laatste jaar (tweede foto) niet helemaal omdat ze niet meer erg actief in de wedstrijden werd uitgebracht. Dit model beviel ons eigenlijk prima! Het halsdeken ligt in de kast en de paarden redden zich prima. Dit jaar is het plan om het scheerapparaat thuis te laten en eens te kijken hoe ze zich red. Alle jaren staat ze onder 300 grams ('s nachts binnen) in weer en wind, nooit een ziek paard gehad. ;)

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:53

ik zit heel erg te twijfelen wat ik moet doen.
we hebben straks op de verenging een binnenbak maar weet niet wanneer en hoe vaak ik daar ik kan/mag rijden.
sowieso 1x per week les daar en voor de rest heb ik een buitenbak die erg nat is in de winter.
en als ik hem scheer.. hoe dan.
ben zo bang dat als ik een halsstuk opgooi, dat zijn manen er dan aan gaan :=

hmmz.. :\

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:16

Als jij denkt dat het geen koukleum is en jullie er baat bij hebben gewoon scheren. (eventueel de benen niet) Ik heb 4 jaar lang geschoren buiten gehad, zonder halsdeken en alleen beschikking over een buitenbak. Heb er nooit hinder van ondervonden.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:17

Ik scheer em ook en doe bewust voor de manen geen halsstuk om. Bij de een gaat het wel goed en bij de ander niet.. Ik neem het zekere voor het onzekere :)

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:18

het is idd geen koudkleum en dan laat ik de benen ongeschoren.
hij heeft alleen manen aan 1 kant en dan ben ik bang dat zijn hals koud wordt aan de andere kant :))

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:18

Valt heel erg mee hoor Corina... Op de hals kunnen ze best wel wat verdragen.. Als de borst enzo maar goed warm gehouden word is wel het voornaamste...

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:21

ik heb een paard nog nooit voor de winter geschoren dus ben echt een leek, hihi

Maar als ik zag hoe hij vorig jaar compleet inkakte in de binnenbak in vrouwbuurt, dan denk ik hoe moet dat dan als ik les heb in de binnenbak...

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:23

idd heb nooit gehad (als we niet zulke winters als vorige winter krijgen) dat hij het koud had op zijn hals. Bij Wouter groeide deze haren ook wat sneller aan, daarom laat ik wout op tijd scheren zodat hij in januari weer wat haartjes heeft. Heb dan wel het geluk dat ik het met 1x scheren makkelijk af kan.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:31

Beau laat ik deze winter ook scheren waarschijnlijk :D
Alleen wanneer kun je dat het beste doen eigenlijk?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:32

Ik scheer altijd eind oktober/ begin november :)