[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:30

Oehh een veulentje! Dat zou wel echt leuk zijn, denk dat ik dat ook wel heel graag van april zou willen over een tijdje.

We zijn samen een weekendje logeren bij een vriendin, is even wennen met een haflinger tussen de dure sportpaarden maar alle ruinen zijn enthousiast en april spontaan hengstig ( :roll: ) eerste keer dat april weg van huis gaat dus ik was heel benieuwd hoe ze het op een andere locatie zou doen. Gister even kort gereden maar dat was 1 groot drama, heel gestrest en rennerig, vandaag hadden we samen les en dat was wel heel gaaf, se deed heel goed mee en begon me toch een partij fijn te lopen. Ik ben dus even op mijn roze wolkje.
O en april is trouwens sinds gisteren ook een blote billen pony, eerste keer dat ik dr heb geschoren maar ben er heel blij mee, kleurverschil valt enorm mee en ze is zooooo veel sneller droog!! Niet normaal.
Ze zat nog niet enorm dik in dr vacht is grote kans dat t nog een keer moet maar dat zien we dan wel.
Before
Afbeelding
After

Afbeelding
Afbeelding

En van de les:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:42

Klinkt altijd heel leuk ja, een veulen fokken :) Wij hebben het één keer gedaan, met een vorige merrie. Dracht ging echt super, bevalling was een hel, maar moeder en zoon er veilig doorheen gekregen. Veulen was een draak eersteklas, merrie sloeg hem tegen de muur omhoog, na 3 maanden moeten afspenen omdat veulen moeder echt leeggetrokken had, en veulen was qua karakter het tegengestelde van zijn beide ouders... Zit je dan, met een veulen dat prachtig is, maar écht niet past qua karakter. Gelukkig paste hij wel bij de man van de eigenaar van de merrie, dus gewoon gebleven. Maar ik ben nu niet per se heel enthousiast meer om zelf te fokken. Misschien óóit. Doortje is stuk makkelijker hengstig dan die merrie, en ook écht enorm sociaal, veel socialer dan vorige merrie, dus misschien durf ik óóit. Maar kans dat ik gewoon een leuke jaarling koop tzt voor erbij is groter ;) Desalniettemin ben ik suuuuuper nieuwsgierig naar jullie hengstenkeuzes en naar toekomstige veulens! Kom maar door met foto's! :D

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:07

Hier is alles super gegaan, alleen gepeld na de bevalling. Nageboorte kwam niet goed los.

En kyr is echt alles wat wij wouden.
Nog nooit zo'n makkelijk paard meegemaakt.
Pe was gek op haar veulen maar iedereen mocht erbij. Kyr trok meer naar twee oudere opvoed ruinen, ze stonden ook gewoon in de kudde na de eerste maand.
Afspenen is ook probleem loos verlopen.
Als ik een geld boom had, deed ik het nog een x over.

Kleur verschil valt idd mee, pe en kyr zijn nu behoorlijk donker maar na scheren bijna wit.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:28

Kayenne zelf gefokt. Alles goed gegaan maar als ik er niet bij was weet ik niet of t ook goed was gegaan. Kayenne kwam er niet goed af en beentje moeten bij zoeken. Had ook al echt blauw tongetje dus snel vlies open en toen gelukkig goed gegaan. Drinken was ook echt een ding het eerste uur want merrie stond niet stil. Praam erop en voer voor der neus met ergste druk eraf.. daarna wel prima.

Vind het leuk maar kan niets weg doen. En kayenne eczeem dus doe t sowieso niet nu haha.

Hengsten is leuk om te zoeken. Ik kan je niet helpen denk want ken alleen de moderne omdat ik daar zelf meer inzit ook met kayenne en keuringen.

Hier gaat t rijden nog steeds elke keer ietsje beter..
Afbeelding

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:43

Wat leuk faither!

Heftig Skippy. Dat een bevalling slecht kan gaan houd je wel rekening mee, maar dat het niet goed gaat tussen moeder en kind is iets waar ik echt nooit aan zou denken. Wel erg leuk dat hij kon blijven. Hoe is hij nu? Nog steeds zo’n draak?

Gelukkig maar horsi!! Zoals jij jouw paarden omschrijft, zou ik hilana ook omschrijven. Echt het liefste paard dat ik ken tot nu toe. Alleen haar bewegingen zouden wat meer uitgesproken mogen zijn.

Gelukkig maar Wendy! Mooie foto ook trouwens.

ApolloPaard

Berichten: 3368
Geregistreerd: 08-10-08

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:53

Zo leuk fokken! Maar er zitten inderdaad ook beste wel grote risico's aan denk dat veel mensen dat besef niet hebben helaas. Ben wel benieuwd naar wat voorn hengst je gaat hihi

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:43

Remark schreef:
Heftig Skippy. Dat een bevalling slecht kan gaan houd je wel rekening mee, maar dat het niet goed gaat tussen moeder en kind is iets waar ik echt nooit aan zou denken. Wel erg leuk dat hij kon blijven. Hoe is hij nu? Nog steeds zo’n draak?


Nee, daar hadden wij ook geen rekening mee gehouden. Merrie was dominant, maar sociaal naar alle andere paarden, shets, pony's, etc.
Veulen is inmiddels zes, en ja, nog steeds wel een draak, maar niet meer zó erg ;) Soms lanceert hij de eigenaar wel eens, maar vol én gericht trappen wat hij als veulen / jaarling / twenter deed, dat doet hij niet meer. En duiven en kippen vermoordt hij geloof ik ook niet meer inmiddels ;)

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:44

Zit jullie berichten na te lezen en de laatste twee bladzijden met tranen in mijn ogen.

De laatste weken was ik wat afwezig door het feit dat ik mijn veulentje verloren ben.
Op een dracht van 150 dagen heeft Fitany het veulentje verworpen.
Zo kan een droom in 1000 stukjes verdwijnen. Het feit dat Fitany er nog is is natuurlijk heel veel waard. Wat de oorzaak precies is is niet duidelijk. Het veulentje "hummeltje" prachtig.

Fokken is gokken maar doet je met zulke dingen wel even terug zetten dat je met de natuur bezig bent.

Verder niet stil gezeten me afgelopen zondag alle 5 dames op de foto gezet.

Hierbij even de foto's van Neriva

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:46

farahtjuh schreef:
Zit jullie berichten na te lezen en de laatste twee bladzijden met tranen in mijn ogen.

De laatste weken was ik wat afwezig door het feit dat ik mijn veulentje verloren ben.
Op een dracht van 150 dagen heeft Fitany het veulentje verworpen.
Zo kan een droom in 1000 stukjes verdwijnen. Het feit dat Fitany er nog is is natuurlijk heel veel waard. Wat de oorzaak precies is is niet duidelijk. Het veulentje "hummeltje" prachtig.

Fokken is gokken maar doet je met zulke dingen wel even terug zetten dat je met de natuur bezig bent.

Verder niet stil gezeten me afgelopen zondag alle 5 dames op de foto gezet.

Hierbij even de foto's van Neriva

[ [url=m/xk8Cxf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bduWAm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q83CiV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FSgEYt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZKrjaW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PRRqkr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ow, bah, wat vervelend! Dat zijn de horrorverhalen waar niemand op hoopt! Wat fijn dat je merrie er nog is, ik hoop dat zij dit ook goed kan verwerken en geen permanente schade heeft opgelopen hierdoor!

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:56

met Fitany gaat het gelukkig heel heel goed. eigenlijk al vanaf het moment dat ze gespoeld is.
een goede gezonde merrie kreeg ik van de da te horen. van slag was ze zeker. mede ook doordat ze niet door had wat er allemaal gebeurde in haar lichaam

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:06

Jeetje wat heftig zeg, sterkte.
Gelukkig een goede afloop voor fitany

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:49

Sjeetje wat heftig! Voel me haast schuldig dat ik er dan net nu over begin. Sterkte in ieder geval en geniet maar extra van je leuke merrie.

Neriva is mooi zeg en wat een power!

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:19

Wat naar Y;(

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:41

Remark schreef:
Sjeetje wat heftig! Voel me haast schuldig dat ik er dan net nu over begin. Sterkte in ieder geval en geniet maar extra van je leuke merrie.

Neriva is mooi zeg en wat een power!


niet schuldig over voelen hoor. Het is voor mij even niet anders. en we doen volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen ;)

Ja Neriva is een groot pret pakketje
hier haar topic

[ITP] Mijn kleine prinses in de oktober zon

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:33

Remark schreef:
Wat leuk xjeslies! Heerlijk dat springen. Hilana vindt het tot nu toe echt niet leuk. Hopelijk trekt ze bij zodra ze beleerd is.

Goeie timing nu met die hitte Wendy!

Balen Skippy, wat is er gebeurd?

Ik overweeg om Hilana komend jaar te laten dekken. Wij hebben nu een veulentje op stal en dat is zó leuk. Daarnaast zou ik het wel fijn vinden om een maatje te hebben voor Hilana. Ik ga waarschijnlijk een schuilstal huren, dan zou Hilana in feite lekker 24/7 buiten kunnen blijven. Echter alleen gaat dat niet. Dus ik dacht twee vliegen in 1 klap! Wel dubbel werk natuurlijk, maar anderzijds hoef ik niet meer uit te mesten..

Iemand bekend met Almnebel Imladris en zijn nakomelingen?



ik was even aan het terug lezen met het veulen verhaal.
En toen dacht ik ineens aan dit stuk.

en bedenk me dan. * je hebt een geweldige merrie met bewezen Oostenrijks bloed en komt dan terecht bij Almnebel Imladris? hoe dat zo? waarom geen bewezen Liz hengst of KVTH goed gekeurd?
je merrie is gefokt bij van den Berg, waarom dan niet bijvoorbeeld met een Monsoon?

maar een ideetje hoor, ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachte?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:37

farahtjuh schreef:
ik was even aan het terug lezen met het veulen verhaal.
En toen dacht ik ineens aan dit stuk.

en bedenk me dan. * je hebt een geweldige merrie met bewezen Oostenrijks bloed en komt dan terecht bij Almnebel Imladris? hoe dat zo? waarom geen bewezen Liz hengst of KVTH goed gekeurd?
je merrie is gefokt bij van den Berg, waarom dan niet bijvoorbeeld met een Monsoon?

maar een ideetje hoor, ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachte?


Die gedachte had ik ook wel een beetje ja... Er zijn wel hengsten mét body te vinden die kvth gekeurd zijn. Ben even kwijt wat de afstamming van deze merrie waarover het ging is overigens en wat qua aanparing zou werken op basis van bloedlijnen...
(zelf namelijk gek van precies de paarden die dezelfde lijn dragen als mijn merrie... de ST en de A lijnen. Ik heb wel écht goed gekozen dus, mijn merrie that is, maar zou moeite hebben een hengst te vinden die ver genoeg van haar afstaat qua lijnen ;) Hoewel bijv Bergquell me ook aanspreekt qua type)

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:57

Skippy01 schreef:
farahtjuh schreef:
ik was even aan het terug lezen met het veulen verhaal.
En toen dacht ik ineens aan dit stuk.

en bedenk me dan. * je hebt een geweldige merrie met bewezen Oostenrijks bloed en komt dan terecht bij Almnebel Imladris? hoe dat zo? waarom geen bewezen Liz hengst of KVTH goed gekeurd?
je merrie is gefokt bij van den Berg, waarom dan niet bijvoorbeeld met een Monsoon?

maar een ideetje hoor, ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachte?


Die gedachte had ik ook wel een beetje ja... Er zijn wel hengsten mét body te vinden die kvth gekeurd zijn. Ben even kwijt wat de afstamming van deze merrie waarover het ging is overigens en wat qua aanparing zou werken op basis van bloedlijnen...
(zelf namelijk gek van precies de paarden die dezelfde lijn dragen als mijn merrie... de ST en de A lijnen. Ik heb wel écht goed gekozen dus, mijn merrie that is, maar zou moeite hebben een hengst te vinden die ver genoeg van haar afstaat qua lijnen ;) Hoewel bijv Bergquell me ook aanspreekt qua type)



de merrie in dit geval is een Namurai liz.486/T x Sterlango (een hele mooie merrie met echt een heel mooi papier)

Hier kan in theorie S, M, W, B-lijn op al zou A kunnen alleen zit er in vaders kant Afgahn II

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:27

Haha grappig dat jullie dat zeggen. Ik kwam er van de week achter dat almnebel nier goedgekeurd is bij de stamboeken. Ik was in de veronderstelling dat dat wel zo was.

Gister heb ik even met Hans, de fokker, gesproken. Hij nodigde mij uit om in feb eens naar de keuring te komen en wat foto’s van Hilana mee te nemen om dan te kijken wat bij haar past.

Ik vind veel haflingers van tegenwoordig gewoon wat iel... maar hij zei er zijn echt wel grovere hengsten. De ‘ouderwetse’ haflinger waar men het vaak over heeft is 1,35 hoog en ook breed. Dat is nou ook weer niet wat ik zoek haha!

Hilana is nog wat smal bij haar borst naar mijn ‘smaak’. Maar ze is ook pas 3,5, dus er is best kans dat ze nog uitdijt.

Dit is haar afstamming trouwens!
Afbeelding

Hans vertelde dat haar moeder Hondura komende maand een predicaat krijgt die te maken heeft met haar kinders. Ben alleen even kwijt wat precies.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:14

Ik denk het ster predicaat.
Ja ze heeft een heel mooi papier een Oostenrijks papier. Ik denk zelf dat monsoon er wel goed op past, ben wel heel benieuwd wat Hans denkt kwa hengst keuze.

Ik zelf ben erg fan van Liz monet. Jammer dat fitany het veulentje niet meer draagt was super benieuwd naar hem

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:18

Ik denk dat je met een M hengst een mooie aanvulling hebt en zo min mogelijk lijnenteelt wat je helaas heel veel ziet in de haflingers. Je zou ook kunnen kijken naar een hengst uit de W lijn, die passen denk ik ook wel mooi qua papier iig. Je moet natuurlijk niet alleen papier kijken haha.


Afghan II zit overal wel in tegenwoordig, de kunst is die zoveel mogelijk te vermijden of zover mogelijk weg te hebben bij de hengst die je zoekt en zou kunnen passen.



Ik spam even mijn knappe merrie :+:

[RIJ-ITP] Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:23

Leuk dat jullie mee denken. Waar kan ik het makkelijkste naar hengsten zoeken? Google of is er een andere website?

Ik ga je topic bekijken Wendy!

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:35


Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:15

Ziet er goed uit met kayenne hoor :)

Vandaag een fijj buitenritje gemaakt. Het was al eventjes geleden dus alles was spannend en meneer maakte zich enorm sterk in draf maar na het eerste drafje trok het gelukkig bij en lekker onderlangs de dijk gegaloppeerd
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:45

Het is zoeken naar wat past qua papier (zodat je geen lijnteelt toepast). Dat zou bij jou betekenen dat je moet wegblijven van A, N en ST - hoewel sommigen daarvan natuurlijk ook enorm ver weg zitten van die van jou he - hoeveel generaties je weg wil blijven bij een bepaalde hengst is een beetje wisselend voor fokkers merk ik. Als het even kan, blijf je helemaal weg, maar je ontkomt er soms niet aan dat een hengst ergens in je stamboom opduikt, meerdere generaties terug.
Dan heb je in jouw geval 'over': W, M, S en B.

Dan krijg je de vraag 'wat past bij mijn merrie'. Daarvoor heb je goede standfoto's nodig, liefst ook wat filmpjes van beweging in vrijheid. En vergeet vooral karakter niet!

En dan is er nog gewoon 'smaak'. Wat staat je aan en wat niet. Zeker als je voor jezelf fokt, is dat ook wel belangrijk ;)

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:28

ik doe niks anders dan lijnen uitzoeken en zorgen voor een mooie zuivere lijn.
zo hebben we Fitany ook gefokt en zo heb ik ook de hengst gekozen waar we dit jaar mee hebben gedekt.
volgend jaar opnieuw.

zelf wil ik onze stal gaan verbreden in de lijnen S, ST, en M.