Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:49

Jaa opzich redelijk hersteld! Zit nog wel veel vocht bij mijn enkel en heb nog wel last met veel lopen etc maar ik kan gelukkig alles gewoon weer doen. Lief dat je het vraagt!

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:35

xLeoniee schreef:
maitestar23 schreef:
Ik heb gister mijn 2e dressuurles gehad en heb eindelijk iemand gevonden die mijn angst begrijpt en waar ik ook echt wat van leer *\o/*
Dus, buiten de vliegen om -O- , lekker kunnen rijden en Menda doet echt haar best en begint met vlagen ook al mooi te lopen <3
Nu samen eerst afvallen, haar buik zit haar wel in de weg en mijn kont is eigenlijk iets te groot voor het zadel vind ik zelf :+

Volgens mij zag ik dat er in November een NHPS wedstrijd is in Vinkega, dus we houden dat eerst aan om naar toe te werken.


Wat fijn! En zou leuk zijn om jullie daar te zien!

Dat is ook mijn doel om Mareja daar voor weer klaar te hebben :j


Leuk! Ik wil daar eigenlijk weer Z2 starten... 8-) :')

Wat jammer van Vlien.. Maar goed dat je je gelijk weer op iets anders richt (rijden) en dan volgend jaar gewoon lekker vroeg beginnen met insemineren. Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Leuk Maitestar!

Flicka, waar ga je heen op trainingskamp? Of heb ik dat ergens gemist? Veel plezier in ieder geval!

Yvanka, leuk! Veel succes op de NT en vooral veel plezier!

Gefeliciteerd kiddokids! Gaaf!

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:39

Kelly, die hengst is er volgend jaar helaas niet meer ;)

Misschien is November hier ook wel een mooie planning. Maar even aankijken hoe ze de training nu oppakt. Zaterdag eerst keuring!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:18

Kelly_J, naar NL stables in Donkerbroek!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:56

Weer terug van instructieweek, was heel leuk en fijn getraind! Zelfs een goede travers gereden, trots <3
Afbeelding
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:24

Ik kom weer een keertje binnen vallen. Ik lees wel mee, maar reageer weinig. Sorry dames.

Maar ik heb een leuke "aanbieding".

Vor die Linse (zeer bekende Oostenrijkse Haflingerfotografe) komt 15 tot 19 augustus naar NL toe vanauit Oostenrijk om onze mooie nederlandse haflingers op de kiek te zetten.

Het idee is om een meeting in de Soesterduinen te houden. Wie intresse heeft kan mij een Pbtje doen ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:25

Penny alert

Mijn eigen Tiroler duo op een zachte deken voor op de bank straks op een koude winteravond. Haha

De foto is heel scherp gebleven. Alleen de oren van Meneer Anton zijn uitgekaderd.

Afbeelding


Afbeelding

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:20

<3 <3 <3

Ondanks dat ik echt een hekel heb aan de winter, krijg je hiervan toch winterkriebels?!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:25

Gaaf!! Waar heb je dat laten doen. Als ik vragen mag

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:34


astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:14

ZO die print ziet er heelll mooi uit, gaaf zeg!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:29

Vet gaaf janouk

leuk kado voor de kerst voor jill


Leuk idee Peelie alleen niet naast de deur

Kijk vandaag 2de en schoonste geheel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Morgen weer
En ringsteken onder de man
Thema tropical
Ik heb western outfit voor king
En heeeelll crea geweest

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:09


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:26

janouk schreef:
Penny alert

Mijn eigen Tiroler duo op een zachte deken voor op de bank straks op een koude winteravond. Haha

De foto is heel scherp gebleven. Alleen de oren van Meneer Anton zijn uitgekaderd.

[ [url=m/yhJOz2.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/8e1yeV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! Ontzettend gaaf! Wat een enorm goede kwalitiet. <3 daar kun je heerlijk onder wegkruipen met de koude dagen.

Wauw Kiddokids, die is mooi aan het showen voor de koets! Prachtig beeld.

Vandaag hebben wij een carrière switch gemaakt, We hebben namelijk gesprongen, zelfs aprils aller eerste parcourtje ooit is vandaag gereden. Ik ben heel trots, ze deed het geweldig, zodra ze het vertrouwen had gingen de oortjes erop en de race stand aan.
Afbeelding

Afbeelding

We lopen de laatste dagen alleen wel weer tegen het probleem aan dat ze niet in de rechtergalop wil springen. Ze springt gewoon in de linkergalop aan. Dit deed ze in het begin ook maar de laatste tijd ging dat heel veel beter. Nu ben ik vandaag ruim 10 minuten bezig geweest met aanspringen en weer terug nemen en zonder succes. Als jullie tips hebben zijn die dus zeer welkom! Ik heb morgen les dus dan bespreek ik het uiteraard met mijn instructeur en dinsdag heb ik les van de fysio dus ik zal vragen of die kan kijken voor eventuele blokkades. Maar ik ben bang dat het iets rijtechnisch is.
Ik heb al geprobeerd mijn gewicht in de buitenbeugel te zetten, de binnenteugel losser te laten, heel veel stelling te vragen, een kleine volte te rijden en direct daaruit aanspringen en vanuit stap en halt maar ze blijft links aanspringen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:33

Ik rijd working equitation en daarbij is een oefening die je kan helpen.

Zet twee pionnen neer op 6 meter afstand, galoppeer eerst een mooie volte om de ene pion en in het midden door 4 drafpassen van galop en volte wisselen rechtsom de andere pion. En zo een paar keer 8 galopperen door draf van galop en buiging wisselen. Zo krijg je hem losser en gemakkelijker links en rechtsom in galop. Je tempo wordt mooier en ze gaan meer gedragen galopperen. En omdat het voor hun voorspelbaar is, worden ze minder gespannen.

In de working equitation leer je zo ook de galopwissels aan, want als het duidelijk is voor het paard hoe de oefening werkt, ga je steeds minder draf passen van galop wisselen en uiteindelijk zet je hem recht en vliegende galopwisseling en weer omstellen.

Haha maar eerst de rechtergalop en je kan ook 3 pionnen neer etten daarna en nog een volte verder. Als ze het door hebben, kan je mooi gesloten van galop wisselen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:36

janouk schreef:
Ik rijd working equitation en daarbij is een oefening die je kan helpen.

Zet twee pionnen neer op 6 meter afstand, galoppeer eerst een mooie volte om de ene pion en in het midden door 4 drafpassn van galop en volte wisselen rechtsom de andere pion. En zo een paar keer 8 galopperen door draf van galop en buiging wisselen. Zo krijg je hem losser en gemakkelijker links en rechtsom in galop.

In de working equitation leer je zo ook de galopwissels aan, want als het duidelijk is voor het paard hoe de oefening werkt, ga je steeds minder draf passen van galop wisselen en uiteindelijk zet je yem recht en vliegende galopwisseling.

Haha maar eerst de rechtergalop en je kan ook 3 pionnen neer etten daarna en nog een volte verder. Als ze het door hebben, kan je mooi gesloten van galop wisselen

Dit heb ik een hele tijd gedaan toen ze vast zat in dr hals, en toen ze uiteindelijk flink geïrriteerd was van het steeds terug moeten naar de draf besloot ze zelf ook dat ze wel even kon wisselen zonder drafpas, sindsdien kan ze de wissel. Dit al een hele tijd niet gedaan omdat ik niet te hard van stapel wil lopen. Ik ga sowieso weer verder met die achtjes en misschien dat ik ga kijken of ze de wissel nog snapt. Zou wel heel makkelijk zijn als ze gewoon soepel in de rechtergalop overspringt hahah. Heel erg bedankt voor je tip ik ga ermee aan de slag!

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:47

Bij haflingers moet je dingen spelenderwijs aan leren is mijn ervaring. Ze houden niet van afdwingen. Maak er een spel van met een eet beloning er achter aan en je kan ze alles leren *\%/* :Y)


Mijn grote voorbeeld Pedro Torres

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:10

Working equitation is leuk! Ik heb afgelopen week een clinic gedaan :D

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:38

Faitherr schreef:
We lopen de laatste dagen alleen wel weer tegen het probleem aan dat ze niet in de rechtergalop wil springen. Ze springt gewoon in de linkergalop aan. Dit deed ze in het begin ook maar de laatste tijd ging dat heel veel beter. Nu ben ik vandaag ruim 10 minuten bezig geweest met aanspringen en weer terug nemen en zonder succes. Als jullie tips hebben zijn die dus zeer welkom! Ik heb morgen les dus dan bespreek ik het uiteraard met mijn instructeur en dinsdag heb ik les van de fysio dus ik zal vragen of die kan kijken voor eventuele blokkades. Maar ik ben bang dat het iets rijtechnisch is.
Ik heb al geprobeerd mijn gewicht in de buitenbeugel te zetten, de binnenteugel losser te laten, heel veel stelling te vragen, een kleine volte te rijden en direct daaruit aanspringen en vanuit stap en halt maar ze blijft links aanspringen.

janouk schreef:
Ik rijd working equitation en daarbij is een oefening die je kan helpen.

Zet twee pionnen neer op 6 meter afstand, galoppeer eerst een mooie volte om de ene pion en in het midden door 4 drafpassen van galop en volte wisselen rechtsom de andere pion. En zo een paar keer 8 galopperen door draf van galop en buiging wisselen. Zo krijg je hem losser en gemakkelijker links en rechtsom in galop. Je tempo wordt mooier en ze gaan meer gedragen galopperen. En omdat het voor hun voorspelbaar is, worden ze minder gespannen.

In de working equitation leer je zo ook de galopwissels aan, want als het duidelijk is voor het paard hoe de oefening werkt, ga je steeds minder draf passen van galop wisselen en uiteindelijk zet je hem recht en vliegende galopwisseling en weer omstellen.

Haha maar eerst de rechtergalop en je kan ook 3 pionnen neer etten daarna en nog een volte verder. Als ze het door hebben, kan je mooi gesloten van galop wisselen


Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, linkergalop gaat prima maar rechts vindt ze erg moeilijk en onder het zadel krijg ik haar dan eigenlijk ook niet in de rechtergalop.
Maar hoe kan deze oefening dan helpen met het aanspringen in de rechtergalop als dat simpelweg niet lukt en ze het dus niet doet?
Ik zie wel in dat deze oefening haar kan helpen om het galopperen makkelijker en haar soepeler te maken, maar zolang het aanspringen niet lukt schiet je je doel voorbij vrees ik...

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:32

Maitestar
Omdat het een spel wordt en omdat het paard de oefening gaat snappen. Dan gaan ze snappen dat ze aan moetn galopperen tussen de pionnen, en als ze dan ook snappen dat ze naar rechts gaan, gaan ze vanzelf in de meest comfortabele galop aanspringen voor een korte rechtervolte. En de eerste keren zullen de rechtervoltes in contra galop of in een harde draf zijn. Geeft niet, komt goed.

Geef het tijd en je zal zien dat ze sterker en soeeler worden en het voorspelbaar wordt.
Zo leer ik de galopwissels aan en als ze het spelletje door hebben, gaan ze meewerken. Barrel riding vinden ze geweldig

De ruiter hoeft dan minder te doen......?en werkt minder tegen :D het is balans. Vaak de ruiter die net de verkeerde hulp geeft op verkeerde moment of op de verkeerde kant hangt


Er van uitgaande dat paard medisch okay is.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:04

janouk schreef:
Maitestar
Omdat het een spel wordt en omdat het paard de oefening gaat snappen. Dan gaan ze snappen dat ze aan moetn galopperen tussen de pionnen, en als ze dan ook snappen dat ze naar rechts gaan, gaan ze vanzelf in de meest comfortabele galop aanspringen voor een korte rechtervolte. En de eerste keren zullen de rechtervoltes in contra galop of in een harde draf zijn. Geeft niet, komt goed.

Geef het tijd en je zal zien dat ze sterker en soeeler worden en het voorspelbaar wordt.
Zo leer ik de galopwissels aan en als ze het spelletje door hebben, gaan ze meewerken. Barrel riding vinden ze geweldig

De ruiter hoeft dan minder te doen......?en werkt minder tegen :D het is balans. Vaak de ruiter die net de verkeerde hulp geeft op verkeerde moment of op de verkeerde kant hangt


Er van uitgaande dat paard medisch okay is.


Medisch is ze gelukkig oké, fysio en tandarts zijn net geweest en met longeren lukt het inmiddels wel. Ze zal het denk ik echt nog aan kracht missen en ik werk vrees ik dan ook niet echt mee...
Maar we gaan dit zeker proberen!
En om dingen heen racen vindt ze inderdaad erg leuk! Ze lijkt mij ook een leuk paard voor western, want ze reageert ook erg goed op lichaamshulpen.
Vraag me alleen af of dat wel mogelijk is, zowel dressuur als western...
Nou ja, eerst maar samen leren rijden :P

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:49

Mooie deken!

Galop aanspringen gaat vaak in de voorbereiding al mis. Zorg dat ze echt aan je been zijn en niet alleen naar voren maar juist ook in de buiging. Dan zorgen voor correcte stelling en buiging. Wat wil helpen is een volte maken en dan als je op de hoefslag aankomt aanspringen.

Wij zijn klaar voor de nationale ik ben heel benieuwd!

Afbeelding

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:30

Ik zag dat we bij elkaar in de rubriek bestgaand rijden Yvanka, leuk om je weer een keer real life te zien!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:45

Oh leuk! Ja is lang geleden dat ik de meesten gezien heb :D

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:54

Yvank_ schreef:
Mooie deken!

Galop aanspringen gaat vaak in de voorbereiding al mis. Zorg dat ze echt aan je been zijn en niet alleen naar voren maar juist ook in de buiging. Dan zorgen voor correcte stelling en buiging. Wat wil helpen is een volte maken en dan als je op de hoefslag aankomt aanspringen.

Wij zijn klaar voor de nationale ik ben heel benieuwd!

[ [url=m/48KFfJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

die heb je mooi aan het lopen!

Klopt dat ben ik met je eens, echter is ze wel enorm goed voor mn been en reageert ze echt goed op druk etc. Die volte heb ik inderdaad geprobeerd maar dat had geen effect. Ze valt op haar rechterschouder, dus ik ben bezig geweest met rechterstelling vragen en dan haar rechter achterbeen stimuleren om extra onder te treden. Hierdoor kwam ze wel van dr rechterschouder af maar bleef ze verkeerd aanspringen. Toen had ik het idee dat ze uiteindelijk wel rechterstelling aannam maar verder in haar lijf linksgebogen bleef, hier heb ik toen wat aan gewerkt maar ze bleef verkeerd aanspringen.

Gister is de fysio geweest, die heeft haar helemaal nagelopen, er waren geen echt rare dingen te vinden maar haar lendenen zaten wat vast, dit zag je ook mooi terugkomen als je in de billen prikt en de rug dus moet opbollen, dat de lendenen achterbleven, ze heeft haar daarvoor dus behandeld en na de behandeling nogmaals de rug laten bollen en toen zag je al een veel mooiere ronding van de rug. Toen hebben we haar gelongeerd, eerst linksom, dat ging gewoon goed. Toen rechtsom, ze nam wel contrasttelling aan op de volte maar toen ik haar vroeg aan te springen sprong ze eerst links aan, teruggenomen en meteen weer aanspringen en toen sprong ze goed aan!! Waar ik de afgelopen dagen dus ruim een kwartier mee aan het stuntelen ben geweest lukte nu in minder dan 5 min! Ik hoop dat het dus goed effect heeft gehad!
Nu elke dag lekker rekken en strekken en een massage en dan zou het verholpen moeten zijn!

Hoop dat jullie er misschien ook wat aan hebben!