Taxatie Haflingers deel 3. Max. 2 foto's per post!

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

wendy1987

Re: Taxatie Haflingers deel 3. Max. 2 foto's per post!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:46

Nee dat klopt. Maar ligt er aan hoever het weg zit en hoe vaak er lijnenteelt wordt toegepast in 1 lijn of het nog fijn is om mee verder te fokken zeg maar. Dunne lijn zit er tussen die lastig te vinden is

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:07

anjali schreef:
wendy1987 schreef:
A x a houd in dat er verderop in de lijn dezelfde vader is gebruikt.
Je hebt in haflingers 7(toch) lijnen.
A - m - s - st - w - n - en volgens mij vergeet ik er 1.

Te herkennen aan de eerste letter van de naam van de hengst..

Ooit ontstaan uit die 7 hengsten. Dus alles wat dezelfde letter heeft komt voort uit dezelfde voorouders.

Dat wil je zo min mogelijk en dat heet dan lijnenteelt. Het zijn niet dezelfde ouders dus geen inteelt maar in de verte zit er wel degelijk hetzelfde bloed in.

Hopelijk beetje duidelijk zo haha

Okay ja ik snap het.Maar volgens mij zit er in diverse stamboeken heel veel inteelt om vreemd bloed te voorkomen.Anders kan het ras ver gaan afdwalen van de oorspronkelijke bedoeling?Of zie ik dat fout?

Super uitgelegd Wendy. En klopt de B lijn mist.

Ik zelf heb ook merries waar de Amadeus lijn in zit. Een A lijn die vaak in heel heel veel paarden terug komt. Ik heb naar een A vrije hengst gezocht om de A lijn niet te versterken. Er is idd best veel inteelt gekomen. Daarom zoek ik eerst alles uit voor ik definitief voor de hengst ga

Farah Oet De Broekstreek
Fitany
Fanny Oet de broekstreek
Neriva van de Tolberg. Mijn nieuwe topper in de dop!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 08:16

Ook ik meld mij hier in dit taxatietopic. Jammer dat je op de foto's weinig beweging kunt zien, want dat vind ik zeer bepalend voor de prijs voor een haflinger. Komen wel zeker leuke paarden voorbij. Ik taxeer,

Janouk, meneer Anton komt bij mij op een bedrag van 4500 euro. Ik vind dit echt een haflinger en loopt onder het zadel en aangespannen. Daarbij ook nog zeer succesvol.

Janneke, Willow krijgt bij mij 3500 euro. Fijn paard zeker voor de toekomst, mag iets meer doorgereden zijn en heeft nog geen sportieve prestaties.

Noukie12, Merrie krijgt van mij 2500 euro. Ik vind de merrie een aansprekend maar ietwat eenvoudig van type. Kan zichzelf wel opwaarderen in beweging, maar dat is moeilijk op een foto. Ook ben ik benieuwd wat haar nafok doet. Indien dit goede paarden worden, dan kan de merrie zichzelf zeker opwaarderen.

Nu een foto van Loletta,

Loletta is een Oostenrijks gefokte merrie uit Lady Lareina V Amadeus en de hengst Stainz, tevens is haar moeder volle zus van de hengst Liz Anthony. De moeder van lady Lareina is een moeder van meerdere goedgekeurde hengsten. Loletta is opgenomen in het stamboek van het NHPS met 77 punten en meet 1.57. Loletta loopt inmiddels op L niveau.

Afbeelding

Afbeelding

Minolda Z1+14 met pensioen.
Fhara van de Smidshof Z2+2
Susi Sandra L2
Loletta 2018 wedstrijddebuut

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:47

Hallo hallo, ik kon geen recenter topic vinden hierover dus daarom mijn vraag hier!

Sinds kort rijd ik een haflinger x arabier kruising voor een eigenaar voor de verkoop, en hij vroeg mij wat hij ervoor moest gaan vragen. Nu ben ik helemaal niet thuis in de pony taxaties, ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Zoals gezegd gaat het om een haflinger (75%) x arabier (25%) kruising, 8 jaar, merrie, donkerbruin (maar wel heel mooi, beetje zoals Johnson TN van HP Minderhoud), D-pony maat, exacte schofthoogte weet ik niet precies. Pony heeft een tijdje stil gestaan wegens veulen en daarvoor omdat de verzorgster met een opleiding begon en daarom weinig tijd had. Nu heb ik haar vorige week weer opgepakt en ze pakt alles ontzettend goed op. Niveau is nu L1/L2 dressuur B springen (ze is ooit in de B dressuur (met winst) en BB springen gestart, later niet meer).

Pony is erg werkwillig en heeft een goed karakter, super lief op stal, echter heeft ze wel een bok-geschiedenis. Bij de vorige ruiter, die haar ruim twee jaar gereden heeft tot ongeveer een jaar terug, bokte ze best regelmatig. Soms ging het weer maanden heel goed maar soms kon je er ook niets mee. Nu is er van dat bokken weinig meer te zien, alleen op de zweep bokt ze soms nog. Zoals ik zei is ze verder top braaf.

Foto's/filmpjes gaan we zaterdag maken, heb nu geen goede fotos bij de hand.

Dus brand los! Ik ben erg benieuwd waar jullie haar op taxeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:21

emma_evg schreef:
Hallo hallo, ik kon geen recenter topic vinden hierover dus daarom mijn vraag hier!

Sinds kort rijd ik een haflinger x arabier kruising voor een eigenaar voor de verkoop, en hij vroeg mij wat hij ervoor moest gaan vragen. Nu ben ik helemaal niet thuis in de pony taxaties, ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Zoals gezegd gaat het om een haflinger (75%) x arabier (25%) kruising, 8 jaar, merrie, donkerbruin (maar wel heel mooi, beetje zoals Johnson TN van HP Minderhoud), D-pony maat, exacte schofthoogte weet ik niet precies. Pony heeft een tijdje stil gestaan wegens veulen en daarvoor omdat de verzorgster met een opleiding begon en daarom weinig tijd had. Nu heb ik haar vorige week weer opgepakt en ze pakt alles ontzettend goed op. Niveau is nu L1/L2 dressuur B springen (ze is ooit in de B dressuur (met winst) en BB springen gestart, later niet meer).

Pony is erg werkwillig en heeft een goed karakter, super lief op stal, echter heeft ze wel een bok-geschiedenis. Bij de vorige ruiter, die haar ruim twee jaar gereden heeft tot ongeveer een jaar terug, bokte ze best regelmatig. Soms ging het weer maanden heel goed maar soms kon je er ook niets mee. Nu is er van dat bokken weinig meer te zien, alleen op de zweep bokt ze soms nog. Zoals ik zei is ze verder top braaf.

Maar ze is wel in de B gestart geweest vroeger,maar niet in de L.Dus eigenlijk kun je dat niet als niveau opgeven.Heeft ze een stamboom?

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:53

anjali schreef:
emma_evg schreef:

Maar ze is wel in de B gestart geweest vroeger,maar niet in de L. Dus eigenlijk kun je dat niet als niveau opgeven.Heeft ze een stamboom?

Ja ze heeft wel stamboom volgens mij, maar ik weet de namen niet. Weet wel dat de moeder Z springen is (C pony) en op meerdere NK's heeft gelopen. Heb het even nagezocht, moeders kant is Sjapoer Ox. Vaders kant ga ik achteraan.
Misschien ga ik haar nog een keer starten in de L1, mocht ik daar winst rijden, zou ze dan echt veel meer opbrengen?

Edit: wat foto's van de pony

Afbeelding

Afbeelding

Het hele jaar door verandert ze van kleur, dus vandaar het verschil. Foto's zijn ongeveer een jaar of twee oud.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:14

Jazeker,als de pony winst zou rijden in de L kun je er meer voor vragen.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:18

Hoeveel meer kun je daar dan voor vragen?

Heb het even nagevraagt, maar vaders kant is onbekend. De eigenaar had de moeder van deze pony verkocht, en later bleek dat ze drachtig was en ze weten niet door wie ze is gedekt. Veulen heeft hij dus teruggenomen, en dat is deze pony.

Vandaag het springen opgepakt, ze springt erg goed. Zou ook zo de B in kunnen.

Dus ik ben benieuwd, waar zouden jullie haar op taxeren hoe ze nu is? En waarop als ze winst zou lopen in de L1 dressuur en / of de B springen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:42

Doordat de pony mogelijk kan bokken (zijn haar rug en zadel nagekeken?) is ze niet geschikt voor een beginner of bange ruiter. Verder is ze niet echt een Haflinger eigenlijk,vandaar dat ik echt niet zou weten wat een dergelijke pony waard is.In elk geval gaat haar waarde omhoog als jij haar goed doorrijdt, zodat ze zich goed kan presenteren als er iemand komt kijken.