Dressuurhaflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:59

Wij trainen met hartslagmeter. Na een training waarbij de hartslag ruim boven 150 hartslagen per minuut is geweest, volgt 2 dagen van hersteltraining onder de 120 hartslagen. Dat is voor Meneer Anton een draf van 11km per uur voor de koets en voor Janouk 10 km per uur voor de koets. Werken voor de koets is zwaarder dan onder het zadel volgens de hartslagmeter. Ook is een intervaltraining veel zwaarder als trainingsprikkel voor de spieren dan een continue tempo rijden.

Onder het zadel krijg ik Janouk haast niet boven de 120 hartslag haha ik zelf word wel moe, maar een gewone dressuurtraining op Z niveau onder het zadel voor een goed getraind paard wordt een paard echt niet moe en is ook geen zware training qua inspanning.
Zeker voor Janouk niet. Twee vingers in de spreekwoordelijke neus.

Je moet dus echt weten wat voor jouw paard een trainingsprikkel is en wat een hersteltraining is.

Wij trainen richting een wedstrijd. We hebben geen vast schema. Kijken het aan per periode van opbouw en afbouw, rust en wedstrijden. Nu is rustperiode, doen we een paar weken niks even bijkomen en alleen paard zijn.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:58

janouk schreef:
Wij trainen met hartslagmeter. Na een training waarbij de hartslag ruim boven 150 hartslagen per minuut is geweest, volgt 2 dagen van hersteltraining onder de 120 hartslagen. Dat is voor Meneer Anton een draf van 11km per uur voor de koets en voor Janouk 10 km per uur voor de koets. Werken voor de koets is zwaarder dan onder het zadel volgens de hartslagmeter. Ook is een intervaltraining veel zwaarder als trainingsprikkel voor de spieren dan een continue tempo rijden.

Onder het zadel krijg ik Janouk haast niet boven de 120 hartslag haha ik zelf word wel moe, maar een gewone dressuurtraining op Z niveau onder het zadel voor een goed getraind paard wordt een paard echt niet moe en is ook geen zware training qua inspanning.
Zeker voor Janouk niet. Twee vingers in de spreekwoordelijke neus.

Je moet dus echt weten wat voor jouw paard een trainingsprikkel is en wat een hersteltraining is.

Wij trainen richting een wedstrijd. We hebben geen vast schema. Kijken het aan per periode van opbouw en afbouw, rust en wedstrijden. Nu is rustperiode, doen we een paar weken niks even bijkomen en alleen paard zijn.



Wil ik ook nog steeds zoiets.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:06

We kunnen van het voorjaar vast wel een dag voor alle haflingers hier organiseren, ergens centraal, met Tessa Jannink van http://www.dierfysiotessa.nl/ van bokt. Zij heeft ons top geholpen. Heel duidelijk en goed toegespitst op onze Haflingers en onze mogelijkheden tot trainen.
Want je kan nog zo'n goed trainingsschema hebben, je moet het wel kunnen uitvoeren. Soms is de bodem, het weer, tijd, etc een spelbreker. Maar vooral de herstelperiodes zijn heel belangrijk en de goede trainingsprikkel geven op het moment van overcompensatie van het lichaam. Dan pas train je effectief

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:52

maya12333 schreef:
Ik werk max 4x in de week intesief met hem, gemiddeld 30 minuten. Ik reken altijd lichte arbeid met de mijne. Maar meestal betekent hoe zwaar de spieren het hebben. Ken mensen die 6x in de week een uur rijden, maar die vragen dan minder van de spieren. Dus alleen naar de duur van de arbeid kan je niet kijken. Eerder hoeveel energie hebben de spieren nodig om goed te functioneren.


ik rij ook maximaal half uur tot drie kwartier, ik rij wel heel veel overgangen en we zijn op dit moment bezig met de galop ''aanleren'' en dat gaat allemaal wel goed maar ik denk dat dat wel zwaar is voor de spieren

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:56

Peelie schreef:
Ik zou zelf dus nooit een paard 6 dagen in de week aan het werk zetten. Dat is echt veel te veel als je ook nog spieren wil opbouwen. Ik zou he aanraken je in te lezen over de fysiologie achter spieropbouw.

Dat snap ik, misschien had ik erbij moeten vermelden dat ze onder behandeling is van een fysiotherapeute omdat ze onregelmatig liep door nekklachten, deze zijn verholpen (zijn ontstaan door een verkeerde hals/hoofdhouding bij oude eigenaresse). En ik alles met mijn fysio doorbespreek, zij heeft voor ons een soort richtlijnen schema gemaakt, hierin vind ze het belangrijk om toch te zorgen zoveel mogelijk aan het werk te zijn. Omdat ze zich anders weer overbelast in de wei, hier trekt ze namelijk graag een sprintje op een rustdag en dat is nu met deze modder echt niet te doen. Maar we houden haar dus goed in de gaten en passen het aan waar dat nodig is

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 08:26

[EJL-ITP] Een jaar lang Bink

Ik heb een overzichtje gemaakt van Bink.
Zaterdag kringfinale gereden met twee winstpunten. Sta op een reserve plek voor de regio, ben erg benieuwd.

Haflinger Bink,als hij niet meer kan krijgen wat hij verdiend mag ik niet egoïstisch zijn - verkocht

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:08

Toch wel heel erg trots na wedstrijd gister. Weer naar huis gegaan met 218 en 221 punten _/-\o_ Was ook wel heel hoog gepunt maar toch wel echt heel erg blij! Nu de 10 winstpunten voor de B bij elkaar, dus in februari gaan wij in de L1 starten
Afbeelding

Afbeelding

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:32

gefeliciteerd op na e L1, you can do it

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:22

_Desiree schreef:
[EJL-ITP] Een jaar lang Bink

Ik heb een overzichtje gemaakt van Bink.
Zaterdag kringfinale gereden met twee winstpunten. Sta op een reserve plek voor de regio, ben erg benieuwd.

Leuk overzicht zeg! Bink ziet er goed uit :D

NikkiLoves schreef:
Toch wel heel erg trots na wedstrijd gister. Weer naar huis gegaan met 218 en 221 punten _/-\o_ Was ook wel heel hoog gepunt maar toch wel echt heel erg blij! Nu de 10 winstpunten voor de B bij elkaar, dus in februari gaan wij in de L1 starten
[ [url=m/VuxsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XmRUv4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeeeutje wat een punten! Goed gedaan! *\o/*


Hier helaas alweer pech :( Zouden gister na een lange tijd weer starten, maar Flicka was/is niet fit dus weer afgemeld :(

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:37

he balen flicka

ik hoop maart/april weer te starten. en wie weet als ik aandurf de M1. eerst maar weer conditie opbouwen en de motivatie terug vinden. De wintertijd is niet mijn meest favo tijd haha. En dan vind ik het niet eerlijk om te starten. Daarnaast zijn er nog dingen waar ik graag aan wilt werken.

bijv dat hij niet tegen de hand in komt, als ik de achteruit vraagt. ik weet is maar 1 onderdeel maar ik kan het maar niet hebben, dat het maar niet wilt lukken.


Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:27

.
Laatst bijgewerkt door Searcher op 02-04-23 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 11
❤️Madroñero❤️

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:01

Searcher schreef:
Jammer Berber.
Ik ben wel heen geweest maar niet gestart.
Hij was beetje dol in t kopke.
En iedereen die zegt dat ik had moeten doorrijden heeft mss gelijk maar is welkom om dat zelf ff te doen.
Heb hem nog kunnen longeren maar daarna zaten we van laars tot cap onder de modder en was ik er compleet klaar mee.

Oh boefje die Steff :=

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:00

NikkiLoves schreef:
Toch wel heel erg trots na wedstrijd gister. Weer naar huis gegaan met 218 en 221 punten _/-\o_ Was ook wel heel hoog gepunt maar toch wel echt heel erg blij! Nu de 10 winstpunten voor de B bij elkaar, dus in februari gaan wij in de L1 starten
[ [url=m/VuxsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XmRUv4.jpg]Afbeelding[/url] ]

wauw gefeliciteerd! Hij loopt ook wel heel mooi! Mocht je met beenbescherming starten?

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:08

Faitherr schreef:
NikkiLoves schreef:
Toch wel heel erg trots na wedstrijd gister. Weer naar huis gegaan met 218 en 221 punten _/-\o_ Was ook wel heel hoog gepunt maar toch wel echt heel erg blij! Nu de 10 winstpunten voor de B bij elkaar, dus in februari gaan wij in de L1 starten
[ [url=m/VuxsbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XmRUv4.jpg]Afbeelding[/url] ]

wauw gefeliciteerd! Hij loopt ook wel heel mooi! Mocht je met beenbescherming starten?


Dank je wel :D Nee, dit was nog met het inrijden

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:53


Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 05:13

Leuk al die jaaroverzichten!

Afbeelding
Dit is misschien wel het hoogtepunt van mijn jaar <3 <3 <3

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:56


:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:38

Hier lekker in het bos gecrosst. Ze gingen zo hard in rengalop over de bospaden :D Janouk wordt al 20, maar daar merk je niets van. In draf tikt ze nog gemakkelijk 20km per uur aan, Meneer Anton moet alle zeilen bij zetten om zijn chickie bij te houden in galop.

Afbeelding


Afbeelding

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:13

janouk schreef:
Hier lekker in het bos gecrosst. Ze gingen zo hard in rengalop over de bospaden :D Janouk wordt al 20, maar daar merk je niets van. In draf tikt ze nog gemakkelijk 20km per uur aan, Meneer Anton moet alle zeilen bij zetten om zijn chickie bij te houden in galop.

[ [url=m/Nx7GAa.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/vA1DHF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat super leuk zo'n haflinger span! <3

Flicka was de afgelopen weken weer niet fit, vandaag weer opgepakt en ging best goed :D
Ze mocht ook even voor de camera *-:)


Afbeelding

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

maessie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:39

Knappe Flicka! Gelukkig is ze weer opgeknapt!

Mooi span zo met Meneer Anton en Janouk! Lekker door de bossen crossen, heerlijk!

Dat is gelijk mijn goeie voornemen voor het komend jaar, weer lekker gaan trainen en vaker het bos in!! :D Nog heul eventjes geduld, eerst Buckie beleren en Vlien dr veulen afwachten.. Heb gewoon nu al zo'n zin om weer fanatiek te rijden!
Komend jaar is ook weer het Ek in StadlPaura, zijn er hier ook mensen van plan om heen? (Met/zonder paard) Ik hoop dat ik het mooi met onze vakantie kan plannen, moet vriendlief nog even over zien te halen :+ (Hij wil wel naar oostenrijk, maar liever eerder in het seizoen..)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:35

Iedereen de beste wensen

Afbeelding

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 11
❤️Madroñero❤️

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:37

Alle de beste wensen!

Mijn jaar begint goed met Nash op de deurmat <3

Afbeelding
De cover :D
Afbeelding
De poster <3
Afbeelding
Het stukje over Nash en Jaimie <3

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:47

Mooi! Ik zou een hele voorraad penny’s inslaan denk ik :’)

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:47

Ik heb er 2 gekregen van de penny zelf! :D

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:02

Gaaf om zo in de Penny te verschijnen! Ik las ze vroeger echt altijd, maar nu met 26 jaar koop ik ze niet meer (A). Maar in de zomervakantie lees ik nog weleens de strips van mijn oude Penny’s, hahaha!

Maar ook een mooi plaatje zo! Prachtig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 2 bezoekers