Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:40

Dunja is een haflinger die ik van een heel lief persoon heb overgenomen.

Dunja heeft artrose en insuline resistentie en ook een hoge dosis koppigheid.

Ze is mijn allereerste eigen pony. Nu is ze al 19.

Ze is zonder 100% wetendheid ook een beetje arabier.

Nu heb ik Dunja iets meer dan 2 maanden nu en ik probeer een band op te bouwen alleen gaat dit heel moeilijk..

Als ik haar los in de bak zet gaat ze gelijk eten. In de bak spelen heeft ze de laatste tijd ook geen interesse meer. Buiten wandelen is een ramp.( dit doet ze niet altijd.. soms loopt ze echt heerlijk met me mee en is het totaal geen probleem ) Ze blijft drammen drammen en nog eens drammen. rondjes om me heen rennen. en als ik haar daarvoor op d'r kop geef heft ze haar hoofd heel hoog en blijft dan 2 sec staan waarna ze weer ervandoor wilt.

Na in de bak hebben gereden ( wat wel goed gaat, ze mag niet draven/galloperen dus er valt vrij weinig te doen ) wilde ik met andere stalgenootjes naar buiten gaan. Heen weg was ze ontzettend onzeker maar achteraan de groep ging alles best. Uiteindelijk op de dijk begon ze leuk te gaan kijken en ervan te genieten. Op een gegeven moment besloot ze dat ze het zat was en begon te draven. steeds harder en harder. ik kreeg haar alleen terug om rondjes te blijven draaien. uiteindelijk toen ze stal in de gaten had peerde ze hem ervandoor... terug nemen was geen optie.

Nu wil ik heel graag met haar van alles doen maar alles gaat zo moeilijk... het lijkt wel alsof ze liever op de wei continue staat. maar ze moet bewegen ivm haar artrose. ze heeft bepaalde oefeningen die ze minimaal 4x in de week moet doen. Als ik wil poetsen blijft ze moeilijk doen met omgaan of aan de kant gaan.

Meerdere mensen zeggen dat ik strenger moet zijn omdat ze soms wel gewoon goed luisterd en buiten kan zijn ! maar ik wil onze band niet met slaan of afstraffen opbouwen. of misschien heeft ze juist een leider nodig ?

Nou ik dacht prima. na veel wandelen zou ze de weg nu eindelijk moeten kennen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:45

Welkom in de wereld van de haflinger ;)

jouw haflinger is jou aan het opvoeden. Ze is duidelijk jou de baas. Haflingers eten graag :Y)
En andere dingen zijn veel minder interessant.

Dus consequent en duidelijk eisen wat je wilt.
daarbij hoef je niet te slaan. Maar wel duidelijk
zoek hulp van een ervaren paardeneigenaar om je tips te geven voor de omgang
Laatst bijgewerkt door janouk op 08-07-15 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:45

Pff lastig. :(:)
Zo had je het je vast ook niet voorgesteld, een eigen paard.

Elk paard heeft een leider nodig, ook een 19-jarige. :j
Ongewenst gedrag mag je best corrigeren, dat kan ook zonder slaan/schoppen of ander geweld.
Ik zou beginnen met het stilstaan voor het poetsen heel vaak te herhalen en als ze draait, gewoon negeren of eventueel een stemverheffing.
Net zolang tot ze doorheeft dat ze pas terug mag, als jij klaar bent.

En dit uitbouwen...
Niet buiten gaan wandelen gelijk, maar eerst maar rondjes in de bak.
Pas als ze volledig op jou geconcentreerd is, mag ze een paar meter buiten de bak.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:49

janouk schreef:
Welkom in de wereld van de haflinger ;)

jouw haflinger is jou aan het opvoeden. Ze is duidelijk jou de baas. Haflingers eten graag :Y)
En andere dingen zijn veel minder interessant.

Dus consequent en duidelijk eisen wat je wilt.
daarbij hoef je niet te slaan. Maar wel duidelijk
zoek hulp van een ervaren paardeneigenaar om je tips te geven voor de omgang


:j :j

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:50

Het gedrag wat ze vertoont is natuurlijk ongewenst maar het klinkt als een pony die erg onzeker is. Misschien kun je jezelf wat gaan verdiepen in grondwerk. Op google kun je wel verschillende methodes vinden om het vertrouwen van je pony te winnen. Ik ben wel van mening dat je sommige dingen van het grondwerk niet kan doen als je er niet veel verstand van hebt dus je zou ook kunnen kijken naar begeleiding hierbij. Met slaan en straffen maak je haar alleen maar onzekerder. Goed gedrag moet je gelijk belonen zodat ze plezier krijgt in de dingen die ze wel goed doet. Kijk dus een beetje door het ongewenste gedrag heen en probeer de dingen te zien die ze wel goed doet en deze dus ook te belonen. Je moet natuurlijk niet over je heen laten lopen maar zoeken naar andere methodes om het ongewenste gedrag af te leren en haar vertrouwen te winnen. :j

En inderdaad zoals Janouk zegt: Welkom in de wereld van de haflinger :') _/-\o_

Edit: Voordat er verwarring over ontstaat, ik bedoel natuurlijk dat je het ongewenste gedrag niet moet negeren maar niet moet gaan slaan etc. Wat bij mij helpt is om als mijn pony door wil lopen en ik wil stil staan om haar achteruit weer op haar plaats te zetten en weer opnieuw te beginnen. Net zolang tot ze respect voor je begint te krijgen.
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 08-07-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:51

Thanks voor het lieve advies <3

Maar is ze dus enorm eigenwijs want ze 'schrikt' wel als ik mijn stem verhef. En ze reageerd dan ook correct. Alleen ik voel mij dan zo een boeman haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:52

Annettu_ schreef:
Thanks voor het lieve advies <3

Maar is ze dus enorm eigenwijs want ze 'schrikt' wel als ik mijn stem verhef. En ze reageerd dan ook correct. Alleen ik voel mij dan zo een boeman haha..
Klinkt als mijn vriend, die wil zijn Fries liever niet longeren 'want ze kijkt zo lief en dan jaag ik haar weg!". _O-
Maar consequent zijn is wel nodig, anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:53

Maar blijktbaar heeft ze dat wel nodig, dus dan voel je je maar een boeman. Je wilt niet weten hoevaak ik een 'boeman' naar James toegeweest ben in het begin. Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu alles met die (stronteigenwijze) haflinger kan :P

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:54

Je wilt niet weten hoevaak ik schreeuwend in de bak heb gestaan.. T lijkt onvriendelijk maar als het helpt waarom zou je het dan niet doen. Als jij al aangeeft dat ze van jou stemverheffing schrikt heeft het dus wel effect :j

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:06

Van lieve woordjes gaat je paard niet naar je luisteren ;) Als een paard in de natuur die niet luistert krijgt ook 2 achterhoeven naar zich toe. Dat betekent niet dat je je paard maar veel moet slaan maar je moet haar wel corrigeren wanneer dat nodig is. Anders gaat ze echt niet naar je luisteren.

Een aantal lessen grondwerk zou ook goed voor jullie zijn. Dan leert je paard jou respecteren en jij hoe je dat goed vraagt.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:53

Maar ik heb ook wel een gehad in de bak.. longeren.. en dat ze uit haar eigen besloot de andere kant op te gaan. schreeuwen hielp niet en boos omzette ook niet begon ze alleen maar te rennen.

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:58

Ik denk dat je strenger en duidelijker moet worden. Als ze met longeren omdraait neem je haar zo snel mogelijk terug, en stuur je haar weer de goede kant op. Dan zeg jij precies wat ze moet doen. Het is lastig om steng te zijn voor je paard, maar het levert echt wat op. Ik denk dat je haar op haar plek moet zetten. Toonde ze dit gedrag bij haar vorige eigenaar ook ? Misschien kan zij jou wel helpen

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:00

Schreeuwen gaat je niet helpen. neem grondwerkles zodat je weet hoe je je als een leider voor haar moet gedragen.
Ik weet niet waar en in welke mate ze artrose heeft, maar kan ze fysiek wel wat je nu van haar vraagt?

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Moeilijk samen werken met mijn nieuwe haf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:01

Ja ze kan stappen draven en galopperen aan de longe maar erop nog niet. ik wil pas op haar gaan rijden als ik een betere zit heb.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:24

Je haflinger moet jou inderdaad meer als leider gaan zien. Misschien kan je grondwerk gaan doen?
Ik verzorg een jonge haflinger die eerst niks kende en alleen van mij weg wilde rennen, ik ben veel aan onze band gaan werken, en zodra ze me als leider is gaan zien vertrouwt ze me en kan ik alles met haar doen.

We zijn begin van dit jaar begonnen met grondwerk, dit heeft veel geholpen. Misschien kan je dat ook proberen?
Aan het begin gewoon zeer simpele oefeningen. Laat haar naast je stappen, als jij stilstaan moet zij ook stilstaan. Eerst kan je druk gebruiken op het halster, daarna moet je dit proberen af te bouwen zodat ze het uiteindelijk aan een lang touwtje kan.
Daarna kan je hetzelfde doen met stapjes achteruit of opzij. Ook kan je haar leren om op druk haar hoofd omlaag te houden, dan ontspant ze vanzelf. (Verder zijn er veel oefeningen voor grondwerk op internet te vinden en je kan ook les nemen.)

Hierbij moet je wel consequent worden, zo gaat ze je als leider zien. Bij ongewenst gedrag roep ik meestal 'Heh' of 'nee' of doe ik mijn armen omhoog.
De 'schrikreachtie' op stemvergeving die jij noemt herken ik. Ik merk bij mijn haflinger dat het meer een beetje aanstellen is. Ik snap dat het voor jou zielig voelt, maar het is alleen maar fijner voor je paard. Wanneer ze jou als leider gaat zien krijgt je paard meer plezier in het werk wat je met haar doet, even doorbijten dus.

Heel veel succes en plezier met je pony :)

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:13

Dier is 19, en nu 2 mnd bij jou. Oftewel geef het de tijd en ga op zoek naar iemand die je de beginselen bij brengt over het rustig maar zeer kordaat omgaan met paarden.
Belangrijk is ook het beseffen dat je dier dagen heeft met meer pijn door de artrose en daardoor ook niet altijd meegaand zal zijn.
Het heeft vooral tijd nodiv en een rustig leerproces met de nadruk op relax, kleine stapjes.