Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:38

Timmie2000 schreef:
Vandaag M1 debuut met Wally, zo trots 1x 1ste 201 pnt en 1x 2de 189 pnt.

Netjes zeg super van harte

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:52

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde punten van afgelopen weekend! Ben even een tijdje in de meeleesmodus geweest ivm een ooramputatie van mijn kat. ben er nog steeds een beetje ziek van. Je weet dat het beter is maar het is nu zo'n zielig hoopje ellende. ze had een tumor op haar oren.

Maargoed hier heb ik het filmpje van mijn dressuurproef 8 maart j.l. De eerste keer weer op pad na een stop van drie maanden en ze heeft momenteel geen ijzers(Ik vind dat je dat wel terug kan zien in de beweging.

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Deze proef is gefilmd door Koen Harmsen

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:08

Stoer, wat een punten met Wally!

Knap filmpje, volgens mij Is het wel echt een merrietje hè :P

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:58

@mimp3
Mooi filmpje, Fhara doet goed haar best. Dat lipje in de stap is zo zoet.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:34

Mooie punten behaald met Wally!

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:10

Laninthe :) Zit nog in de B maar ben niet echt bezig met wedstrijden. Al vind ik de plaatjes erg mooi!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Joppiesaus1
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:32

Misschien niet toepasselijk hier maar misschien dat iemand het weet hier :)!
Ik heb een haflinger, alleen alles gaat goed. galop enzovoort. alleen wil ze voordat we galop doen gaat ze in de middendraf. en ook na de galop gaat ze gewoon crossen.
Iemand tips??
Alvast sorry als het niet hier mag maar ik dacht, ik wil dressuur in met mijn haffie dus misschien weet iemand het? :D

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:25

Veel paarden die nog niet goed genoeg bevestigd zijn nemen een aanloopje om in de galop terecht te komen. Zorg dat je paard goed aan je been is. Je legt je been aan en je paard moet inprincipe gelijk in galop springen (of in ieder geval een poging wagen).

Is je paard goed aan het been? Ben jij consequent genoeg met je been? Dus heb jij je benen stil om het moment dat jij niks vraagt, en geef je de juiste en duidelijke hulp op het moment dat je wat wilt?

Is het paard niet aan je been, neem dan een zweepje erbij. Een keer been en geen reactie is gelijk een tik. Springt het paard aan, beloon het dan. Draaft die hard weg, neem je het paard terug in tempo en bereid je de galop opnieuw voor.

Daarnaast is het ook heel veel oefenen. Ze doen het omdat ze het lastig vinden heb daar ook begrip voor.

Wat is vaak doe met wat jonge paarden is op een grote volte in draf de volte verkleinen met je buitenbeen. Vervolgens de volte weer vergroten met je binnenbeen en buitenteugel. Je hebt dan als het goed is een mooie arbeidsdraf en de juiste stelling voor de galop. Dan leg je je been aan en spring je in galop. Draaft hij/zij hard weg dan neem je hem terug in tempo en doe je de volte nogmaals. De volte zorgt ervoor dat het paard makkelijker (voor jou) terug komt in het tempo. Dit kan je ook doen na de galop om het tempo weer terug te krijgen.

Joppiesaus1
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:25

ELpatcho schreef:
Veel paarden die nog niet goed genoeg bevestigd zijn nemen een aanloopje om in de galop terecht te komen. Zorg dat je paard goed aan je been is. Je legt je been aan en je paard moet inprincipe gelijk in galop springen (of in ieder geval een poging wagen).

Is je paard goed aan het been? Ben jij consequent genoeg met je been? Dus heb jij je benen stil om het moment dat jij niks vraagt, en geef je de juiste en duidelijke hulp op het moment dat je wat wilt?

Is het paard niet aan je been, neem dan een zweepje erbij. Een keer been en geen reactie is gelijk een tik. Springt het paard aan, beloon het dan. Draaft die hard weg, neem je het paard terug in tempo en bereid je de galop opnieuw voor.

Daarnaast is het ook heel veel oefenen. Ze doen het omdat ze het lastig vinden heb daar ook begrip voor.

Wat is vaak doe met wat jonge paarden is op een grote volte in draf de volte verkleinen met je buitenbeen. Vervolgens de volte weer vergroten met je binnenbeen en buitenteugel. Je hebt dan als het goed is een mooie arbeidsdraf en de juiste stelling voor de galop. Dan leg je je been aan en spring je in galop. Draaft hij/zij hard weg dan neem je hem terug in tempo en doe je de volte nogmaals. De volte zorgt ervoor dat het paard makkelijker (voor jou) terug komt in het tempo. Dit kan je ook doen na de galop om het tempo weer terug te krijgen.


Dankjewel!
Ik probeer het met die volte's aangezien ik niet met zweepje rijd. :) houden we allebei niet zo erg van :)

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:50

Ik heb een topic gemaakt van de wedstrijd met Nash, gaat niet helemaal als verwacht :+ echt weer typich bokt reacties, doordrammen enz.

Jammer.

Mochten jullie nieuwschierig zijn kunnen jullie het topic opzoeken.

mendiee
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:56

Mooi filmpje @mimp3!
En iedereen gefeliciteerd met de punten!

@baily12 zeker mooie plaatsjes!

Ik ga zondag weer met Halbe f12 starten..
Donderdag krijgt jij z'n enting dan even wachten voor de tweede. Hij had nog nooit een basis enting gehad...
zodra dat in orde is kan ik eindelijk knhs gaan starten met hem!

mendiee
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:12

@peelie heb je topic gelezen. Jammer dat er zo veel mensen zijn die alleen maar aanmerken wat er niet goed is en daar verder geen tips of uitleg bij geven.. Je gaat wel goed om met de kritiek van iedereen. Doe vooral gewoon lekker waar je jezelf goed bij voelt.
Er zijn inderdaad wat puntjes waar aan gewerkt moet worden maar zoals je zelf al aangeeft ben je daar al mee bezig. Je heb ook al les en je gaat naar clinics dus je bent er echt mee bezig!
Succes met je knappie!

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:21

Pff jullie gaan me vlot genoeg :p
Zie weer leuke fotos en filmpjes voorbij komen. Een hele mooie z-proef, waar ik misschien nog iets veer en afdruk mis, maar die heel mooi constant gereden word. (En die veer en afdruk is toch wel een beetje een haflingerdingetje..)
@peelie: ik heb je topic ook even gelezen en een reactie geplaatst. Ik hoop dat je er wat mee kunt ;)

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:12

Dankjulliewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:47

Peelie schreef:
Dankjulliewel :)

Ik ben hem nu aan het lezen.
Tsonge jonge jonge...

Ja er is wat te verbeteren... maar dat zei je zelf ook. Ik zag ook prachtige stukken erin.
Bokt is niet altijd even leuk en de meesten hebben geen enkel idee wat opbouwende kritiek is. En dan vinden een hele boel mensen het fijn om het nog een keertje te herhalen. Kunnen ze zichzelf beter voelen.
Dan zit er nog een stel tussen die van mensen kwetsen hun hobby hebben gemaakt.
En dan zijn er een paar die goede dingen zeggen, maar die worden zo overstemd door de rest dat je ze amper opmerkt.

Ik maak ook echt nooit zo'n topic aan. Kritiek van m'n instructrice is voldoende :D

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:56

Het was voor mij ook laaaaaaang geleden, nu weet ik weer waarom :P

Volgende keer gewoon foto's, dan zien ze mn gewiebel niet :P

Ik ben trouwens begonnen met mn Iliopsoas rekken. Oei oei oei, wat ben ik stijf zeg :oo

mendiee
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:13



Halbe vandaag in m'n les!
Hij werkte vandaag erg goed mee.
Ik zie zelf dat mijn handen te ver naar achter staan daar word aan gewerkt haha.

Waar ik nog tegen aan loop in t veruimen van de draf en galop is dat hij nog niet sterk genoeg is in zijn achterhand. De eerste paar passen doet hij heel goed maar al snel word t dan snel draven in plaats van echt veruimen.
Hebben jullie tips om zijn achterhand te versterken?

mandje

Berichten: 936
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

Wij hebben eigenlijk hetzelfde probleem als jouw Mendiee. Wat wij momenteel veel doen om de achterhand te versterken is wegrijden en eigenlijk voor het moment dat ze gaat versnellen in plaatst van verruimen terug nemen en opnieuw weer weg rijden. Veel overgangen en (kleine) voltes rijden. Ook rijden wij veel schouderbinnenwaarts en daarin ook overgangen. Dit doe ik ook veel om haar beter aan het been te krijgen. Laatst kreeg ik op een clinic de tip om haar meer te laten dragen in de galop (Heidi galop neigt ook meer naar 4takt) Om veel voltes van 10 meter te rijden en veel weg te rijden niet alleen op lange zijdes maar ook juist op een volte of in de hoeken.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:34

@Baily12, ik dacht eerst zit daar haflinger in? Lijkt wel een tinker..nu zie ik in je profiel dat het een kruising is. Leuk paard! Op de standfoto kan je wel weer duidelijk zien dat er haflinger in zit :) .
@ mendiee, ziet er leuk uit hoor. De achterhand kan je alleen maar sterker maken met overgangen, overgangen en schijnovergangen rijden. En probeer iets meer impuls te krijgen maakt het ook wat makkelijker.
@Peelie, ook ik heb je topic gelezen...Jammer dat mensen zo kunnen zijn. Tuurlijk zijn er puntjes waaraan gewerkt kan worden. Maar hebben we dat niet allemaal? Van B tot en met Grand Prix. Gewoon lekker rijden en elkaar verbeteren. uiteindelijk zijn we allemaal zo begonnen.
Toch staan er nuttige tips bij, van mensen die het wel goed met jullie voor hebben.

mendiee
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-12
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:51

Thnx voor de tips ik ga er mee aan de slag:)

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:45

Mimp, tuurlijk. Die tips neem ik ook mee uiteraard. Kijken wat werkt.

Ik heb ondertussen ook bedacht dat ik meer aan mn eigen lijf moet doen en dat nash trainen niet het enige Is wat moet gebeuren. Ik moet mezelf ook trainen.

Ik ben begonnen mn corestability te vdrgroten, probleem gebieden rekken (quadriceps, psoas) ontspanningoefeningen voor mn rug en ik zou mn mindfulness weer moeten oppakken.

Maargoed, stap voor ga ik mezelf ook maar trainen, want dat Is wel nodig :)

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:59

@ Peelie: heel goed van je om er niet te veel van aan te trekken.
Mensen geven al snel commentaar en sommige rijden zelf nog deuk in een pakkie boter.
En ik ben het helemaal met je eens dat ook de ruiter zelf in goede conditie zou moeten zijn.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:37

@ Peelie Inderdaad... niets van de negatieve houding van sommige mensen aantrekken.

Je bent je bewust van je eigen minpunten... en je bent er mee aan het werk!

annaberberxx

Berichten: 119
Geregistreerd: 22-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:12

laatst in oudega een haflingerwedstrijd gereden en direct onze eerste 2 B winstpuntjes binnen gehaald! super trots

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:29

Kijk dat is lekker beginnen! Gefeliciteerd. Ik wil ook graag een keer naar Oudega, mijn vorige en eerste "Haflinger" wedstrijd is super goed bevallen... Ondanks het "plas" incident hahaha...

Maar de sfeer onderling was zo goed... naar mijn beleving echt anders dan op de "gewone" KNHS wedstrijden.

Nico gisteren na een week rust (alleen wandelen op het zachte) ijzers onder gekregen voor... Even paar rondjes laten draven los in de longeerbak en zo onbelast liep ie goed!

Vandaag nog maar een keer onbelast aan de slag, de spieren weer ff losmaken en dan morgen na 4 weken maar weer eens opstappen :-)