Witte staart..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:17

Hee!
Ik heb mijn lieve haflinger merrie Iris nu een klein jaartje!
Ze is een schat, veel rijden doe ik niet, vooral het borstelen, vlechten en wassen :)
Ze staat bij mij thuis (ik woon op een boerderij) en heb dus beschikking over warm water enz.
Nou is mijn vraag dus hoe ik haar staart/manen mooi wit kan krijgen, de manen zijn een beetje geelig, en de staart ook... Toen ik haar pas kreeg heb ik haar staart en manen regelmatig goed gewassen (met babyshampoo en groene zeep) en werd het ook wel minder, maar écht wit kreeg ik het nog niet..
Aangezien ik toen een ongelukje had, en 3 weken op krukken heb gelopen, en daarna 3 weken nog niet kon lopen, en zeker nog niet met een pony bezig mocht/kon zijn... Is haar staart er vooral niet mooier op geworden, ik heb het een aantal keer gewassen, en goed doorgeborsteld! Ze mest er vooral tegenaan, maar ook soms plas... Met de paar keer die ik haar staart nu alweer heb gewassen is de mest er wel uitgegaan, en de donkere plekken ook, maar ik ben nu dus weer terug bij af zegma ;)
Het hoeft niet spier wit te worden maar iets witter zou ik wel mooier vinden ;)
Misschien is hier alwel een topic over, maar ik kon deze niet vinden.. Als deze er wel is zouden jullie daar dan even een linkje van door willen sturen?
Alvast bedankt!!


Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:54

Oké dankje voor de reactie! Dan ga ik zilvershampoo maar eens proberen :)
En wat is waspa? hihi ken ik niet.. ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:54

Joukje_04 schreef:
Waspa, head&shoulders, cowboy magic, biotex of schoonmaakazijn :)

Hihi wat is waspa? ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:55

Joukje_04 schreef:
Waspa, head&shoulders, cowboy magic, biotex of schoonmaakazijn :)

Oké ga ik dan maar eens proberen! Maar wat is waspa? :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:50

Joukje_04 schreef:
Waspa is alleen bij de poeisz te krijgen dacht ik. Ook bij de schoonmaakartikelen. Ik heb alle bovengenoemde middeltjes gebruikt en waspa werkt bij mij het beste :)

Oke dankje!!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:51

Cerera schreef:
Heeft je haf een erg dikke staart? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om een stukje van de staartwortel te (laten) scheren. Je ziet er niets van, maar je paard kan bij harde wind ofzo haar staart beter tussen haar billen krijgen, en hij wordt misschien wat lichter, zodat ze hem hoger op kan tillen om te mesten/plassen. Heeft je paard géén mega dikke, zware staart, dan zou je eens een belletje naar een dierenarts kunnen overwegen. Mesten/plassen in de staart is niet normaal. Het kan zijn dat ze hem niet hoog genoeg de lucht in krijgt door gebrek aan spierkracht, en er daarom tegenaan mest. Als dat het geval is, kan het een symptoom zijn van ataxie. Niet om je bang te maken, waarschijnlijk ligt het aan het gewicht van de staart, maar you never know. :)

Ik waste de staart van mijn haf eerst met driehoekzeep, dan met zilvershampoo van andrelon, dan met cremespoeling en dan smeerde ik er riders magic in. Dit was dan het resultaat (ook geschoren staartwortel overigens :) ):
[ Afbeelding ]


Super mooie staart!! Maar ik denk dat het vooral aan het gewicht licht, en het is vooral onderaan dus ik doe er een stukje af (is bijna 10 cm van de grond af nu) want ik denk ivm de wind dat dr staart dan een beetje terugwaait ofzo ;)


Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:53

Ik zal straks even zilvershampoo kopen en dan zal ik wel ff een foto maken van voor én na ;) Hopen dat het verschil maakt! Ze heeft achter op dr kont ook nog een beetje mest zitten.. Ik kon het er niet direct af halen ivm het ongeluk zegma... Dus dat zit er nog iets op.. Dat er ook direct met lekker warm water er goed afhalen en dan een deken op en de stal in!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:04

jgd schreef:
Wassen met waspoeder voor witte was wil ook nog wel eens helpen. Word het keurig wit van.

Dat kan ik dan ook nog proberen ;) Dankje!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:11

little_king schreef:
beestenfreak schreef:
biotex en zilvershampoo vind ik erg goed werken, het liefst meteen na elkaar :)
Je kunt een staartzak gebruiken om hem wit te houden als het land nat/modderig is?

Dit vind ik ook goed werken.
Groene Biotex om het schoon te krijgen,ook 10 minuten in laten weken en eventueel daarna herhalen.
Zilvershampoo voor de glans, ook even in laten weken. Ik vind zelf de zivershampoo niet schoon maken maar echt een finishing touch.

Oké, deze week maar eens een beetje proberen dan ;) Kijken wat het beste bij mijn haf werkt :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:12

Ow btw, ik heb geen staartzak.. En ik wil wel graag vandaag aan het wassen.. Kan ik dit nog anders doen, een of ander tijdelijk iets bij wijze van een staartzak? :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:19

little_king schreef:
Staartzak gebruikte ik alleen de dag voor wedstrijd of keuring omdat je anders weer overnieuw kunt beginnen, in het land nooit.
Een lange panty helpt ook een beetje als staartzak. (stukje mee invlechten zodat hij blijft zitten)

Oké probeer ik dat! Heb vast nog wel een oude panty ;) Dacht miss zelf al wel, om tijdelijk een handdoek met een elestiek eromheen te doen? Want dan kan het ff opdrogen, anders plast ze er misschien direct weer iets tegenaan.. Als het dan opgedroogd is maakt het niet uit als ze erover zal plassen, ik doe er anti-klit spul in en krijgt ze direct een 'vettig' beschermlaagje over dr staart ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:22

little_king schreef:
Met elastiek zou ik opletten, niet de staartwortel afknellen :)
En dat gebeurt sneller dan je denkt.

Ja klopt zat ik ookal mee te denken.. ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:23

MarliesV schreef:
Ik gebruik cowboy magic. Kost wat maar werkt echt super en je hebt er niet veel van nodig.

Ik was eerst de staart met 'gewone' paardenshampoo en was daarna met cowboy magic na. Stralend wit.

Manen is lastiger omdat de 'viezigheid' toch vaak rond de manenkam zit en dit er bijna niet uit te wassen is. Mijn haf heeft wel een mega dikke bos haar dus misschien ligt daar wel een deel van het probleem.


Zat ik ookal mee aan te denken ;) Maar ga denkik eerst maar eens met zilvershampoo en eventueel waspoeder dat is toch nog wat goedkoper ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:26

Ik zag op agradi, dat je van cowboy magic vanalles hebt en zat ik te denken aan:
-cowboy magic screenspot, soort droogshampoo vgm..
-cowboy magic shine in yellowout.. Dat is vgm ook om de urine er een beetje mee uit te krijgen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:32

Annash schreef:
Yellow out is soortgelijk aan ultra superwhite of andere zilver (blauw) shampoo's. Greenspot remover is fijn als droogshampoo. Vind persoonlijk die van Wow! fijner.

Vergeet niet dat urine in de staart trekt, dus de staartharen ook wat gaan verkleuren wat je er moeilijk uitkrijgt. Vandaar dat ik zelf een staartzak gebruik.


Oké dankje! Ja klopt, vind het niet echt mooi dat ze hele dagen met een staartzak rondloopt, maar dat is persoonlijk hoor, ze is echt een ouderwertser paard, dus vind ook niet dat het spierwit moet worden, maar iets witter zou ik wel mooier vinden ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:34

MarliesV schreef:
Yellow out werkt echt super goed! Dat is het spul wat ik ook gebruik en krijg dus een heel goed resultaat.

Mede stalgenootjes gebruiken het tegenwoordig om voor een wedstrijd stralend witte voetjes te krijgen.

Greenspot remover is voor de vacht en niet om mee te wassen. Daar kan je best wel wat vlekken mee wegkrijgen maar super schoon worden ze er niet van. Is meer voor een mestvlek vlak voor een wedstrijd ed.


Oké ;) Wilde het ook een beetje voor dr sokken gebruiken, want die kunnen soms viezig zijn doordat ze in een weide loopt wie soms nogal nat kan zijn, en het is behoorlijk veel werk om het schoon te krijgen op de manier die ik doe.. (helemaal schoon borstelen, dan met klein beetje shampoo enz.) Dacht miss kan het wel makkelijker, dan maar een keer een beetje geld ertegenaan gooien haha ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:47

Ehm.. Nog een vraagje over wassen, alleen dan nu in het algemeen ;)
Ik wil Iris eigenlijk graag een keer wassen, ze rolt soms, dik pak wintervacht en daar blijft dus vanalles in zitten.. Als ik er niet kan wassen maakt het niet uit maar zou wel fijn zijn ;)
Nou zeggen sommigen dat ik haar prima kan wassen in een ruimte zonder tocht, met lekker warm water en daarna in dr stal met een deken op. Maar sommigen zeggen dan dat het niet kan.. Wat zeggen jullie? Ze kan vanalles hebben btw... Bij dr vorige mensen heeft ze altijd gwn dag en nacht buiten gestaan :) Zonder deken, alleen als ze het over veel regen hadden kreeg ze een regendeken op.
Bij ons thuis loopt ze overdag gwn in de weide, ookal regent het hard ze blijft er gwn lopen zonder deken ofzo. Ze heeft hier absoluut geen hekel aan hoor! Ze blijft er gwn bij staan grazen, ze kan best onder de bomen schuilen maar ze blijft gwn middenin de weide staan haha ;)
Dus wat denken jullie? ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:00

Ik kan haar op een plek wassen waar het niet tocht, daar kan ik haar dan een fleecedeken opdoen en dan is het maar een heel klein stukje tot haar stal, met een open luik, die kan ik gwn dichtdoen natuurlijk ;)
hihi sorry voor alle vragen...

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:23

Esmeej333 schreef:
Ligt er ook aan hoe ze staat vind ik. Als ze veel buiten staat, ongeschoren en jij gaat haar nu wassen met een wasmiddel haar je haar vetlaagje weg om zich te beschermen tegen de kou. Je kunt best de staart wassen met warm water en even uit de toch maar ik zou haar niet helemaal wassen met zeep als ze zonder dekens buiten staat. Dan haal je dat beschermlaagje weg. Dan zou ik alleen de ergste vlekken doen met warm water.


Oké dankje! :) btw ze is niet geschoren, maar ik dacht van: het maakt toch niet echt veel verschil of ze nou helemaal nat regent of dat ze gewassen word.. Dus vandaar de vraag, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van paarden nml ;) Dankje!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:24

Hihi meer antwoorden/opmerkingen zijn altijd welkom! Kan ik er alleen maar van leren hihi!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:29

Oké dankje! :) btw ze is niet geschoren, maar ik dacht van: het maakt toch niet echt veel verschil of ze nou helemaal nat regent of dat ze gewassen word.. Dus vandaar de vraag, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van paarden nml ;) Dankje![/quote]
Gaat ook niet om nat worden, het gaat om de substantie die je gebruikt om te wassen. Zeep enzo haalt dat beschermende laagje weg namelijk, water niet :).[/quote]

Hihi oké dankje daar had ik niet aangedacht... Maar ze heeft een mest plek op dr kont.. in gaan liggen.. Kan ik deze wel met een beetje shampoo/zeep schoonmaken, krijg het anders niet weg..

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:29

Mirjam1202 schreef:
Oké dankje! :) btw ze is niet geschoren, maar ik dacht van: het maakt toch niet echt veel verschil of ze nou helemaal nat regent of dat ze gewassen word.. Dus vandaar de vraag, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van paarden nml ;) Dankje!

Gaat ook niet om nat worden, het gaat om de substantie die je gebruikt om te wassen. Zeep enzo haalt dat beschermende laagje weg namelijk, water niet :).[/quote]

Hihi oké dankje daar had ik niet aangedacht... Maar ze heeft een mest plek op dr kont.. in dr mest gaan liggen.. Kan ik deze wel met een beetje shampoo/zeep schoonmaken, krijg het anders niet weg..[/quote]

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:31

Hihi oké dankje!!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 14:34

Oké dankje!!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:36

Echt dankje voor alle reacties!, heb er echt wat aan :),
Vandaag hopen dat ik eraan toe kom dat ik dr staart vanmiddag kan wassen ;)
Maar alle andere 'wastips' zijn welkom!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker