Oude type haflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 07:52

Ben onlangs een zoektocht gestart naar een oude type haflinger merrie, voor mijn kleine lesgeefstal.

Nu valt het mij op dat je haast alleen nog maar de moderne type haflinger vind.
Zelf ben ik niet zo van de ranke haflingers, de type TANK past meer in mijn straatje.

Maar waar vind je de tanks nog, zijn er nog fokkers in Nederland die deze type fokt.
Zo ja, wie dan? Of zit ik er toch aan vast om 1 te importeren.

Wie kan mij helpen hierin.

Wat ik zoek is een brave merrie die geschikt is voor beginners. Hoeft geen dressuur topper te zijn.
Vaak zijn die moderne haflingers best heet en niet echt geschikt voor beginners.


Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 08:17

Tja herkenbaar. Ik ben gelukkig niet meer op zoek. Maar 8 jaar geleden wel. Toen gelukkig nog wel wat gevonden. Al is Anton wel iets minder tank dan Roos.
Anton
Afbeelding
Roos
Afbeelding

Ik heb wel eerder topic voorbij zien komen de afgelopen jaren. Daarin werd hetzelfde probleem besproken. Er zijn gewoon nog maar heel weinig ouderwetje hengsten geloof ik. Zelfs in Oostenrijk. Misschien moet ik toch maar een mooie hengst zoeken en Roos laten dekken :=


myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 08:23

Het is of de oude type helemaal verbannen is, vind dit toch echt zonde, de haflinger van tegenwoordig is bij lange na niet meer de oorspronkelijke haflinger.
Vind dit echt jammer, het moet allemaal luxer en sportiever. Daarbij kweek je ook zoveel meer problemen in het ras.

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:11

Ja eens, ik was begin van dit jaar op zoek. Die van mij is redelijk sportief maar zit echt nog wel flink wat body op: brede schouders en nek. Hij is 13. Misschien vind je ze nog wel vanaf een jaar of 10. De jonkies zijn tegenwoordig idd heel rank. Was laatst op een Haflinger wedstrijd en zag 3 dekhengsten die me eerder deden denken aan sportpony dan Haflinger. Vooral Italiaanse zijn tegenwoordig ranke dingetjes. Vraag me af hoe dit zo gefokt kan worden? Hoorde ook wel via een dierenarts dat de Italianen sjoemelen met Arabierenbloed. Maar of dat waar is….zou wel de hete karakters verklaren. Die van mij is ook Italiaans, maar echt nog wel iets ouder type.
Er zijn een aantal wat oudere dekhengsten die nog iets ouderwetser zijn, misschien hun nakomelingen zoeken?

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:21

Ik zie ze ook nog erg weinig. Ik heb er zelf wel 1 maar die is bijna 20. Volgens mij zijn de haflingers die tegenwoordig gefokt worden geen tanks meer, morgen imo ook geen haflinger genoemd worden

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:05

Ik vind het erg zonde. Ik was altijd groot fan van de Haflinger, maar als ik geen ouderwets type kan vinden ga ik wel zoeken naar wat anders.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:17

Wij hadden er vorig jaar nog een van het klassieke type. Een jonge merrie, met fijn karakter.
Mooi in het ouderwetse type. Braaf, maar wel een beetje sensibel, maar was ook nog erg jong.
Bij ons zadelmak gemaakt en getuigd en was heel fijn te rijden. Loopt nu bij een meisje van 11 jaar en die doen er echt alles mee. <3

Zij had de stalnaam 'van de Nuist'. Wellicht kun je eens opzoeken welke fokker dit is en daar navragen of ze misschien iets voor je hebben.
Laatst bijgewerkt door agee op 08-12-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:17


noviceh

Berichten: 4764
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:37

Sure_lee schreef:
Het is jammer dat dit geen volle haflinger is. Maar ziet er wel uit als een veulen wat een mooie tank gaat worden.
Prachtige kruising hengstveulen haflinger x Vanner tevens..
Op aanvraag
https://link.marktplaats.nl/m1778853715 ... ialbuttons

Dan zou ik eerder de aandacht op moeders leggen, ziet eruit als een prachtige merrie!

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:23

Even een andere insteek waarom geen comtois ?

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:39

Dat is echt een trekpaard-trekpaard.
Een ouderwetse Haflinger was altijd een mooie middenmoot.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:43

Was destijds bij een live webinair van de vereniging haflingers en vroeg mij toen af waarom er nu zó gestuurd wordt op de slanke "moderne" haflinger ipv de ouderwetse. Reactie: "tsja, dat is nu eenmaal mooier".

Goede reactie..

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:47

En dat is bij een heleboel rassen gaande. Zo eeuwig zonde, je gaat het gewoon nooit meer terug krijgen.
Alles is nu sportpony/paard.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:47

StillAngel schreef:
Was destijds bij een live webinair van de vereniging haflingers en vroeg mij toen af waarom er nu zó gestuurd wordt op de slanke "moderne" haflinger ipv de ouderwetse. Reactie: "tsja, dat is nu eenmaal mooier".

Goede reactie..

Mooi is een subjectief begrip.
Ik denk dat dit een kwestie van vraag en aanbod is.
Als er meer vraag is naar moderne haflingers dan naar ouderwetse, dan verdwijnen de ouderwetse.
Als het andersom zou zijn, dan zouden de moderne verdwijnen.

Wellicht kan TS via het stamboek navragen of er nog fokkers zijn die klassiek fokken.
Of bij hengstenhouders, die weten dat misschien ook wel.

Lenexa

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:49

Ook ik vind de slankere versies helemaal niet mooier, dat is toch ook juist niet de charme van een haflinger? Maar goed, ik heb een halve ouderwetse, halve slanke versie. Bij het Kymmelshof vandaan 3 jaar geleden, maar daar zijn ze niet goedkoop en de mijne is in ieder geval zeker niet geschikt voor beginners. Maar dat zijn de haflingers die ik ken allemaal niet echt dus dat helpt je ook niet echt.

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:58

Ik zit zelf in de haflingers, heb op dit moment nog een 5 jarige en een veulen. Tot voor kort ook een 4 jarige gehad, maar die recent verkocht.
De 5 jarige valt onder het moderne type, maar een braver paard vind je niet. Lang niet alle moderne haflingers zijn heet hoofden. Uit onze 5 jarige hebben we 2 veulens gefokt en beide zijn ze super gemakkelijk in de omgang. Ze hebben het nuchtere karakter van moeders.

De 4 jarige was wat meer het "ouderwetse type" klein, breed, rond. Iets meer een heet hoofd dan onze 5 jarige, maar ook hier kon prima een wat beginnende/onzekere ruiter op.

Je zal het toch per paard moeten kijken, de ene haflinger is de andere niet. Maar de echte tanks, die zullen lastig te vinden zijn. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 21:18

Noviceh helaas valt de moeder boven mijn budget, dit had ik al gevraagd aan hun.

Office een comtois is weer net te zwaar voor wat mijn doel.

Lenexa bij kymmelshof zijn ze idd wel aardig aan de prijs. Wat ze nu voornamelijk hebben zijn de jonge hafjes die nog veel moeten leren en ik zoek nu een meer ervaren haflinger.

Renske klopt gelukkig zijn ze niet allemaal heet hoofden, echter de koele kikkers zijn wel zeldzaam.


Ondertussen ben ik ook maar mijn zoekveld gaan verbreden naar tinkers en warmbloeden, want überhaupt brave paarden vinden is nu een regelrechte ramp.
En vind je er 1, dan staat ie een takke eind weg, of te oud, te duur, mankeert wat. Pffff wat een ellende zeg.

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:37

Ik ben mijn veulen begin oktober 3,5h richting Noorden gaan ophalen :)

De fokker fokt kleinschalig en heeft grote Harlingers die mooi breed zijn! Geen tanks, maar gewoon grote rijdbare Haflingers. Modern bloed maar ook modern bloed kan overduidelijk kloeke paarden geven.

Hier was hij 5 maand

Afbeelding

Hier 7,5 maand

Afbeelding

Je moet goed zoeken en ik heb er op de terugweg 5h over gereden, maar het was het meer dan waard!

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:58

Ik heb ook de haflingers van nu al afgezworen. Ik heb een wat ouder type (ze is dan ook al ruim 23) maar ik wil geen slank sport type. Dan had ik wel een nrps pony gekocht.
Mijn pony :
Afbeelding

ista
Berichten: 1126
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:15

En als je eens naar een Noriker kijkt?

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:44

De alternatieven zijn allemaal een stuk groter.Echt volle paarden .Ik vind het ook jammer dat de ouderwetse Haflinger nergens meer te zien is.Die moderne types hebben eigenlijk alleen de typische kleur nog.Overigens,hierboven had iemand het over "sjoemelen"met Arabierenbloed,maar dat zit ook al in het oorspronkelijke ras .Het gaat dan om het percentage om nog Haflinger genoemd te mogen worden eigenlijk.Ik heb zelf nog een "tank"gehad, helaas overleden op zijn 37ste. Hij was geweldig lief en trouw maar ook VRESELIJK eigenwijs.Daar moet je wel tegen kunnen en gevoel voor humor hebben.Ik was alleen warmbloedpaarden\ponies gewend en hij was echt heel anders.Heel zelfbewust.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:17

veranadautje schreef:
Ik heb ook de haflingers van nu al afgezworen. Ik heb een wat ouder type (ze is dan ook al ruim 23) maar ik wil geen slank sport type. Dan had ik wel een nrps pony gekocht.
Mijn pony :
[ [url=m/to7NNw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik wel een leuke! Stevige beentjes ook!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:36

Ik heb een wat modernere, van nu 11.
Naast mijn senior, die vorig jaar op bijna 33jarige leeftijd is overleden, leek hij super veel luxer.
Toch is dat ergens ook een vertekend beeld. Hij heeft een iets langere hals die net wat minder zwaar is en iets slankere benen en veel ruimere (comfortabeler) gangen.

Maar zijn hoofd en lijf zijn, ondanks dat hij maar hooguit 2 of 3 cm groter is, echt forser dan de senior was.
Ik kom ook echt veel minder ver onder zijn buik uit met mijn benen dan ik bij die ander kwam. En hij heeft een dekenmaat groter en een 10 cm langere singel nodig. En kwa boommaat is die ook wijder (dus breder).


Ik ben iig heel blij met die van mij, die imo nog wel echt een haflinger is en geen veredelde sportppony.

Op deze foto staat de inmiddels overleden haf, van 1988
Afbeelding

Op deze 2 foto's staat de luxere, van 2010
Afbeelding
Afbeelding

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:45

Ja die vind ik ook mooi Marije! Die van mij is ook luxer, maar echt nog wel flink paard met wat body erop. Persoonlijk ben ik het meest gecharmeerd van de Haflingers die nu idd rond de 10-15 jaar oud zijn. Zijn wat edeler, maar nog wel echt Haflinger. Kijk ik nu naar 3-4 jarigen, dan vind ik het wel jammer wat er met de fok gebeurt.

maessie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Oude type haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:01

Marigo vergeet niet dat een 3-4 jarige nog volledig uit moet zwaren!

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers