[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:01

@lenexa klopt ja, nieuwe omgeving nog steeds wel, en echt wel wennen voor haar, en dan is ze in de winter altijd een stuk frisser nog... En ze moest langs de geiten, schapen, polytunnels én een reiger. Ik heb het rondje wel iets korter gemaakt. OOK de koeien en stier nog leek me wat teveel ;)

Hopelijk tref je geen vuurspuwende draak! ;)

Jaaaa, we krijgen lente! Kunnen we allemaal weer wat meer gaan doen denk ik :D


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:59

@k_nolan pfoe, spannend, zowel de buigproeven als de pssm test. Goed dat je het doet! Voor mijn gevoel gaat dat in haflinger-land langzamer dan bij de tinkers, waar het nu bijna altijd open informatie is bij de hengsten.

@flicka gaaf zeg, zowel de wissel als de hoefslag!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:59

@fangio ze noemen ze niet voor niets alpenquarters he ;) Een kennisje trainde met haar quarter in Duitsland. Haar jonge quarter werd er keihard uitgereden door de haflinger die daar stond hoor :')
Ik heb zelf natuurlijk jaren western gereden en Doortje maakt (normaal gesproken, als ze niet zo verrekte heet is als op het moment en niet in revalidatietraining staat) keurige stopjes (horsemanship stopjes, geen slidings, geen ijzers eronder) en kan ook prima spins draaien :j

En ja, lente heeft die van mij ook in de bol. Wat een berg energie zeg! En maar de lucht in springen aan de longe en hinniken als een malle :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:58

@k_nolan wat een fijn nieuws!! *\o/*

Doortje was vandaag heeeeerlijk zennnn met longeren. Ze mocht weer in drie gangen en ze was super relaxed. Kon de lijn met twee vingers vasthouden (in een bak zonder omheining) en intussen foto's maken ook nog. Eerste keer sinds de verhuizing dat ze zó relaxed was! *\o/*

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:40

Lenexa schreef:
K_Nolan, fijn dat Mace de proeven goed doorkwam. Roxy knapt ook vaak op van een fysio/osteo/Chiro behandeling. (Als het nodig is dan) Hopelijk bij jullie ook!

Skippy, fijn dat Doortje weer ontspannen wordt! Wanneer heb je haar vervolg behandeling? Merk je al veel verschil?

Ik heb nog steeds niet gereden, gister nog snel voor het donker werd buiten een uur gewandeld en thuis nog even 20 min wat los draf en galop gedaan. Vandaag wil ik een poging wagen een buitenrit te doen, alleen, na 2 weken niet gereden te hebben. Wish me luck!


Vervolgbehandeling gaan we plannen voor over ongeveer 4/5 weken. Ze is beter , maar nog niet zoals ik haar wil hebben. Wel los in de rug weer en ze zet weer gewicht op de knie en de oefeningen gaan gelukkig goed. Maar nog even de laatste puntjes op de i zetten is wel nodig.

Good luck! Komt vast goed, ze heeft gisteren gelopen, dat scheelt vast al!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:50

@fangio ow, ja, dan kun je nog wel een paar dagen sliden ja :')

@knolan ohhh wat goed!

Vandaag de smid gehad voor Doortje, en ze kon haar hoef gelukkig al weer wat beter omhoog houden. Nog steeds niet optimaal, maar er zit verbetering in gelukkig. Ze is alleen soms zo onwijs stout met bekappen. En als ik t zelf doe, is ze braaf, maar ik wil het niet helemaal zelf doen, ik wil ook gewoon een goede smid erbij hebben natuurlijk... Enfin, smid heeft humor én geduld dus het lukt altijd wel uiteindelijk, maar soms zou er stikbrave wel makkelijk zijn hoor! :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:22

Haha, ja precies! Nou heb ik dus precies zo'n hond ook nog. Ik oefen veel geduld met mijn dieren zullen we maar zeggen ;) gelukkig zijn ze allebei echt ontzettend lief en leuk, maar soms.... :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:24

He, wat vervelend! Echt voorjaar in de bol dus...


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:40

We mogen weer wat gaan opbouwen, dus een lichte dressuurtraining gedaan en daarna even laten galopperen langs deze paden en daarna daar uitgestapt ook (jep, dit is dus op eigen terrein :)) ). Ze was super relaxed! <3

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:11

@flicka ze voelde nog niet als vanouds, maar dat is logisch, ze is al twee maanden uit regulier werk. Maar ze had er zin in, gaf geen signalen van ongemak en deed haar best.

Wat een mooie omgeving om te rijden! Ja, met de leeftijd zal dat wel meer en meer zo worden natuurlijk, maar gewoon lekker in conditie houden, met dit soort temperatuur schommelingen zijn ze allemaal sneller buiten adem! Zolang het gaat, gewoon volhouden. Rust roest ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:17

@lenexa super fijn ja als dat soort dingen op eigen terrein zijn! Op de vorige stal mochten we de eerste jaren altijd over de akker crossen, maar de laatste twee jaren mocht dat niet meer, ook niet als er niks op stond, heel jammer! De eerste winter was die akker zelfs nog voor ons gevlakt om er een springwei van te maken voor het winterseizoen :j

Ah klinkt als een fijne les, genoeg gedaan dus! En huiswerk is altijd fijn, dan weet je waar je aan kan gaan werken! :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:11

@K_nolan op de vorige stal moest ik inderdaad ook over en langs drukke 60-wegen voor ik bij het kleine bos was. Het grote bos heb ik zelfs nooit gered, daar moet je een 80-weg over en daar rijdt iedereen heel hard.

Waar ik nu sta, is geen echt bos in de buurt, maar genoeg polder en je hoeft daarvoor alleen langs wegen in de woonwijk (30-wegen) in principe. Maar zo op eigen terrein is wel echt heel lekker hoor, ik ben niet zo stoer en zo kan ik toch een beetje 'buitenrijden' en koppie leegmaken :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:52

Wij hebben ons vermaakt vandaag! Dressuurtraining weer wat meer opgepakt, wat schouderbinnenwaarts, travers, wijken en appuyementen. Galop ook weer stukjes contra meegepakt. Groot deel vd training met maar één hand aan de teugel ook weer, kijken of ze ook echt op haar eigen benen liep en niet puur tussen mijn handen. En uitgestapt rondom de akker, zelfs vlak langs de koeien en stier (met prikkeldraadje ertussen!) gestapt. Ze was super braaf!


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:39

@lenexa als het weer zo blijft, zou ik wel maar goed uitkijken op buitenrit... Meeste paarden zijn toch wat heter als het flink waait...

@K_nolan pfff, ik duim echt mee dat het allemaal meevalt!

Deze week zal hier wel rustig aan worden met de voorspelde regen en de vrij harde wind. Nou deren beide mij normaal niet zo, en Doortje normaal ook niet. Maar ze is toch wat heter hier op stal met allerlei andere landbouwhuisdieren om haar heen ;) Gezien het feit dat we sowieso nog aan het opbouwen zijn, ga ik haar niet over haar toeren jagen door daar ook nog harde wind aan toe te voegen. Zal wel vooral wat longeren / werken aan de hand worden denk ik. En wat meer dagjes vrij ;)

Van de week nog wel lekker getraind en ze is meestentijds gewoon super braaf, kan gewoon filmen én met een hand aan de teugels voltes rijden in galop, in een rijbaan zonder omheining. Ik teken ervoor ;) :j


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:20

@K_Nolan 'safety first' zeggen we dan, toch? Als hij zo erg hengst is, dat je niet veilig kunt lopen met dit weer: niet doen. De storm is vandaag en misschien nog morgen en overmorgen. Dan is even los in de bak óók prima toch?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:24

@lenexa ze voelt weer beter, maar is er nog niet. De osteo komt 30 maart nog een keer. Hopelijk kunnen we dan weer gewoon door :j
Ja, zo gecontroleerd was Doortje ook niet gelijk natuurlijk ;) oefenen, oefenen, oefenen en soms gaat het of steeds wel eens minder. En nog genoeg werk te doen, zoals altijd met paarden ;)

@k_nolan oh handig wel, hartslagmeter! Eentje voor tijdens het longeren / rijden ook echt, of zo eentje voor in stand alleen te checken?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:10

@fangio aan de kust zijn de meeste wel wat gewend qua wind ook. Wel tof dat je dan zo kunt rijden, in de storm aan zee :)) Nou stond Doortje net in de wind gewoon te slapen hoor :')

Op één hand rijden leer ik ze vanuit het western rijden: reageren op buitenteugel tegen de hals en binnenbeen openen. Kun je daarna zo gaan verfijnen dat het ook in dressuurhouding kan :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:48

Lenexa schreef:
K_Nolan, gelukkig niks ergs maar toch ook balen dat je nu nog niets weet. Hopelijk knapt het met wat rust gewoon weer op. Waarom gebruik je een hartslagmeter? Ik snap dat je dan kan zien wat de hartslag doet, maar wat kun je er dan mee? Training aanpassen? Is er een ideale hartslag range om in te werken?


Je kunt inderdaad meten wanneer een training daadwerkelijk zwaar is, je kunt trainen binnen een hartslag-range, etc.
Er zijn inderdaad ook tabellen van wat een ideale hartslagrange is voor bepaald werk en wanneer je hersteltraining doet, wil je dat niet te hoog jagen, maar bij piektrainingen wel. Kan hele verrassende inzichten geven, soms denk je 'oh, dit was een zware training!' en dan is de hartslag helemaal niet hoog geweest, en soms denk je 'oh, fijn stapritje gemaakt' en dan bleek dat ineens toch wel pittig te zijn geweest door bijv diverse ondergronden of heuvels ofzo. Ik heb de tabellen even niet voor ogen, maar heb via Massage Hippique in samenwerking met Carolien Munsters wel ooit een training hierover gevolgd :j

Klinkt als een pittige training! :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:48

@k_nolan ik vind hem wel echt stoer hoor! <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:48

Wonen jullie nu ook aan die kant van het land of betekent dat echt een hele nieuwe stap gelijk op alle fronten? Spannend hoor!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:56

Ah klinkt wel als een mooie stap (en ook gewoon meer waar voor je geld, van ZH naar Drenthe, hoewel de markt sowieso knettergek is nu)
Ik ben heel benieuwd :))

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:37

@fangio zéker doen hoor! Zo ontzettend leuk en ook echt goed voor je paard, ze moeten echt nadenken dan :j Zelfde geldt natuurlijk in de western trail en ranch trail. Het gaat om bewustzijn van het lichaamsgebruik én bewustzijn van de obstakels die er staan. Terwijl het fysiek (muv de speed trail en de hogere klassen natuurlijk, waarbij verzameling echt heel belangrijk is) eigenlijk maar beperkte belasting geeft (ervan uitgaande dat je paard al wel een beetje zijwaarts en achterwaarts kan bewegen).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:52

@peerappel ik ben ook geen fan van boxrust zelf. Hoef het met Doortje ook niet te proberen. Die breekt zichzelf en de stal af. Dus toen zij echt bijna niet kon lopen eind januari, deed ze dat gewoon niet. Maar ze stond wel gewoon in de kudde.
Máár mijn vorige paard heeft ook spierbevangen gestaan, die kon de box letterlijk niet uit. Kreeg zijn ene been niet voor het andere en over 10 meter lopen deed hij letterlijk! drie kwartier. Dus die heeft toen toch echt 2 weken in de box doorgebracht tot hij weer een beetje kon.

Ligt misschien ook aan je kudde. Als je een rustige kudde hebt, of een paard dat redelijk bovenaan de rangorde staat, kun je ze vaak prima buiten laten. Soms is het een afweging: als ze buiten meer rust houden dan binnen, zijn ze buiten ook beter af. Maar als ze zichzelf buiten gaan slopen, is eventjes in de box misschien niet zo erg.

Altijd goed om dat per paard en per situatie te bekijken denk ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:34

K_nolan schreef:
leuk Working equitation, dat heb ik altijd ook een keer willen doen. Koeien vangen lijkt me ook wel wat (hoe heet dat ook al weer :Y) ) Ik heb een tijd in Groningen gewoond (ik heb ondertussen zowat in elke provincie gewoond haha) en daar ook op een boerderij van mijn schoonvader. Na het eten haalde ik met Nolan altijd de koeien binnen :o Mijn ruin was er gek op en als er een koe de andere kant op rende ging hij dan ook in volle rengalop erheen haha :')


Team penning, cutting? In NL en België ivm welzijnsregels over het algemeen team penning. Cutting is wat de meeste mensen kennen wat er wel spectaculair uitziet.

Bij de working equitation zit ook een runderonderdeel (dressuur, stijl trail, speed trail en runderwerk zijn daar de onderdelen als je op wedstrijdniveau mee doet).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:38

Oeh, ik duim voor jullie! :))


Wij hadden vandaag echt een heeeeeerlijke training! :j
Alles ging gewoon lekker! Stap, draf, galop, zijgangen. Ze bleef onwijs goed over de rug de hele training. Hond van m'n vriendin is een beetje aan het puberen en sprong tegen Doortje's flank en zelfs dát maakte haar niks uit. Rondje aan een lang teugeltje langs de akker en door de moestuin om uit te stappen en óók dat ging heerlijk. Nog een zonnetje erbij ook, heerlijk! (En daarna óók nog in de zon vijf kilometer met de hond gewandeld in het bos, nóg een geluksmomentje :j )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers