Hoeveel gaat deze haflinger nog groeien?

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:24

Het blijft altijd een gok natuurlijk, er spelen meerdere factoren mee. (Hoe fokken ouders, hoe is zijn voeding, wat is zijn bouw, enz.) Maar uit ervaring weet ik wel te zeggen dat het heel goed mogelijk is dat deze haflinger hengst 1.50 of groter gaat worden.
Mijn ervaring is dat mijn haflinger hengst van 2 jaar ook 1.40 was. Hij is is met 2.5 jaar gemeten op 1.51 en nog hengst. Hij is uiteindelijk met 2 jaar en 9 maand geruind en nu is hij met 3.5 jaar gemeten op 1.58.

misz_blont

Re: Hoeveel gaat deze haflinger nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:41

Hier staan ze altijd buiten (paddock of weiland), altijd hooi, kregen altijd pavo veulen brok (nu over gestapt). Maar dat is ook kijken naar het paard zelf.

Persoonlijk ben ik niet zo bang dat hij geen 1.50 wordt. Ze groeien door tot 6 a 7 jaar en al met meerdere paarden mee gemaakt dat het misschien eerst niet groot genoeg lijkt maar uiteindelijk toch er komt.

Uiteindelijk blijft het altijd een gok en geschat want ook geen spelen mee.
Maar bij mijn hengst is de moeder 1.49 en vader 1.54.

misz_blont

Re: Hoeveel gaat deze haflinger nog groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:47

Maar klopt inderdaad, haflingers groeien lang door. Zo is de moeder van mijn hengsten ook uiteindelijk 1.49 geworden terwijl er verwacht werd dat ze krap aan 1.43 zou worden.

Maar het zadel heeft inderdaad met zitvlak en beenlengte te maken. Ligt er wel aan wat voor soort zadel je zoekt. veelzijdigheids, dressuur enz.
Zelf ben ik 1.80 en heb lange benen en dat past op mijn 1.49 haflinger die smal en luxe gebouwd is.

Maar ga inderdaad kijken bij deze 2 jarige, soms is een klik met een paard hebben belangrijker dan net die laatste paar cm.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie