Dressuurhaflinger

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 06:08

Faitherr schreef:
die heb je mooi aan het lopen!

Klopt dat ben ik met je eens, echter is ze wel enorm goed voor mn been en reageert ze echt goed op druk etc. Die volte heb ik inderdaad geprobeerd maar dat had geen effect. Ze valt op haar rechterschouder, dus ik ben bezig geweest met rechterstelling vragen en dan haar rechter achterbeen stimuleren om extra onder te treden. Hierdoor kwam ze wel van dr rechterschouder af maar bleef ze verkeerd aanspringen. Toen had ik het idee dat ze uiteindelijk wel rechterstelling aannam maar verder in haar lijf linksgebogen bleef, hier heb ik toen wat aan gewerkt maar ze bleef verkeerd aanspringen.

Gister is de fysio geweest, die heeft haar helemaal nagelopen, er waren geen echt rare dingen te vinden maar haar lendenen zaten wat vast, dit zag je ook mooi terugkomen als je in de billen prikt en de rug dus moet opbollen, dat de lendenen achterbleven, ze heeft haar daarvoor dus behandeld en na de behandeling nogmaals de rug laten bollen en toen zag je al een veel mooiere ronding van de rug. Toen hebben we haar gelongeerd, eerst linksom, dat ging gewoon goed. Toen rechtsom, ze nam wel contrasttelling aan op de volte maar toen ik haar vroeg aan te springen sprong ze eerst links aan, teruggenomen en meteen weer aanspringen en toen sprong ze goed aan!! Waar ik de afgelopen dagen dus ruim een kwartier mee aan het stuntelen ben geweest lukte nu in minder dan 5 min! Ik hoop dat het dus goed effect heeft gehad!
Nu elke dag lekker rekken en strekken en een massage en dan zou het verholpen moeten zijn!

Hoop dat jullie er misschien ook wat aan hebben!

De jonkies mogen bij mij met aangalopperen lekker met koppie naar buiten als ze dat makkelijk vinden - contrastelling vind ik niet zo'n probleem in het aanspringen, corrigeer ik wel weer als ze eenmaal galopperen. Buigen is vaak lastig als ze nog moeten leren balans houden onder een ruiter, dus mijn enige eis is achterhand mee onder het lijf brengen. Ik pak zelfs soms bij het aanleren expres wat buitenstelling. Springen ze keurig aan en die stelling en buigen komen dan wel weer ;)
Ik werk ook héél veel aan de hand, en leer paarden daar 'hey, we gaan nu linksom, ik wil dat je nadenkt over waar je gewicht heen gaat en over welk been éérst weg moet om het gewicht van je binnenschouder AF te houden'. Ze stappen altijd vrij snel in balans weg. Dit bouw je uit naar draf en uiteindelijk naar galop en dan pakken ze vrijwel nooit de verkeerde galop.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:04

Faitherr schreef:
Bedankt voor je uitleg! daar kan ik was mee, qua stelling zijn we aan het spelen maar met contrastelling springt ze altijd wel verkeerd aan

Geen probleem :) Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome, maar uit de diverse manieren die geopperd worden, is er allicht een die werkt voor jullie :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:08

kiddokids schreef:
Mirranda schreef:
Prachtige wagen Kiddokids !!

Veel succes op de Hippiade. Echt top dat je daar mag starten.

Thanks super lief
Ja de kleur twijfelde ik beetje aan
Was ook wat fout gegaan bij het spuiten
Ik wilde bruin frame ipv blauw we gaan zaterdag kijken anders nieuwe kar
[ [url=m/sxR3zi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wilde hem dus zo met blauwe velgen en afwerking leer bruin

Het is net wat bij je past, maar ik vind zoals je hem eigenlijk wilde, met het bruine frame, iets chiquer en klassieker wel. Het blauw is wat flitsender en sportiever. Net waar je voorkeur naar uitgaat :)

Skippy01

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:55

@xMadelene9 Wat Plutolover zegt: balkjes helpt. "Normaal draven" zou bijv. op 1m afstand liggen. Maar je wil ruimte, dus ga je naar 1,20/1,30m afstand.

Je kunt ook echt afwisselen tussen vertragen en versnellen. In de overgang naar het versnellen pakken ze over het algemeen nét wat ruimte. Niet blokkeren aan de voorkant. Drie of vier passen om mee te starten is genoeg.

Probeer ook te werken aan lengtebuiging, zodat de rug mooi los is en er ook daadwerkelijk ruimte in het lijf is om te verruimen.

Gaat je paard enkel versnellen: halve ophouding maken, loslaten, weer iets ruimte geven van voren en been aanleggen. Pakt ze ruimte: top! Gaat ze versnellen: opnieuw, halve ophouding, loslaten, ruimte geven, been eraan.
Probeer jouw eigen zit ook open te houden als je wil verruimen. Niet gaan leunen naar achter, niet naar voren. Rechtop, hand zelf dragen, eigen borst openen, zitten met zachte billen en niet teveel je hak uitdrukken (dat is een remmende stijgbeugelhulp).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:26

_Nelleke_ schreef:
Mijn eigen conclusie nadat ik de filmpjes van mijn proef van afgelopen zondag heb gezien is dat ik de gang ervoor juist moet verkleinen.

In principe liet mijn pony een hele mooie ruime stap zien (stapte ruim een hoef over) en pakte mooi wat lengte in de hals en hoofdhouding alleen kreeg ik toch een 5.

Als ik terugkijk naar m'n filmpje zie ik ook gelijk waar dat aan ligt: overgang terug naar draf rijd ik niet goed terug naar een arbeidsstap omdat ik weet dat een paar passen later middenstap eraan komt. Wat doe ik: ik rij het hele stuk middenstap. Jury commentaar was ook: geen verschil en daar kan ik de jury ook geen ongelijk in geven.

Dus note to self, maar misschien ook een tip voor anderen: maak je arbeidsstap (of draf) VOOR de uitgestrekte gang klein, zodat de jury daadwerkelijk verschil ziet.

Ik neem dan aan dat je 'klein' niet écht klein maakt. Want een arbeidsgang zo klein gaan rijden dat je naar een verzamelde gang gaat, zodat het LIJKT of je een middendraf/ uitgestrekte draf rijdt, lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik werk om die reden expres met halve ophoudingen. Hele ophoudingen maak ik eigenlijk zelden of nooit - ik heb een 'voetrem' geinstalleerd zogezegd, dus teugelhulpen betekenen echt 'er gaat iets gebeuren, wees alert, span je buikspieren vast aan'. En dat weten ze héél snel. En dan kun je dus écht vertrekken. En nee, dat is niet moeilijk, maar je moet wel verrekte consequent zijn.
Ben er gister expres mee gaan spelen en ook het verschil tussen 'harder' en 'ruimer' was duidelijk. Harder is tempo verhogen. Ruimer is pas vergroten. Ruimer hoeft niet óók harder te zijn, ruimer is puur de vrijheid van je schouder vergroten en vraagt eigenlijk juist die 'buikspieractie' die je óók bij verzameling wil.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:03

_Nelleke_ schreef:
Wat een leuke foto's!

Wat fijn Peelie! Merk je na een paar dagen nog steeds verschil?

Iemand nog een fijne tip voor peesbeschermers voor? BR full is te groot, pony is te klein. Harry's horse zakt af. Verder heb ik nog niet echt iets geprobeerd omdat ik nooit met beschermers heb gereden maar ivm aantikken en daardoor een schiefel moet ik van de DA nu met een beschermer rijden. Liefst iets wat in maat COB te bestellen is en wat volledig om het been heen gaat zoals een 3 in 1 beschermer.

Kijk eens bij westernshops. Quarters zijn qua maat redelijk vergelijkbaar en reiners werken vaak met 3-in-1 beschermers.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:13

_Nelleke_ schreef:
Oh goede tip ja, zou ik zelf nooit op komen.

10 jaar western gereden, dat helpt :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:24

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie