Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 19:23

Hoi iedereen,

In oktober is mijn liefste paardje Zenzy overleden ze is plots overleden (waarschijnlijke een gescheurde aorta) ze was nog maar 8 jaar..
Ik had dus geen keus en moest afscheid zo uit het niets van haar nemen.
Zenzy was voor mij alles en haalde ik veel steun en liefde uit, ik voelde me door haar veel minder alleen.
Nu Zenzy er niet meer is weet ik niet zo goed meer mijn purpose of life en waar ik mijn energie nu uit haal.
Mijn leven stond namelijk veel in het teken van haar, Ik ging elke dag naar haar toe en ze was voor mij echt een uitlaatklep. Nu heb ik dat niet meer en voel ik me elke dag nutteloos en mis ik haar liefde in mijn leven.
Ik ben van mijzelf niet echt een persoon die veel mensen om zich heen moet hebben alleen de laatste tijd voel ik veel meer angst dat mensen mij alleen gaan laten en daar word ik erg bang en gestresst van.
Ik blijf nog zoveel moeite hebben met haar dood dat ik niet weet wat zou kunnen helpen zodat ik het een beetje een plekje kan geven.
Als ik er nu steeds aan denk word ik verdrietig en gefrustreerd en snap ik nog steeds niet hoe het zo had kunnen gebeuren.
Ik kan het nog steeds niet accepteren dat ze er niet meer is want dat wil ik ook niet.
Leven zonder haar is zo alleen..
Hebben andere misschien tips of ervaringen over hoe om te gaan met het verlies van je paard?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:39

Ieder levend wezen overlijdt vroeger of later. Dat is heel erg voor de nabestaanden. Mij helpt het om meteen op zoek te gaan naar een opvolger van het overleden dier. Niet iedereen kan of wil dat zo snel maar voor mij werkt het.Een nieuw dier heeft ook weer je liefde en aandacht nodig zodat je geen tijd meer hebt om weg te zakken in verdriet.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:56

Agos, 8 jaar pas.. Heel veel sterkte :knuffel: . Je zit nu middenin je rouw en meestal is het wel goed om je gevoelens er te laten zijn. Misschien kun je wel nog afentoe naar de stal waar ze stond? Bijvoorbeeld met een leuke stalgenoot afspreken om ook leuke herinneringen aan zenzy op te halen.
Heel veel sterkte in elk geval :knuffel:

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:26

Wat ontzettend naar voor je. Het doet ontzettend pijn om je beste vriend(in) te verliezen. Ik heb mijn vorige paard 4 jaar geleden in moeten laten slapen. Zij was 19 en ik had haar 6 jaar. Ik noem haar mijn once in a lifetime horse. Inmiddels heb ik een ander, ontzettend lief paard maar er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk. Het heeft tijd nodig om het een plekje te geven maar het komt goed. Laat een mooie herinnering maken en koester de fijne tijd die jullie samen hebben gehad. Sterkte!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:38

:(:) First things first: heel veel sterkte met dit verlies!

En zo te lezen was het een donderslag bij heldere hemel, 'dat komt hard aan'.
Ik kan me voorstellen dat je verbijsterd was.

En rouwen kan ingewikkeld zijn.
Ik snap je verdriet en frustratie. :(:)
In principe is het goed om die gevoelens te delen, maar ik snap dat dat niet bij iedereen kan - zo te lezen vind je het moeilijk dit te delen met andere mensen. Dan is het ook zwaar.
(En soms is dat ook terecht. In een vriendschap die niet echt diep gaat kun je de ander overvragen. Niet iedereen kan of wil voldoende steun geven. Op het stempel 'daar komt zij weer met haar lastige verhalen' zit je ook niet te wachten.)

Zeker omdat je paard jouw 'purpose in life' was.
Dan blijf je een soort van gedesoriënteerd achter - met inderdaad de vraag 'wat nu?'
Hoe verder...?
.... wat is voor jou belangrijk?

Veel sterkte!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:21

Het is heel schokkend als je paard, of huisdier zo onverwachts overlijdt, dat hakt er flink in. Ik denk dat velen hier er niet aan moeten denken dat je je paard zó onverwachts verliest...
Het is een rouwproces waar je doorheen gaat, en hoe lang dat duurt is per mens verschillend.
Het gemis dat blijft nog wel een poos hangen, maar de tijd doet de scherpe kantjes er wel vanaf halen.
En misschien... ook al staat je hoofd er op het moment nog helemaal niet naar, wellicht komt er op een moment wel weer een ander paard voorbij wat nooit Zenzy kan vervangen, maar wel het gemis kan verzachten. Sterkte met verwerken in elk geval.

Anoniem

Re: Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:02

Het is echt een verwerkingsproces.. Ik heb 7 jaar geleden mijn once in a lifetime paard genoodzaakt moeten verkopen, mensen zeggen wel eens als een dier echt zo belangrijk is doe je hem niet weg no matter what. Maar ik had echt geen keuze meer. Ben heel voorzichtig op zoek gegaan naar een perfect huisje waar ze kon blijven tot haar dood, waar ik contact mee kon houden enz. Heb niet naar mijn gevoel geluisterd en haar mee gegeven aan de verkeerde. Na de maand proeftijd kreeg ik geen contact meer en werd ik overal geblokkeerd, ze was naar de andere kant van het land verhuisd dus zomaar er heen kon niet en de achterbakse troela had haar binnen een week al verhuisd van stal dus ik wist überhaupt niet waar ze was.
Ze was echt mijn alles en ik heb de zoektocht nooit opgegeven, begin 2020 vond ik haar nieuwe eigenaar eindelijk die gelukkig wel oprecht blij was met haar maar ze was net 2 week daarvoor overleden..
Sinds ik dat weet heb ik het pas een klein beetje los kunnen laten, maar ik ben pas verhuisd en heb hele mooie foto's van onze laatste fotoshoot samen op canvas en toen we daar een mooi plekje voor zochten in huis en ze eenmaal hingen heb ik alsnog weer staan huilen..

Ik wil niet je topic overnemen met mijn verhaal. Maar hoop wel dat je hier iets uithaalt dat zoiets echt pijn doet, en misschien ook wel pijn blijft doen. Gun jezelf de tijd om te rouwen en probeer toch leuke dingen te doen, afleiding te zoeken en huil als je moet huilen.

Een hele dikke knuffel en veel sterkte.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe omgaan met het verlies van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:13

Heel nutteloos antwoord maar vooral veel tijd. Dat heelt het beste en sommige dieren vergeet je gewoon nooit en dat blijft voelen alsof de helft van je hart gestorven is.

Voor afleiding kijk of je ergens anders een doel uit kan halen. Een ander paard of verzorg paard of een andere hobby oid.