Tot ziens lieve Mattie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-22 10:43

Het voelt nog onwerkelijk, en toch ook als een opluchting. De grootste schooier van stal is er niet meer. Mijn gekke, maar bovenal hele lieve
Mattie

Afbeelding

Afbeelding
De beste schooitruc, werkt altijd, 10/10


In mei/juni 2021 begon een bultje tussen de kaaktakken van Mattie te groeien, waar ik de dierenarts voor heb gebeld. Zij heeft het geprobeerd aan te prikken, maar bij iedere punctie die schoon leek, zat bloed.

Binnen twee weken groeide er ineens ook een harde knobbel op zijn borst, welke we op de kliniek hebben laten biopteren onder echobegeleiding. Zo zou het een schoon biopt worden. Helaas bood ook dit nog geen uitsluitsel. We hebben toen maar een afspraak gemaakt om het rigoreus aan te pakken; de knobbel zouden ze proberen operatief in zijn geheel te verwijderen, en deze opsturen naar Utrecht voor pathologie. Daar moest dan wel een diagnose uitkomen.

Inmiddels was het eind juli, begin augustus, en de knobbel is toen succesvol verwijderd. Het kostte de dierenarts meer moeite dan gedacht, omdat het zich om een ader heen was gaan vormen, en bovendien toch wel groter was dan gedacht. Bovendien had die slimmerd na de operatie zo wild gedaan met opstaan dat die ader weer was gesprongen en ze hem weer moesten openmaken om het te repareren. Maar goed, dat is het soort acties dat we van hem gewend waren. :roll:

Inmiddels hadden er in het lege theezakje ( :+ ) van Mattie zich ook diktes gevormd. Ik vertrouwde het allemaal totaal niet. Mijn onderbuikgevoel en vage kennis over de anatomie van een lymfatisch stelsel bij paarden zwaaiden allemaal met rode vlaggetjes. Maar goed, op dat moment kun je er niets mee, dus ik heb het zo goed en zo kwaad als het kon, losgelaten. Mattie had er geen last van, die liep, at en gedroeg zich normaal.

Een goede maand later belde de dierenarts op; ze had de uitslag. En die was niet goed.
T-cel Lymfomen, uitgezaaid. En zo groot dat de dierenarts ons misschien nog een paar maanden, maar waarschijnlijker weken gaf.

Kijkend naar Mattie, die tevreden stond te grazen in de wei, hoorde ik het aan. Ongeloof, verdriet, maar vooral boosheid om hoe oneerlijk dit was. Een jaar geleden had hij mij nog door mijn zware weg naar herstel heen gesleept, kwamen mijn stalgenootjes mij meerdere keren per week thuis met hem opzoeken... En nu dit.

De dierenarts begon over opties van chemo, maar klonk daar zelf al weinig enthousiast over. Gelukkig, want ik wilde Mattie dat ook niet aandoen. Zolang hij nergens last van had, zouden we doorgaan. Maar als het moment kwam dat hij ergens in werd beperkt, gingen we lekker door.

En dat deden we. Ruim een jaar lang. Tussendoor kwam nog wel een periode van extreme jeuk. Zo erg dat ik toen ook al op het punt stond om hem in te laten slapen. Gelukkig knapte het bij 24/7 weidegang helemaal op, en kon hij lekker nog blijven genieten van het leven.

Afbeelding
Stiekem hadden we niet gedacht dat hij de 14 zou halen.


Afbeelding
De donkere puntjes aan zijn oren...

Afbeelding
Heerlijk met zijn beste vriendje kroelen.


De tumoren in zijn theezakje bleven stabiel, leken af en toe wat groter te worden, maar leverden Mattie geen last op. Tot een week of drie geleden, toen er een raar onregelmatig plekje op de huid ontstond; de tumoren begonnen zich naar buiten te vreten.

Ik wist toen al dat we de race begonnen te verliezen, al bleef ook deze fase nog bijna twee weken stabiel. Uiteindelijk heb ik toch de dierenarts gebeld. Toen zij kwam was het onregelmatige stukje, wat inmiddels een duidelijke 'losse' korst aan het worden was, binnen een nacht een open wond geworden. Die dag zagen we ook voor het eerst dat hij achter anders liep. Het was heel subtiel, maar toch zat er iets niet meer lekker.

Gelukkig stond de dierenarts volledig achter mijn beslissing dat het nu genoeg was; nog steeds liet Mattie geen duidelijke tekenen van ongemak zien. Bovendien zag hij er nog steeds uit als Hollands Glorie :=

De afgelopen week hebben we hem nog heerlijk kunnen verwennen, en gisteren is hij werkelijk nog helemaal volgepropt met wortels en een peer. Hij wist niet wat hem overkwam! :wow:

Tussen de regenbuien door hebben we hem rustig laten gaan. Ik ben ontzettend dankbaar voor de manier waarop. Het ging in alle rust. Zijn vriendjes hebben nog afscheid van hem genomen, en na hem nog een goede reis te hebben gewenst, 100 kussen op zijn hoofd, gefluisterde bedankjes en 'ik hou van jou's in zijn oor, hebben we hem toegedekt.

En precies terwijl we achteruit stapten om zijn vriendjes nog even aan hem te laten snuffelen, ontstond er een mega regenboog in de lucht. En ik weet ook wel dat het gewoon het weer was die dag, het was niet de eerste, bla bla bla... toch voelde het als een geruststelling dat Mattie goed de brug over kon.

De dierenarts voelde, nu alle spieren compleet ontspannen waren, dat er ook een tumor in de binnenkant van zijn achterbeen is gaan groeien. Dat was ook al een behoorlijke plakkaat, terwijl ik die de afgelopen dagen niet heb gevoeld. Vandaar dus ook het afwijkende loopje de laatste dagen.

Ik schrijf het allemaal met een lach en een traan. Hoe verdrietig ik ook ben, wat ben ik dankbaar dat we erger lijden hebben kunnen voorkomen. Dit was hoe ik het wenste, als het dan toch moest.

Afbeelding

Dikkie, het is goed zo.
Ik kan je niet uitleggen hoeveel je voor ons allemaal hebt betekend.
Wees lief voor Zohra.
Tot ziens, lieverd, er wordt nog steeds zielsveel van je gehouden.


Afbeelding
De allerlaatste foto die ik van hem heb gemaakt.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:47

Heel veel sterkte met het gemis van je mooie vriend :knuffel:

Extremely rare and Beyond Compare

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:50

Poeh.. Wat heftig om te lezen TS.. Heel veel sterkte met het gemis..

<3 Sneakers <3

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:57

Poh zeg! Wat heftig, sterkte!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:08

Heel veel sterkte! :(:)

De beslissing maak je uit liefde maar het doet zoveel op pijn!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:20

Heel veel sterkte :knuffel:

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:20

Heel veel sterkte :knuffel:

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:30

Allereerst wat een mooi paardje en wat een liefdevolle beschrijvingen heb je gemaakt.
En daarna: wat heb je dit ontzettend goed gedaan!! Bergen respect!

Sterkte met het gemis!

Elisa2

Berichten: 37039
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:37

Phoe wat sneu zeg..nog zo jong en dan zulke aggresieve tumoren. Ik denk ook dat je er goed aan hebt gedaan om hem te laten gaan voordat leven lijden werd. Maar wat moeilijk zeg..zo snel ook allemaal. Heel veel sterkte!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:03

Heel veel sterkte TS :(:)

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:11

Wat vreselijk verdrietig, maar als ik jouw verhaal zo lees heb je hem behoed voor erger.
Sterkte

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:11

Bonita_Bon schreef:
Allereerst wat een mooi paardje en wat een liefdevolle beschrijvingen heb je gemaakt.
En daarna: wat heb je dit ontzettend goed gedaan!! Bergen respect!

Sterkte met het gemis!

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Heel veel sterkte met het grote gemis

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:28

Wat een triest en tegelijk mooi verhaal. Heel veel sterkte.

Kweepeer
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:29

Wat een lieve, zachte blik had hij. <3

Heel veel sterkte! Y;(

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:31

Wat verdrietig ... |(

Sterkte met het verlies en gemis van je mooie paardje Y;(

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:36

Heel veel sterkte Y;( , wat was hij een mooi paard met een super lieve uitstraling!

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:03

Sterkte!

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:15

Wat een triest verhaal, maar wat dapper dat je zijn belang boven dat van jou hebt gezet. Heel veel sterkte!

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Toushie

Berichten: 7264
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:23

Sterkte met het verlies. Maar respect voor de keuze die je hebt gemaakt

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:12

Ik zit met tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte gewenst.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:15

Wat een verlies, maar wat een liefdevolle beslissing. Heel veel sterkte!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:38

Wat heb je er een prachtig memoriam van gemaakt, heel veel sterkte gewenst met het verlies van je allerliefste Mattie :knuffel: Y;(

Either that or Gloria Estefan was right. Eventually, the rhythm is going to get you
------------------------------------------------------------------------
28-07-2001 ~ 14-03-2013 †♡
03-03-1929 ~ 02-08-2013 †♡

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Tot ziens lieve Mattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:42

Wat heb je dat mooi geschreven. Heel veel sterkte :knuffel:

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:42

Wat een prachtig eerbetoon aan je mooie clown! <3 Dat hij daar boven maar lekker door mag schooien.

Heel veel sterkte! :(:)

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:43

Met tranen in mijn ogen lees ik je enorm liefdevol geschreven bericht...

Heel veel sterkte met dit verlies :knuffel:

~ Work hard in silence. Let success make the noise! ~

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers