Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-22 17:04

And I'd choose you;
in a hundred lifetimes
in a hundred worlds
in any version of reality

I'd find you and I'd choose you


Afbeelding


Donderdag 7 oktober 2021 - Na ons laatste kliniekbezoek
Met liefde was ik nog tientallen jaren lang elke ochtend eerder opgestaan om je medicijnen te geven. Want jij ging wel dertig worden, en ik was dan vijftig, en dan wandelden we gewoon nog steeds elke week door het bos. Jij waarschijnlijk nog steeds voorop zoals nu, telkens nieuwe paden ontdekkend, en nog steeds wilde je nooit naar huis. Dan zou ik elke dag weer genieten van hoe mooi oud je was geworden; de kuiltjes boven je ogen, je wijze uitdrukking en je lieve snoetje. En ik weet zeker dat achter dat lieve snoetje nog steeds een sterk karakter had gehuisd, net als nu in je jongere jaren. ⁣

Maar op een sterk karakter alleen red je het dit keer niet. ⁣

En je hebt geen tientallen jaren meer, of zelfs geen maanden. ⁣

Vanuit liefde laat ik je volgende week donderdag gaan, want je zult nooit de dertig halen, ook niet met elke ochtend medicijnen. Je bent sterk als altijd, maar je lichaam raakt langzaam op. En het laatste wat ik voor jou wil is dat je straks langzaam uitdooft. Dat je niet meer bent wie je altijd was, en wie je hoort te zijn. Dat verdien je niet. Dus je mag van mij verwachten dat ik nu ook sterk ben en de beslissing maak die jij niet voor jezelf kan maken... Hoeveel pijn dat ook doet. ⁣

Deze week probeer ik van elk mogelijk moment samen nog te genieten. Van kleine of grote wandelingen. Van elke ochtend elkaar op onze eigen manier begroeten; ik jou met 'ons' fluitje, jij beantwoordend met jouw hinnik. En dan later je iets dringendere hinnik als ik je extra voer niet snel genoeg heb klaargemaakt. Van jouw warme adem in mijn gezicht of in mijn nek als we samen soezen op de paddock, in de warme herfstzon. Van me nog steeds kunnen verwonderen over hoe zacht je voelt, als ik je kriebels mag geven onder je manen. Waarna je -soms weinig subtiel- duidelijk maakt dat het tijd is voor kriebels op je favoriete plek: ín je oren. ⁣

En vol liefde moet ik keer op keer glimlachen, door de tranen heen, om hoe uniek je bent in dit alles, hoe bijzonder en mooi. Hou van jou, Mahlika ❤ Nu en altijd.


Afbeelding


Donderdag 14 oktober - Het afscheid
De laatste paar foto's uit dit topic zijn foto's van het afscheid van Mahlika, mocht je dit niet prettig vinden te zien, dan kun je het best vanaf hier stoppen met lezen.

Hoewel je jouw laatste weken je soms fysiek en mentaal afsloot voor contact, door hoe je je voelde, was onze verbinding die ochtend sterker dan ooit. Je was zó lief ❤️ Telkens kwam je contact zoeken, kusjes uitdelen en troost bieden. Met je neus zachtjes mijn kin omhoog duwend als ik verdrietig was: 'kop op'. Je hebt me er echt doorheen gesleept. Je wist het.

Afbeelding

Afbeelding

Het moeilijkste moment was jouw halster pakken, en me realiseren dat het de laatste keer zou zijn dat ik het je zou omdoen. Dat alles samen nu de laatste keer was geweest. Maar alles daaromheen, in al zijn heftigheid en in al zijn verdriet, was onbeschrijflijk warm en liefdevol. Dankzij jou, dankzij mijn vriend, mijn broer, lieve vriendin en onze mooie kudde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe direct bij de komst van de dierenarts onze andere paarden naar ons toe kwamen en bij ons bleven. Hoe deze lieve dierenarts ervoor open stond je te midden van je paardenvriendinnetjes te laten gaan, niet op een andere plek of achter een draadje, maar gewoon waar je thuis hoorde, bij ons allemaal. Gesteund door onze kudde en lieve mensen.

Natuurlijk schrokken we allemaal even toen je op de sedatie al ritmisch begon uit te briezen en moeite had op je benen te blijven staan. Fysiek zwakker dan we dachten, mentaal zo ongelooflijk sterk... Maar het was bijzonder hoe je nog even je staande hield voor zo lang het nodig was. En toen het zo ver was, je op geheel eigen wijze knielde en vanaf daar rustig verder zakte, alsof je ging liggen. Ik was zo bang voor hoe je had kunnen vallen, dat ik je vooraf eerst 'op commando' had gevraagd te gaan liggen, alleen dat wilde je toen liever niet. Maar eigenlijk, uiteindelijk, deed je het alsnog toen het erop aan kwam. Op jouw eigen moment, op jouw eigen manier, precies zoals je dat altijd hebt gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

En allemaal mochten we daarna afscheid nemen van jou, op onze eigen manier. Zowel ik, Matthijs als Alex... Als Sapora, Maxilya en Novi. Je kreeg een roos namens mensen die het laatste jaar belangrijk / betrokken waren bij jou.

Hoe bijzonder, dit gevoel van verbondenheid, zo dicht verworven met het gevoel van verdriet. Ik dacht dat het alleen maar heftig en zwaar zou voelen, maar jij leerde me dat een afscheid soms ook een heel liefdevolle en bijzondere ervaring kan zijn. Dat een mooi afscheid ook troost kan bieden. Dankjewel daarvoor. Voor alles. ❤️

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mahlika heeft maar 13 jaar mogen worden, waarvan ik haar bijna 10 jaar heb mogen kennen. Jaren vol tegenslagen, maar ze overwon het allemaal. Een flink nare verwaarloosde bloedwormbesmetting toen ze net hier kwam met darmschade tot gevolg, spat in beide achterbenen en uiteindelijk op elk been wel een bemerking op de röntgen, doodleuk door hekwerken heen rennen met alle gevolgen van dien, de operatietafel op met een breuk welke een lelijke botvliesontsteking werd en schade aan de pezen gaf, vastzitten na de operatie met datzelfde been in een hekwerk, een moeilijk bevalling van een (uiteindelijk flessen)veulen dat ze zelf écht niet in haar buurt wilde hebben, tot op het bot toe open getrapt worden, neurologische rhino krijgen en een TIA en dan gewoon weer herstellen... Normaal flikte ze het altijd weer om overal bovenop te komen, soms écht against all odds. Dit keer niet. Na meer dan een half jaar onderzoeken en behandelen was het genoeg. Ik mentaal moe gestreden, Mahlika fysiek op. Het is wat het is... maar het gemis is enorm.
Y;(
Ik ben alle betrokken dierenartsen heel dankbaar voor hun inzet, kennis en betrokkenheid om Mahlika beter te maken. En ook nu dat uiteindelijk niet meer lukte, om het mogelijk te maken dit afscheid zo mooi en waardevol mogelijk te laten verlopen, op onze manier.. Dat dit zo kon is me ontzettend dierbaar geweest.

Bedankt lief broertje & lief vriendje, voor jullie steun, niet alleen de dag van, maar ook de periode voor en na het afscheid van Mahlika. Jullie zijn goud waard ❤

En heel erg bedankt allerliefste Daisy, daiswees op bokt. Toen ik vijf jaar geleden het afscheid tussen jou en Miralda vastlegde, mijn eerste afscheidsreportage, is het nooit bij me opgekomen dat vijf jaar later onze rollen omgedraaid zouden zijn. Maar hier waren we. En je was niet alleen een integere en ongelooflijk goede fotografe, maar daarnaast een bijzondere en dierbare vriendin. Ik weet dat het voor jou ook moeilijk was. Dankjewel dat je dit aanbood. Van ongekende waarde. En dat onze Miralda en Mahlika, de witjes met hun bruine stipjes, het maar goed kunnen vinden waar ze nu ook samen zijn.


Alle foto's zijn gemaakt door Daisy van der Wees ❤

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:06

Oh ze is er echt niet meer... Zo veel sterkte gewenst..

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:09

Wat een prachtig eerbetoon heb je geschreven. Wat een liefde..

Heel veel sterkte :knuffel:

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:11

Kippenvel, wat een prachtig eerbetoon. Heel veel sterkte.. :knuffel:

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:13

Ik herkende haar naam in de titel.

Heel veel sterkte met het verlies van je meisje Y;(

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:14

Verschrikkelijk Y;(

Prachtig eerbetoon. Foto's zijn prachtig en vertellen alles, heel mooi

Heel veel sterkte :o :knuffel:

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:15

Wat een verlies. Ontzettend veel sterkte..

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:15

Wat een liefde straalt er uit je post en van de foto's. Heel veel sterkte met dit verlies Y;(

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:16

Heel veel sterkte met het verlies van je vriendinnetje Y;(

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:18

Ik voel je pijn, maar ook je grote liefde. Heel veel sterkte.

Berdien

Berichten: 64513
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:19

Wat een prachtig eerbetoon, je voelt de liefde in elk woord. Ziet het in elke foto.

'Houden van is soms ook loslaten' is een zin die ik pas echt snapte, voelde, toen ik zelf afscheid moest nemen van mijn merrie. Na jaren van goede zorg en eindeloze liefde is dat dan het laatste liefdevolle dat je kunt doen, ervoor zorgen dat ze waardig mogen gaan.

Heel, heel veel sterkte gewenst Y;(

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:20

Heel veel sterkte met dit grote gemis Y;(

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:37

Wat mooi geschreven en in beeld gebracht. Wens jullie allemaal heel veel sterkte bij dit enorme verlies...

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:42

Prachtig geschreven. Ik merk dat je al je gevoelens hierin gelegd hebt. Hopelijk kan je het hierdoor ook beter verwerken.

Heel veel sterkte met dit verlies Y;(

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:52

Je bent niet alleen goed met beelden, maar ook met woorden. Wat heb je jullie band en jullie belevenissen mooi verwoord. En de foto's van Daiswees zijn daarbij ook prachtig. Heel veel sterkte met dit verlies :knuffel:

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:55

Wat heb je dit prachtig beschreven, de laatste paar alinea's in kleine lettertjes zijn lastig te lezen met tranen in de ogen......... Heel veel sterkte met het gemis van Mahlika.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101726
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:56

Nee... ;(

Heel erg veel sterkte met dit verlies. Y;(

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:59

Ik las het toentertijd op Facebook, toen tranen in mijn ogen, nu weer, bij de eerste zin al.
Mooi geschreven, heel veel sterkte.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:11

Heel veel sterkte gewenst
Wat hielden jullie van elkaar, de liefde voor elkaar spat er van af.
Hierdoor heb ik gewoon tranen in mijn ogen.
Heel veel sterkte met het verlies van jullie maatje.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:21

Y;(

Ik kan hier helemaal niet tegen. Maar wat heb je het mooi geschreven en wat zijn de beelden mooi. Tranen met tuiten. Konden we ze allemaal maar bij ons houden.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:23

Hoe triest ook het zag eruit als een afscheid in liefde…..
Heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie geliefde Mahlika Y;(

Neon

Berichten: 4926
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:29

Heftig, dit komt binnen...

Sterkte met je verlies... je hebt de enige juiste keuze gemaakt

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dag Mahlika, dag mooiste prinses ❤

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:34

Mooi eerbetoon voor een mooi paard.
Heel veel sterkte :knuffel:

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:37

Zo wordt er een tijdperk afgesloten. Een mooi en waardig einde.

(Ik herinner me het topic van Daiswees over het afscheid van Miralda nog met daarin de prachtige foto's door jou gemaakt. Supergaaf (beetje raar woord in deze context) dat daiswees dit nu voor jou heeft kunnen doen op dezelfde mooie, waardige en emotionele wijze.
Beide bijzondere paarden is zo eer aan gedaan.)

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:41

Wat knap en mooi geschreven, Nikki!
Jullie goede band is vanaf de foto's zelfs te zien.
En wat hebben jullie samen ontzettend veel heftige dingen meegemaakt zeg!
Heel veel sterkte toegewenst. Y;(