24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 11:51

Afbeelding

Voor altijd samen Snap 6 juni 2000 en Reba 11 mei 2006

Oh-ho-ho, even rustig ademhalen,
oh-ho-ho, 't lijkt of het regent als altijd.
Maar het regent, en het regent zonnestralen….



Afbeelding


Dit nummer hoorde ik op de radio toen wij Snap kochten bijna 18 jaar geleden en wat een rode draad is dit geweest door ons leven samen. Een prachtige zonnestraal die heel veel plezier en humor heeft gebracht, geniet momenten maar helaas ook erg veel medische pech. Geboren met een huidafwijking was het berijden van Snap nooit mogelijk, omdat we voldoende ruimte bij huis hadden wilde we heel graag een veulentje bij haar fokken en zo kwam Reba op 11 mei 2006 bij onze kudde. Nog roder dan haar mama en wat een heerlijkheid om naar deze twee mooie meiden te kijken in de wei.

Afbeelding Afbeelding

Reba was in haar karakter anders dan haar mama maar helaas kreeg ze wel haar pech mee, als veulentje van krap 3 maanden oud is ze heel naar achterover gevallen en heeft daarbij Ataxie opgelopen. Ook voor Reba geen carrière onder het zadel. Maar wij hadden de ruimte en de mogelijkheden ze samen te houden en verantwoordelijk te maken voor het afgrazen van de wei, geslaagde beslissing :D

Snap en Reba zijn altijd bij elkaar gebleven, Snap was heel blij met haar kind, wel een echte Mama, duidelijke grenzen aangeven maar onvoorwaardelijke liefde voor haar kind. En Reba, zij was een apart meisje, was niet zo dol op menselijke aandacht, heel af en toe moest ze even een kriebel van je en kon zich dan enorm opdringen en heel duidelijk aangeven waar die kriebel dan ook zat :D Ze liet in dagelijkse omgang menselijke aandacht toe maar het moest niet langer duren dan voorgeschreven… vond madam echt onzin := <3 Maar waar Reba wel heel blij van kon worden was haar Mama… En zo is dat altijd gebleven. Snap en Reba, een twee-eenheid, waar Snap was zag je Reba en waar Reba was stond Snap. Een verbintenis met elkaar die alleen maar krachtiger is geworden naar mate ze ouder werden.

Afbeelding Afbeelding

Wij hadden hier thuis ook met elkaar afgesproken dat als er eentje moet gaan dan laten we de ander meegaan… deze gedachte is enorm versterkt nadat onze Haflinger 1 oktober 2017 onverwacht is overleden. Zijn weidemaatje heeft enorm gerouwd na zijn overlijden, wilde niet meer eten en stond echt te treuren op haar plek… bleef daar ook staan in de stromende regen, te rillen omdat ze het koud had…. Dit heeft dik een maand of twee geduurd eer we haar weer wat op zagen bloeien. Met die kennis in het achterhoofd hadden we dit besluit genomen over Snap en Reba, hun samen laten gaan voelde als een vanzelfsprekendheid.

We zagen dat Snap wat vaker moeite had met in de benen te komen, ze lag meer dan ‘normaal’ en na het opstaan was ze stijf en duidelijk pijnlijk. We hebben de veearts uitgenodigd om naar Snap en Reba te kijken, hun kwalen doorgesproken en onze wens uitgesproken dat als de tijd daar is we graag wilde dat ze samen ingeslapen zouden worden. Wij hebben ervoor gekozen om dit op hun praktijk te laten doen door de fijne mogelijkheden dat ze daar hebben en vooral dat er weinig tijd zou zitten tussen de beide paarden. Dat was onze wens, zsm achter elkaar zodat ze het van elkaar niet mee zouden krijgen. Heel fijn gesprek gehad met de veearts en kon zich er helemaal in vinden en snapte ons verzoek en wens. Hij zou alles vast leggen in hun dossier… allemaal niet wetende dat het sneller zou gaan dan ingeschat.


Afbeelding Afbeelding


Snap ging namelijk ineens heel rap achteruit en hoe moeilijk het ook was… we hebben de afspraak gemaakt voor 24 mei 2018 om beide meisjes te laten gaan. We wilde voorkomen dat Snap op een dag niet meer overeind kon komen, na alles wat ze aan ons gegeven heeft, zoveel plezier, zoveel lol en grappen en grollen…. wilde we haar in alle waardigheid laten gaan, samen met haar dochter….

En hoe vreemd was het dat Reba na dat beslissende telefoontje zo veranderde, ze riep ons met haar ogen. Ze maakte contact en was vrolijk. Niet haar Mama Snap rende door de wei, maar zij! Zij met opgewekt hoofd en staart in de lucht. Ze hebben zich de laatste week geweldig laten verwennen. Om de gekste momenten snoepjes delen, twee, soms drie keer per dag heerlijk muesli en bulten hooi waarvan ze het meeste van weelde uit de hooibak gooide :)) Smorgens lekker op de wei hun buikjes rond eten. Ze straalde de laatste weken, glommen je tegemoet en hebben nog zo intens van hun genoten… wat een geweldige prachtige merries toch onze Snap en Reba.


Afbeelding Afbeelding


Toen kwam donderdag 24 mei, ruim de tijd genomen maar ze liepen, samen, zij aan zij, in volle vertrouwen de trailer op.... als ik dat weer voor mij zie rollen de tranen gelijk weer over mijn wangen... in de auto was ik echt ziek van verdriet, kostmisselijk en bijna kokhalzend richting de kliniek. Omdraaien was geen optie maar wat was dat verschrikkelijk! ;(

Doordat ze zo goed te laden waren zijn we ook veelste vroeg op de kliniek aangekomen. We hebben ons gemeld en omdat de veearts er nog niet was ze lekker uitgeladen en in de roundpen los gelaten. Snap ging gelijk lekker rollen, samen hebben ze nog even lekker dol gedaan. Snap binnen haar kunnen maar jongens wat waren ze mooi :+: ben nog terug gelopen om mijn telefoon te pakken en toch nog even hun op de foto te zetten maar daar kwam de veearts er al aan en de foto is nooit genomen. Hij sprak rustig door hoe hij te werk zou gaan en dat we Snap en Reba mee konden nemen. Omdat Reba op een slechte dag weinig duld van vreemde := :* heeft zij als eerste een spuitje gekregen om te ontspannen, Snap kreeg hem gelijk daarna. Reba hebben we in zo'n speciale box gezet met zachte vloertegels en wanden. Helemaal tegen de muur gezet waarna ze een halve wand tegen haar aan hebben geduwd, ze staat dan als ware in een hele smalle stal, met ondersteuning links, rechts en achter haar. Daarna heeft ze nog een spuit gekregen waarop ze door haar benen is gezakt en daarna de laatste spuit. Ze is heel rustig overleden en voor mij is het dan ook niet meer het dier wat ik zo liefheb... zo zonder zieltje...

Met Snap ben ik net zo lang blijven staan tot Reba rustig tussen de twee wanden stond, ze heeft niet eens gemerkt dat ik met Snap naar een andere stal ben gelopen. Mijn grootste zorg 'de stress' is er niet geweest, daar ben ik ontzettend dankbaar voor.... Snap was heel suf, ze kon nog wel lopen maar ze was echt heel relaxed, liep rustig met mij mee en was echt ontspannen. Ik durf niet door te denken of ze in haar hoofdje wel gewoon wakker was... maar ik merkte niets aan haar gedrag. Nadat Reba was overleden ben ik gelijk Snap gaan halen, zij mocht een andere ruimte in, op dezelfde wijze is ook zij overleden....

Er was natuurlijk alleen stress toen we aankwamen, net als 'gewoon' als je van huis bent op vreemd terrein. Ze hadden heel veel steun aan elkaar :+: Maar vanaf het moment dat de veearts kwam en beide paarden waren overleden is het heel rustig maar rap verlopen, maar echt in alle rust voor de paarden en voor ons. Ik liet de regie bij de veearts en het enige waar ik mij 'druk' om heb gemaakt is dat ze zo dicht mogelijk bij elkaar bleven en dat er rust was. Maar die rust was er ook bij de veearts en zijn assistente, wat een fijne meid ook, ze heeft beide paarden vast gehouden bij het vervelende moment dat ze door hun benen zakken, dat was ook precies wat ik liever niet zelf wilde. Maar ik merkte bij beide paarden dat na de tweede spuit, toen ze nog gewoon stonden, ze er al niet meer waren.

Ik heb ze beide bedankt voor alles en gezegd hoe mooi ze waren, hoe lief en hoeveel plezier we hebben gehad en hoop dat het ze goed gaat. Nadat Snap is overleden de veearts en assistente bedankt en toen met een lege trailer weer naar huis. Alles bij elkaar heeft het misschien 30 min geduurd? Het klinkt gehaast, maar dat was het beslist niet, heel rustig maar zonder onderbrekingen de klus geklaard. Vond dat heel prettig, vooral voor de paarden.

Terwijl we met een lege trailer weer op huis aan gingen hebben we samen naar het bovenstaande nummer geluisterd…. Wat heeft het een andere betekenis gekregen maar een ding blijft, voor altijd én samen… onze zonnestraaltjes….

Afbeelding

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:55

Sterkte. Moedige, maar oh zo moeilijke beslissing. Zeker voor 2 tegelijk.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:56

Wat een ontroerend mooi, verdrietig en liefdevol verhaal.... En wat een liefdevolle beslissing. Voor altijd samen. Wat zal het gat in jullie wei, en in jullie hart groot zijn. Heel veel sterkte met het daar aan wennen, en ik hoop dat jullie troost vinden in de herinneringen. Dikke knuf! :(:)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:59

Heel veel sterkte!

Wat een ontzettende respectvolle keuze heb jij voor je paarden gemaakt Y;(

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:10

Wow, wat een mooie liefdevolle post voor je twee rooie kanjers. Ik ken(de) jullie niet maar het is duidelijk dat ze het bij jou/jullie goed hebben gehad en dat ze beiden een mooi volwaardig en afgerond leven hebben geleefd. Sterkte met het verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:10

Ondanks de tranen die weer opwellen als ik het weer lees, krijg ik ook een glimlach er doorheen...wat is dit mooi gegaan. Lieve Ods een hele dikke knuf voor jou en je man! :(:)

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:18

Pfff verschrikkelijk. Sterkte met dit mega grote verlies!!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:48

Heel veel sterkte met dit vreselijke verlies...

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:16

Sterkte.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:36

Wat een moedige en moeilijke, maar o zo eerlijke beslissing. De meiden hebben een prachtleven gehad en zo mooi om ze samen los te laten. Maar wat moet dit dubbel zo leeg voelen voor je. Veel sterkte.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:42

|( pfffff wat zwaar dit....

heel heel veel sterkte!

Imre

Berichten: 14199
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:01

Jemig Ods, wat ben jij een geweldig mens. Na het lezen van je topic waar zo ontzettend veel liefde uit spreekt kan ik echt niets ander zeggen. Heel erg veel sterkte met dit enorme verlies. Prachtig eerbetoon aan je mooie rooien. :(:)

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:07

verdorie Ods, zo 3 paarden in zo'n korte tijd, wat heb je dit mooi geschreven maar wat een dappere beslissing...

wat mooi dat ze zo samen konden gaan, samen over de regenboogbrug..

heel veel sterkte met dit grote verlies,ze waren echt prachtig...

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:08

Ik wil je heel veel sterkte wensen!! |(

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:11

Ik had al op fb gereageerd, maar je hebt het hier heel mooi beschreven. Heel veel respect voor je keus. Ik snap de keuze zo goed en wij hebben er al zo vaak over nagedacht. Hoe moeilijk het ook is, hoop ik ook dat er bij ons niet eentje alleen hoeft achter te blijven na zoveel jaren samen.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:12

Ik herinner me Snap en Reba nog.
Wat bijzonder dat ze samen mochten gaan,echt knap,dat je die beslissing hebt durven nemen,wat lijkt me dat nog extra moeilijk.
Sterkte met het verlies van 2 bijzonder mooie rooie dames. :(:)

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:14

Ik wens jou heel veel sterkte! Erg moedige beslissing om ze samen te laten gaan, ook een erg fijne veearts heb je, die achter jou staat met jou wens.

Jou verhaal laat mij denken aan mijn ingeslapen merrie, ook bij veearts maar dan buiten in gras. Ging ook heel rustig.
Ik heb nu wel even tranen in mijn ogen.

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:23

Heel veel sterkte met je verdriet.. :(:)
Jeetje wat heftig dit , maar zo knap en liefdevol hoe je dit gedaan hebt.
Ik kende je paarden niet , maar zo te horen hebben ze het geweldig gehad samen

Pjodje
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-09-14

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:29

wow, heel veel sterkte met dit grote verlies. Maar wat spreekt er veel liefde uit je verhaal. Ik vind je keuze erg knap, maar het verdriet zal er niet minder om zijn. :(:)

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:32

Heel veel sterkte, wat heb je alles mooi en duidelijk omschreven en wat geweldig dat je deze paarden zoveel liefde en een vertrouwd plekje hebt gegeven waar andere mensen er niet voor zouden kiezen.
Aan de hand van je verhaal denk ik dat je het juiste hebt gedaan, al is dat niet het leukste. Heel moedig hoe je alles hebt aangepakt met jouw zonnestraaltjes :(:)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:42

Wat heb je het mooi, liefdevol en respectvol omschreven. Je hield echt oprecht van ze en denk dat je het mooiste voor ze hebt gedaan wat je kon doen. Samen.

Veel sterkte met dit toch enorme verlies...

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:56

Prachtige paarden , prachtig geschreven en wat een moeilijke keuze .. Pff
Tranen hier .. heel veel sterkte met het verlies van je 2 prachtige rooien

Anoniem

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:56

Heel erg veel sterkte met het verlies van je prachtige paarden ;( :(:)

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: 24 mei 2018 Onze Snap en Reba, voor altijd samen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:03

Ik ben blij om te lezen dat meer mensen deze beslissing nemen. Voor mij gaat het ook op deze manier gebeuren, ongeacht wie het eerst van de twee niet meer verder kan leven.

Heel veel sterkte met dit zware verlies! :(:) Maar wat een kracht dat je deze beslissing hebt durven maken. :*

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:09

Sjonge wat een verhaal Ods.
Jouw Snap die zelfs de beweging van een spin op de muur nog zou volgen. Reba, het halfzusje van Abby. Wat hebben we naar hun geboortes toegeleefd toen!
Wat een onwijs dappere beslissing om ze samen te laten gaan. Voor altijd samen. Dat is door het verdriet heen toch een prachtige gedachte <3
Heel, heel veel sterkte met dit verlies :*