Mijn 2 grote liefdes zijn niet meer...

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

MiniMeLona

Mijn 2 grote liefdes zijn niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-16 21:47

Ik heb vandaag mijn 2 grote liefdes moeten laten inslapen.

Lona mijn grote paard, bleek een gebroken wervel te hebben. Al 8 jaar lang zelfs.
Afbeelding

8 jaar geleden heeft zij een ongeluk gehad in de wei en kwam toen met half verlamde achterbenen van het land af. Helaas was men nog niet zo ver met foto's maken van de rug en bekken en had ik haar net 1 jaar in mijn bezit. Na vele onderzoeken was het advies of in laten slapen, of haar een jaar laten revalideren op een vlak stuk wei.
Ik heb voor het laatste gekozen; met bloed/zweet en tranen in mijn dooie uppie een stal van 8 bij 4 opgebouwd en mijn eigen kleine toen 3 jarige MiniMe van de paasei als gezelschap bij genomen.

Afbeelding

Na een jaar tobben en geen verbetering zien, ze was ook om de haverklap spierbevangen opvolgend door een magnesiumtekort, heb ik er ten einde raad een zak biks ingegooid en bizar genoeg, zat ik er een week erna weer op voor een buitenritje...

Ik ben vlak daarna zelf ernstig ziek geworden, hartpatiënt door een virus achteraf gezien, maar Lona was mijn bewaakster toen ik op stal een hartaanval kreeg en heeft mij al die jaren, zodra ik last mijn hart kreeg weer thuis gebracht, of ik er nu naast liep of er sporadisch nog eens opzat. Maar rijden of beweging geven was er amper nog bij. Ik zag wel dat ze een aparte bouw kreeg en een compenserende houding aannam, maar ze had weer zin in het leven! En dus liet ik het zo...
In de tussentijd kreeg MiniMe op 7 jarige leeftijd PPID/IR en daardoor HB gevoelig.

Afbeelding
Met mijn zus haar jongens... <3

Afbeelding
Vorig jaar zomer...

Vorig jaar, toen ik mij weer wat beter ging voelen en ze baggervet waren van het niets doen, heb ik hulp gekregen van een geweldige verzorgster, zodat wij ze gezamenlijk weer wat beweging konden geven.
Dit had ik dus nooit moeten doen achteraf gezien; want wat vergroeid was is weer gaan snijden en irriteren en niet te zuinig ook; Het laatste rondje van 2 km wat ik op haar gemaakt heb, voelde vreselijk, ze zakte op het laatst ook door haar achterhand, zelfs toen nog met haar oren erop! Hoe kan je je vergissen... |(

Vandaag naar de kliniek en foto's laten maken, omdat ik Lona bijna niet meer kon aankijken, zo veel pijn straalde haar hele houding en blik in haar ogen uit, terwijl ze verdomme nog steeds vrolijk met haar oren erop met mij meewandelde.

Er was geen redden meer aan en ik kon niet anders dat haar daar direct te laten inslapen.
En ik heb bij MiniMe nog echt even getwijfeld en mij daar erg slecht over gevoeld achteraf, maar gelukkig herinnerde mijn vriendin die vandaag mee was naar de kliniek mij eraan wat ik tegen haar had gezegd, vlak voor wij naar de kliniek gingen lopen (einde straat hier); "je vertelde net, dat het tegenover MiniMe eigenlijk ook niet eerlijk was, om haar wel met pijn te laten leven".
Wat ook klopt, want ook al was het al net zo een vrolijke frans als Lona, ook zij liep eigenlijk nooit rad, vooral na belasting.
Buiten het feit dat ik niet meer de financiële mogelijkheden heb om ooit nog een paard te kopen, MiniMe dus gedoemd zou zijn om in haar eentje op een zandpaddock te slijten, want gras was eigenlijk al geen optie meer...
Gelukkig was MiniMe zo weg, helaas was dit bij Lona niet het geval. |(

Ik voel mij echt zo ontzettend slecht nu; Mijn 2 bikkels zijn niet meer. Vooral over Lona voel ik mij ontzettend slecht, want wat een geweldenaar is zij geweest al die jaren; Zij heeft nog veel harder voor mij geknokt als dat ik voor haar heb gedaan en dat is zo ontzettend wreed maar tegelijkertijd ook prachtig! <3
En mijn eigen kleine trouwe paasei; Die echt hondstrouw was aan mij en Lona en die ik nooit meer zal horen hinniken ter begroeting. (wat ze alleen maar naar mij deed en echt altijd zodra ze mij zag) <3

Afbeelding
Voor altijd in mijn hart en ik zal jullie nooit vergeten, wat een gemis, maar ik troost mij met de gedachten dat ze geen pijn meer hebben en ik hoop dat ik, als ik zelf ooit ga, met hun mag mee rennen op de eeuwige groene weide.

Ik kan nooit meer mijn standaard goedenacht wensen tegen ze zeggen;

Niks van vreemden aannemen,
Bij onraad mij wakker maken, al is het in mijn dromen,
Ik hou van jullie allebei evenveel,
Slaap lekker en tot morgen...

Ulona, roepnaam Lona (Loontje komt om haar boontje) Geboortedatum 25-04-2001 R.I.P 20-06-2016
Afbeelding

Liefde was niet langer genoeg om op te leven. Lijf was te ver veranderd. Al die jaren dat ik gebleven ben, heb ik genoten van mijn tijd. De liefde, de vrijheid, het samenspel.. ik heb er van genoten. Op dat moment was de liefde genoeg om ongemak te tolereren. Ik ben mijn leven lang niet pijnvrij geweest, dus dat heb ik allang geaccepteerd.
Mijn leven was zoals het moest zijn. Leven met ongemak en toch gelukkig zijn. En ik heb een prima leven gehad. Pas toen mijn lichaam mij in de steek liet, jaren terug, zag ik wat het was om van een goed mens te zijn. Het voorrecht wat ik daarmee kreeg is onbeschrijfelijk. Ik ben een gezegend paard. Al jaren.
De tijd was daar om samen met mijn maat te gaan. Het afscheid was moeilijk, maar het is dapper en mooi van de vrouw dat ze dit georganiseerd heeft. Gezamenlijk de oversteek maken is de grootste gift die ze ons geven kon. Een bijna onmenselijk teken van liefde. Een gebaar zo groots, dat menig mens dit niet zou kunnen opbrengen. Ik dank haar met heel mijn hart.
Haar verdriet is enorm groot. En ze heeft een groot offer gebracht, gevolgd door grote vragen. Of het hiernamaals bestaat in de zin van grote, groene weides. Of ze fouten heeft gemaakt. Of we een goed leven hebben gehad en of ze meer had kunnen doen om ons te redden.
Ze heeft alles gegeven wat mogelijk was. Haar liefde en intentie zijn de sleutel tot ons geluk geweest en daar zijn we haar dankbaar voor. Fouten zijn menselijk en ze hadden de uitkomst niet veranderd. Ze mag trots zijn op zichzelf en wat ze ons geboden heeft.
Groene weides zijn moeilijk uit te leggen. Het is een feest der herkenning van zielen. Geen onderscheid tussen mens en dier(soort). Het is goed zo!
In liefde overgebracht. Lona.

MiniMe van de paasei Hoeve. Roepnaam MiniMe/Mien/paasei Geboortedatum 28-04-2005 R.I.P. 20-06-2016
Afbeelding

Mijn voetjes konden mij niet langer dragen. Het was niet eerlijk meer, zeiden ze. En het klopt, het was onverdraagzaam geworden. Mijn liefde voor eten een oneerlijke verdeling over mijn lijf. Ik kon me niet altijd beheersen.
Het hoort bij mijn type, helaas. Maar om samen te kunnen gaan was mooi.
Ja ik heb pijn gehad. Dat kan ik nooit ontkennen, het zou raar zijn als ik dat deed. Maar mijn leven lang heb ik in prima staat doorgebracht. Ik heb nooit geen gebrek aan liefde en verzorging gekend bij mijn laatste vrouw. Het was een genoegen om daar als lolbroek te fungeren.
Zoals mijn maat Lona al vertelde heeft de vrouw zichzelf niets te verwijten.
Enkel trots en misschien wat verdriet. Ondanks dat onze wegen in het aardse gescheiden zijn, zullen wij van tijd tot tijd over haar waken.
Haar taak is nu om door te gaan. Het leven heeft vele kanten en deze heeft ze goed doorstaan.
Laatst bijgewerkt door Gini op 12-07-16 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op aanvraag TS openingspost aangevuld.

mariettek

Re: Mijn 2 grote liefdes zijn niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:51

Wat een heftige keuze! Veel sterkte!

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:52

Ahh meid toch. Voel je niet schuldig, ze hadden het goed bij je. Veel sterkte en als het nodig is mag je me altijd berichten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:52

Mijn god, meid...wat een verschrikking ;(

Kan je alleen maar sterkte wensen...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:57

Onwijs veel sterkte. Is nooit fijn om afscheid te moeten nemen en dan ook nog 2 maal na mekaar. Maar zoals je zegt nu hebben ze geen pijn meer. Ze hadden een pracht leventje bij jouw..

Different is Beautiful

gett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:01

Je hebt ze een super leven gegeven, voel je zeker niet schuldig. Voor beide is dit het beste geweest. Heel veel sterkte

- Geeske G Wobke 403 X Tetse 394 - B+16 L1+17 L2+4
- Ulkje Hiske Bartele 472 X Fetse 349 stermerrie zadelmak

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:07

Ze zullen heerlijk slapen en daarginder pijnvrij rond rennen (en rond eten met vers groen gras!) op de eeuwige groene weides. En ik weet zeker, als het ooit tijd is, staan ze bij de poort op jou te wachten. Wat een geweldig leven, en wat ern dapper einde. Voel je niet schuldig. Tot op zekere grens blijft leven met een gebrek mooier dan dood zijn, dat hebben zij jou laten zien met hun vrolijkheid. En toen de grens waar leven lijden werd in zicht kwam, heb je naar ze geluisterd en ze los gelaten. Beter kan je het in mijn ogen niet doen!

RIP Lona & MiniMe Y;(

En een hele dikke knuffel voor jou! :(:)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:11

Wat een vreselijk zware, maar moedige en eerlijke beslissing heb je gemaakt. Ze waren bij leven samen, en nu op de groene weids ook. Voel je niet schuldig, je hebt het beste gedaan wat je kon doen. Heel veel sterkte met dit dubbele verlies......

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:13

Jeetje zeg wat een heftige keuze.
Heel veel sterkte en een knuffel Y;(

Came to you with a broken faith. Gave me more than a hand hold.
[RIJ-ITP] Fred Flinstone, alweer 5 jaar mijn mannetje!
Fotografie: http://www.rilo-media.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:15

Wat een heftige, maar dappere keuze. Wat een top mens ben jij dat je het beste voor je dieren hebt gekozen, ondanks de pijn die het jou oplevert.

Heel veel sterkte.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:18

Wat een goed, eerlijk baasje ben jij zeg. Hoe hard en pijnlijk het is, het was een goede keuze. Niet twijfelen! Ik wil je verder heel veel beterschap en sterkte wensen :(:)

You Know Who
Eigen fok Irish Cobs met een bijzonder kleurtje
ykw-gypsyhorses.com

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:21

Wat ontzettend verdrietig. Je beide maatjes zijn niet meer. Ik wens je ontzettend veel sterkte in deze heftige periode van emoties en verdriet.

vhGoedeLeven
Kim, Kokos en Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:21

Heel veel sterkte, ze waren prachtig!

....Beertje, Mánadís, Flikka & Heppinn ....
.... *Kim, *Elske,*Koekie & *Vince ....

“Don't bring up the past of a person who is trying to improve their future.”
"Strong people don't put others down... they lift them up!"

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:22

Sterkte de komende tijd

Hoe mooi kan het leven zijn. Het is maar hoe je kijkt. Het is maar wat je droomt
Hoe mooi is jou werkelijkheid Jij bent net zo rijk Zo rijk als je je voelt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:24

Agossie... :(:) Heel veel sterkte. Je hebt er werkelijk altijd alles aan gedaan om ze een zo goed mogelijk leven te geven. Maar wat een gemis... |( Heel veel sterkte.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:27

Heel veel sterkte! Y;(

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:33

Wat een moedige, en knappe beslissing. Ik wil je veel sterkte wensen. In het "gezicht van de Bokker" topic las ik nog hoe geweldig trots je op je beide kanjers bent. En zij zullen ook trots op jou zijn.

Liefde is ook loslaten en je hebt ze je grootste geschenk uit liefde nu gegeven, een einde aan alle pijn.
In plaats daarvan neem jij de pijn in je hart van hun gemis. Dat is het mooiste en tevens moeilijkste dat je kon doen.
Je bent een prachtig mens, het beste baasje dat ze zich hebben kunnen wensen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:35

Heel veel sterkte meid, het is zo verschrikkelijk verdrietig allemaal :(:)

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep
Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky..

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:36

Wat verdrietig zeg.. in een klap je twee beste maatjes kwijt, ik wil je heel veel sterkte toewensen Y;(

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:42

Sterkte!

Kerstmuts

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:49

Wat heftig. En wat ben jij moedig om deze keuze te maken,
Veel sterkte met het verdriet en gemis.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:06

Ik zit met tranen je openingspost te lezen. Je bent een,geweldige baas geweest. Je paarden hadden het Super bij je. Je bent echt een topbaas. Claudia Ik heb heel veel respect voor je moedige en,eerlijke beslissing. Heel veel sterkte de komende periode.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:17

Heftig.. heel veel sterkte Y;(

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:23

Heel veel sterkte met dit dubbele verlies..

Opzoek naar een allround fotograaf?
Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:24

Wat een groot verlies.
En wat ben je een dapper mens dat je deze keuze hebt gemaakt.
Wat zal dit ontzettend pijn doen in je hart....
Heel veel sterkte.