Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:32

Zelf nog niet mee gemaakt maar één ding weet ik wel, als mijn nu 19 jarige pony koliek zou krijgen en het zou 5000,- kosten dan gaat er een spuitje in. Zeker vanwege het hoge risikogehalte en de geringe overlevingskans. Ik heb trouwens wel standaard 2000,- op de bank staan voor de dieren, maar dat staat er nu als sinds 5 jaar op onaangeraakt. *klopt af*

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:46

Ik weet niet of ik een van mijn paarden zou willen laten opereren hoor..Een simpel iets wel,maar voor een zware operatie met lange revalidatie periode zou ik zelf niet kiezen..Dat levert naar mijn idee teveel ellende op voor ze,vooral omdat mijn paarden gewend zijn om buiten te leven..Klinkt raar,maar ik geloof niet dat ik ze daar een plezier mee doe :n

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:55

Ik zou voor een paard ook niet zo snel voor een dure operatie kiezen hoor....simpelweg omdat een dure operatie eigenlijk altijd inhoudt dat het een pittig iets betreft en een paard vind ik geen dier om van iets heel ernstigs te moeten revalideren. In de categorie weken / maandenlang stalrust en grote kans op complicaties en niet meer goed uit de voeten kunnen enzo :(:)

Bij ons rode katertje echter is de knip al een paar keer flink open gegaan. Maarja voor een kat is het vooral van belang dat die nog wat rond kan scharrelen en lekker veel kan slapen :P

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:05

dierenartsen raden ook operaties af wanneer de conditie/leeftijd/andere gebreken de kans van slagen zeer veel kleiner maakt.
Ik moet zeggen dat dat voor mij als eigenaar het wel "makkelijker" maakte om de definitieve beslissing te maken.

Ben ook wel eens tegen het oordeel van de da ingegaan omdat in mijn ogen het paard meer kans had dan in hun ogen :o , dat liep gelukkig goed af.
Maar dan moet je wel proberen zo opjectief mogelijk naar je paard te blijven kijken wat in dergelijke situaties erg lastig is.

Oordelen wanneer je niet alle ins en outs kent is echt niet netjes.

[o]

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:33

Ligt ook aan de leeftijd en het herstel ervan.

Ik ken iemand die een jonge merrie heeft laten inslapen na een ongeluk, terwijl deze geopereerd kon worden en zeker pijnvrij kon doorleven, Ok sport merrie zou het nooit meer worden, maar recreatie misschien wel en zeker pijnvrij als weide paard. Ook die operatie was voor diegene niet te betalen en heeft ze het paard laten inslapen.

Ik weet niet of ik hetzelfde had gedaan in die situatie...je kan ook in termijnen betalen.

Zou het dier al oud zijn of geen waardig leven hebben of een kleine kans op slaging denk ik dat ik zou kiezen voor inslapen.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:47

Dat ligt er aan wat voor letsel ze hebben.
Bv bij ons is Vrijdag 4 weken geleden een paard aangevallen door een hond.
Het betreft een 10 jarige merrie.
Het oor was geheel kapot (ik zal iedereen de foto's besparen"de da is gekomen dit was in de late avond.
Meteen pijnstiller en naar de kliniek.
Daar kreeg ze door de stress een hart stilstand, deze hebben we met zijn allen weer opgang gebracht, 4 uur geopereert het kraakbeen bleek op 4 plaatsen bijna geheel gescheurt te zijn.
Huid transplantatie was nodig omdat het vel ontbrak.
Uiteraard opname in de kliniek.
Na 3,5 weken mochten we haar halen, maar verdere behandeling is nodig.
Het oor krult op een vreemde manier en of ze de huid niet gaat afstoten blijft nog afwachten.
De kosten tot nu tot zijn ruim € 2800,- en dat vindt ik niet niks.
Als wij dit zelf moesten betalen hadden we het wel gedaan, maar nu we zien hoe het eruit ziet en hoeveel pijn ze heeft twijfelen wij of we er wel goed aan hebben gedaan.


Mijn mening is zoals iedereen het bekijkt , kan een paard pijn vrij leven, ja dan betaal ik ervoor , maar geen 90% kans op slagen cq pijnvrij dan laat ik ze gaan, hoe moeilijk dat ook is.
En niet iedere beurs heeft en grote vetpot, ook al spaar je nog zo goed, eens is er een grens.

De beste stuurlui staan aan wal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:54

Als we richting de 5000 gaan.... met dat geld kun je een hoop andere dieren "redden".

Dan snap ik best dat je bij een paard van 19 de afweging maakt om in te slapen. Ik weet niet wat ik zou doen maar ik zou iemand die de keuze maakt om in te slapen zeker niet veroordelen.

Pony hier (19) doet inmiddels regelmatig een flinke hap uit het budget. Ook voer ik speciaal voor haar 2x zo duur (100 pm)Tot nu toe blijft het steeds bij een paar hondert euro, maar ik heb mezelf ook al een paar keer afgevraagt waar het ophoud. Ik kan wel janken bij het idee haar in te slapen echt waar ik zou er ziek van zijn. Maar het dier weet niet dat hij misschien nog 2 jaar langer had kunnen leven. Ergens voel je een morele plicht naar het dier om het te doen. Maar objectief bekeken merkt het dier het niet.

Ik hoop dat ik de knoop nooit door zal hoeven hakken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:11

Ik probeer voor mezelf altijd duidelijk te zijn. Denk er regelmatig over na, wat als.....
Ik heb een ouder paard die door haar ziekte nogal kwakkelt qua gezondheid, stel dat zij een zware koliek krijgt of een mega wond of iets dergelijks waarvoor ze geopereerd moet worden, dan doen we het niet. Waarom? Ze is al ouder, staat op pensioen dus doet niets en haar gezondheid gaat op en af. Ik ga haar geen zware operatie laten ondergaan waardoor ze weken moet herstellen. Dan moet ze veel op stal, waardoor ze weer last krijgt van allerlei nare ongemakken. En waarvoor? Zodat ze een half jaar langer de wei kan versieren? Ik houd zielsveel van haar, ben zo dol op haar en zou haar het liefst nog jaren bij me houden, maar daarvoor ga ik haar niet een lange weg van pijn en ongemak bezorgen. En juist dat vind ik ook 'houden van'.

Bij mijn andere twee paarden, die een stuk jonger en kerngezond zijn, heb ik geen hapklaar antwoord. Dat hangt af van de ernst van de aandoening, de risico's van de operatie, de kans op herstel, de hoeveelheid pijn en of ze daarna nog een waardige toekomst hebben. Stel dat ik er een operatie wordt uitgevoerd en het paard daarna niet meer te rijden is, maar wel pijnvrij is en een waardig leven heeft, dan is dat voor mij geen probleem. Maar is het een operatie met een hele lange weg van herstel en weinig kans dat het paard pijnvrij op de wei kan staan, dan zal ik overwegen om te euthanaseren.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:13

Dit zijn van die lastige keuzes. Stel: een 6 jarig paard breekt een been. Opereren of inslapen.
Als er geen geld is voor die operatie: wat moet je dan? Wie wil dat paard dan overnemen?
Of moet het paard dan maar door strompelen totdat de breuk krom (pijnlijk voor het leven) en misschien ooit een keer een beetje heelt?

En als een dierenarts inslapen weigert? Moet dat paard dan lijden omdat de eigenaar niet kan/wil betalen voor een operatie?

Dit is zo'n lastig onderwerp! Ik snap best dat mensen een grens trekken. Dat betekend niet dat ze niet van het dier houden. Maar als de spaarpot leeg is na veel/dure medische kosten, of de spaarpot is er (onverstandig!) nooit geweest, dan mag het dier daarvan niet de dupe zijn door te lijden tot natuurlijke dood volgt.

Hier zitten heel veel kanten aan, ieder geval is anders. Oordelen zou niet correct zijn. Ik hoop alleen maar dat de dieren nooit nodeloos lijden. Dat een eigenaar eerlijk is en een DA in staat is in te zien dat het soms niet anders kan bij een verder jong en gezond dier.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:14

Bij bepaalde operatie's heb ik sws al twijfels of ik het wel of niet laat doen, en dat heeft niets met geld te maken. Er zijn in mijn ogen diverse operatie's waarna de kwaliteit van het leven van het dier nooit meer is zoals het was.

Zo heb ik paarden gezien na bv een koliek operatie, ze kunnen niet veel meer en worden zwaar belemmerd in hun dagelijkse dingen. En ja ik heb er ook gezien die wel opknapte, maar dat deel is wel heel veel kleiner.
Als ik dat betrek naar mijn eigen paard, weet ik dat ik zo'n leven haar geen plezier mee doe. Dan ben ik degene die egoïstisch is omdat haar aan te doen.

Maar zo sta ik er in met al mijn dieren om eerlijk te zijn. Het moet eerlijk blijven voor het dier.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:18

Mijn paard is in haar jonge leven al 2 keer onder het mes geweest. De eerste keer om een navelbreuk te repareren, de tweede keer was een spoedingreep. Ze had verstoppingskoliek. Ik heb geen moment getwijfeld aan wel of niet opereren.

Ik heb haar verzekerd en daar ben ik ontzettend blij om. De eerste keer moest ik zelf betalen, de tweede keer wordt er driekwart vergoedt. Maar ook als het niet vergoedt zou worden zou ik laten opereren. Uiteraard speelt leeftijd hierbij ook een rol.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:08

Ik zou mijn paarden geen zware dure operaties laten ondergaan. De ene niet omdat hij al in de 20 is en hij enkel als grasmaaier en wandelpaardje (ernaast) dient. De ander omdat ik denk dat revalidatie voor hem een hel zou zijn. Hij wordt ongelukkig als hij dagen op stal moet staan en het is gewoon een energiek paard. Daarnaast staat hij te koop en geraak ik er dan moeilijk of heel laat pas vanaf en kost het me bakken met geld.

Vind inslapen ook niet zielig. Ze hebben geen pijn meer en hebben rust. Een paard heeft toch niet door dat hij maar 5 of al 30 is geworden. Vind te lang aanmodderen of maanden op stal herstellen/niet goed herstellen zieliger.

Misschien dat ik het met een jonger paard anders zou doen, maar niet als de revalidatie heel heftig is.

When was the last time you did something for the first time?

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:21

Ik denk dat euthanasie nooit een slechte optie is voor een dier. Dwz, als de eigenaar de zorg niet kan of wil betalen en niemand anders het wil overnemen. Liever inslapen dan lijden.

Ik eet zelf bv vlees, en voor een dier, of het nou een koe of een paard is, is doodgaan niet verschillend. Elk dier wil leven. Het is vrij algemeen geaccepteerd dat we koeien en varkens slachten voor de consumptie, maar als iemand een paard in laat slapen omdat ze het geld of de emotionele energie niet hebben voor de therapie, dan wordt er met enige regelmaat van schande gesproken. Net zoals over het eten van paarden trouwens.

Terwijl het voor een dier niet uitmaakt. De mens heeft besloten dat het 1 wel kan, en het ander niet. Vanuit het oogpunt van het dier maakt het niet uit of je een koe bent, of een knuffelpony. Ze melden zicht geen van allen vrijwillig bij het slachthuis of de dierenarts voor euthanasie. Zelfs wanneer ze van ellende bijna uit elkaar vallen hebben de meeste nog vechtlust, dat is instinct.

Persoonlijk vind ik dan ook dat je bij een operatie of andere vorm van therapie, je goed moet afvragen voor wie je het doet. Moet een paard maanden afzien om daarna nog steeds niet echt paard te kunnen zijn? Of is het een kwestie van een paar maanden aanpassen en daarna weer lekker mijn zijn vrienden kunnen spelen? Is het omdat wij zelf geen afscheid kunnen nemene?

Afgelopen tijd hebben wij het een paar keer meegemaakt op de stal. Dat er paarden stonden met pijn, en dat er mijns inziens veel te lang is gewacht met de euthanasie, omdat men zo graag de dieren wilde redden, terwijl het overduidelijk uitzichtloos was. Na een lijdensweg die langer was dan noodzakelijk moest de stekker er alsnog uit, omdat het gewoon niet meer goed ging komen. Kosten waren absoluut geen probleem, maar er werd mijns inziens wel compleet aan het doel voorbijgeschoten wat betreft het welzijn van de dieren.

Ik denk dat we de focus meer daarop moeten leggen. Is het eerlijk voor het paard? Heeft dit zin? Ipv elkaar veroordelen omdat iemand iets niet kan of wil betalen (nou zeg ik niet dat dit in dit topic gebeurd, maar ik hoor het vaak genoeg).
Dood gaan we ooit allemaal, en ik denk dat het nooit verkeerd is om een einde te maken aan iets vervelends wat niet verholpen kan worden. Het is ergens heel sneu, maar ik heb genoeg paarden gezien die moesten revalideren en dat verschrikkelijk vonden en nooit volledig hersteld zijn. Uiteindelijk zijn die paarden na maanden aanmodderen alsnog ingeslapen. "Och wat zielig, maar hij heeft nog een paar mooie maanden gehad." Nou, daar verschillen de meningen dus over. Het was minder slecht dan voor de poging tot behandeling, maar het was zeker niet paardwaardig.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:25

Als ik naar mijn situatie kijk had opereren wel degelijk zin. Zo'n, jong paard wil ik een kans geven. Mits de prognose positief is. De revalidatie periode valt zeker mee en we kijken nu naar een leven lang gezond doen wat we leuk vinden. Voor wie heb ik de keus gemaakt? Absoluut voor mezelf. Wordt mijn paard daar slechter van? Zeker niet.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:28

Gimme_Spurs schreef:
Als ik naar mijn situatie kijk had opereren wel degelijk zin. Zo'n, jong paard wil ik een kans geven. Mits de prognose positief is. De revalidatie periode valt zeker mee en we kijken nu naar een leven lang gezond doen wat we leuk vinden. Voor wie heb ik de keus gemaakt? Absoluut voor mezelf. Wordt mijn paard daar slechter van? Zeker niet.

Nee precies. De combinatie van een jong paard met een goede prognose. Dan snap ik helemaal dat je opereert. Zou ik zelf ook doen.
Maar als je heel objectief kijkt, was euthanasie slechter geweest dan een koe in het slachthuis slachten? Voor het dier zelf?

Nu snap ik dat de vega's en vegans onder ons mijn mening absoluut niet zullen delen, maar als onmivoor zou ik mezelf hypocriet vinden als ik tegen het verkorten of voorkomen van lijden was, maar vanavond wel een lekkere rib-eye naar binnen schuif.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Denise_Storm

Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:29

Wij houden zielsveel van onze haflinger. En als die ziek is en die met rust of wat medicatie beter zou worden, dan nemen we uiteraard alle tijd en geduld om hem te genezen.

Maar we hebben ook een afspraak gemaakt vij de aanschaf van Storm dat mocht die een zware, dure operatie nodig hebben, we dit niet doen. Storm is “maar” een huis, tuin, keuken haflinger zonder papieren, en dat zorgde ook voor een lagere aanschafwaarde. We hebben afgesproken daarom niet heel veel meer dan de aanschaf ge investeren in een operatie. Mede omdat dit vaak betekent dat het een heftige en zware operatie zou betekenen en we hem dat niet willen aan doen.

Ons motto: liever een kort, waardevol leven, dan lang gerekt met veel problemen.

Gelukkig mag ik mij nog elke dag gelukkig prijzen dat Storm inmiddels 9 jaar is en kerngezond. En we hopen dat die minstens 35 wordt! <3

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:32

Hahaha ik zou mijn paard niet in leven laten omdat slacht (of euthenasie) minder zielig zou zijn. Zou het einde oefening zijn geweest is dat zo. Ik vind dat de welzijn van het dier hier voorop staat en vind dat lijden bespaard genleven moet worden (of dan heel kort moet zijn). In de natuur gaan zieke dieren ook dood, of vallen ten prooi aan roofdieren. Dan is een spuitje humaner.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:34

Andersom heb ik overigens ook meegemaakt. Mijn bijrijdpaard is vorig jaar overleden na de tweede koliek operatie. De prognose was te slecht en toen hebben we hem in laten slapen. Dat was voor hem veel beter. Hij was 15.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:43

Ik zou mijn paard die nu bijna 10 is ook geen zware operatie laten ondergaan.
Hoe gek ik ook met hem ben.
Het is een enorme stresskip en bang voor alles wat leeft en beweegt.
Hij gaat überhaupt een trailer niet in en al zouden we hem er wel in krijgen dan krijgt hij wel een hartstilstand op de kliniek (vreemde omgeving, bang voor artsen (vooral mannelijke).
En van eventuele verplichte boxrust zou hij knetter worden.
Een eventuele beenbreuk of darmdraaiing zou einde oefening betekenen en zou ik hem thuis in laten slapen.
Ik hoop maar dat ik hem nog minimaal 10 jaar bij me mag houden zonder gekke dingen.
Heb hem vanaf veulen af aan en *afkloppen* op een paar wondjes en ontstoken balzak na nog nooit wat met hem gehad.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:18

Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet zou kiezen voor een zware operatie :j

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:57

Ik kies ook liever voor paardwaardig bestaan dan door blijven gaan en paard niet gelukkig zien staan. 2 jaar geleden heb ik mijn allerbeste maatje in moeten laten slapen. Ze had veel pijn, viel soms opzij met dr achterhand(atactisch), ze was down, veranderde in gedrag en gaf duidelijk aan dat het genoeg was. Da en ik hadden dezelfde visie erover. De 1 snapte het helemaal maar ook van een aantal ja maar ze eet toch nog, het valt toch wel mee of ik zie zo niks aan dr hoor als ze op stal staat. De woorden brachten mij aan het twijfelen. Doe ik er wel goed aan. Op de dag dat ik haar liet inslapen bevestigde mij het zo ontzettend dat ik er goed aan had gedaan.

Daarna ging ik realistisch nadenken over woorden die waren gezegd door de mensen "ik zie niks". Mensen die door egoisme geen afscheid kunnen nemen van hun eigen paard waarvan 1 zelfs 5 jaar terug al hoorde dat er geen beter besluit meer is dan inslapen maar blijft doorgaan. Beest is stokkreupel, mager en doodongelukkig....5 jaar later wordt hij nog gereden want de eigenaar denkt dat hij dat nog zo leuk vindt. Ben zo blij dat ik mijn paard paardwaardig heb laten gaan. Ze betekende alles voor mij en zou alles betalen als het eerlijk voor haar was geweest. Maar de keus die ik maakte was het eerlijkst.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:13

Klaas15 schreef:
Dat ligt er aan wat voor letsel ze hebben.
Bv bij ons is Vrijdag 4 weken geleden een paard aangevallen door een hond.
Het betreft een 10 jarige merrie.
Het oor was geheel kapot (ik zal iedereen de foto's besparen"de da is gekomen dit was in de late avond.
Meteen pijnstiller en naar de kliniek.
Daar kreeg ze door de stress een hart stilstand, deze hebben we met zijn allen weer opgang gebracht, 4 uur geopereert het kraakbeen bleek op 4 plaatsen bijna geheel gescheurt te zijn.
Huid transplantatie was nodig omdat het vel ontbrak.
Uiteraard opname in de kliniek.
Na 3,5 weken mochten we haar halen, maar verdere behandeling is nodig.
Het oor krult op een vreemde manier en of ze de huid niet gaat afstoten blijft nog afwachten.
De kosten tot nu tot zijn ruim € 2800,- en dat vindt ik niet niks.
Als wij dit zelf moesten betalen hadden we het wel gedaan, maar nu we zien hoe het eruit ziet en hoeveel pijn ze heeft twijfelen wij of we er wel goed aan hebben gedaan.


Mijn mening is zoals iedereen het bekijkt , kan een paard pijn vrij leven, ja dan betaal ik ervoor , maar geen 90% kans op slagen cq pijnvrij dan laat ik ze gaan, hoe moeilijk dat ook is.
En niet iedere beurs heeft en grote vetpot, ook al spaar je nog zo goed, eens is er een grens.

Indit geval kun je de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:25

Denise_Storm schreef:
Wij houden zielsveel van onze haflinger. En als die ziek is en die met rust of wat medicatie beter zou worden, dan nemen we uiteraard alle tijd en geduld om hem te genezen.

Maar we hebben ook een afspraak gemaakt vij de aanschaf van Storm dat mocht die een zware, dure operatie nodig hebben, we dit niet doen. Storm is “maar” een huis, tuin, keuken haflinger zonder papieren, en dat zorgde ook voor een lagere aanschafwaarde. We hebben afgesproken daarom niet heel veel meer dan de aanschaf ge investeren in een operatie. Mede omdat dit vaak betekent dat het een heftige en zware operatie zou betekenen en we hem dat niet willen aan doen.

Ons motto: liever een kort, waardevol leven, dan lang gerekt met veel problemen.

Gelukkig mag ik mij nog elke dag gelukkig prijzen dat Storm inmiddels 9 jaar is en kerngezond. En we hopen dat die minstens 35 wordt! <3

Dat de medische behandeling niet meer zou mogen kosten dan de aanschafprijs van het paard vind ik een beetje vreemd. Ik snap dat wel,maar het klinkt wel heel erg zakelijk.Overigens,mocht een paard ineens heel ziek worden dan kan de eigenaar zo geemotioneerd raken dat hij toch alles wil proberen.Ikzelf zou het aan het oordeel van de veearts overlaten,of opereren nog in het belang van het paard zou zijn,en dan zou ik het zeker een kans geven.Maar niet nalaten vanwege het geld.Dan maar besparen op iets anders.

pien_2010

Berichten: 42808
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:30

Onze merrie is claustrofobisch en zeer angstig. Ze doet het super, is gelukkig en dapper. We zullen haar nooit in een situatie brengen waarin ze niet meer dapper kan zijn. Dus dat betekent : ze zal nooit naar een kliniek gaan. Alle behandelingen onderzoeken die hier Plaats kunnen vinden krijgt ze. Ostheopaat was hier onlangs, en haar man Hercule stond er bij, mijn man en ik hield haar vast. Het ging super, ik was trots op haar. Dan is ze zich zelf en dapper in haar eigen omgeving. Dus alles waarvoor ze naar de kliniek moet gaat niet gebeuren. Zo nodig laten we haar in slapen al breekt dat mijn hart. De oudste is 24, dus alleen al daarom blijft hij bij ons. Desnoods inslapen, ook al zal dat hier voor ons mensen en onze polleke een drama zijn. Hij heeft al zoveel gegeven aan ons. Het zijn dieren en zeer zware en dure operaties daar geloof ik niet zo in als het om deze paarden van ons gaat.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:46

Het lijkt mij dat er veel afhangt van wat voor operatie, slaagkansen, gevolgen voor het paard... Als je een paard kan laten opereren aan iets, maar als je weet dat ze zelfs na de operatie waarschijnlijk bijvoorbeeld niet pijnvrij gaan kunnen leven op de weide, dan is dat nog niet paardwaardig en verkies ik inslapen.

Als het een operatie is met hoge slaagkans waarvan ze 100 procent kunnen herstellen, dat is dan weer iets anders. Ik ben het ermee eens dat je geld opzij moeten hebben voor noodgevallen, maar hoever moet je daarin gaan? 1000 euro? 2000? 5000? Nog meer? Denk niet dat dat voor iedereen haalbaar is...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers