Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:21

Met de zoekfunctie kwam ik op hele andere dingen uit vandaar dat ik een topic plaats;

Gelukkig hoef ik geen afscheid te nemen en laat dat ook nog maar lang wegblijven.. ;)

Maar.. het is wel iets waar ik van tevoren over na denk.

Ik ben zelf voor het schieten van een paard, maar niet voor het vervoeren, weg uit vertrouwde omgeving etc. Stel dat mijn paard aangereden wordt tijdens buitenrit met als gevolg een ernstig gebroken been. Dan wil ik haar absoluut niet vervoeren met een trailer. Inslapen lijkt me ook geen slim plan gezien madame zelfs met 4 gebroken benen nog door zou willen strijden, die geeft nooit op.

Mijn vraag dus; Is zoiets wel toegestaan? Het zou toch prachtig zijn als je je paardje snel en pijnloos bijvoorbeeld in zijn eigen weide zou kunnen laten schieten mocht dit nodig zijn.. Weet iemand hier meer van? Is dit überhaupt mogelijk/toegestaan?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:26

PP >> IM

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:27

ik weet wel dat je vroeger een ''nood'' slachting kon laten uitvoeren.
paard werd dan thuis geschoten [door een slachter] en later afgevoerd.
maar [en dat weet ik niet 100% zeker] volgens mij is die wet veranderd en mag het niet meer.
je zou contact met nijkerk op kunnen nemen met de vraag of dit nog is toegestaan en wat anders de alternatieven zijn. ;)

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:29

Volgens mij is dat lastig, omdat het paard na het schieten ook moet 'bloeden'.
En dat moet je 'opvangen'. Er is een Bokker die excursies naar Nijkerk organiseert.
Zij zal hier vast meer vanaf weten.

Anoniem

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:32

Volgens mij kan het idd nog wel, maar weet niet of het dan enkel om noodslachting gaat. Ik heb er ooit eens met een DA over gsproken, was erg interessant. Hij gaf aan dat ze het leren op de opleiding, maar ze doen het niet vaak. Veel DA doen het ook zeker liever niet. Ik zou er zelf dan ook niet voor kiezen op lokatie...ik zou het liever door een ervaren 'schieter' laten doen, dus bijv. in Nijkerk. Of op lokatie inslapen...

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:32

Ik meen me te herinneren dat ik eens 'n topic heb gelezen van een bokker die het paard aan huis had laten schieten.
Volgens mij gewoon leeg laten bloeden op 't weiland, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat 'nood' was.

9166schier
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:33

Skippy klopt!

Noodslachting kan nog steeds hoor!
Alleen de slachter mag tegenwoordig het schieten niet meer doen, maar de dierenarts moet dan schieten en verbloeden, en daarna kan de noodslachter het overnemen.

Niezel

Berichten: 903
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:34

Ik heb het topic van Jolliegirl gevolgd en wat ik heb begrepen kun je een paard thuis laten schieten. Het leegbloeden is eventueel nodig als het paard verder geslacht en bewerkt gaat worden. Als je zoekt op haar naam vind je vast meer info.

9166schier
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:39

Dus dat kan ook?
Laten schieten, maar niet aanbieden voor de slacht.

Daar had ik nog nooit aan gedacht eigenlijk dat dat ook mogelijk is.

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:42

Ik heb altijd gehoord dat je een paard met een gebroken been niet eens mag vervoeren, mits gegipst.
Dan is er natuurlijk ook nog de vraag of dit zou willen ivm de pijn. Ik zou het denk ik ook het liefst ter plekke doen, maar zou moeilijk worden bij mij op stal. Veel manege kinderen die vinden dit meestal zielig.

Ik heb ooit een keer een verhaal gehoord dat iemand een noodslachting ergens op een wedstrijd heeft gedaan. Paard sprong en landde verkeerd, brak z'n been. Eigenaren wouden dat hij daar geslacht werd, dus dat werd gedaan.
Nogmaals weet niet of dit verhaal uberhaupt waar is.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:40

Ik denk wel dat je je goed moet realiseren dat een (nood)slager vrij zeldzaam is. Evenals een DA met een schiet pistool. Het voorbeeld dat jij aanhaalt vraagt om een snelle handeling, tegen de tijd dat je alles geregeld hebt ben je zo een paar uur verder....... De theorie ben ik helemaal met je eens, lijkt me voor het dier heel prettig. Maar de praktijk maakt dat het heel moeilijk te regelen zal zijn.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:43

Waarom schieten en niet gewoon euthanaseren op locatie?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:46

9166schier schreef:
Skippy klopt!

Noodslachting kan nog steeds hoor!
Alleen de slachter mag tegenwoordig het schieten niet meer doen, maar de dierenarts moet dan schieten en verbloeden, en daarna kan de noodslachter het overnemen.


Ik ben ook meegeweest met een excursie naar Nijkerk destijds. En als ik Jan aan huis wil hebben om een paard te schieten dan kan dat. Daar heeft een DA niks mee te doen. Voor het leegbloeden op alles zijn wel allerlei regelementen (die ik niet zo snel weet), maar het is onzin dat alleen een DA mag schieten. Jan van Veen heeft mij ook letterlijk gezegd dat de meeste dierenartsen helemaal niet kunnen schieten, dat dit vakwerk is wat tijdens de studie amper aan bod komt..

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:47

je MAG je paard niet eens vervoeren als ie zn been gebroken heeft...

Bo0tjeee : Schieten is ook euthanasie.

Er zijn DA's die op locatie mogen schieten.
Je kunt ook gewoon de slager bellen bij je in de buurt... Soms doen die het ook wel. :)
Ik weet dat Jan uit Nijkerk ook op locatie zou kunnen schieten mits het een beetje in de buurt is.

Hier zitten wel kosten aan verbonden.
Het moet verbloed worden, en opgevangen worden.
Er moet een DA aanwezig zijn voor de voorkeuring van je paard voor het schieten.
Het dier moet hierna weggesleept worden en naar de rendac, of direct mee met de slager als je hem voor consumptie aanbied.

9166schier : De slachter mag zelf schieten. Mits de dierenarts aanwezig is. :)
Tijdens hun studie leren zij niet schieten.... Niet zo secuur als een slager dat doet tenminste.

Heb liever dat de slachter mijn paard schiet dan de DA... Anders doe ik het liever zelf.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 20-01-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:47

TS, je kan aan je DA vragen om je paard onder narcose te leggen voordat hij de medicatie voor hartstilstand toediend. Bij mijn vroegere paard die leed aan cushing en een hartaanval kreeg, maar niet overleed. Ze lag op de grond, was 19 en was gewoon opgeleefd. Mijn DA heeft toen geen narcose gegeven, maar gelijk de medicatie voro het hart te stoppen. Was niet een slechte situatie, maar als eigenaar blijft het een rot situatie.
Maar narcose is een oplossing, dan gaat ze gewoon rustig liggen en dan is er ook geen akelige worsteling. Op die manier blijft je heel wat bloed bespaard. Want geloof me, vroeger kwamen ze bij mij thuis op de boerderij scharrelvarkens schieten (hadden een slager aan huis). En hoewel het snel voorbij is, blijft het toch een akelig gebeuren vind ik.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:50

bo0tjeee schreef:
Waarom schieten en niet gewoon euthanaseren op locatie?

ik denk omdat de ts dit fijner vind. Dier is in 1 opslag dood. Sommige paarden gaan tegen het spuitje vechten. En dat is voor een eigenaar niet alltijd prettig om te zien.

Zelf lijk mij het ook niet prettig een dier die ergens tegen vecht. sommige paarden vechten er niet tegen. En dan is het ook minder 'erg' om te zien.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:54

Voor een eigenaar is het schieten ook niet prettig om te zien.

Ik vind het jammer dat ze dierenartsen dit niet direct leren in de opleiding. Gewoon verplicht erbij wapenvergunning halen. En dan in een slachterij leren schieten.
Schieten leer je niet in 1 maand...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:55

LecyTinker schreef:
TS, je kan aan je DA vragen om je paard onder narcose te leggen voordat hij de medicatie voor hartstilstand toediend. Bij mijn vroegere paard die leed aan cushing en een hartaanval kreeg, maar niet overleed. Ze lag op de grond, was 19 en was gewoon opgeleefd. Mijn DA heeft toen geen narcose gegeven, maar gelijk de medicatie voro het hart te stoppen. Was niet een slechte situatie, maar als eigenaar blijft het een rot situatie.
Maar narcose is een oplossing, dan gaat ze gewoon rustig liggen en dan is er ook geen akelige worsteling. Op die manier blijft je heel wat bloed bespaard. Want geloof me, vroeger kwamen ze bij mij thuis op de boerderij scharrelvarkens schieten (hadden een slager aan huis). En hoewel het snel voorbij is, blijft het toch een akelig gebeuren vind ik.

Een DA is sinds een aantal jaar verplicht om het dier onder narcose te brengen alvorens de euthenasie spuit te geven. Dit geld voor zowel kleine als grote dieren.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:55

plutolover schreef:
bo0tjeee schreef:
Waarom schieten en niet gewoon euthanaseren op locatie?

ik denk omdat de ts dit fijner vind. Dier is in 1 opslag dood. Sommige paarden gaan tegen het spuitje vechten. En dat is voor een eigenaar niet alltijd prettig om te zien.

Zelf lijk mij het ook niet prettig een dier die ergens tegen vecht. sommige paarden vechten er niet tegen. En dan is het ook minder 'erg' om te zien.


Maar een narcose is dan de oplossing. Dat werkt snel en dan heeft je paard nergens meer last van. Schieten is echt geen fijn ding om te zien, maar nogmaals, dat is mijn eigen mening. Ik zie liever mn paard op de grond gaan liggen en dan gewoon in slaap vallen en dat ze dan de laatste medicatie toedienen.
Ik moet zeggen dat toen mijn merrie gewoon het spul toegediend kreeg, ze nog wel opsprong, terwijl ze 5 minuten daarvoor te zwak was om op te staan. Het was akelig om te zien, maar het dier (geloof ik) registreerd dat toch niet meer omdat het zo snel gaat. Met schieten zie je ook je paard op de grond vallen. Die klap is net zo akkelig als de val die je paard doet door de medicatie. met narcose gaat je paard iig nog uit zichzelf liggen.

Ivm de vorige post. Ze schieten in slachthuizen toch ook nog steeds met een pen, toch?

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:56

Waarom schieten? Nou ik heb genoeg paarden zien vechten tegen die spuiten, dat vind ik echt niet leuk om te zien als ik veel om een dier geef. Dan maar een goed schot, heb je geen gevecht van een half uur of langer.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:57

Chocobroodje, hoeveel jaar is dat? Mijnmerrie is een jaar of 10 geleden "overleden". Geloof dat dat toen nog niet het geval was, want toen deed hij dat niet. Bij mn honden en katten moet ik zeggen dat dat de laatste paar jaar idd wel het geval was, eerst diepe slaap en dan dan het middel.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:58

LecyTinker schreef:
Ivm de vorige post. Ze schieten in slachthuizen toch ook nog steeds met een pen, toch?


Met een pin ja. :)
Schietmasker met een 10 cm lange pin erin, die de hersenen inschiet.

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:00

nijkerk komt toch ook thuis schieten na overleg?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:01

rachel_j schreef:
nijkerk komt toch ook thuis schieten na overleg?


Jan kan op afspraak komen schieten ja, mits je niet 300 KM verderop woont. Of hij moet toevallig in de buurt zijn.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:02

In Engeland zijn jagers die een licentie hebben om paarden te schieten.
Een vriendin van mij (in Engeland) heeft haar oude bejaarde paard door zo'n jager laten schieten. Maar toen hoefde hij niet leeg te bloeden. Hij werd door de destructie opgehaald.