Het einde van mijn arabierentijdperk - het einde van Gorino

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Het einde van mijn arabierentijdperk - het einde van Gorino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 19:03

Eerdere topics met Gorino in de hoofdrol waren altijd wedstrijdverslagen. Maar nu voor de laatste keer een topic over en vóór hem, op wat z’n 24ste verjaardag had moeten zijn, maar wat hij niet gehaald heeft.

Op 21 december ’s morgens vroeg, blies hij op eigen houtje z’n laatste adem uit. Hij deed alles op zijn eigen manier, en ook voor doodgaan had hij geen hulp nodig.
Hij maakte het zelf wel uit. Alles. Altijd.
Dat was niet altijd even praktisch, maar wel heel typisch Gorino. Ook bekend als: de witte, Rinus, schimmelmans, Mr Arrogant.

Als 2,5 jarige puberhengst bij me gekomen, dus ruim 21 jaar in mijn bezit geweest.
Afbeelding

Toen hij jong was regelmatig de salami in gewenst omdat-ie er zo’n duidelijke eigen mening op na hield. Later (en balloos) beter te pruimen, en sinds we endurance hadden gevonden als iets dat we allebei wel leuk vonden (zolang meneer maar dacht dat het zijn idee was) best wel een goed team.

Ruim 2500 wedstrijdkilometers:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En, als je even uitgaat van 20 jaar lang gemiddeld 40 km per week op pad (véél meer dan dat in z'n wedstrijdjaren, maar de laatste jaren natuurlijk wel minder), kom je aan het bizarre aantal van 40.000 (trainings-)kilometers. En vermoedelijk waren het er meer. En om nou te zeggen dat-ie versleten was, zo liep hij afgelopen afgelopen zomer nog in de wei:
Afbeelding

Na z'n endurancecarriere hebben we hem nog voor de kar geknoopt:
Afbeelding

En verder is hij vooral ingezet als 'de prutsmuts van Voorthuizen', maw, iedereen reed op 'm :))
Tot een Canadese kinderreumatoloog aan toe, die op zijn rug het Kootwijkerzand mocht beleven. En verbaasd zei: "Can we lope downhill? My horse would fall flat on her face if I did that". Ja Brian, maar dit is Gorino, die kan dat gewoon :D

Handpaardrijden hebben we ook veel gedaan:
Afbeelding
Afbeelding

En verder gewoon ook veel gespeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf z’n 10e begon hij melanomen te ontwikkelen, en dat-ie de 25 daarmee niet zou halen hield ik wel in mijn achterhoofd. Toen hij 19 was hem daar nog voor laten behandelen, met voldoende resultaat om er nog een aantal goede jaren aan vast te plakken.

Maar vermoedelijk is een metastase hem uiteindelijk toch fataal geworden. Ergens zal er een gebarsten zijn, in de wand van z’n darmen, in de wand van een slagader, wie zal het zeggen. Hij was snel weg, ik was er bij, het heeft geen 10 minuten geduurd, en ik heb niet het idee dat hij (veel) geleden heeft.

Een week voor z’n dood liep hij er nog zó bij:
Afbeelding

Iedereen hoopt denk ik wel dan z’n paard op een dag vanzelf en vredig overlijdt. Het gebeurt zelden. Als er één paard was dat zo’n dood verdiende was het Gorino wel. Geen lijdensweg, geen aftakeling, geen verlies van autoriteit in de kudde. De dag en nacht ervoor nog goed, en in de vroege ochtend opeens weg.

Hij raust weer samen met z'n grote liefde Doma over de groene velden, maar ik mis die ouwe gek wel, ondanks een wei vol paarden.

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 19:57

Lalidan schreef:
Wat kan ik zeggen.... Geen idee. Ik zit zelden zonder woorden, maar als het Gorino betreft, blijkbaar toch wel. Dank je wel dat je hem hebt willen delen en dat ook ik één van de gelukkigen mocht zijn die met hem het zand op geweest is.


Die galop over het zand hè, geweldig toch. Was dat pas vorig voorjaar? Ja hè?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het einde van mijn arabierentijdperk - het einde van Gorino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 09:23

Ja, het was onverwachts uiteraard. En heftig. Maar ergens ook wel goed.
Als je een paard dood vindt dan weet je niet zeker of hij geleden heeft en hoe lang het geduurd heeft. Dit ging net ze snel en rustig als wanneer een DA een paard laat inslapen. En daar heb ik er helaas meer van meegemaakt.
En het is ook goed de vergelijking nu te kunnen maken. Zolang het snel en rustig gaat is het ene niet erger dan het andere.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 10:56

Hilli schreef:
Wat was Gorino knap als nog-niet-volledig-beschimmelde jongeman :9

De keer dat ik op Gorino mee mocht als hoefjevasthouder van 3 jongedames tijdens een puzzelrit vormt nog steeds een grappige herinnering. De 3 (rooie) dames waren met hun 4 of 5 jaar waanzinnig braaf en Gorino... die liet mooi zijn hoefjes vasthouden door diezelfde dames :')

Het zal stil zijn zo zonder zo'n markante persoonlijkheid in je wei.


Ja, die puzzelrit. Dat was inderdaad weer zo'n staaltje 'Gorino bepaalt het zelf wel'. In dat geval zag hij er de lol niet zo van in kennelijk :D

Grappig dat alle 'opzitters' van Gorino hun eigen anecdote hebben :+ Ik was sommige zelf alweer een beetje vergeten, leuk om ze op te rakelen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het einde van mijn arabierentijdperk - het einde van Gorino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 15:40

Zeker herinner ik me die nog. Folly dook de bosjes in en Gorino bleef op het pad staan kijken met zo’n blik van: wat doe jij nou raar?


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het einde van mijn arabierentijdperk - het einde van Gorino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 20:13

Die rit was het kantelpunt wat betreft vertrouwen in Folly.
Ik durfde eigenlijk niet goed, en zeker niet alleen, met haar naar buiten omdat ze zo snel in haar reacties is. Die schrikreactie maakte dat mijn gebrek aan vertrouwen verdween: ik merkte dat ze na 10 meter stopte, ondanks dat ze met veel gekraak dwars door het kreupelhout ging en ondanks dat mijn zadel scheef zakte.
Als ze toen was gaan bokken had ik er afgelegen, en was ik er vermoedelijk nooit meer opgestapt :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers