Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:00

Potver Shanna wat verschrikkelijk........... |(
Heel veel sterkte en kracht toegewenst met het verlies van Wikke. :(:)
Zag dat je moeder een verhaal aan het schrijven was en ga het nu even bijlezen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:21

Heel erg mooi dat je kudde afscheid heeft kunnen nemen van hun leider. Ik heb de tranen in mijn ogen maar je hebt een ontzettend goede keuze gemaakt. Heel erg veel sterkte met het verlies.. |(

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:23

Zit hier met een brok in mij keel en de tranen rollen over mijn wangen.

Wat een zware maar ontzettend dappere beslissing heb je genomen Y;( ontzettend veel sterkte toegewenst Y;(

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:31

Wat een prachtig verhaal heeft je moeder geschreven.
Kreeg kippevel bij het lezen en zat er helemaal in.
Nogmaals heel veel sterkte met dit grote verlies.
Jullie hebben een zeer moeilijke maar juiste beslissing genomen. Y;(

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:09

Ik weet dat ik dit soort topics eigenlijk niet lezen moet. Iedere keer weer voel ik de pijn en mis ik mijn paard opnieuw alsof het gisteren was...tranen over mijn wangen, pijn in mijn hart.

Maar wat heb je het mooi geschreven. Wat een respect voor jullie Wikke. .
Ik maak een diepe buiging voor jullie.
Twijfel niet. Het is goed zo. Het is mooi geweest..

Geniet van haar kudde zoals zij dat deed.. straks denken jullie terug aan haar met een glimlach, echt waar!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:09

Sorry voor mijn late reactie.
Ik zit met tranen in mijn ogen achter de computer.
Wat moedig van jullie om haar te laten gaan.
Wat mij het meeste heeft geraakt uit het tweede filmpje, is op 2:15 minuten. Bijke keek recht in de camera, met zo´n blik van : Help me, wat moet ik nu doen? Dat raakte mij heel erg.
Ik vind het heel fijn dat je dit hebt gedeeld. Ik lees vaak de berichten in IM, maar deze was voor mij de meest confronterende. Hoe dingen een vreselijk moeilijke wending kunnen maken.

Ik wens je nog heel veel sterkte met dit verlies, het is niet makkelijk, maar je komt er wel. Wikke heeft je een prachtige dochter nagelaten, en Wikke leeft in haar voort. Y;(

Spoiler:
Nieuwsgierig aagje!

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:29

Nietsvermoedend klikte ik dit topic aan en toen ik de namen Geert en Wikke las, wist ik dat het maar om één iemand kon gaan. Jaren geleden heeft mijn toenmalige bijrijdpony bij dezelfde boer gestaan en ik weet nog hoe onafscheidelijk jij en Geert waren. Later kwamen Wikke hiervoor inde plaats en het was mooi om jullie band te zien groeien. Wat verdrietig dat het heeft moeten eindigen, maar hoe mooi is het dat je toch nog een deel van Wikke hebt kunnen bewaren in Bijke.
Jij en je moeder hebben op een prachtige manier Wikkes verhaal verteld.
Ik wens jou en je familie heel veel sterkte met dit grote verlies.

Anoniem

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:06

Wat bijzonder dat mensen van zo lang geleden ons nog herkennen!
Bedankt voor de lieve en troostende berichten allemaal, mijn moeder vond het ook fijn om terug te lezen allemaal.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:26

Je hebt het heel mooi neer geschreven ik kon het helemaal na voelen.
Hoe moeilijk is het toch iedere keer weer z on besluit en verlies.
Sterkte met het verlies :(:)

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:01

Zeer onder de indruk van jullie verhaal. Wat kan de liefde tussen de mens en een paard toch prachtig zijn. Heel veel sterkte nog met het verlies van Wikke.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:33

Dankjewel..
Afgelopen weekend hebben er door de sinterklaas-gedichten toch weer wat tranen gevloeid, want dit najaar valt tot nu toe nog 100% mee, we hebben 1 natte week gehad en nu is het al weer een tijdje droog en vriest het dus ook mooi vlak op allemaal.. Ze had dit makkelijk kunnen hebben.. ;(

(Verdomme..!)

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:20

En toch denk ik dat je er goed aan gedaan hebt. Als ik lees hoeveel moeite ze had met het gaan liggen bij het inslapen dan was ze toch erg slecht er aan toe. En wat je zelf ook al schreef, beter iets te vroeg dan te laat want dat lijden wil je toch niet voor je paard. Je mag trots zijn op de beslissing die je voor haar hebt genomen want het was een beslissing uit liefde voor je paard. Ik heb hier veel meer respect en waardering voor dan voor mensen die voor hun eigen belang veel te lang doorgaan omdat ze hun paard niet kunnen missen en het dier dus daardoor onnodig lang laten lijden (en die mensen zijn er helaas veel te veel).

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Anoniem

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:30

Dat is ook zo, het zou alleen maar het nog meer uitrekken van een al uitgerekt leven zijn geweest.. De kou sloeg ook op haar gewrichten dus ze had hoe dan ook last van de winter gehad. En moesten we haar nu laten inslapen dan is de bodem weer veel te hard en koud, niet meer verend/ comfortabel dus wat dat betreft weet ik ook wel dat we het op het juiste moment hebben gedaan. Maar toch was het makkelijker geweest als het wel een erg nat en glad najaar zou zijn geweest, dan was het echt overtuigend geweest dat we haar dat hebben bespaard..

Het is ook niet niks natuurlijk, beslissen over een dierenleven waar je al die jaren lief en leed mee hebt gedeeld.. En ik ben ook wel blij dat we haar hebben laten gaan toen ze nog ''goed'' was, voordat ze echt toonbaar (mager zou worden van de pijn bijvoorbeeld) zou lijden..

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:05

Ik snap je gevoel hoor. Zelf hebben wij in augustus onze Celony van 10 jaar oud moeten laten gaan omdat hij gekantelde hoefbeentjes had. Dat werd niet meer beter, alleen maar slechter. Op het moment dat hij ging liep hij goed maar dat ging steeds op en neer. Ik mis hem verschrikkelijk want hij was echt mijn vriendje maar voor hem was dit het beste. Hij was bij ons vanaf een half jaar oud toen we hem samen met zijn moeder kochten. Mams is nu 24 en still going strong maar haar zoon mocht maar 10 jaar oud worden, heel zuur.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:54

Ja, dan had ze deze weken nog "makkelijk" kunnen hebben en dan daalt het kwik volgende week ineens de hele week tot - 5 overdag of het regent de komende 2 weken bijna aan 1 stuk, dan was je mooi "te laat" geweest. Hoe moeilijk ook, deze beslissing was de juiste (en nee, makkelijk wordt/is het nooit).

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:12

En toen was ineens mijn toetsenbord nat

Zo mooi hoe de paarden afscheid hebben kunnen nemen <3

@mariekevangladbachfotografie and @haflingerromy on instagram!


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:46

Wat een prachtig en waardig afscheid, veel sterkte

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:51

Ik kan ook nog steeds het filmpje niet terug kijken zonder tranen, maar ben onwijs blij dat we het gefilmd en op de foto hebben.

Mijn eerste paardje is in 2005 naar de slacht gegaan, die heb ik voor het laatst levend in zn stal gezien en ik weet niet hoelang hij nog geleefd heeft vanaf dat moment en tot op de dag van vandaag zit me dat niet lekker.. Nee voor mij geen slacht meer. Ik wil elk paard op deze manier laten gaan, en ook bij elk paard de rest de mogelijkheid tot afscheid nemen en rouwen geven. Het is zoveel mooier verlopen dan dat ik in eerste instantie gedacht had. En als ik dan zie dat we nu al geruime tijd de wei zo nat hebben dat ze niet eens droog zou kunnen zijn gegaan... En het natte gladde wat haar altijd zo opbrak... Dan weet ik het zeker. We hebben de juiste keuze op het juiste moment gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:28

Jeetje! 2 jaar geleden hebben we Wikke laten inslapen, nu 2 jaar later gaat de video van het afscheid van de paarden viral! Inmiddels al meer dan een half miljoen (!!) keer bekeken, ik heb inmiddels 1096 abonnees (dat lukt me blijkbaar enkel met een filmpje van een dood paard, met mn foto’s krijg ik amper 10 likes :') ) en het worden er nog steeds dagelijks meer! :oo
Toch wel bijzonder wat zo’n filmpje teweeg kan brengen..

Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23264
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:17

Net nog puur toevallig dat filmpje gezien (was bij de aanbevolen video's van YT) en ik werd er zowaar rustig van. Rotweekend you know.

Wat een kalmte van de paarden bij de dode leidster, ergens wel mooi om te zien en al afscheid-nemende...

Have You Hugged Your Horse Today?

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:19

Jeetje, best bizar dat het viral gaat...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:00

@ CoonArt, het is ook een mooi en bijzonder fenomeen. Toen wij dit voor de eerste keer zagen waren we overtuigt, dit willen wij ook voor onze paarden. En ik zou het zo weer doen.
De paarden reageren allemaal op hun eigen manier, en ook de emotie's verschillen sterk per paard. Toen wij het voor de eerste keer meemaakten waren er ook veulens en jaarlingen bij, die gingen tegen het lichaam aantrappen. Daar waren we nu ook op voorbereid maar ik moet zeggen dat ik blij ben dat ze dat niet hebben gedaan. Dat voelt toch minder respectvol ondanks dat het gewoon heel natuurlijk paardengedrag is haha :+


@ Elisa2, Ja ik vond het ook bizar dat het nu viral gaat, toen ik dat doorkreeg had ik echt zoiets van wtf? :\
Hij heeft nu gewoon alweer 679.480 weergaven, en ik heb 1360 abonnees. Het slaat echt nergens op, want die abonnees zijn enkel bij mij gekomen door dit filmpje. Dat kan niet anders haha! :Y)

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Vandaag zou ze 11 jaar bij ons zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:07

Tranen in mijn ogen. Alsof ik een stukje pijn kon voelen..
Misschien is dat ook zo..
Je filmpje kan ik niet kijken.. Dan hebben we watervallen.

Wat een verschrikkelijk moeilijke keus heb je moeten maken, maar wat heb je dat moedig gedaan. En ik vind het echt onwijs mooi dat je Bijke, en de rest van de kudde de tijd hebt gegeven om afscheid te nemen van Wikke.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker