Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:48

Ik heb altijd gezegd mijn paard niet te laten opereren. Is het een simpel iets met “korte” herstelperiode wel. Maar een koliek operatie zal ik nooit aan beginnen. Mijn paard is mij alles waard, maar het moet wel realistisch blijven, zowel en vooral voor hem als in, het moet paardwaardig blijven als voor mij financieel. Ik zal niet alles opzij zetten om kosten wat het kost hem te laten opereren om vervolgens zelf niks meer te kunnen doen omdat ik nog aan het afbetalen ben.

Hij staat dan ook momenteel te koop omdat het financieel niet haalbaar meer is hem aan te houden. Hoeveel ik ook van hem hou en zou willen houden tot hij oud en op is, het is niet eerlijk meer tegenover hem en mijzelf.

Het blijven keuzes die je voor jezelf zal moeten afwegen. Dit is zo persoonlijk voor iedereen daarover kan je niet voor een ander oordelen en vooral niet vooroordelen.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:06

liedjuh2 schreef:
Ik heb altijd gezegd mijn paard niet te laten opereren. Is het een simpel iets met “korte” herstelperiode wel. Maar een koliek operatie zal ik nooit aan beginnen. Mijn paard is mij alles waard, maar het moet wel realistisch blijven, zowel en vooral voor hem als in, het moet paardwaardig blijven als voor mij financieel. Ik zal niet alles opzij zetten om kosten wat het kost hem te laten opereren om vervolgens zelf niks meer te kunnen doen omdat ik nog aan het afbetalen ben.

Hij staat dan ook momenteel te koop omdat het financieel niet haalbaar meer is hem aan te houden. Hoeveel ik ook van hem hou en zou willen houden tot hij oud en op is, het is niet eerlijk meer tegenover hem en mijzelf.

Het blijven keuzes die je voor jezelf zal moeten afwegen. Dit is zo persoonlijk voor iedereen daarover kan je niet voor een ander oordelen en vooral niet vooroordelen.

Jij bent in elk geval eerlijk tegenover je paard.En geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven natuurlijk.Het kan ook zijn dat je levenssituatie verandert,waardoor je nu niet meer kunt wat je vroeger,toen je je paard kocht,wel kon.Want niemand kan in de toekomst kijken.

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:32

Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan. Pony had 50% kans dat een darmdraaiing goed kwam, anders werd het opereren. Van uit mijn hart had ik die operatie met alle liefde gedaan, maar de kans haar te verliezen was te groot. Gelukkig is ze er zonder operatie door gekomen maar was wel 1000 euro kwijt aan DA kosten en kosten op de kliniek.

Een jaar later heb ik de pony als nog in laten slapen. Ze was kreupel, kon niet meer fatsoenlijk in de wei en ze had in mijn ogen geen paardwaardig bestaan meer. Er is een scan gemaakt waarbij een oude peesblessure naar boven kwam waar ze dus regelmatig last van bleef houden.
Toen ze zelfs met zware pijnstilling stokkreupel liep heb ik haar laten gaan. Misschien was ze nog te opereren geweest, of had ze een lange revalidatie kunnen ondergaan maar ik heb ervoor gekozen dit niet te doen. Ze was 19 jaar, doodongeluk en had enorm verl pijn, wie ben ik dan om haar leven te ‘rekken’ omdat ik zo veel van haar houd?

Het was het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen. Maar ik sta er 100% achter dat je beter op tijd kunt zijn dan te laat.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:03

Vorig jaar 1 van mijn ponies laten opereren. Ik mocht als eigenaar niet blijven ik moest weg anders nam ik de pony maar weer mee. Er werd zelfs lastig gedaan over een laatste aaitje. Pony was al helemaal van de kaart door wat er gebeurd was en niet bereikbaar en dan mocht ik er niet eens voor haar zijn als het weer kon. Dier is redelijk eenkennig.
Ze is toen geopereerd, wond gespoeld, gehecht en in een dubbel dik verband gezet zodat been niet echt meer te buigen was. Ze had een katheter in voor de medicatie. Na aandringen mocht ik haar die dag erna ophalen en verhuizen van kliniek.

Toen ik daar aan kwam stond ze nog stoned in haar donkere hok. Zuur kuil niet aangeraakt en een bak met goedkoop rotzooi brok. Niets overlegd, hoe irritant! Dan heeft zo een dier al een operatie gehad, wordt daarna voor elk wissewasje plat gespoten en dan ook nog rommel voeren. Maar goed op maagzweren en anders klachten verdienen ze natuurlijk ook weer. Voor ik kwam hadden ze net verband nog even vervangen en de katheter eruit gehaald.

Kosten voor operatie en halve dag stalling 1300 euro

Maar nu komt het.
Op de andere kliniek ben ik zoveel mogelijk dagelijks na haar toe gegaan. Ze stond daar in een lichte frisse box. Maar het heeft echt wel even geduurd voor ze weer vertrouwen kreeg en weer zichzelf werd. De dierenarts daar heeft haar vaak ook even gepoetst en de kans gegeven om haarzelf te zijn. Ze heeft nu nog altijd dat ze moeilijk iemand vertrouwd en dat is anders als eenkennige wat ze had. Dat was meer lijfelijk van blijf van me benen ik ken jou niet maar uhhhh heb je nog een koekje of knuffel voor me. Terwijl nu zondert ze af...

Medisch
De ab die ze moest krijgen was nogal bijtend spul en daardoor had de katheter beter kunnen blijven zitten die erin zat. De hechtingen waren van erg dik draad en heel strak aangetrokken. Ze eruit halen was echt een lastig klusje.
Het verband wat door de eerste dierenarts was aangelegd was een vaag aftreksel van het verband wat het had moeten wezen.

Als deze pony 20 was geweest en ik weet wat ik nu weet had ik het niet laten doen. Pony heeft in haar hoofd echt wel een dingetje eraan overgehouden.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:08

lailapri schreef:
Vorig jaar 1 van mijn ponies laten opereren. Ik mocht als eigenaar niet blijven ik moest weg anders nam ik de pony maar weer mee. Er werd zelfs lastig gedaan over een laatste aaitje. Pony was al helemaal van de kaart door wat er gebeurd was en niet bereikbaar en dan mocht ik er niet eens voor haar zijn als het weer kon. Dier is redelijk eenkennig.
Ze is toen geopereerd, wond gespoeld, gehecht en in een dubbel dik verband gezet zodat been niet echt meer te buigen was. Ze had een katheter in voor de medicatie. Na aandringen mocht ik haar die dag erna ophalen en verhuizen van kliniek.

Toen ik daar aan kwam stond ze nog stoned in haar donkere hok. Zuur kuil niet aangeraakt en een bak met goedkoop rotzooi brok. Niets overlegd, hoe irritant! Dan heeft zo een dier al een operatie gehad, wordt daarna voor elk wissewasje plat gespoten en dan ook nog rommel voeren. Maar goed op maagzweren en anders klachten verdienen ze natuurlijk ook weer. Voor ik kwam hadden ze net verband nog even vervangen en de katheter eruit gehaald.

Kosten voor operatie en halve dag stalling 1300 euro

Maar nu komt het.
Op de andere kliniek ben ik zoveel mogelijk dagelijks na haar toe gegaan. Ze stond daar in een lichte frisse box. Maar het heeft echt wel even geduurd voor ze weer vertrouwen kreeg en weer zichzelf werd. De dierenarts daar heeft haar vaak ook even gepoetst en de kans gegeven om haarzelf te zijn. Ze heeft nu nog altijd dat ze moeilijk iemand vertrouwd en dat is anders als eenkennige wat ze had. Dat was meer lijfelijk van blijf van me benen ik ken jou niet maar uhhhh heb je nog een koekje of knuffel voor me. Terwijl nu zondert ze af...

Medisch
De ab die ze moest krijgen was nogal bijtend spul en daardoor had de katheter beter kunnen blijven zitten die erin zat. De hechtingen waren van erg dik draad en heel strak aangetrokken. Ze eruit halen was echt een lastig klusje.
Het verband wat door de eerste dierenarts was aangelegd was een vaag aftreksel van het verband wat het had moeten wezen.

Als deze pony 20 was geweest en ik weet wat ik nu weet had ik het niet laten doen. Pony heeft in haar hoofd echt wel een dingetje eraan overgehouden.

Wat erg zeg. Maar is je pony nu lichamelijk wel weer gezond?Welke kliniek was dat? Mag ook per pb. Of is het zo ver uit mijn buurt (Eindhoven) dat ik daar toch nooit met een paard zou komen?Want je snapt dat ik inderdaad ook een andere kliniek zou prefereren.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:36

Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?

We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking:

Dag na de operatie:
Afbeelding

6 dagen na operatie:
Afbeelding

2 weken na operatie:
Afbeelding

Joy heeft een paardwaarsig bestaan en verdiende het zeker om deze operatie te ondergaan.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:49

Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?

We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt.

Joy heeft een paardwaarsig bestaan en verdiende het zeker om deze operatie te ondergaan.


Ja, dat is gek... bij jouw paard waren wat zaken aan de orde die je meeneemt in je overweging wel of niet te opereren. Deze zaken gelden niet voor iedereen:
-jong paard
-verzekerd
-goede prognose
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 16-12-17 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:52

Uiteraard is ieder geval apart. De keuze is ook weloverwogen genomen. :) Ik ga ervan uit dat de DA/kliniek ook wel een juist advies geeft (zonder aan de centen te denken)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:53

Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?

Ja. Dat is raar. ;) Iedere situatie, portemonee, paard en baasje is anders. Een ander had misschien voor inslapen gekozen. Jij niet. Imo zijn beide opties goed.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:05

ik weeg kosten x levensverwachting x herstel tegen elkaar af en maak dan een rationeel weloverwogen besluit. Iemand die anders kiest ook goed, iedereen moet doen wat die zelf prettig vind.

Heleeen_Imke

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-03-14

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:37

Geen geld hebben voor een operatie die een paard nodig heeft, lijkt me als eigenaar erg vervelend. Gelukkig heb ik dit zelf niet hoeven meemaken, aangezien mijn ouders de twee operaties en vele DA kosten van mijn paard betaald hebben. Maar ik zit nu wel op het punt dat ik niet weet of tegenover mijn paard eerlijk is om door te gaan. Ze heeft twee operaties gehad, neurectomie's aan allebei de voorbenen. Na deze operaties moest ze zes weken op boxrust en dit vond ze echt verschrikkelijk. Allebei de keren hadden we ook van te voren al erg lang gestapt en dat vond ze ook absoluut niet leuk en kreeg er veeeel te veel energie van. Nu (ongeveer 1,5 jaar later) is ze weer kreupel geworden, weer aan een voorbeen..... We gaan woensdag naar de dierenarts en als deze zegt dat ze weer een operatie nodig heeft of een enorm lange revalidatie tegemoet gaat, dan ligt het bij ons niet per se aan het geld (speelt wel een klein beetje mee natuurlijk) maar vooral of het eerlijk is tegenover haar....

Imke, ik ben zooooo blij met jou!!

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:41

Anjali
Ja ze is op litekens na oke. Dragend en onder zadel. Ik wil geen naam van kliniek door geven. Maar als iemand het echt perse wilt weten kan ik het wel via pb uitleggen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:17

lailapri schreef:
Anjali
Ja ze is op litekens na oke. Dragend en onder zadel. Ik wil geen naam van kliniek door geven. Maar als iemand het echt perse wilt weten kan ik het wel via pb uitleggen.

Nou dan is de operatie in elk geval gelukt.Je hebt meer aan een onvriendelijke maar kundige arts dan aan een hele vriendelijke die de operatie fout doet.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:19

danzzz schreef:
ik weeg kosten x levensverwachting x herstel tegen elkaar af en maak dan een rationeel weloverwogen besluit. Iemand die anders kiest ook goed, iedereen moet doen wat die zelf prettig vind.

Het vervelende is dat je bij koliek heel erg snel moet beslissen.

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:30

Tis enkel schoongemaakt en gehecht. Geen pezen geraakt ofzo. Mijn veulen is nu zonder operatie genezen. Maar das een ander verhaal. Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe pony had gedaan als ze daar was blijven staan maar ik denk dat ze het op het 2e adres een stuk meer naar haar zin had.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:35

Sorry, maar dat zijn wel goede redenen om het te laten gaan.

Als het al vrij oud is en ziek is, is het laten inslapen beter voor het dier.

En een manegepaard dat problemen heeft met een blaas....en hele dag staat te plassen......Kan ik mij ook wel voorstellen dat de manege het liet inslapen of slachten.

Liever zo dan de handel in of ermee door gaan modderen en met dierenleed als gevolg.
Soms kan je ook ermee te lang doorgaan.

Als het een goede manege is, die laat een goed manegepaard heus niet zomaar gaan als het eenvoudig is te verhelpen.

Ligt ook aan de situatie en van wat het heeft en of de leeftijd.
Of het zin heeft of juist niet en of gewoon om het lijden te gaan besparen.
En ligt ook aan de kansen of ie weer beter wordt of niet en pijnvrij kan gaan worden of niet.

Juist alleen maar goed.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:37

anjali schreef:
danzzz schreef:
ik weeg kosten x levensverwachting x herstel tegen elkaar af en maak dan een rationeel weloverwogen besluit. Iemand die anders kiest ook goed, iedereen moet doen wat die zelf prettig vind.

Het vervelende is dat je bij koliek heel erg snel moet beslissen.


Dat is inderdaad het meest nare. Ik moest zelfs voor de buikpunctie beslissen, omdat ze anders die buikpunctie niet doen. De punctie bleek erg gunstig. Was het vocht rood troebel geweest, was mijn beslissing misschien anders geweest.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:37

danzzz schreef:
ik weeg kosten x levensverwachting x herstel tegen elkaar af en maak dan een rationeel weloverwogen besluit. Iemand die anders kiest ook goed, iedereen moet doen wat die zelf prettig vind.



Dat dus maar dan goed en kort verwoord.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:39

Je paard inslapen omdat een operatie te duur is ligt sterk af aan de situatie.
Mijn oude merrie van 31 heb ik wel laten inslapen toen ze koliek kreeg. De kans op slagen van de operatie was al klein en daarna zou ze altijd veel medicatie krijgen. Ze had altijd een goed leven gehad en 31 is ook een mooie leeftijd. De DA stelde zelfs als eerste voor om haar te laten inslapen, omdat ze al zo oud was.
Een jong paard daarentegen zou ik altijd wel helpen.

.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:55

Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan? We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking:
Jammer dat je dit gevoel hebt. Je bent geen slecht mens als je een dier laat opereren net zomin je een slecht mens bent als je niet het geld hebt om een operatie voor je paard te betalen.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:02

Mijn paard staat 2 weken minimaal op de kliniek, prognose is goed.Ik werk voor mezelf en zit in het gips en kan niet werken.Dus is even moeilijk maar ik ga er voor.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:14

Riel schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan? We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking:
Jammer dat je dit gevoel hebt. Je bent geen slecht mens als je een dier laat opereren net zomin je een slecht mens bent als je niet het geld hebt om een operatie voor je paard te betalen.


Het is meer een gevoel van mezelf hoor... Ik ben voor het eerst paardeneigenaar en wil net als iedereen het beste. Maar soms twijfel je of dat wat je doet daadwerkelijk het beste is. :)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:48

@Gimme Spurs: Je paard is toch mooi opgeknapt of heb ik wat gemist?Het is dan toch goed dat je hem hebt laten helpen?En ziekte is inherent aan het leven,het is onmogelijk om je geliefde dieren of mensen daarvan te vrijwaren.Maar jij hebt toch je best gedaan,meer kun je niet doen,en het is nog goed uitgepakt ook.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:56

Nee zeker ben je geen slecht mens als je wel opereert of laat inslapen. Als je maar íets doet als het paard ziek is.
Stel ik heb 6000 euro als potje voor dierenartskosten, wat op zich best een oké potje is volgens mij. Na een operatie ben ik er 5000 kwijt. Dat is in een maand niet aangevuld. Als paard na een maand weer een operatie moet van 5000, ben ik dan een slechte eigenaar als ik het dan niet kan betalen?
Gek scenario natuurlijk maar niet ondenkbaar. (en gelukkig hoef ik daar nog niet over na te denken aangezien ik zelf geen paard heb.)
Iedereen moet voor zichzelf beslissen als er maar iets gedaan wordt met het zieke dier. Ik zie ook genoeg gevallen van mensen die hun paarden maar blijven doorbehandelen terwijl die beter af zijn met een spuitje.. Afscheid nemen gebeurt heel vaak te laat.

Maks :+:

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:31

Joy is meer dan goed opgeknapt! Alsof er niets gebeurd is. Maar dat is ook wat ik zei, het hangt dus erg af van de situatie.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers