Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 12:48

… van jou, lieve gekke Louna.

Twee weken geleden, mijn verjaardag, beetje langer geslapen, want dat hoort toch wel op een zondag. Uitgekeken, hoe onnozel het ook mag klinken, naar de verjaardagswensen die ik via verschillende kanalen zou krijgen. Niets speciaals gepland, in de namiddag met een vriendin afgesproken die langs zou komen, zodat ik haar kon uitleggen wat ze allemaal moest doen als ze volgend weekend de paarden zou verzorgen tijdens ons weekend naar België. In de voormiddag nog de paarden op de wei gelaten zodat ze de benen konden strekken. In de namiddag gaat mijn man alvast naar de paddock om hooi te geven en de paarden weer van de wei te roepen. Louna kwam niet… En dat terwijl ze altijd als eerste weer binnen komt spurten, want zo was ze nu eenmaal. Mijn man gaat kijken waar ze blijft en vindt haar op de wei op drie benen. Hij komt mij meteen halen: “Schat, kom kijken, er is iets met Louna, ze staat op drie benen en wil niet meer stappen.” F*ck. Meteen halster aangedaan, dekentje op, dierenarts gebeld. Toch een uur moeten wachten op de dierenartsassistent, hoef gevoeld, niks te vinden. Mijn man had ook al gevoeld en meende iets te voelen aan de binnenkant van haar achterbil. Dierenarts aarzelt: ofwel knieschijf verkeerd, ofwel been gebroken. Wij al bijna in tranen, ik zeg nog: “nog geen paniek, we weten het nog niet zeker.” Assistent heeft dan toch maar zijn bazin gebeld, zij was er nog een half uur later. En dan… kregen we datgene te horen wat we gewoon niet wilden horen. Spier gescheurd. Been gebroken. Vlak boven de knie. De dierenarts belt op ons aandringen nog naar de dichtstbijzijnde dierenkliniek. Legt het geval uit. Schudt dan haar hoofd. Nee, zulke breuken worden niet geopereerd. De wereld staat stil. Nee nee, dat kan niet waar zijn. Niet Louna, alsjeblieft niet Louna. Ons “kindje”, bij ons geboren, zien opgroeien van een lief en knuffelig veulen tot een prachtig, nieuwsgierig, aanhankelijk en werkwillig paard. Mijn paardrijtoekomst, nog zo veel mooie plannen, ik had me voorgenomen dit jaar meer tijd voor je te maken en écht met je te starten. We zouden de prachtige bossen rond ons dorp en verder verkennen. We zouden misschien een veulentje van jou fokken. We zouden… We zouden niks meer. We moesten nu die beslissing maken die geen enkele dierenliefhebber ooit wil maken. Zo hard, zo oneerlijk, maar wat moesten we anders? Lieve Louna, je kon niet meer voor- of achteruit. En hoewel je nog gewoon hooi aan het eten was en met je water aan het spelen, hoewel je mentaal nog helemaal niet klaar was om te gaan, moesten we je laten inslapen. Ik ben in allerijl het fototoestel gaan halen voor een paar laatste foto’s. Je mama L’Amour mocht bij je zijn als we je lieten gaan. Je was rustig, gelukkig. Je hebt nog gesnuffeld aan je mama en ik maak mezelf maar al te graag wijs dat zij je nog moed heeft ingesproken. ’t Is goed, lieve schat, alles komt goed. Je bent gewoon in slaap gevallen en dan in je slaap gestorven. Geen pijn meer. Gewoon helemaal niks meer. De pony’s, jouw speelkameraadjes, hebben ook nog afscheid van je genomen toen je ingeslapen was. Vooral Polleke snapte het niet. Snuffelde aan jouw hoofd, duwde tegen je neus. Sloeg met z’n voorbeentje en piepte. Sta recht! Kom op! Maar je stond niet recht. L’Amour heeft ook nog aan je gesnuffeld, is dan het restje hooi gaan opeten en is dan bij je komen waken. Een paar uurtjes later moesten we je dan toch echt uit de wei halen. De andere paarden weer in de paddock, tractor gehaald en je naar beneden gebracht. God wat was dat moeilijk. En dan lag je daar vooraan het huis onder een zeil. Je maatjes en je mama op je aan het roepen. Gelukkig kon je de volgende dag al opgehaald worden. Je maatjes hebben nog een paar dagen geroepen en kwamen kijken waar je bleef. De voorbije twee weken waren ze heel rustig, misschien wel te rustig. Gisteren zag ik kleine Lucas rondcrossen in de paddock. En vandaag gingen de paarden op een vaartje de wei op. Ze zijn weer een beetje hun normale zelf aan het worden. Zij wel… Wij daarentegen… Uit het raam kijken naar de stal is elke keer zo confronterend. Er mist namelijk een paard. Daar waar ik elke keer zo kon genieten van het uitzicht en dan onbewust de paarden tellen: één, twee, drie, vier, v… . Met de auto rijden en dan gewoon in huilen uitbarsten bij een melig liedje. Een troostend berichtje lezen van iemand en de tranen staan alweer in mijn ogen.

Lieve Louna, we missen je. Dat kleine, dappere hummeltje dat ’s nachts opeens in de stal lag. Je zou dit jaar 6 geworden zijn. Het heeft niet mogen zijn. Ren daarboven maar, doe maar gek, zo was je. We zullen je nooit vergeten. Voor altijd in ons hart.

Pas geboren hummeltje
Afbeelding

Beetje onhandig nog op die lange stelten
Afbeelding

20 dagen oud en al helemaal uit de plooi
Afbeelding

3 maanden oud, lekker hooi eten met mama L'Amour
Afbeelding

6 maanden oud en klaar om afgespeend te worden. Het Arabierenbloed van papa's kant komt goed naar boven!
Afbeelding

Een jaar oud, rennen was je lange leven...
Afbeelding

Juni 2011, zo gek als een achterdeur
Afbeelding

September 2011, anderhalf jaar oud. Lucky shot van manlief
Afbeelding

Februari 2014. De allereerste keer op jouw rug. Wat een machtig gevoel was dat... Je gaf geen kik.
Afbeelding

Maart 2014, eerste keer met zadel, ook dat ging allemaal zonder stress
Afbeelding

April 2015, één van de laatste keren dat ik met je gereden heb...
Afbeelding

Afbeelding

Zomer 2015. Je hebt je zo kunnen uitleven op onze weides
Afbeelding

Januari dit jaar. Die lieve rustige blik in je ogen zal ik nooit vergeten
Afbeelding

Rust zacht, gekke meid...
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:54

Sterkte, haar leven was dan veel te kort ze heeft wel een heel goed leven bij je gehad.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:57

Heel erg veel sterkte, Ts... Y;(

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:00

Wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte Y;(

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:01

Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen.. Heel veel sterkte met dit grote verlies!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:05

heel veel sterkte met het verwerken van dit verdriet

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:06

Wat een verdriet..leef erg met jullie mee!!!

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:08

Oei dat is onverwachts een groot verlies... Heel veel sterkte.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:10

Wat verschrikkelijk, mijn mond viel open toen ik jouw naam zag verschijnen met een IM topic. Ik heb jullie vanaf het begin gevolgd, wat vreselijk oneerlijk dat ze nu al is moeten gaan ;( . Ze heeft een prachtig leven bij jullie gehad, rust zacht knappe Louna :*

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:17

Heel veel sterkte, helaas weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is... Zoooooo oneerlijk! Teveel dingen die nog zouden en die niet meer kunnen.... Het boek is uit, voordat het af moest zijn Y;(

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:23

Jeetje wat afschuwelijk.. zo jong ;( Heel, heel veel sterkte, dit wil niemand meemaken :(:)

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:55

Nou, ik huil even met je mee, hoor. Wat een verdrietig verhaal en wat een prachtig paard. En wat heb je haar leven mooi in beeld gebracht hier, echt een ode aan Louna. Sterkte met het verlies.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:08

Pffff, wat een verschrikkelijk verdriet... Zo onwerkelijk... Heel, heel veel sterkte met het verlies van jullie mooie meisje....

rea

Berichten: 748
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Pallieterstad aan de Nete

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:16

Tijd heelt alle wonden, zegt men, maar hoeveel tijd ... Ik wens je nogmaals veel sterkte met dit veel te plotse en veel te vroege afscheid. En tijd is het enige wat je verdriet kan doen slijten. |( :(:)

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:20

Met tranen heb ik je verhaal gelezen. Ik heb in december mijn 5jarige merrie verloren ... Zo veel plannen en dromen ... Zo unfair ... En zo veel verdriet ....
Héél veel sterkte!!

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:21

Onverwachts... Heel veel sterkte!!

aiselover

Berichten: 855
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Reeuwijk, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:39

Wat verschrikkelijk om zo vroeg afscheid te moeten nemen. Heel veel sterkte!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:43

Sterkte! Ik heb je tekst niet kunnen uitlezen....mijn hart brak en de tranen welden op.

Wat erg voor jou! Nogmaals sterkte!! Xxx

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 15:22

Bedankt voor de lieve reacties. Dat doet echt deugd en daar haal ik troost uit.

We trekken ons wel wat op aan de gedachte dat we haar een fijn leven gegeven hebben, maar het had voor ons gerust nog 20 jaar langer mogen duren... -O-

Wat erg dat er nog mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben. Het doet zo veel pijn en je staat zo machteloos, verschrikkelijk. Voor jullie ook een dikke knuffel :(:) Gedeelde smart, is halve smart...

Rea, dank je wel. Ja, dat zeggen ze hé, dat tijd alle wonden heelt. De wonde is nu nog veel te vers, doet echt nog pijn. De voorbije dagen ging het eigenlijk wel, maar vandaag een gigantische dip. Denk dat het kwam door het bericht dat het vandaag het begin van de lente is. De eerste lente zonder Louna. En ik had er nog zo naar uitgekeken, naar het warme weer, de langere dagen, weer meer tijd voor haar.

Een foto van een maand ofzo geleden
Heerlijk samen soezen
Afbeelding

En eergisteren, vier paardjes iplv vijf ;(
Afbeelding

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:28

Wat vreselijk verdrietig. Heel erg veel sterkte.

Menno2
Berichten: 26
Geregistreerd: 22-06-14

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:34

Sterkte

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:36

Ik heb je tekst met tranen in mijn ogen gelezen. Je hebt je gevoelens zo "mooi" en vanuit je hart geschreven dat ik je pijn en verdriet even meevoelde als buitenstaander. Ze was een mooi en lief paardje en hetgeen ze je gegeven heeft in haar korte paardenleven zal altijd bij je blijven. Heel veel sterkte en kracht toegewenst!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:13

Lieve Tessa, toch je verhaal vandaag nog gelezen. Tranen dus hier, zo mooi geschreven heb je jouw liefde voor Louna. :(:) :(:) lieverd voor jullie allemaal. Ik wou dat ik het ongedaan kon maken, maar helaas, de nachtmerrie van elke paarden eigenaar is bij jullie werkelijkheid geworden :* Vind het zo erg voor je.

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:17

Oh wat verschrikkelijk.. Het leven is zo oneerlijk.. Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd <3

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Veel te vroeg afscheid moeten nemen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:56

Tranen in mijn ogen, wat vreselijk... Heel erg veel sterkte :(:)