De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FarrahWild
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:29

Woogy schreef:
Vergeten te vermelden :) er zijn drie soorten grond waarover een paard kan koersen namelijk:
gras:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
zand:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
ijs/sneeuw/white turf:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Geweldige fotos! Ik hoop dat ik ooit nog eens in de sneeuw mag rijden! <3
Elke baan heeft andere voor en nadelen. Zo is zand eigenlijk altijd zwaar tenzij het geregent heeft, dan wordt het harder tenzij het weer te hard heeft geregent, dan wordt het weer zwaar en soppig.
Gras is heel wisselvallig, snel te hard of te zwaar.
Ijs weet ik eigenlijk niet zo veel van, volgens een kenner was het voor ene voormalig sneeuw paard makkelijker om aan gras aan te passen dan aan zand, dus denk da sneeuw te vergelijken is met gras.


santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:14

Ik kan de foto's van de sneeuw helaas niet zien.

Gister op proef met Phoebe even in het bos geweest. Met de vrachtwagen naar het bos. Eerste stukje over de weg, ging prima. Dan scheuren door het bos, want mevr had al een week of 6 niets gedaan en had er zin in. Maar geen onregelmatigheidje te merken??? OOk daarna het bos weer uit en dus een stukje over de weg, geen onregelmatig heidje te zien. Er is weer hoop....

het leven is goed met een engels volbloed

FarrahWild
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:25

FarrahWild schreef:
Woogy schreef:
Vergeten te vermelden :) er zijn drie soorten grond waarover een paard kan koersen namelijk:
gras:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
zand:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
ijs/sneeuw/white turf:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Geweldige fotos! Ik hoop dat ik ooit nog eens in de sneeuw mag rijden! <3
Elke baan heeft andere voor en nadelen. Zo is zand eigenlijk altijd zwaar tenzij het geregent heeft, dan wordt het harder tenzij het weer te hard heeft geregent, dan wordt het weer zwaar en soppig.
Gras is heel wisselvallig, snel te hard of te zwaar.
Ijs weet ik eigenlijk niet zo veel van, volgens een kenner was het voor ene voormalig sneeuw paard makkelijker om aan gras aan te passen dan aan zand, dus denk da sneeuw te vergelijken is met gras.



Oeps ik zie dat het een beetje fout is gegaan met de quote sorry voor de mogelijke verwarring :(

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:54

En Santos, loopt ze nog steeds goed?
Ik heb vandaag een oefenparcours gesprongen. Voor het eerst. 40 cm :') en dat ging in het begin een beetje aarzelend, maar bij hindernis 5 trok ze aan en toen sprong ze alles daarna zonder aarzelen. Ze werd er enthousiast van :):). En toen eh nou 3 weken geleden leek het een goed idee om daarna dan een rondje 60 cm te proberen. Maar tijdens het opbouwen moest ik al slikken. Oke heel eerlijk, ik moest bij sommige van 40 cm al slikken. Ik heb een angst voor oxers :+. Er stond bij het warmspringen een oxer, denk hooguit 50 cm. En ik durfde er niet over! Heb alleen op het stijltje geoefend haha. Maar goed parcours binnen gereden, dacht kan er op zn minst 2 wel springen, maakt het uit. Maar goed, de 1e een weigering. Daarna sprong ze wel en daarna sprong ze vol enthousiasme alle!!! hindernissen. Ging veel beter dan 40 cm :+. En ik tja ik was zo druk met die nummers zoeken steeds dat ik geen tijd had om me druk te maken over de hoogte _O-

Afbeelding

Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:47

moeilijk ditaswart, ze liep in het bos prima, in de bak ook. Toch zie ik haar in het land soms niet echt lekker lopen :( . We gaan donderdag naar de Veluwe ivm onze vakantie en gezien het nogal warm is, is het plan om s avonds ritten te gaan maken. Ik zie het wel daar....

Leuk gesprongen hoor. Ik vind inmiddels ook alles boven de 40 cm hoog, knap dat je het geprobeerd hebt.
Ik weet van Phoebe, dat als ik een beetje twijfel, zij weigert. Heb ik alle moed, dan springt ze prima, ook 80 cm en 1 meter.

het leven is goed met een engels volbloed

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:00

Hmmm lastig hoor! Had gehoopt dat het nu helemaal goed was.
En idd de hoogte die we springen ligt voor het grootste deel aan mij. Want zodra ik het hoog of eng vindt, nu ja dat rijdt je al niet goed naar de hindernis en dan gaat het mis. Ik moet me ook voorbereiden op die 80 cm en een meter haha. Dat paard springt t met gemak ;). En ik wil toch echt ooit B springen starten. Maar goed vorig jaar eigenlijk wat meer begonnen met springen, want in het begin wilde Winterfell nog niet over een gewone balk. En dát lag niet alleen aan mij ;). En nu heb ik extra springles en beginnen we echt te groeien erin. Maar dat ze doodbraaf een heel parcours wegspringt en duidelijk laat blijken dat ze het leuk vindt, dat had ik niet verwacht eigenlijk.

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:31

Hallo allemaal! Ik heb sinds 2 jaar een nu 8-jarige volbloedruin genaamd Lucky Buck. Wat een geweldig paard! Hij is zeer mensgericht, lief, zeer netjes opgevoed, voorzichtig, leert zeer snel en ik vind hem ook echt een pláátje om te zien <3

Nou weet ik (nog) niet zo heel veel van de rensport en daar wil graag verandering in brengen. Bijvoorbeeld:
Op welke manier(en) worden ze getraind?
Wat krijgt een getrainde volbloed aan voeding?
Wat voor soort tuig wordt er gebruikt?
Wat zijn de regels die gehanteerd worden tijdens een race?
En zo heb ik nog wel véél meer vragen :D
Zijn er goede boeken van op de markt?
Een keer bij een training gaan kijken lijkt me trouwens ook ontzettend leuk!
Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn kennis zou kunnen vergroten?

Alvast bedankt!

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:52

Bedankt voor de tips! :D ;)

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:08

Hahaha alsjeblieft ;)

Ik ben niet echt thuis in de rensport. Wat ik geleerd heb is uit dit topic en wat anderen (die van naldo van 2 jaar geleden is ook interessant)
Wat ik weet van de training en nogmaals ik ben er nooit bijgeweest dus er zijn vast anderen die meer kunnen vertellen.
Trainingen zijn vaak sochtends. Mijne ging volgens mij eerst een uur de stapmolen in en daarna stuk galoptraining met een jockey. Ik denk dat de training ook ongeveer een uur is. Soms werd er ook op het strand getraind.
Galoptraining is meestal rechttoe rechtaan conditietraining. Stukken recht vooruit en echt niet altijd op volle snelheid, maar wel een stevige galop. Rest van de dag rusten ze uit op stal.
Volbloeden in training krijgen wel veel krachtvoer. Volgens mij kreeg de mijne 3 kilo haver en dan nog biks en musli. En 3x per dag ruim hooi en savonds wortels.
Qua tuig is het een licht hoofdstel en renzadeltje. Er zijn nog wel hulpstukken maar daar weet ik het fijne niet van.
Qua regels van een race. Nu ja de 1e wint ;). Afhankelijk van hoe snel een paard is of ingeschat wordt hebben ze een handicap. Dat is het gewicht wat zadel en jocky mag wegen. Zo nodig aangevuld met gewichtjes. Tijdens een race msg een paard maximaal 3x met een zweep geraakt worden. Een paard wordt dus nooit over de finish geslagen wat je nog wel eens hoort van mensen due er weinig verstand van hebben. Een jocky kan verder ook geen beenhulpen geven dus de zweep is ook hun enige hulpmiddel om aanwijzingen te geven.
Weet niet of je nog neer specifieke vragen had?

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:29

Hey Tobila!
Ik kan je helpen met al je vragen :) Maar ik woon hier in Australie dus in NL en EU kan het anders zijn.
Op welke manier(en) worden ze getraind?
Onze paarden worden getraind op de baan thuis, een 1400m baan in zwaar zand of medium dik zand. 'S zomers gaan we vaak naar het strand om daar snelwerk te doen. (Als een paard eenmaal een paar weken in training is geweest en heft normaal gegalopeerd en gedraaft zijn ze klaar voor dat tikje harder te gaan, tempo werk, of pacework zoals we dat hier noemen.) Verder hebben we een stapmolen, paardenzwembad en paardentreadmill (zo'n loopband die de 'heuvel' opgaat). En de paarden gaan iedere dag na het werk een paar uur de wei op, en aan het einde van de morgen weer terug naar hun yards. Wij hebben geen boxen maar grote zandbakken ongeveer 5m x 8m en de helft van de yard heeft een dak. Onze paarden zijn verwent met de trainings mogelijkheden!

Wat krijgt een getrainde volbloed aan voeding?
Ze krijgen, een muesli dat bastaat uit, haver, lupins, zonnebloemzaden, corn etc. Speciale sportbrok, Lucerne, hooi, vit&min sups, zout.

Wat voor soort tuig wordt er gebruikt?
Wij gebruik normale gebroken bitten of dexter ring bit voor de sterkere paarden. En teugels zijn altijd de rubbere. Zadels zijn racepads, zijn ongeveer 4kg, light eraan of ze kunststof zijn of leer.

Wat zijn de regels die gehanteerd worden tijdens een race?
Heeeeeeel veel regels! Zweep gebruik, gevaarlijk rijden, doping etc etc. Paarden moeten hier eerst naar een barriertrial, dit is een oefen koersje waar paard moet laten zien dat ze er klaar voor zijn en alles goed doen, ie, goed uit de boxen springen, in een rechte lijn kunne blijven galoperen, niet paard schuw zijn ect.

Zijn er goede boeken van op de markt?
Ik heb geen idee wat voor boeken er op de markt zijn, maar het meeste en beste zullen in engels zijn.

Een keer bij een training gaan kijken lijkt me trouwens ook ontzettend leuk!
In NL zul je naar Duindigt in Wassenaar moeten gaan of een van de trainers in Boxmeer moeten benaderen.

Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn kennis zou kunnen vergroten?
Internet en facebook kom je een heel eind ;) Maar vraag wat je wilt, ik kan je een heel end helpen.

If you give a horse all that they need, they will give you all that they got

Mijn advontuur naar de Mongol Derby!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:56

Wauw Classic life, bij jullie hebben ze wel een luxe leven.

@Tobila: Over de regels bij koersen zelf weet ik niet zo heel veel, buiten dat het aantal effectieve zweepslagen beperkt is en de startgewichten bepaald worden door het aantal overwinningen/plaatsingen/gewonnen prijzengeld.
Voor de koers worden de paarden aan de hand warm gestapt en de zadeltjes (als je het zo nog kan noemen) zijn nog vele malen kleiner dan het trainingszadel. Jockeys stappen pas op in de parade ring net voor de start van de koers.

Ikzelf sta al 10jaar op een renstal met mijn EV en heb enkele jaren op wekelijkse basis mee gereden en enkele maanden dagelijks, maar kan alleen maar spreken over hoe de 3 trainers bij ons op stal werken en dat verschilt nogal.

* Voeding: 2x daags voerbeurt van zowel krachtvoer en hooi. Ik schat per dag bij de EV's gemiddeld 2-3kg haver en 2kg muesli (sport of merrie-variant voor extra eiwitten) en soms wat extra luzerne of melasse erdoor verdeeld over de 2 voerbeurten. De AV-trainer voert ongeveer 1kg haver, 2kg gerst, 1.5kg spelt en 1kg muesli. Hoeveelheden haver worden vooral aangepast aan de training.

*tack: vaak biothaan hoofdstellen met een enkelgebroken water- of kneveltrens en een dexter voor de iets moeilijkere paarden en idd dikke rubberen teugels. Soms een martingaal, al is het bij de meeste paarden alleen bedoeld om een nekband te hebben (zeker bij de AV's heel handig).
Trainingszadel met een dikke pad of meerdere gewone dekjes en een gelpad

* Training: 30-60min stapmolen als opwarming op bij rustdag. Op de baan varieert het per trainer: eentje vindt het voldoende om een 500m te draven en dan +/- 1000m heel rustig te galopperen een stapreprise (+/- 500m) en dan in een werkgalop 1600m tot 2200m, soms versenllen naar het einde toe. 1x per week snelwerk. 1 rustdag.
Nr2: soms stapmolen, anders +/- 700m stap - 800m draf en 1200m rustige galop. Stapreprise en daarna +/- 1500m tot 3000m werkgalop. 1à2x/week gaan ze iets vlotter, maar niet echt snelwerk. Snelwerk is eerder in de laatste 2 weken voor een koers.
Nr3: alleen stapmolen op rustdagen. opwarming: 1000m stappen, 800m draven en 800-1000m rustige galop. Stapreprise (500-1000m). Werkfase: verschillende mogelijkheden
Optie A: 2400-3500m rustige werkgalop
Optie B: 1800m vlotte galop waarbij soms de laatste 300m versneld wordt (even longen open zetten)
Optie C: Jump-off en 500m longen openzetten. Daarna uitgalopperen en extra lang utistappen
Optie D: Snelwerk: jump-off en afstand waarvoor het paard is ingescchreven meestal per 2.
Het van en naar de baan stappen is ook telkens ene kleine 5 minuten. Na training worden ze gedouched. De "gelukzakken" (hangt van de trainer/eigenaar af) mogen nog even in het zand rollen of een uurtje op de weide.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:26

Interessant dit! Mijn EV stond vroeger op een trainingsstal waar hij niet buiten kwam, is het enige wat ik te weten ven gekomen :').

Klopt het dat ze aangeleerd worden om sneller te gaan als er druk op het bit komt (aan de teugel 'getrokken' wordt)?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:37

Ze leren op het bit "steunen" dus in zeker zin is het wel zo dat als jij harder gaat "trekken" dit resulteert in versnellen ipv stoppen. Als speelt je houdign en gewichtsverplaatsing ook wel mee. Mijn EV reageert nog steeds met aandraven of galopperen als ik van lange teugel "in 1 keer" ze op maat neem. Blijft een aandachtspuntje tijdens het dressuren.

Oh ja, ik heb nooit met een zweep op training gereden uitgezonderd met enkele hengsten die elkaar te pas en te onpas durfde gaan bekampen tijdens training. Als ze te vaak "vies" naar elkaar keken was met de zweep tussen de hoofden zwaaien genoeg om ze weer bij de les te krijgen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:49

Die van mij gaat niet harder bij het oppakken van de teugels. I wish hahaha. Ze reageert ook niet echt op de zweep. Ze is er in elk geval niet bang voor. Eerder nog dat ze vertraagt als ze het onterecht of te hard vindt :+
Wel is het zo dat als ze bijv op een zandvlakte in het bos echt hard gaat, ze helemaal lang wordt en 10 cm lijkt te zakken. Dan steunt ze idd op het bit, verder doet ze dat niet zo gelukkig

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:01

Ik kan me nog zo goed herinneren toen ik voor de eerst keer op de baan reed, zat op de 10jarige hengst die erg braaf was maar alle trukjes wist. Toen hij iets harder ging dan ik wilde, pakte ik mn teugels korter en hij dacht natuurlijk o, daar gaan we! En sjoef! Daar gingen we, in rengalop de baan rond. Na eindelijk hebben opgetrokken, terug naar de stal met een knalrood hoofd en de trainer met een grote grin op zn gezicht, die wist natuurlijk al wat er aan de hand was :P

If you give a horse all that they need, they will give you all that they got

Mijn advontuur naar de Mongol Derby!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:14

idd, je bent in een rustig galopje en jouw paard versnelt lichtjes en je denkt "ik neem mijn teugels net iets korter" en hop daar ga je :+

There is beauty in everything, even the things that scare us.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:00

Hi!
Momenteel ben ik bezig Harvey als gewoon rijpaard te leren, samen met een ervaren begeleider. Maar Harvey heeft niet veel ervaring met (bak)werk én andere paarden in de buurt. Hij heeft als renpaard natuurlijk geleerd dat hij met anderen mee kon rennen.

Als ik longeer en er loopt een paard langs de bak, wil hij het liefst gelijk kennismaken. Als dat niet mag gaat hij als een showpaard met hoge staart de bak rond, waarbij hij zich soms ineens omdraait of acheruit rent en mij meetrekt. Wat niet handig is want het andere paard kan dit opgewonden gedrag ook oppikken, daar wordt die eigenaar of ruiter ook niet blij van.

Wat we nu dus doen is dat ik hem bij me roep en we samen gaan staan kijken. Als dat rustig gaat (geen bewegende voeten), beloon ik en dit gaat ook eigenlijk heel goed, hij blijft er zo kalm onder en komt daarna om een beloning vragen :'). Gelukkig negeren de meeste paarden hem ook gewoon als we staan te kijken, haha.

Ook hadden we laatst rennende paarden in de wei toen ik in een andere bak longeerde, naast die wei. Harvey wilde het liefste meedoen!! Hij heeft uiteindelijk veel gerend, wat gebokt en tweemaal gesteigerd. Deze wei ligt ook aan de weg, als ik op buitenrit zou willen.

Als ik een andere weg voor een andere buitenrit zou pakken, kom ik langs andere weides met paarden (ze kunnen elkaar aanraken, zo dichtbij).

Hoe leer je je volbloed hiermee om te gaan en het zo veilig mogelijk te houden?

Harvey heeft na zijn carierre een eigenares gehad waarbij hij wat cross deed maar na 9 maanden deed ze hem weg. Toen ging hij via een veiling naar de handelaar, bij de handelaar heeft hij een enkele buitenrit gemaakt (in groepen) en daarna kwam hij bij mij. Hoefproblemen hebben zijn training uitgesteld en onze vorige stal (2016) had geen bak bij de wei of volle weilanden langs de buitenroutes. Dus dit 'probleem' is volledig nieuw voor ons.

Ben benieuwd naar tips :)!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:45

Ik had een bij rijdster voor mijn vorige e.v. Ik ging, na wat klachten van haar kant, over mijn brave paard. eens met haar mee naar de bak en zij zat er dus op. De Paarden om de bak heen, begonnen te rennen en te klieren, dus mijn e.v ook. Dus zij in paniek en kon niets met mijn aanwijzingen en schoot de hele bak door. Dus..Ik er op, als ma flodder :o , met peuk in mijn hand, spijkerbroek en het was klaar. Ho, dit doen we niet en met 1 teugel in mijn hand. Natuurlijk wel nog even dribbelen, maar klaar. HIj wist wat kon en wat niet, een bepaald overwicht misschien??
Zo had zij ook problemen met buitenrijden. Halverwege ging hij staken, dan belde ze me op( vuur onder de pannen uit, kinderen naar oma of oid) en ik erheen en ik reed gewoon verder??, deze combinatie werd geen succes en is gestopt.
Mijn Huidige ev, kwam van de baan, had een nieuwe eigenaresse, die prive les nam en kwam na een jaar bij mij. Ik nam(neem) haar mee naar de manege. In het begin, had ze wat moeite met het passeren en van de hoeveelheid andere paarden in de les, zij wilde voorop. Maar rust en gewenning, maakte dat dat na 1 maand volledig over was.

en natuurlijk kom ik nu ook paarden tegen in het bos en wij gaan altijd op vakantie met de paarden. De ev, gaat heus wel eens dribbelen oid, om mee te willen gaan met anderen. Prima, maar ho, we gaan niet mee. Relax beide en het komt goed.
En ik vind het fijn om haar soms lekker te laten gaan, op stukken waar het veilig kan. Je bent er voor gemaakt om hard te gaan, zeg ik dan en go....., komen we bij het einde van een pad, dan trek ik aan de teugels, maar gebruik ook altijd mijn stem, om tempo te minderen, geen probleem tot nu toe....

Pas op met een ev, ze willen graag leiding nemen, denk ik, ze zijn slim en....... blijf zelf altijd kalm. succes woepsie

Dit brengt me wel bij een volgende vraag. Mijn huidige en vorige ev, hebben nooit gebokt of gesteigerd onder het zadel. Bij anderen wel????????????( hoewel, als andere vertrekken en wij nog niet, gaan wel snel de voorbeentjes omhoog. Bij ons eerste aplaus bij een spring wedstijd, kwam ze ook voor flink van de grond :) )

het leven is goed met een engels volbloed

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:59

santos schreef:
Ik had een bij rijdster voor mijn vorige e.v. Ik ging, na wat klachten van haar kant, over mijn brave paard. eens met haar mee naar de bak en zij zat er dus op. De Paarden om de bak heen, begonnen te rennen en te klieren, dus mijn e.v ook. Dus zij in paniek en kon niets met mijn aanwijzingen en schoot de hele bak door. Dus..Ik er op, als ma flodder :o , met peuk in mijn hand, spijkerbroek en het was klaar. Ho, dit doen we niet en met 1 teugel in mijn hand. Natuurlijk wel nog even dribbelen, maar klaar. HIj wist wat kon en wat niet, een bepaald overwicht misschien??
Zo had zij ook problemen met buitenrijden. Halverwege ging hij staken, dan belde ze me op( vuur onder de pannen uit, kinderen naar oma of oid) en ik erheen en ik reed gewoon verder??, deze combinatie werd geen succes en is gestopt.
Mijn Huidige ev, kwam van de baan, had een nieuwe eigenaresse, die prive les nam en kwam na een jaar bij mij. Ik nam(neem) haar mee naar de manege. In het begin, had ze wat moeite met het passeren en van de hoeveelheid andere paarden in de les, zij wilde voorop. Maar rust en gewenning, maakte dat dat na 1 maand volledig over was.

en natuurlijk kom ik nu ook paarden tegen in het bos en wij gaan altijd op vakantie met de paarden. De ev, gaat heus wel eens dribbelen oid, om mee te willen gaan met anderen. Prima, maar ho, we gaan niet mee. Relax beide en het komt goed.
En ik vind het fijn om haar soms lekker te laten gaan, op stukken waar het veilig kan. Je bent er voor gemaakt om hard te gaan, zeg ik dan en go....., komen we bij het einde van een pad, dan trek ik aan de teugels, maar gebruik ook altijd mijn stem, om tempo te minderen, geen probleem tot nu toe....

Pas op met een ev, ze willen graag leiding nemen, denk ik, ze zijn slim en....... blijf zelf altijd kalm. succes woepsie

Dit brengt me wel bij een volgende vraag. Mijn huidige en vorige ev, hebben nooit gebokt of gesteigerd onder het zadel. Bij anderen wel????????????


Dank je wel. Zal uiteraard ook aan de combi liggen, logisch. Maar bij het begin moet je dus al weten wat je doet en daarna consequent zijn en ik ben er dus nog niet zeker van ;) daarnaast rijd ik nog niet, gaan we volgende week mee beginnen.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:02

Open net FB en zie dat mijn lesgeefster zojuist deze quote geplaatst heeft met #positivetraining. Wel toevallig :')



Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:14

wijze tekst woepsie :D . Kijk anders ook eens naar het filmpje in mijn profiel. Mijn zoon, 16 denk ik toen, rijd voor het eerst met mijn ev. de plaatselijke cross. Hij heeft 1x eerder op haar gezeten en hij wil gewoon winnen. Als je ziet wat ze tegen komen, denk je ook af en toe eh..... Behalve de binnen en buitenbak, is alles nieuw voor haar. waterbak, hindernissen van strobalen, de wapperende linten aan het eind, heeft ze nooit gezien. De meeste paarden van de manege, weigerde van alles, maar de ev. gaat voor snel en doorgaan, ziet verder niets :D :D ( behalve de wip, niet haar ding)( mijn zoon rijd dit niet voor niets, ik durf het niet hoor :D :D )

het leven is goed met een engels volbloed

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 03:38

Paarden horen ook niet op een wip :+ geef dr geen ongelijk ;)
Ik heb wel gemerkt hoe meer ik van iets een ding maak, hoe sterker de reactie van Winterfell is. Laatst ook in mn springconcours, zijn we beide niet zo zeker in. Ik heb eerst 40 cm gesprongen en moest daarna nog een rondje 60 cm. Die 60 cm vond ik dus al hoog, maar tijdens het rijden was ik zo gefocussed op de nummers dat ik vergat me druk te maken en het resultaat was dat Winterfell alles sprong zonder aarzelen. :P. Maar de oxer op het voorterrein daar zijn we nooit overheen gegaan. Want daar dacht ik vooral goh wat hoog. Dus die weigerde ze natuurlijk. En die was 10 cm lager dan in het parcours...
Ik zou met longeren denk ik gewoon doorgaan met wat je aan het doen was, het voorwaarts oplossen. Gaat hij harder is dat nu ook niet direct een probleem. De focus op jou terug vragen met wat overgangen of van hand veranderen als dat gaat. En zelf rustig blijven. Ik weet niet waar Harvey gelopen heeft op de baan. Maar vergeet niet dat een racepaard ook perfect onder apèl hoort te staan. Zo'n wedstrijd is veel meer dan zo hard gaan als ze kunnen. En zo ook de trainingen. Die van mij werd bijv ook gelongeerd voor trainingen en dan liepen er ook paarden langs. Dus ik vond dat ze zich bij mij ook te gedragen had. Het enige wat ze raar vond was met meer ruiters in de bak. Ze vertraagde bij elk paard dat ons tegemoet kwam. Veel doen en het is nu bijna weg. Ook dordat ik het nu eerder al voel, het niet accepteer en gelijk been geef. Eerst was ik ook te afwachtend en dacht ik ach ze kent het niet. Daar maakt de mijne dus direct misbruik van, slim is ze wel :D

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:09

Zelfde opvoeding als eender welk ander paard eigenlijk. Nee is nee en een beetje concentratie bij het werk mag wel.
Wel is het idd zo dat ev's vliegensvlug zijn en als jij niet duidelijk bent verzinnen ze zelf wel iets.
Aandacht bij jou houden en als je ziet dat hij begint rond te loeren een oefening vragen (overgang, van hand veranderen, zijgangen als hij dat kent).
Als hij rond loopt te paraderen terwijl je dat niet wil, heeft hij dus rijkelijk de kans gehad om z'n spelletje voor te bereiden.
En 'rijkelijk' kan idd een splitsecond zijn, ze zijn vlug.

Het niet bij de les zijn heb ik ook wel eens last van, gaat over als we druk aan het werk gaan. En soms is dat dan letterlijk om de paar passen iets anders vragen zodat ze echt geen tijd heeft om rond te koekeloeren.

Kunst is idd om er tegelijk niet te veel druk op te leggen en zelf heel kalm blijven. Heb ik soms moeite mee en als ik me er druk in maak hebben we vuurwerk :') .

Het willen meelopen met anderen heb ik niet echt last van. Ze probeert elke keer wel maar nee is nee en na wat gepruttel blijft ze dan maar braaf bij me.
Ik kan ook gewoon schouder aan schouder rustig galoperen met andere paarden zonder dat ze probeert te versnellen. Geef ik echter toestemming om te 'racen', dan zet ze de turbo aan en wil de anderen liefst verslinden.

Gewoon weten hoe waar en wat. En dan vooral jijzelf. Ze voelen feilloos aan als je twijfelt of nog niet beslist hebt. Dan beslissen ze wel voor jou :P .

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:52

Citaat:
Zelfde opvoeding als eender welk ander paard eigenlijk. Nee is nee en een beetje concentratie bij het werk mag wel.
Wel is het idd zo dat ev's vliegensvlug zijn en als jij niet duidelijk bent verzinnen ze zelf wel iets.
Aandacht bij jou houden en als je ziet dat hij begint rond te loeren een oefening vragen (overgang, van hand veranderen, zijgangen als hij dat kent).
Als hij rond loopt te paraderen terwijl je dat niet wil, heeft hij dus rijkelijk de kans gehad om z'n spelletje voor te bereiden.
.

Dit gebeurt dus tijdens longeren, en dan is rijkelijk idd in een splitsecond maar omdat ik een paar meter verderop sta kan ik minder snel ingrijpen als wanneer ik erop zit ;) en erop zitten doen ik dus nog niet, hopelijk volgende week, ben afhankelijk van wanneer mijn lesgeefster tijd heeft en ik oppas heb...

De problemen met afleiding heb ik dus voornamelijk aan de hand. En echt niet elke dag hoor, ligt volledig aan de situatie. Maar met zoveel paarden en volle weilanden om ons heen komt het gewoon af en toe voor en omdat dat 'probleem' zich nu ineens voordoet wilde ik even bomen met jullie :) (sinds drie weken zijn we bezig met voorbereiden op rijden. Wennen aan de bak en drukkere omgeving, tandarts en osteopaat zijn geweest, zadel passen, beetje spiertjes en conditie kweken, etc. De afgelopen zes maanden stond hij 24/7 in de wei of op boxrust). Komt veel op me af. Soms letterlijk :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:03

Ik denk vnl zelf niet "te veel problemen zien" op voorhand, want ze zijn erg gevoelig. Zelf rustig blijven en ze bij de les houden. Verder veel oefenen zowel aan de hand als onder het zadel om vertrouwen te kweken.

Bij ons galopperen ze soms op snelheid langs de buitenbak en de weilanden. En de regel is: hoe meer spanning ik doorgeef, hoe explosiever en idioter mijn paard gaat doen. Voor mij helpt het om dan bv wat te van de buitenrand (waar de andere EV's passeren) weg te wijken in een middendraf: Hoofd moet erbij zijn en ze moet voorwaarts. Terugrijden zou ervoor zorgen dat mijn paard geen uitweg weet met haar aangewakkerde energie.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers