Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:01

Ik denk dat ik het doel van het topic prima snap:
Zou je ook zo gecharmeerd zijn van een hengst als je het 'kale plaatje' ziet in plaats van de prestaties en mogelijk de hype er om heen.

Alleen zou ik dat dus niet op deze manier doen. Maar gewoon zoals hier boven beschreven.
Mag toch hopen dat mensen slim genoeg zijn om zelf wel te snappen/ weten/door te hebben dat er soms gefokt wordt met dieren, waar je als je sec exterieurmatig zou kijken dat nooit zou doen.

Daarvoor hoeven mensen niet op deze manier op het verkeerde been gezet te worden.


Over het temmen: het is niet iets wat ik achter je rug om doe he. Gewoon hier gezegd dat ik het doe, en waarom ik het doe.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:06

[img]
Afbeelding
[/img]Dan zal ik wel beginnen.
Wie is dit als jaarling.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:24

Elisa2 schreef:
Die bokbenigheid bij Ramiro kwam juist bij de volbloed vandaan.

Het is trouwens wel belangrijk om exterieur te beoordelen met de dicipline waar het dier voor gefokt is in het achterhoofd. Bij een race volbloed is een lang achterbeen gunstig bijvoorbeeld. Kunnen ze meer stuwen en dus sneller gaan.

Ik zal niet beweren dat ik specifieke kennis heb van exterieur beoordelingen bij paarden, dat heb ik niet.
Dus een héél voorzichtige kanttekening van iets wat ik zie bij de conformatiefok van honden versus functionele fok; het beeld van de "perfecte" conformatie heeft vaak weinig te maken met functionaliteit.
Je ziet het in dit topic, dit paard schijnt, beoordelend op de reacties bepaald niet aan dat perfecte plaatje te voldoen, maar beschikt over gewéldige functionaliteit.
"The proof is in the pudding"...

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:34

Mee eens hoor, maar sommige zaken zijn wel erg belangrijk om mee te nemen in de fokkerij bij paarden wbt gezondheid in ieder geval.

Goed fundament is daar een van, op sommige exterieurmatige zaken kunnen beter geen concessies gedaan worden als het ten koste kan gaan van de gezondheid van het paard.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:38

juliomariner schreef:
Klopt. In de VS hebben ze van de tophengst Into Mischief sperma ingevroren voor gebruik bij quarters. Ze houden daarvoor wel een lager dekgeld aan als bij de volbloeds (quaters $ 10.000 volbloeds $ 250.000)

Volgens mij mag bij volbloedpaarden alleen natuurlijk gedekt worden,dus geen ingevroren sperma daarvoor.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:41

Punz schreef:
Mmm.
Eigenlijk vind ik dit niet zo respectvol. Dier wat zich duidelijk bewezen heeft onvoordelig en in pensioen conditie op de foto, met de opmerking "schiet er qua commentaar maar op". Zou ik als eigenaar toch niet blij mee zijn, maar ook naar het dier toe vind ik het niet fair.

Dus hoezeer ik de bedoeling ook begrijp, ik ga temmen. Dit is zoals ik begrijp, en ondanks de titel, niet het paard van TS, dus hoort ook zo niet besproken te worden.

Ts vraagt om het beoordelen van het exterieur van "mijn volbloed". Maar het is zijn paard helemaal niet.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:47

Ik zou zelf niet snel consessies doen op fundament, maargoed, als je bedenkt dat als voorbeeld Ramiro heel oud geworden is na een sportcarriere (30), en dat ie bovengemiddeld veel getalenteerde sportpaarden heeft voorgebracht dan is dat imo wel een goed voorbeeld van fit for function.

Voor wat betreft TS:
Dacht nog, als het echt jouw paard was dan zat je vast niet op bokt ;)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:55

anjali schreef:
juliomariner schreef:
Klopt. In de VS hebben ze van de tophengst Into Mischief sperma ingevroren voor gebruik bij quarters. Ze houden daarvoor wel een lager dekgeld aan als bij de volbloeds (quaters $ 10.000 volbloeds $ 250.000)

Volgens mij mag bij volbloedpaarden alleen natuurlijk gedekt worden,dus geen ingevroren sperma daarvoor.

Goed lezen, het diepvries wordt voor de quarters gebruikt. Niet voor de volbloeds inderdaad.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 13:56

Sansevieria schreef:
Voor wat betreft TS:
Dacht nog, als het echt jouw paard was dan zat je vast niet op bokt ;)


Klopt en dan zou ik graag willen worden aangesproken met His Royal Highness :D

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 14:00

anjali schreef:
Punz schreef:
Mmm.
Eigenlijk vind ik dit niet zo respectvol. Dier wat zich duidelijk bewezen heeft onvoordelig en in pensioen conditie op de foto, met de opmerking "schiet er qua commentaar maar op". Zou ik als eigenaar toch niet blij mee zijn, maar ook naar het dier toe vind ik het niet fair.

Dus hoezeer ik de bedoeling ook begrijp, ik ga temmen. Dit is zoals ik begrijp, en ondanks de titel, niet het paard van TS, dus hoort ook zo niet besproken te worden.

Ts vraagt om het beoordelen van het exterieur van "mijn volbloed". Maar het is zijn paard helemaal niet.

Klopt helaas, maar als ik het anders had geschreven hadden de experts dat direct doorgehad en was het paard direct de hemel ingeschreven.
Ik heb dit topuic zo geopend om te bewijzen datniet altijd alles lijkt wat het is en dat je een paard niet alleen op exterieur moet beoordelen maar dat een hele boel milieu invloeden uiteindelijk veel belangrijker zijn dan een korte rug.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:03

Sansevieria schreef:
Ik zou zelf niet snel consessies doen op fundament, maargoed, als je bedenkt dat als voorbeeld Ramiro heel oud geworden is na een sportcarriere (30), en dat ie bovengemiddeld veel getalenteerde sportpaarden heeft voorgebracht dan is dat imo wel een goed voorbeeld van fit for function.

Voor wat betreft TS:
Dacht nog, als het echt jouw paard was dan zat je vast niet op bokt ;)

Nou ja, waarom zou iemand die een duur paard heeft dan niet op Bokt zitten? Mits deze persoon Nederlands kent uiteraard?

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 14:06

Voor als jullie willen verdiepen in de rensport. Op Godolphin.com is de Fantasy stable league weer begonnen. Je kunt 10 renpaarden uit de stal van Godolphin kiezen.Elke keer als deze in de punten lopen verdien je hiermee punten. leuk om eens te volgen.

Vanmiddag moet een van "mijn" paarden lopen. Cody's Wish

https://club.godolphin.com/fantasy-stable

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:36

Ik denk ook dat de volbloed en draverfokkerij heel anders in elkaar zit dan bijv de KWPN fokkerij.

Een goede dekhengst heeft goede prestaties.

Ik snap nooit helemaal waarom je van een 3 jarige KWPN'er zou fokken omdat een paar meneertjes met een hoedje op hebben gezegd dat het een mooi paard is. Eerst maar eens zien wat hij presteert in de sport denk ik dan :+

Maar dat is mijn 'ik begrijp niks van rijpaarden' brein :')

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:01

Hoe een hengst presteert zelf zegt niks over hoe hij fokt. Wel geven de sportprestaties in de merrielijn een indicatie. Het gaat om het maken van de juiste combinaties.

Wbt Ramiro, bokbenigheid wordt erger naarmate ze ouder worden. Op 3.5 jarige leeftijd was dit waarschijnlijk gewoon acceptabel.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:23

In mijn sport zal een hengst die niks heeft gepresteerd nooit dekhengst worden. Het zegt iets over hardheid en karakter/wetkbaarheid i.m.o.

Maar volgens mij is het fokken op karakter sowieso iets wat meer onder vuur ligt bij de rijpaarden.

Van een 3 jarige die alleen een keuring heeft gelopen weet je ook niet hoe hij fokt...

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:33

Klopt, men baseert zich dan vaak op verwachtingen en voorouders. Als een fokker zelf goed weet hoe de merrie fokt dan kan zo,n risico genomen worden.

Maar ik denk dat dressuur paarden fokken en dravers en renpaarden fokken inderdaad wel heel verschillend is. Springpaarden fokkers gebruiken vaak ook meer bewezen hengsten.

Bij dressuur paarden hoeft het niet aan het karakter te liggen of ze de top wel of niet halen. Vivaldi bijvoorbeeld heeft een prima karakter maar gewoon lichamelijk niet het laatste in huis voor het hoogste niveau. Net als Florencio, maar beide vererven wel paarden voor het hoogste niveau.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:06

Is natuurlijk bij Dravers ook zo hoor, dat een goed presterende hengst niet altijd beter fokt dan een mindere hengst :)

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:12

ik vind het een supergrappig topic. En voor degene die het niet eerlijk vind naar het paard:1. de neeste paarden kunnen niet lezen. Dit paard kan, mocht ie dat al kunnen, zeker geen nederlands, dus ik vermoed dat hij er geen sprietje gras minder om eet.dat ie voor merrie wordt uitgescholden vind hij vast erger.

de eigenaren hebben goed geboerd met dit paard. Ook zij zal het niet boeien wat een stel bokkers, waarvan enkelen een merrie nog niet van hengst kunnen onderscheiden, roept.

en dat ze het heeft over mijn paard. Zij/hij legt uit wat de reden hiervoor is. En dat is niet om te liegen, maar om een stelling te testen op waarheid. Iets wat veel vaker gebeurd (denk maar aan die series waar gedrag van mensen aan de hand van een in scene gezette gebeurtenis wordt getoetst).

De politieke correctheid slaat hier af en toe behoorlijk door

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:34

Ik zou er op een veiling wel voor gevallen zijn. Vind die ponyachtige typetjes wel leuk. Maar ik weet zeker dat hij "ondanks zijn looks" toch al flink boven mijn budget zal hebben gezeten

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:44

Reggledoos schreef:
Ik zou er op een veiling wel voor gevallen zijn. Vind die ponyachtige typetjes wel leuk. Maar ik weet zeker dat hij "ondanks zijn looks" toch al flink boven mijn budget zal hebben gezeten


In race-conditie geeft het sowieso een heel ander plaatje dan deze "pony" in de wei.
Leuk topic trouwens. :D

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:51

Gezien de topictitel suggereert dat dit gaat om een eigen paard wat later niet zo blijkt te zijn plaats ik hier een slotje.