Uit ervaring kan ik zeggen: daar is geen woord van gelogen. Een aangezien iedereen hier uiteraard wil weten hoe dat nou in z'n werk gaat, dat rijden van renpaarden, heb ik mezelf gisteren even opgeofferd om ongetraind op de simulator van het National Horse Racing Museum te stappen en mezelf gedurende een minuut en 19 seconden op volle snelheid te laten martelen door een meneer die Larry heet. (Ter info: zo lang rijd je als work rider eigenlijk nooit op volle snelheid.

Voor de volledigheid laat ik jullie ook zien welke hulpen je als ruiter in de rensport kunt geven vóórdat je de zweep ter hand neemt. 10 punten en een cupcake voor degene die ze weet te spotten.

Kijk en geniet (maar niet teveel, want ik houd niet van leedvermaak

Afgezien van mijn andere commentaar, zie je dat mijn onderbenen ook vrij veel heen en weer gaan. Op het paard is dat meestal een teken dat je beugels te lang zijn, in dit geval heeft het vooral te maken met de beweging van de simulator. Bij een echt paard is de golvende beweging van het lichaam wat minder uitgesproken dan die van de simulator, waardoor je die beweging beter kunt opvangen met je knieën en je de kracht gewoon recht naar beneden kunt leiden en je onderbenen nagenoeg niet bewegen.
En hoe dit er dan in het echt uitzag, toen ik nog jong en