Behoud Drafbaan Groningen actie bij peerd van Ome Loeks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Behoud Drafbaan Groningen actie bij peerd van Ome Loeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 18:52

Vandaag is er door een actie gehouden bij het Peerd van Ome Loeks.

Morgen beslist de gemeente (althans, dat zegt de agenda maar beslissen tot uitstel is ook een besluit hè) over het al dan niet laten voortbestaan van de koersen op de Drafbaan in Groningen.
Ze willen de baan sluiten, weg doen, huur opzeggen.
Ze zeggen dat de baan te duur is om te onderhouden. Het stadspark moet het groenste evenemententerrein (concerten dus) worden van Nederland.
What about flora en fauna icm concerten? Welke concerten trouwens, was er geen Coronavirus?
Waar is het legaat waarin verankerd staat dat de functie als drafbaan voor altijd gegarandeerd moest zijn?
Waar is de gemeente Groningen nou mee bezig...

Sluiting zou killing zijn voor de drafsport in het noorden, maar ook voor de drafsport in Nederland.
Het is namelijk niet zo dat elke drafbaan hetzelfde is, er zit verschil in banen en de baan van Groningen is van belang voor de sport.

Ik blijf me maar afvragen wat de fokkers en eigenaren ervan denken, minder koersmogelijkheid is immers inkomstenderving. Denk je leuk te hebben geïnvesteerd in een kansrijk paardje, krijg je dit.

Ik zag zojuist op de site van gemeente Groningen dat de SP voor uitstel van beslissing is. Misschien toch een lichtpuntje?




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paarden ❤️


janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Behoud Drafbaan Groningen actie bij peerd van Ome Loeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:02

Hopelijk luisteren ze.
Behoud de drafbaan in Groningen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Behoud Drafbaan Groningen actie bij peerd van Ome Loeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:08

Kom met een plan om de baan te laten voortbestaan en rendabel te maken, drafwereld!

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:23

Boras schreef:
Kom met een plan om de baan te laten voortbestaan en rendabel te maken, drafwereld!

Tja.. eigenlijk wil de gemeente niet echt meewerken omdat ze meer evenementen willen houden en de baan ligt in de weg.
Citaat:
Volgens de gemeente zit de paardensport te veel in de weg bij de ontwikkeling van de drafbaan als evenemententerrein. Vooral de sintelbaan waarop de koersen worden verreden, is een steeds grotere hindernis bij de organisatie van grootschalige popconcerten en evenementen als de Hullabaloo- en Bevrijdingsfestivals.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:47

Betreft het Legaat van de familie. Er wordt alleen over gesproken dat dit bestaat, het zou opgemaakt zijn volgens mensen alleen het bewijs ontbreekt.

En ook al is het wel opgemaakt, als die zoek is en de inhoud is onbekend dan kan je er niets mee.

Wat betreft de drafbaan, leuk dat er nu zoveel actie gevoerd word om dit behouden maar de hele drafsport stelt toch niets meer voor in Groningen. Koersen heb je vrijwel niet en er is steeds minder activiteit op het terrein.

Ze mogen het van mij behouden hoor maar ik vraag mij af wie daar nog actief heengaat?

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 20:59

Ja waarom gaan mensen dan niet naar de baan?
Springen en dressuur is populairder. Maar drafsport is net zo goed een paardensport.
Het is een mooie paardensport. Er zit een interessante rasfokkerij achter. In veel landen om ons heen wordt gekoerst. Nederland brengt ook in deze paardenbranche veel goede paarden voort. De wereldkampioen pikeur en tevens ruiter van het jaar is een Nederlander, namelijk Rick Ebbinge.
We hebben een eer hoog te houden, juist dát, en niet het onmogelijk maken hier zodat het instort.
Dan gaan straks alle paarden naar Duitsland of Zweden toe en zijn hier geen koersen meer.

Frustrerend hoe dat nu gaat in Groningen.
Beide functies moeten gewoon kunnen samengaan.

Paarden ❤️

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:58

Marigold schreef:
Ja waarom gaan mensen dan niet naar de baan?
Springen en dressuur is populairder. Maar drafsport is net zo goed een paardensport.
Het is een mooie paardensport. Er zit een interessante rasfokkerij achter. In veel landen om ons heen wordt gekoerst. Nederland brengt ook in deze paardenbranche veel goede paarden voort. De wereldkampioen pikeur en tevens ruiter van het jaar is een Nederlander, namelijk Rick Ebbinge.
We hebben een eer hoog te houden, juist dát, en niet het onmogelijk maken hier zodat het instort.
Dan gaan straks alle paarden naar Duitsland of Zweden toe en zijn hier geen koersen meer.

Frustrerend hoe dat nu gaat in Groningen.
Beide functies moeten gewoon kunnen samengaan.


Het hoeft van mij ook niet te verdwijnen alleen ik vraag mij wel af of de behoefte er wel aan is? Als er vrijwel niemand meer heengaat en er is verder weinig animo dan stopt het helaas zo gaat dat met meer dingen in de loop der jaren.

De redenen van de gemeente zijn dan wel weer een onzinnig. De opgevoerde kosten zijn nooit de werkelijke kosten. Zoveel onderhoud zit er namelijk niet in. Ik heb het idee dat er andere dingen achter zitten.

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 08:08

robert45 schreef:
Ik heb het idee dat er andere dingen achter zitten.


Misschien willen ze het drafbaanterrein gebruiken om bepaalde natuurdoelstellingen te behalen, misschien is het zoiets..
Ecologisch evenemententerrein, ook dat is lastig denk alleen al aan het effect van verlichting op vleermuizen. En effect van geluid op broedvogels.

Leesvoer genoeg op de site van de gemeente in elk geval.
Het is niet zo dat er niemand meer naar de baan komt.

Paarden ❤️

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:40

robert45 schreef:
Het hoeft van mij ook niet te verdwijnen alleen ik vraag mij wel af of de behoefte er wel aan is? Als er vrijwel niemand meer heengaat en er is verder weinig animo dan stopt het helaas zo gaat dat met meer dingen in de loop der jaren.


Vrijwel niemand is ook wat overdreven :+ De bezoekersaantallen zijn juist de laatste jaren weer gestegen doordat het bestuur zich meer is gaan richten op promotie en veel meer via social media. Dat was de laatste jaren eigenlijk niet meer gedaan, dat heeft helaas niet geholpen. Om dan de boel weer op gang te krijgen is lastig, maar leek wel te lukken.

Citaat:
Wat betreft de drafbaan, leuk dat er nu zoveel actie gevoerd word om dit behouden maar de hele drafsport stelt toch niets meer voor in Groningen. Koersen heb je vrijwel niet en er is steeds minder activiteit op het terrein.

Je hebt denk ik geen idee hoeveel eigenaren en trainers er nog zitten in de noordelijke provincies :+ en die toch een voorkeur hebben voor het koersen op Groningen. Wolvega is leuk, maar wil je daar meekomen, dan moet je wel een goed paard hebben. Veel paarden die op Groningen lopen kunnen op Wolvega echt niet meedoen.
Wat betreft het aantal koersen; we hebben de afgelopen jaren rond de 8/9 gezeten met een dip naar 6. Vroeger waren dat er veel meer, dat klopt, maar toen waren er ook veel meer paarden. Als we nu zoveel koersdagen uitschrijven, hebben we niet de paarden om de koersdag te vullen. Maar hierdoor kan je dus wel makkelijk combineren met andere evenementen. Je moet immers ook rekening houden met op- en afbouwen voor en na evenementen.

Citaat:
Waar is het legaat waarin verankerd staat dat de functie als drafbaan voor altijd gegarandeerd moest zijn?

Niet de drafsport, maar paardensport, heb ik begrepen. Maar de Groninger Kampioenschappen zijn ook al afgeschaft op het terrein, die zouden dan ook weer terug moeten kunnen komen.

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Behoud Drafbaan Groningen actie bij peerd van Ome Loeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 23:35


Paarden ❤️

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 23:46

Marigold schreef:
Het mocht niet zo zijn.

Drafbaan verdwijnt uit stadspark Groningen.

https://www.oogtv.nl/2020/09/drafbaan-v ... enterrein/


Erg jammer hoor! Ik kwam er als kind veel, heb er goede herinneringen aan.
Ik kan mij geen stadspark voorstellen zonder de drafbaan.

[o]


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:46

WendyBZ schreef:
robert45 schreef:
Het hoeft van mij ook niet te verdwijnen alleen ik vraag mij wel af of de behoefte er wel aan is? Als er vrijwel niemand meer heengaat en er is verder weinig animo dan stopt het helaas zo gaat dat met meer dingen in de loop der jaren.


Vrijwel niemand is ook wat overdreven :+ De bezoekersaantallen zijn juist de laatste jaren weer gestegen doordat het bestuur zich meer is gaan richten op promotie en veel meer via social media. Dat was de laatste jaren eigenlijk niet meer gedaan, dat heeft helaas niet geholpen. Om dan de boel weer op gang te krijgen is lastig, maar leek wel te lukken.

Citaat:
Wat betreft de drafbaan, leuk dat er nu zoveel actie gevoerd word om dit behouden maar de hele drafsport stelt toch niets meer voor in Groningen. Koersen heb je vrijwel niet en er is steeds minder activiteit op het terrein.

Je hebt denk ik geen idee hoeveel eigenaren en trainers er nog zitten in de noordelijke provincies :+ en die toch een voorkeur hebben voor het koersen op Groningen. Wolvega is leuk, maar wil je daar meekomen, dan moet je wel een goed paard hebben. Veel paarden die op Groningen lopen kunnen op Wolvega echt niet meedoen.
Wat betreft het aantal koersen; we hebben de afgelopen jaren rond de 8/9 gezeten met een dip naar 6. Vroeger waren dat er veel meer, dat klopt, maar toen waren er ook veel meer paarden. Als we nu zoveel koersdagen uitschrijven, hebben we niet de paarden om de koersdag te vullen. Maar hierdoor kan je dus wel makkelijk combineren met andere evenementen. Je moet immers ook rekening houden met op- en afbouwen voor en na evenementen.

Citaat:
Waar is het legaat waarin verankerd staat dat de functie als drafbaan voor altijd gegarandeerd moest zijn?

Niet de drafsport, maar paardensport, heb ik begrepen. Maar de Groninger Kampioenschappen zijn ook al afgeschaft op het terrein, die zouden dan ook weer terug moeten kunnen komen.



Over wat voor bezoekersaantallen praten we dan? Dat kan ik namelijk nergens vinden. Ook het aantal trainers/paarden kan niet heel erg hoog zijn want je geeft zelf aan dat er niet genoeg paarden zijn om de racedagen te vullen?

Uiteraard mag het van mij prima gecombineerd worden maar helaas is de gemeente daar blijkbaar op tegen.

Het legaat gaat puur over de drafsport. Toen scholten het stadspark aan de Groningers schonk was er namelijk nog geen sprake van “paardensport” als in dressuur en springen.

Ze hebben het park geschonken aan Groningen in soort ruil voor een drafbaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers