Van draver tot recreatiepaard0

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_1903
Berichten: 32
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: België - West-Vlaanderen

Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:57

Hallo! :) Ik heb een draver van 5 jaar oud en is super lief! Ik heb wel een werkpunt. Binnenstelling in de bochten.. hebben jullie tips? Ze leert erg snel want ze heeft al een zeer rustige verzamelde galop zoals een gewoon paardje. Ik zou wel wat oefeningetjes kunnen gebruiken die me hierbij helpen. Ook loopt ze vaak met haar hoofd hoog.. wat helpt hierbij het best? Slofteugel of martingaal? Ik heb wel mogelijkheden om lessen hierop te nemen maar ik wil het vanuit mijn eigen willen aanleren aan haar.
Fotos van Efiora vind u hier..


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:00

Ik zou er geen hulpteugel aan doen. Als je er heel graag 1 wil gebruiken, zou ik zeker de martingaal doen, maar ik denk niet dat je daar iets mee gaat opschieten.
Waarom wil je het vanuit je eigen standpunt aanleren, en niet met de hulp van een instructrice? Ik raad je aan wel les te nemen, zij kan je helpen en ziet je paard ook bewegen. Als ik zo kijk, denk ik ook niet dat je een hulpteugel nodig hebt omdat ze haar hoofd eigenlijk amper omhoog doet.

Lara_1903
Berichten: 32
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: België - West-Vlaanderen

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 14:02

Vind het wat zonde dat de lessen bij mij 40 euro voor 45 minuten duren, vandaar. :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:05

Maar als je door die lessen van 40 euro wel tips krijgt om het goed aan te leren kom je daar verder mee dan zelf "aanrommelen

Lara_1903
Berichten: 32
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: België - West-Vlaanderen

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 14:06

Daar heeft u dan wel weer een punt

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:07

Lara_1903 schreef:
Vind het wat zonde dat de lessen bij mij 40 euro voor 45 minuten duren, vandaar. :)

En dat is privéles? Of groepsles? Bij ons op de manege kost een half uur privéles 32 euro, dus 40 voor 45 minuten vind ik redelijk meevallen.
Wat heb je liever, goed les dat je verder kan met je paard, of zelf er mee lopen knutselen en niet zeker weten of je het goed doet?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:15

Kan je niet iemand anders langs laten komen? Ik ben het met je eens dat het flink aan de prijs is. Maar: een verreden paard weer correct recht en gezond maken kan nog een heel stuk duurder zijn.
Ja, een paard is duur. Maar je hoeft niet elke week te lessen hé. Een goede instructeur geeft jouw huiswerk en handvatten mee, zodat 1x per 2/3 (of later zelfs 4) weken les voldoende is.
Mijn instructrice vond 1x per week gewoon teveel.

Verder zie ik op je foto's zo al een aantal puntjes waardoor ik snap dat je paard lastig inbuigt. Inbuigen moet je namelijk uitnodigen, niet dwingen door aan de binnenteugel zelf meer contact op te nemen of je binnenhand op vast te zetten. Je doet dat wel, net zoals 90% van de ruiters. Het is heel natuurlijk als mens: peerd moet naar binnen kijken, dus ik doe m'n binnen hand zo dat ie dat doet. Dat werkt even, maar uiteindelijk wordt je paard schever.
Je hebt dus iemand nodig die je verteld hoe het wel moet, en je zeker de eerste keren elke keer erop bedahct maakt dat wat je doet niet correct is.
Succes!

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:18

Veel oefeningen aan de hand doen, dus grondwerk. Schouderbinnenwaards, stelling naar binnen, schouderbuitenwaards, stelling naar buiten, laten wijken, achtjes maken aan de longe lijn. Dat zijn oefeningen die ik 3x per week doe om hem losser te maken en dat hij makkelijker gaat buigen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:13

Ik zou er vooral geen hulpteugel aan hangen. Wat ik nu al op de foto's zie is dat je paard gespannen is en jijzelf ook wat aanspand met je benen in je zadel. Vooral met rust werken en zoals hierboven staat beschreven uitnodigen ipv dwingen. Een hulpteugel gaat dan een tijdelijke symptoombestijding zijn omdat deze eigenlijk het paard dwingt.

Probeer eens afwisselend klavertjes en achtjes te rijden van uit de draf. Flink los werken. Dit ook op verschillende tempos in draf. En als zij lekker los loopt in galop werken. Ook zijwaards vanuit de grond op wijken op druk is een goede oefening.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:46

Op de eerste foto lijkt het alsof het zadel tegen de schouder van het paard drukt. Daarbij zit je met een vrij korte beugel en steek je je been vooruit tegen schouder en bovenbeen paard. Voor je paard wordt het dan moeilijk om te buigen als er allemaal dingen (zadel, jouw been) zijn die hem hinderen en tegenhouden. Mijn advies is om eerst eens te kijken naar je zadel en beenligging.

Wat een leuk paardje heb je trouwens!

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:59

Lara_1903 schreef:
Vind het wat zonde dat de lessen bij mij 40 euro voor 45 minuten duren, vandaar. :)

Niks raars aan die prijs.
Het paard mist balans. Daarom redt ze het niet om stelling te nemen
Lessen.... gewoon doen.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 02:58

Wat een ontzettend leuk dier en wat goed dat je hulp vraagt.

Als je draver nog niet recht en nageefelijk kan lopen in stap en draf is de galop vaak erg lastig. Ik zou les nemen van iemand die ervaring heeft met het omscholen van dravers want dat gaat je veel opleveren :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Van draver tot recreatiepaard0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:13

Les les les les! Echt waar. Niet eigenwijs doen en het zelf proberen als je niet weet hoe! 40 euro voor 45 minuten is een normale prijs voor instructie. Uiteraard kan het voor minder, maar dat ligt een beetje aan je regio en of de instructeur dit als hoofd-baan doet of niet. Zelf geef ik les náást een baan en houd ik het graag bereikbaar voor jongeren (grootste deel v de klanten zijn tienermeiden) - dus ik geef in mijn directe regio les voor een stuk minder. Aan mijn instructeurs betaal ik wel die 40 euro. Zonder nadenken zelfs. Ze helpen mij altijd enorm veel verder.

Zoek een instructeur met verstand van anatomie, biomechanica en biodynamica. En ga niet klooien met hulpteugels. Je helpt er niemand mee. Je dwingt je paard er alleen mee in een houding waar hij duidelijk niet aan toe is vanuit balans. Een paard goed over de rug laten lopen, kost tijd. Quick fixes kosten je uiteindelijk vaak je paard en een vermogen aan osteopaten...