Koersen met tweejarigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Koersen met tweejarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-16 15:41

Voor een driejarige lijkt me dit lichamelijk al zwaar, maar dat er zelfs rubrieken voor tweejarigen zijn, doet mijn nekharen pas echt overeind staan.. :n

Moderatoropmerking:
Dit is een splits van het topic [VN] Driejarigen gaan voor eeuwige roem op Duindigt, waar de discussie over de leeftijd als offtopic gezien werd. Hier is de discussie toegestaan, maar houd het wel respectvol en hou de discussie op de bal.


Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:04

Tinkies7 schreef:
Voor een driejarige lijkt me dit lichamelijk al zwaar, maar dat er zelfs rubrieken voor tweejarigen zijn, doet mijn nekharen pas echt overeind staan.. :n


Inderdaad. >;) Ik kan daar verdrietig van worden.

noomie1
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:25

Tazzey schreef:
Tinkies7 schreef:
Voor een driejarige lijkt me dit lichamelijk al zwaar, maar dat er zelfs rubrieken voor tweejarigen zijn, doet mijn nekharen pas echt overeind staan.. :n


Inderdaad. >;) Ik kan daar verdrietig van worden.


Ik begrijp niet zo goed wat hier zwaar aan is?
Een paard kan makkelijker trekken dan dragen..
Er zijn ook genoeg dressuurpaarden die op 3 jarige leeftijd getraind worden.
Dit is een natuurlijke gang v/h paard en zijn dit uiteindelijk de meest bomproof paarden!

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:28

noomie1 schreef:
Ik begrijp niet zo goed wat hier zwaar aan is?
Een paard kan makkelijker trekken dan dragen..
Er zijn ook genoeg dressuurpaarden die op 3 jarige leeftijd getraind worden.
Dit is een natuurlijke gang v/h paard en zijn dit uiteindelijk de meest bomproof paarden!


Misschien het idee dat ze dus 1,5 zijn (minstens) als ze beleerd worden? Ook trekken is niet wenselijk op zo'n lage leeftijd. En wat heeft bomproof-heid te maken met paarden welzijn?

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Driejarigen gaan voor eeuwige roem op Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:39

Op 1.5 jarige leeftijd worden ze beleerd.. daarna komen ze voor een hele lichte kar, dus hard trekken is eigenlijk niet eens van toepassing.. ze worden op deze jonge leeftijd aan getraind omdat dit ten goede komt voor de pezen.. Op oudere leeftijd zijn deze niet meer te trainen..
Voordat ze echt aan het werk moeten zijn ze alweer een stuk ouder en dan lopen ze met 3 hun eerste koers..

Ja er zijn idd ook twee jarige koersen.. Dat komt echter niet vaak voor en ook veel trainers doen hier bewust niet aan mee.. die koersen mogen ze wat mij betreft ook gewoon afschaffen.. gelukkig zijn deze koersen meer uitzondering dan de norm


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Driejarigen gaan voor eeuwige roem op Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:43

Die drie jarigen vind ik zo'n drama niet. Ik heb springers zadelmak gemaakt op die leeftijd. Die twee jarigen heb ik wel problemen mee. Moet je als willekeurige Bokker eens een foto van een 2 jarige plaatsen die aan het werk gezet wordt. Ik kan je nu vast vertellen dat de Derde Wereldoorlog uitbreekt en zodra het uit naam van draf- en rensport gaat dan mag het ineens wel.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Driejarigen gaan voor eeuwige roem op Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:50

Dat valt heel erg mee dus, mits je op de juiste manier uit kan leggen wat je waarom doet. Er is namelijk een dergelijk topic geweest die zeer informatief was en goed ontvangen werd.
Alsnog niet mijn ding, hoewel mijn 21jarige als tweejarige ook vijf koersen heeft gelopen en wie weet daardoor wel zo hard op de benen is ;)

"Een draver, is gaver" :D

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:50

Tazzey schreef:
Tinkies7 schreef:
Voor een driejarige lijkt me dit lichamelijk al zwaar, maar dat er zelfs rubrieken voor tweejarigen zijn, doet mijn nekharen pas echt overeind staan.. :n


Inderdaad. >;) Ik kan daar verdrietig van worden.


Koersen voor 2 jarige komt gelukkig bijna niet meer voor. Maar ik zou zeggen ga eens kijken op duindigt of wolvega voordat je gaat roepen dat het zielig en zwaar zou zijn! De meeste dressuur en springpaarden zijn een stuk zieliger namelijk! Heb zelf een draver en die is super op haar benen en heel fijn in de omgang juist omdat zei ook gekoerst heeft (uitzonderingen zijn er altijd)

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:58

Heerlijk dat men er altijd vanuit gaat dat mensen met een negatieve mening nimmer op een baan zijn geweest. Ik heb voldoende gezien en ik blijf bij mijn mening. Twee jarigen horen niet te koersen.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:01

Het is wat zonde als er bij elk draverstopic de leeftijd discussie opnieuw gevoerd wordt. Er zijn een aantal erg interessante topics van oa ruitje die precies het beleren en de voors en tegens uitlegd. Erg aan te raden voor mensen die er nog niet zoveel vanaf weten.

Mods:is daar niet een centraal topic over bij de dravers? Dat zou wel praktisch zijn.

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:39

Van de 110 startende dravers waren er 6 tweejarigen.

Ik ben zelf tegen koersen met tweejarigen maar ik vind altijd dat dit onderdeel nogal uitvergroot word. Ik denk persoonlijk dat dit aantal redelijk gelijk ligt, of misschien zelfs onder het gemiddelde, vergeleken met andere takken. Maar wij hebben de naam denk ik.

Nogmaals, van mij mogen ze het verbieden maar ik probeer even de werkelijke aantallen te laten zien.

Overigens komt de prijzenpot tot stand door eigen inleg, je legt van veulen af aan in om mee te mogen doen. Weet niet precies hoeveel maar die prijzenpot lijkt super spectaculair maar ik denk dat plek 4 en 5 nog gelijk spelen qua inleg( alleen inleg, geen andere kosten) en de rest dus eigenlijk dik geld betalen alleen om mee te doen.

Ik mis altijd de 'warmte' in nieuwsberichten over de drafsport. Het gaat over geld en leeftijden. Iemand wint op zijn 21 de koers der koersen, hoe tof is dat??

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:55

Voor een driejarige lijkt me dit lichamelijk al zwaar, maar dat er zelfs rubrieken voor tweejarigen zijn, doet mijn nekharen pas echt overeind staan.. :n
[/quote]

Inderdaad. >;) Ik kan daar verdrietig van worden.[/quote]

Ik begrijp niet zo goed wat hier zwaar aan is?
Een paard kan makkelijker trekken dan dragen..
Er zijn ook genoeg dressuurpaarden die op 3 jarige leeftijd getraind worden.
Dit is een natuurlijke gang v/h paard en zijn dit uiteindelijk de meest bomproof paarden![/quote]





een natuurlijke gang van het paard???Ja,tot een bepaalde snelheid en dan gaan ze over tot galop...dat is natuurlijk,dit dus niet.Verder geen commentaar...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:10

Een draver is gefokt om te draven, dus ja, voor dit ras is dit een natuurlijke gang! ;) De conditie en kracht is dan weer wel afhankelijk van training (en ook weer de aanleg hiervoor per paard).

Er werd al gezegd dat jong beginnen met (gedoseerd!) trainen, dit sterkere pezen en botten oplevert. Hier is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar geweest en dik bewezen dat dit waarheid is. Wat de jonge dravers doen is niet zwaar, dressuurwerk is zwaarder voor een paard dan het rechtuit lopen voor een lichte kar. Spreekt voor zich dat de duur van de training voor de jonge dravers ook aangepast wordt op hun leeftijd en kracht.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:13

ziyadah schreef:
Een draver is gefokt om te draven, dus ja, voor dit ras is dit een natuurlijke gang! ;) De conditie en kracht is dan weer wel afhankelijk van training (en ook weer de aanleg hiervoor per paard).

Er werd al gezegd dat jong beginnen met (gedoseerd!) trainen, dit sterkere pezen en botten oplevert. Hier is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar geweest en dik bewezen dat dit waarheid is. Wat de jonge dravers doen is niet zwaar, dressuurwerk is zwaarder voor een paard dan het rechtuit lopen voor een lichte kar. Spreekt voor zich dat de duur van de training voor de jonge dravers ook aangepast wordt op hun leeftijd en kracht.


En zodra ze alles onder de knie hebben en goed lopen voor de kar worden ze lekker voor nog x aantal maanden op het land gezet om door te groeien en om alles te kunnen verwerken. Zo slecht hebben ze het niet.

[o]

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:19

wortelsussie schreef:
ziyadah schreef:
Een draver is gefokt om te draven, dus ja, voor dit ras is dit een natuurlijke gang! ;) De conditie en kracht is dan weer wel afhankelijk van training (en ook weer de aanleg hiervoor per paard).

Er werd al gezegd dat jong beginnen met (gedoseerd!) trainen, dit sterkere pezen en botten oplevert. Hier is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar geweest en dik bewezen dat dit waarheid is. Wat de jonge dravers doen is niet zwaar, dressuurwerk is zwaarder voor een paard dan het rechtuit lopen voor een lichte kar. Spreekt voor zich dat de duur van de training voor de jonge dravers ook aangepast wordt op hun leeftijd en kracht.


En zodra ze alles onder de knie hebben en goed lopen voor de kar worden ze lekker voor nog x aantal maanden op het land gezet om door te groeien en om alles te kunnen verwerken. Zo slecht hebben ze het niet.


Precies! :) Het zijn atleten, die krijgen ook de topsport verzorging die daarbij hoort.

Victoriaaaa
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:55

Tazzey schreef:
Die drie jarigen vind ik zo'n drama niet. Ik heb springers zadelmak gemaakt op die leeftijd. Die twee jarigen heb ik wel problemen mee. Moet je als willekeurige Bokker eens een foto van een 2 jarige plaatsen die aan het werk gezet wordt. Ik kan je nu vast vertellen dat de Derde Wereldoorlog uitbreekt en zodra het uit naam van draf- en rensport gaat dan mag het ineens wel.


Ach ja laten we het maar niet hebben over de 2jr hengsten die het selectietraject in moeten voor de hengstenkeuring.....

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:21

Victoriaaaa schreef:
Tazzey schreef:
Die drie jarigen vind ik zo'n drama niet. Ik heb springers zadelmak gemaakt op die leeftijd. Die twee jarigen heb ik wel problemen mee. Moet je als willekeurige Bokker eens een foto van een 2 jarige plaatsen die aan het werk gezet wordt. Ik kan je nu vast vertellen dat de Derde Wereldoorlog uitbreekt en zodra het uit naam van draf- en rensport gaat dan mag het ineens wel.


Ach ja laten we het maar niet hebben over de 2jr hengsten die het selectietraject in moeten voor de hengstenkeuring.....


Nou zeg dat wel!
Een bekende van mij bracht haar 2.5 jarige merrie naar een trainingsstal om keuringsklaar gemaakt te worden.
Ik ben een paar keer mee geweest om te kijken, dan ging er echt niet zachtzinnig aan toe, hoor.

Wat die merrie moest doen was best intensief, ook hebben ze de merrie meteen zadelmak gemaakt.


Dan lijkt het me voor de jonge dravers minder intensief, het is alleen rechtuit en niet alsmaar op een volte.
Ook al ben ik ook van mening dat je met die jonge paarden voorzichtig aan moet doen.
Ze moeten wel de kans krijgen om gezond uit te groeien.

Laventador

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:01

ziyadah schreef:
Een draver is gefokt om te draven, dus ja, voor dit ras is dit een natuurlijke gang! ;) De conditie en kracht is dan weer wel afhankelijk van training (en ook weer de aanleg hiervoor per paard).

Er werd al gezegd dat jong beginnen met (gedoseerd!) trainen, dit sterkere pezen en botten oplevert. Hier is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar geweest en dik bewezen dat dit waarheid is. Wat de jonge dravers doen is niet zwaar, dressuurwerk is zwaarder voor een paard dan het rechtuit lopen voor een lichte kar. Spreekt voor zich dat de duur van de training voor de jonge dravers ook aangepast wordt op hun leeftijd en kracht.

Is van dat onderzoek een artikel? Ben wel geïnteresseerd. :)

Almost Famous - Flight Windspiel - Nimbus Lavec - Keep Flying
Draf&Rensport

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:07

horsies5 schreef:
Op 1.5 jarige leeftijd worden ze beleerd.. daarna komen ze voor een hele lichte kar, dus hard trekken is eigenlijk niet eens van toepassing.. ze worden op deze jonge leeftijd aan getraind omdat dit ten goede komt voor de pezen.. Op oudere leeftijd zijn deze niet meer te trainen..
Voordat ze echt aan het werk moeten zijn ze alweer een stuk ouder en dan lopen ze met 3 hun eerste koers..

Ja er zijn idd ook twee jarige koersen.. Dat komt echter niet vaak voor en ook veel trainers doen hier bewust niet aan mee.. die koersen mogen ze wat mij betreft ook gewoon afschaffen.. gelukkig zijn deze koersen meer uitzondering dan de norm


Naar mijn weten hebben dressuur- en springpaarden hun pezen ook nodig. Als het echt zó goed was, zouden we het allemaal wel doen toch?
Daarbij ken ik zoveel jonge dravers die afgemaakt worden vanwege problemen in de benen, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen :n

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9288
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:35

draversss schreef:
ziyadah schreef:
Een draver is gefokt om te draven, dus ja, voor dit ras is dit een natuurlijke gang! ;) De conditie en kracht is dan weer wel afhankelijk van training (en ook weer de aanleg hiervoor per paard).

Er werd al gezegd dat jong beginnen met (gedoseerd!) trainen, dit sterkere pezen en botten oplevert. Hier is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar geweest en dik bewezen dat dit waarheid is. Wat de jonge dravers doen is niet zwaar, dressuurwerk is zwaarder voor een paard dan het rechtuit lopen voor een lichte kar. Spreekt voor zich dat de duur van de training voor de jonge dravers ook aangepast wordt op hun leeftijd en kracht.

Is van dat onderzoek een artikel? Ben wel geïnteresseerd. :)

Ja is onderzoek naar gedaan.
Heb helaas de link van het originele artikel zo niet voor je, zou het wel kunnen zoeken, maar dan is het nog grote kans dat je er niet in komt. Ivm rechten van die bibliotheken en scholen die daar dus grof voor betalen dat studenten wel bij die stukken kunnen komen.
Zo zijn er ook onderzoeken gedaan dat paarden die jonger in de baan komen vaker langer doorgaan bijv.
En ook dat het trainen van een jaarling betere sterkere botten gaf het liefste door middel van piekbelasting.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:55

Rohol schreef:
horsies5 schreef:
Op 1.5 jarige leeftijd worden ze beleerd.. daarna komen ze voor een hele lichte kar, dus hard trekken is eigenlijk niet eens van toepassing.. ze worden op deze jonge leeftijd aan getraind omdat dit ten goede komt voor de pezen.. Op oudere leeftijd zijn deze niet meer te trainen..
Voordat ze echt aan het werk moeten zijn ze alweer een stuk ouder en dan lopen ze met 3 hun eerste koers..

Ja er zijn idd ook twee jarige koersen.. Dat komt echter niet vaak voor en ook veel trainers doen hier bewust niet aan mee.. die koersen mogen ze wat mij betreft ook gewoon afschaffen.. gelukkig zijn deze koersen meer uitzondering dan de norm


Naar mijn weten hebben dressuur- en springpaarden hun pezen ook nodig. Als het echt zó goed was, zouden we het allemaal wel doen toch?
Daarbij ken ik zoveel jonge dravers die afgemaakt worden vanwege problemen in de benen, maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen :n


Het verschil met dressuur en springpaarden is dat zij in een bak met veel bochten, vaak wat lossere bodem lopen.. en met ook nog eens gewicht op hun rug..
Die Dravers lopen voornamelijk rechtuit en de baan is meestal redelijk hard van onder grond.. en qua belasting is het veel minder zwaar dan onder het zadel.. de sulky weegt immers amper wat..

Die twee kan je denk ik heel moeilijk vergelijken..

Er zijn overigens artikelen die bevestigen dat het trainen van jonge paarden positieve effecten heeft op de pezen.. ik heb die alleen niet bij de hand, geloof dat ruitje ze wel ooit gepost heeft

Daarnaast denk ik dat er ook veel spring en dressuur paarden beenproblemen hebben en geloosd worden.. ik denk niet dat dit in de draf sport meer of minder is.. maar daar heb ik geen cijfers/bewijzen voor..

2 jarige koersen hoeven voor mij echter niet.. dat vind ik persoonlijk echt nog te vroeg.. maar het trainen (wat veel minder belastend is dan zo'n koers) heb ik geen problemen mee..

Wat ik mij verder nog afvraag.. doe echte top rijpaarden.. hoe oud zijn die voordat daar iemand op gaat zitten? Met de keuring voor 3 jarige zijn zij vaak al best getraind vind ik persoonlijk.. zowel qua dressuur als qua springen.. ik ben oprecht benieuwd hoe dat daar achter de deuren gaat.. wat krijgen de 2 jarige daar aan training? Ze moeten tenslotte klaar gestoomd worden voor de keuring


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Koersen met tweejarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:01



[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:47

Goed topic hierboven om eens door te lezen.
De jonge hengsten die voor de hengstenkeuring moeten volgend jaar worden nu al langzaam in training genomen. Dat is een stuk zwaarder dan rechtuit wat rondjes draven voor een quat uit...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers