B Parcour springen met een Draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 12:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heyy,

Ik heb sinds 4 maanden een draver. Echt een lief beest die graag voor je werkt, toen ik hem kocht wou ik geen wedstrijden rijden.. Maar ik ga wel eens mee naar spring wedstrijden van andere mensen op de manege, en ik wil het nu zelf ook ☺️. Niet direct al,.daar zijn we echt nog lange klaar voor. Maar over een tijdje lijkt me super gaaf.. Alleen is B bij de paarden een Parcour van 1 meter . Zou dat kunnen met een Draver denken jullie? Hebben ze er de bouw voor? Het hoogste dat ik heb gesprongen met hem is 60 cm.. Maar gewoon een hindernis .. Ik denk dat hij ook wel 1 meter kan springen, maar dan een hindernis, zou hij een heel Parcour kunnen van 1 meter ? Hij vind springen wel erg leuk! En ik spring ook nog niet zo lang.. Een maandje misschien Of nog niet eens


Liefs Donna

PS. Hij is rond de 1,65
Laatst bijgewerkt door Donna3007 op 03-07-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:20

Ja dat kan. Elk gezond paard kan 1m springen.
Voor een parcours geldt echter idd niet persé de hoogte maar ook de techniek en beheersing.
Het is handig als ze hun galop beheersen en niet te plat door bochten/over hindernissen gaan.
Als er ruimte is om aan de techniek te werken zou ik gewoon beginnen trainen, je ziet vanzelf wel of het een optie is of niet.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:22

Er is hier een Draver wat Z springt. Draver _Dirk hier op bokt.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:24

Gewoon gaan lessen... en veel aandacht besteden aan de dressuur vooral om te zorgen dat je controle hebt en dat je paard beter in balans gaat galopperen. Daarnaast heb je voorhet starten van B springen ook een winstpunt in de B dressuur nodig.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:26

De meeste dravers kunnen leuk springen hoor! Ik denk dat een B parcours wel te doen is voor 'm. Goede lessen nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:28

Ess_Ramona schreef:
Er is hier een Draver wat Z springt. Draver _Dirk hier op bokt.


Dat is wel een pony, dat is vaak toch net anders.

TS gewoon lekker gaan lessen en kijk gewoon hoe ver je komt. En vergeet je dressuur werk niet, dat is minstens zo belangrijk.

Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 12:29

Evelijn, ja idd! Ik moet zeker nog een tijd werken aan de dressuur, hij slingert nog wat.. (Hij is nog niet zolang onder t zadel) en de galop gaat steeds beter , gelukkig vind die galop niet
Moeilijk, alleen wel om het vol te houden na een hindernis enz dus daar moet ik zeker mee oefenen! En ik heb al 2 dressuurlessen per week, waarvan 1 een privé les is, en om de week springen we bij de gewone les

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:20

Anoniem schreef:
Ess_Ramona schreef:
Er is hier een Draver wat Z springt. Draver _Dirk hier op bokt.


Dat is wel een pony, dat is vaak toch net anders.

TS gewoon lekker gaan lessen en kijk gewoon hoe ver je komt. En vergeet je dressuur werk niet, dat is minstens zo belangrijk.

Mag ik vragen waarom?
Parcours is hoger en gemaakt op paarden ja, maar genoeg E-pony's die B paarden starten

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:24

Je kan ook altijd eerst BB gaan starten, is 80cm. Goed om routine en vertrouwen op te bouwen. Maar rustig aan doen hoor met springen als hij nog zo jong is. Goed basistempo zien te vinden in galop, lekker naar buiten en conditie opbouwen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:29

Ess_Ramona schreef:
Anoniem schreef:

Dat is wel een pony, dat is vaak toch net anders.

TS gewoon lekker gaan lessen en kijk gewoon hoe ver je komt. En vergeet je dressuur werk niet, dat is minstens zo belangrijk.

Mag ik vragen waarom?
Parcours is hoger en gemaakt op paarden ja, maar genoeg E-pony's die B paarden starten


Pony parcoursen zijn vaak minder technisch.
Daarbij zijn pony's meestal ook net wat handiger als de afstand niet klopt enz. Ken genoeg pony ruiters die M/Z hebben gesprongen, maar met een paard toch echt nog moeten leren om goed afstanden te rijden.

En E pony's die bij de paarden springen, Tsja er zijn ook wel eens fjorden die bij de paarden springen. Dat gaat meestal wel in de B en soms nog in de L daarna eigenlijk niet meer. Uitzonderingen daar gelaten.

PrutjeTootie

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-05-16
Woonplaats: Naast mijn buuren

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:39

Ik denk dat het prima kan. Zolang je de basis goed beheerst moet het wel goed komen! Ik zou lekker gaan lessen en steeds eens stapje hoger!

Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:46

Okee bedankt Anders start ik straks wel eerst BB!

Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:46

BB is 90 cm toch?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:49

Of probeer eerst een oefenparcours. Dan zie je wel hoe het gaat.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:51

BB is in principe 80, maar soms kan je uit zowel 80 als 90 kiezen

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:58

Ooit van Jappeloup gehoord? Die draver heeft goud op de spelen gewonnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:03

CaPrIoLe`79 schreef:
Ooit van Jappeloup gehoord? Die draver heeft goud op de spelen gewonnen.


Maar dat was geen Draver. Dat was een halfbloed.

Vader was een draver(Tyroll II) en een volbloed moeder.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:16

NatasjavE schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Ooit van Jappeloup gehoord? Die draver heeft goud op de spelen gewonnen.


Maar dat was geen Draver. Dat was een halfbloed.

Vader was een draver(Tyroll II) en een volbloed moeder.

Klopt dat het een halve was, maar hij had wel meer van een draver als van een volbloed.

Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:25

Voor paarden is BB toch 90 en d/E pony 80? Of paarden ook 80?

Donna3007

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-16

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:26

Capriole, ja heb ik al gezien! Maar dat was een 'halve' Draver

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:26

CaPrIoLe`79 schreef:
Klopt dat het een halve was, maar hij had wel meer van een draver als van een volbloed.


Maar het is dus geen draver.

En heeft zijn talenten van twee kanten gekregen.

Zijn fokker heeft het een poosje geprobeerd om draverbloed te mengen met volbloed en selle franche.
Maar dat is een stille dood gestorven. Alleen Jappeloupe was succesvol.

Zijn filosofie was dat er in het selle franche veel draverbloed aanwezig was. Wat hij vergat is dat de vroeger draver anders was dan de moderne Franse draver en dat er in het selle franche heel veel volbloed gebruikt is. (Kan het meer vergelijken met de volbloeds op Gelderse en Groningse merrie in NL)


Maar doet niet zo ter zake. Wie weet is het paard van TS een super talent. Komt ze alleen achter door het te proberen.

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:28

Een parcours is meer dan rondkomen. Ik zou eerst lekker trainen thuis en misschien een oefenspringwedstrijdje mee pakken. Je hebt nu ook BB parcoursen dat het instapniveau vergemakkelijkt. Elk paard zou wel een B parcours kunnen springen (het is de basis). Eerst lekker trainen en je komt er wel.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:33

BB voor de paarden is veranderd, je kunt nu kiezen tussen 80 en 90cm als ik het goed heb.

Ik ben het er niet mee eens dat elk paard een B parcours kan springen. Mijn dressuurpaard zou haar benen breken, er is niet voor niks onderscheid tussen alle foklijnen.

Als jij denkt dat je draver genoeg vermogen heeft dan moet je gewoon lekker gaan oefenen onder goede begeleiding en dan zie je vanzelf of het wel lukt! :D

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: B Parcour springen met een Draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:52

BB is 20 cm onder B, dus voor een D is het 60, voor een E is het 70 en voor een paard 80, maar je kan nu met een paard dus ook 90

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:00

Je moet gewoon goed gaan trainen. Met een draver (elk paard eigenlijk) vind ik het een fijne training om op de A, X en C een sprong te hebben.
Aangaloperen boven één van de sprongen, en dan gelijke voltes proberen te maken. Dus echt mooie bolle voltes, de sprong moet dan ook maar laag zijn zodat je niet recht ervoor hoeft uit te komen.
Dan ga je oefenen om de sprongen, snelheid etc. tussen de sprongen gelijk te houden.

Verder is het met een draver fijn om gewoon lekker buiten te galopperen. Hierin schakelen tussen doorgalopperen en weer 'verzamelen' en weer weg.