Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:15

Na aanleiding van het bericht op VN dat de draver Incedible Crafts is overleden op 26 jarige leeftijd vroeg ik mij twee dingen af :)

Wat is de gemiddelde leeftijd van de draver (hier op bokt en als iemand het weet, in het algemeen)?
En hoe oud wordt de draver? Heeft het type (frans, amerikaans, kruising) hier ook effect op?

Hierin neem ik even niet de dravers mee die bij de slager eindigen, dat zou de leeftijd natuurlijk al drukken :p
Dus brand los, wat weet jij? Hoe oud is jouw draver?

Mijn merrie is inmiddels 18 :) Maar gok dat ze nog niet mee kan doen voor de oudste-prijs :p

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:28

Draver van vriendin van me s 32 geworden.

rOcky_lofz

Berichten: 2654
Geregistreerd: 17-02-07

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:31

m'n verzorgpaardje is een draver, type weet ik niet.. zij wordt in januari 26 jaar :)

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:02

Wat is de naam / afstamming van je draver rOcky_lofz?
Op deze manier kan je zien wat voor type draver het is.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:05

Mijn draver Jan Wielinga is inmiddels 22. Maar hij denkt vaak dat hij 3 is haha

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:09

die van mij is nu 11.
had net zo goed 6 kunnen zijn met haar koliek...
maar nee, denk niet dat het uit maakt. ze is hier behoorlijk sterk. kwakkelt enkel met onregelmatigheid, maar of dat te wijten is aan draven?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:19

De pest is vooral dat ze pas sinds 1997 gechipt worden, en de naam en geschiedenis niet altijd met het paard meegingen. Ik ben ze als kruising arabier, new forest, nrps, enz tegen gekomen :+ dus er zullen er waarschijnlijk véél meer rondlopen dan men weet.
Een van onze fokprodukten is een Gtje, uit 1989 dus, en loopt nog vrolijk rond. Mijn merrie is van 2001, nu dus 12, en is volgens mij nog niet op haar top :+

rOcky_lofz

Berichten: 2654
Geregistreerd: 17-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:25

Chrissie schreef:
Wat is de naam / afstamming van je draver rOcky_lofz?
Op deze manier kan je zien wat voor type draver het is.


Zal ik aan de eigenaresse moeten vragen, Afstamming is niet bekend, staat overigens ook niet in het paspoort.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:26

rOcky_lofz schreef:
Chrissie schreef:
Wat is de naam / afstamming van je draver rOcky_lofz?
Op deze manier kan je zien wat voor type draver het is.


Zal ik aan de eigenaresse moeten vragen, Afstamming is niet bekend, staat overigens ook niet in het paspoort.


wat is haar naam? :D kun je het proberen op ndr.nl ;) en dan paard zoeken. maar als het in het paspoort niet staat... vrees ik dat dat ook niet werkt.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:33

Wij hebben een hele fitte draver van 24. vader: Messerschmitt

rOcky_lofz

Berichten: 2654
Geregistreerd: 17-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:49

rOcky_lofz schreef:
Chrissie schreef:
Wat is de naam / afstamming van je draver rOcky_lofz?
Op deze manier kan je zien wat voor type draver het is.


Zal ik aan de eigenaresse moeten vragen, Afstamming is niet bekend, staat overigens ook niet in het paspoort.


wat is haar naam? :D kun je het proberen op ndr.nl ;) en dan paard zoeken. maar als het in het paspoort niet staat... vrees ik dat dat ook niet werkt.[/quote]


nee, staat ze niet in.

Ik zal het eens aan de eigenaresse vragen :)

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:13

Mijn draver is overigens 13. En mijn overleden draver is 19 geworden (ik heb hem alleen dan wel laten gaan vanwege beenproblemen.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:57

Lastig om dat te zeggen, de een heeft een zuinige loopbaan gehad, maar haalt de 20 niet en sommigen hebben een lange en zware
koerscarriere gehad en zijn nog in goede gezondheid op latere leeftijd.

Bij mij op stal hebben we een fokmerrie (in ruste) van 26 jaar in blakende gezondheid die een carriere heeft gehad van 138 starts, waarvan 18 winst. Ze koerste van haar 3e tot haar 9e en heeft 10 nakomelingen! ze was 24 toen haar laatste nakomeling geboren werd

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:22

Het was natuurlijk sowieso een beetje een rare opmerking en zeer ongepast in een dergelijk topic. De gemiddelde leeftijd van een paard is slechts 7-8 jaar, dus ook van rijpaarden, voornamelijk beïnvloed doordat paarden vroegtijdig worden geslacht of ingeslapen agv niet functioneren. Het is dus niet alleen bij dravers dat er soms vroegtijdig afscheid van ze wordt genomen, maar bij rijpaarden gaat het precies hetzelfde. Het type draver heeft geen invloed op de maximale leeftijd. Wel is het zo dat in het algemeen Amerikanen iets vroeger rijp zijn en Fransen langer door kunnen gaan, maar dit is slechts in het algemeen en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op die 'regel'. De maximale leeftijd van een paard is vrijwel onafhankelijk van ras.

Mijn draver is overigens 8,5 jaar, koerst nog steeds, al vanaf zijn 2e levensjaar en is de laatste 2 jaar alleen maar beter geworden
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 12-11-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:27

mijn draver is 24 geworden door een schouderbreuk. Ze was nog heel fit en zag er prachtig uit, we reden nog regelmatig buiten ritten samen. Ik had een Americaanse draver.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:09

Mijn eigen draver ( Urana W )is nu 12 , verder hebben we er op mijn werk eentje lopen van rond de 19 en vorig jaar hebben we er eentje van 24 met pensioen gedaan naar een klant die er helemaal gek van was en hij doet het nog steeds super. hoop dat de mijne ook zo gezond oud word.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:11

Die van mij is inmiddels 24, heeft artrose maar gaat nog prima mee onder het zadel. Denkt soms idd ook dat hij nog 5 is ofzo

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:08

Mijn dravers zijn 5 (uit de B-jaargang dus) en 21 (J-jaargang).

Die van 21 heeft gekoerst en begint hier en daar wat ouderdom te vertonen, maar loopt nog gewoon 3-4 x onder het zadel, gaat 3 uur mee op buitenrit en is nog lang niet toe aan een pensioen!

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:16

He, wij hebben ook een B-tje :D

Topic opende ik niet na de opmerking van dravers die maar 10 worden, maar meer omdat ik mij af vroeg of de leeftijd van 26 de uitzondering is, of juist de regel.

Het liefste zou ik een groot onderzoek doen, want ben heel benieuwd naar de leeftijd van de draver. Maar zoals ook al boven gezegd, wordt dit lastig ook ivm het late chippen. Ben namelijk heel benieuwd naar de hardheid van de draver, worden ze ouder dan andere rassen? En zo ja, dan welke rassen. En natuurlijk, waarom.
Begrijp dat dit nog lastiger is omdat er bij iedere individueel paard een grote risicofactor aan vast zit, namelijk wat er kan gebeuren door externe problemen. Mijn merrie heeft bijvoorbeeld als 3 jarige Rhino gehad, die had er ook niet meer kunnen zijn. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en vermoed dat ze de 25 ook wel gaat halen. Om maar niet te beginnen over peesblessures, ongelukken of de slager.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:29

Cookie (officieel Jin Go Lo Ba) is nu 21 (bijna 22 dus..) en nog topfit :j Maar zij is in ieder geval niet de oudste op bokt want Rex van nina_rex is nu ongeveer 30 en ook nog bijzonder fit.

Meen mij een eerder topic op bokt te herinneren met dravers op leeftijd.

Wat mij opvalt bij de oudere dravers is dat ze het "vuur"en de looplust blijven houden ongeacht hun leeftijd. Bij andere rassen worden ze, naar mijn idee, eerder wat rustiger en bedaarder. Misschien blijven dravers gewoon jong van geest :D

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:33

Judith_W schreef:
De gemiddelde leeftijd van een paard is slechts 7-8 jaar, dus ook van rijpaarden, voornamelijk beïnvloed doordat paarden vroegtijdig worden geslacht of ingeslapen agv niet functioneren. Het is dus niet alleen bij dravers dat er soms vroegtijdig afscheid van ze wordt genomen, maar bij rijpaarden gaat het precies hetzelfde.


De gemddelde leeftijd van alle paarden is inderdaad niet heel erg hoog. Feit is wel dat door mensen die niet bekend zijn met dravers altijd wordt aangehaald dat ze snel versleten zijn en niet oud worden.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:53

Het is idd een feit dat het wordt aangehaald door leken, maar hetgeen ze aanhalen is een fabel

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:52

Ik rijd vaak op een draver van een manege. (word niet vaak in de manegeles gebruikt, maar ongeveer 3 keer in de week)
Deze is nu 21 geloof ik.
Foto in mijn profiel :) (Kasmir)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:55

Verschillend net als bij alle overige paardenrassen.

Dus niks bijzonders.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Dravers, gemiddelde leeftijd en hoe oud worden ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:20

Hier een dravertje van 20, inderdaad nog jong qua geest niet veel verschil met 12 jaar geleden toen ik haar kocht. Al is ze wel iets rustiger geworden, vroeger schrok ze en voordat ik het doorhad stonden we tien meter verder, nu schrikt ze en denkt een paar sec na of ze zal gaan rennen :p haha