diploma in de 'Monté' halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 22:46

Hoi bokkers! :)

Ik had een vraagje... ik wil heel graat in de Monte beginnen (jockey in de drafsport) ik wil er niet mijn werk van maken maar gewoon als iets erbij want ik ben gewoon gek op dravers en ik vind de sport zo mooi. Weet iemand misschien waar ik een diploma kan behalen om als leerling te starten ik word in december 16 ik ben nu 1.67 en 47 kilo ik woon boven in noord holland of is het gewoon op de baan? ik ben goed bekend met de drafsport ik rij ook met dravers zowel recreatie als op de baan (gewoon met een veelzijdigheidszadel). als iemand iets weet zou die dat doorkunnen geven?

groetjes xmontedraver!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:47

Dan zou ik eerst een trainer zoeken waar je mag rijden en die een paard voor je heeft, anders wordt het verrekte lastig. Volgens mij zijn er in Nederland meer montérijders dan montépaarden....

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 23:57

ja idd, wij hebben redelijk wat paarden op stal staan die nu allemaal beleerd worden onder het zadel die ze later wel in de monte willen gebruiken als het goed is. Weet u misschien waar je een cursus kan volgen?

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:50

Ik heb zelf mijn monte vergunning en rij ook regelmatig mee in de koeren in Nederland en Duitsland.

In Nederland is het niet mogelijk om een leerling - monte vergunning te behalen. Er bestaat 1 soort vergunning voor monte rijders. (Vergelijkbaar met een vergunning als amatrice). Het NDR (Nederlandse draf- en rensport) organiseert twee keer per jaar een examendag waarbij de mensen die een vergunning willen halen afrijden. Hiervoor kun je je gewoon aanmelden.

In Nederland bestaan geen cursuslocaties omdat vrijwel alle rijdsters zijn aangesloten bij een trainer of stal waar ze het rijden leren. Als je het echt wil leren van een professional kan je het beste naar een trainer in Frankrijk gaan..

Maar zoals Wendy al zegt, weet je zeker dat je de paarden mag uitbrengen in de monte van de stal waar je nu rijdt? Zelfs voor de jockeys die al jaren in de monte actief zijn is het lastig om voor elke koers een paard te krijgen..
Hou er rekening mee dat alle kosten van een monte vergunning in het eerste jaar zo'n 400 euro is, en de vervolg jaren rond de 300 euro. Dan komen er nog alle kosten van je kleding en zadel bij..

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 20:14

Het probleem is dat ze bij ons op stal wel heel voorzichtig zijn wat ik wel snap, ik wil ook heel graag met de sulky leren rijden en al regelmatig aangegeven en ook gevraagt of ik een paar keer mee kan met de duo kar maar elke keerkomt het er niet van ik weet niet waarom misschien willen ze niet dat ik rij ofzo maar ik hoor ook van mensen dat ik monte moet gaan rijden omdat ik een voordeel heb met mijn lengte en gewicht.

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 20:22

En zelf vind ik het natuurlijk ook super leuk!

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:26

Bij welke stal/trainer kom je dan? Kan die je niet verder helpen? Weet je wel zeker dat je die paarden mag gaan rijden in de Monte, want anders zou het zonde van je geld zijn.

Love1992

Berichten: 120
Geregistreerd: 29-12-12

Re: diploma in de 'Monté' halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:26

Mijn vriendin heeft ook haar monte examen gedaan in Nederland, en dat was inderdaad bij een drafbaan bij Victoria Park Wolvega (FR) zowel de proefexamens, theorie en praktijk :D Ik denk dat je gewoon wat mensen moet vragen tijdens de koersen of op stal. die weten hier vast wel wat van af. En misschien NDR een mail sturen met de vraag waar en wanneer :D
Succes in ieder geval