Met Mkango op de renpaardsimulator

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:24

Dat ziet eruit als hard werken :j

Wat ik me dan afvraag: zit dat harde werken 'm dan in de houding (aktief op de beenspieren) of het blijven volgen (en niet storen) van de beweging van het paard, dus meer hand/rompwerk?

Afgaand op het beeld krijg ik plaatsvervangend last van m'n enkels of is dat juist minder erg dan het lijkt?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info



ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:25

Mkango schreef:
ikke schreef:
Dat ziet eruit als hard werken :j

Wat ik me dan afvraag: zit dat harde werken 'm dan in de houding of het blijven volgen (en niet storen) van de beweging van het paard?

Afgaand op het beeld krijg ik plaatsvervangend last van m'n enkels of is dat juist minder erg dan het lijkt?
De basishouding is verreweg het zwaarst, maar daarmee staat of valt echt alles. Zelfs als je deze houding zou aannemen terwijl je op de grond staat, voel je je buikspieren en bovenbeenspieren er al flink aan trekken, zelfs als je niet 100% goed in balans bent. :)) Op het paard komt daar dan uiteraard nog je balans bij kijken, want als je niet in balans bent, gebeurt er dus wat je bij mij ziet gebeuren of je kukelt er voorover af. Dat luistert dus best nauw, en die balans haal je voornamelijk uit het juist positioneren van je zwaartepunt en uit je bovenbenen en core. Je handen op de schoft laten rusten helpt je wel enigszins met je balans (vooral als je dus totaal niet fit bent), maar daar moet je niet van afhankelijk willen zijn. Wat ik hier deed, dat met één hand op de hals steunen op zoek naar balans om de teugels korter te kunnen pakken, zou je op een paard echt nooit doen. :=

Uiteindelijk is het meegaan in de beweging van het paard niet wezenlijk anders dan in andere takken van sport: voelen wat het paard doet en leren meegaan in die beweging door de juiste spieren aan te spannen en de juiste spieren te ontspannen.

Enkels vallen heel erg mee. In de ideale houding vorm je met je voeten een soort plateau dat parallel loopt aan de grond; het is dus niet de bedoeling dat je je hakken uitdrukt en in je enkels gaat hangen. Op de foto zie je bijvoorbeeld dat m'n hiel wel iets lager is dan m'n tenen, maar een stuk minder dan je eigenlijk zou verwachten als je de houding zo ziet. Je knieën zijn je meest belangrijke schokdempers en doordat je eigenlijk je billen ook een soort van omhoog duwt, is het makkelijker om je voeten recht te houden. :j

Ik snap 'm. Klinkt op zich ook wel logisch maar het is wat lastig voorstellen als je het nooit gedaan hebt.

Zo ben ik eens met een manegepaard naar het strand geweest en dat paard zou lastig zijn, ik moest geen risico nemen en als het niet lekker ging, gewoon terug komen.

Ik ben naar het strand gegaan, beetje stappen, drafje, klein galopje, niks aan het handje. Op het strand iets meer galop, geen punt. Toen een leeg stuk strand gaf ik 'm ruimte en hij ging als de brandweer. Ik ben wel wat gewend, maar dit ging echt harder :j Toen vond ik dat het verstandig was om terug te komen, ging ik eens rustig op m'n kont zitten en het volgende moment lag ik, bijna letterlijk, tussen z'n oren want hij stond als een blok.. stil dus :oo

Ik vraag me tot op de dag van vandaag af of dat toch een ex racer geweest is. Waar ie vandaan kwam wist men niet precies (dit was in het pre-paspoort tijdperk) maar je moest van z'n mond afblijven want als je hem op contact ging rijden werd hij vervelend, bleek na enig doorvragen.
Blijkbaar ben ik dus voldoende van z'n mond af gebleven want hij was een schatje om te rijden en de gedachte alleen al was genoeg voor actie.


Kookaburra schreef:
En dat ook nog in een spijkerbroek :D

Je klikt inderdaad ook nog eens ja ;) Interessante info! Ennuhm... Je moet maar snel een eigen huisje hebben. Dan kom ik zeker even langs :D

Ehm, daar heb je geen huisje voor nodig }> https://www.nancysteashop.co.uk/

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker