Praktijkprobleem draver met buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Praktijkprobleem draver met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-12 18:24

Hallo,

Ik wat advies nodig.
Mijn draver (heb hem al 5 jaar) kan heel vervelend doen. (haat-liefde verhouding tussen ons 2 :D )
Als hij op de zandvlaktes achter een ander paard aan draaft (ander paard in galop) dan trekt hij zijn hoofd iets omlaag en rent als een bezetene achter zijn vriendje/vriendinnetje aan. Wat ik ook doe, ik kan hem niet onder controle houden. Hij draait helemaal door. Trekken aan de teugels heeft totaal geen effect. Is er iets wat wel kan helpen? Ik kan hem namelijk in geval van een noodsituatie zo nooit tot stilstand brengen zolang de ander voor me doorrijdt.
Dit doet hij overigens niet op lange bospaden!!! En ook niet als hij voorop rijdt.

we ontmoeten mensen niet bij toeval, zij kruisen ons pad voor een reden


ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Praktijkprobleem draver met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:40

Ah, hij doet goed waar hij voor gefokt is :D . Dravers worden trouwens heel erg vaak gereden op het bit. Wij willen juist in de wedstrijden een paard hebben wat gewicht in je handen legt. 'Trekken' is in hun opvoeding dus niet altijd 'ho' , maar een ondersteuning tot het harder gaan :) . Ik weet dus ook niet of je hem korte hulpen geeft, of dat je echt een 'trekgevecht' houd?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Praktijkprobleem draver met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-12 18:45

Ik heb al van alles geprobeerd. Een trekgevecht? HA, die verlies ik, hahaha. Hoe harder ik mn best doe, hoe meer hij me voorover er af probeert te trekken. Kort trekken en lossen helpt ook niet.

we ontmoeten mensen niet bij toeval, zij kruisen ons pad voor een reden

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Praktijkprobleem draver met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:05

Mijn draver heeft een "ingebouwde" ho. Op stem dus.
Misschien is dat iig een idee. Verder niet hangen idd. Pompend werkt bij die van mij wel.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:12

herkenbaar probleem... :')
Hoe rij je hem in de baan? Houd hij dan ook het bit
vast of gooit hij alles los?

Mijn draver had dezelfde neigingen.
makkelijk versnellen en snelheid maken op je hand.
Nu ik haar van het bit af rijd gaat het stukken beter.
waarschijnlijk hou je zelf te lang vast, waardoor hij de kans ziet
snelheid te maken.
Probeer je hulpen kort te houden, gelijk weer los te laten.

Bij sommige dravers schijnt het ook te helpen om je been iets meer aan te leggen.
Dus niet je been afsteken omdat hij al zo hard gaat maar wel
aangesloten houden.
Goed achterin je zadel blijven zitten en zorgen dat je niet meegaat in zijn ritme als hij
wil versnellen.
Mijn draver rij ik ook aangespannen en reageert dus ook op stem.
Misschien handig om aan te leren? ho is ho

Wij hebben er ook ruim een jaar over gedaan tot ze 'normaal' buiten kon rijden.
En nog steeds als we onderweg iemand tegenkomen zou ze graag voorbij willen.
Aard van het beestje.

:+: Alex & Charlie :+:

wesleij

Berichten: 59
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Pesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:47

Ik denk niet dat er veel aan te doen valt. Dat heeft die geleerd en dat is heel moeilijk er uit te krijgen.

252,7 km op de teller met Moechraisha en klasse III startgerechtigd.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:10

wesleij schreef:
Ik denk niet dat er veel aan te doen valt. Dat heeft die geleerd en dat is heel moeilijk er uit te krijgen.


Onzin. Kwestie van héél consequent zijn en geen milimeter ruimte geven. Als ze het hoofd omlaag trekken, gewoon een kant op trekken, links of rechts, niet beide teugels. Vaak haal je ze daarmee wel uit het ritme en moeten ze wel langzamer. Voor mij is het heel simpel. Ík bepaal hoe hard we gaan. Ze mag best protesteren, maar ho is ho en als paard dat vergeet, maak ik gerust een keer een flinke ophouding. Maar als je dat consequent volhoudt en niet wedstrijdjes gaat doen met anderen (want dan leren ze het weer aan), is dat echt wel af te leren.

terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:17

CarinaR schreef:
Mijn draver heeft een "ingebouwde" ho. Op stem dus.


Dat hebben onze dravers ook. Aan de longe is dit met een beetje geduld vrij makkelijk aan te leren (zowel bij jonge paarden als bij de ouderen die al koersen gelopen hebben). Ik denk niet dat je zoiets moet willen aanleren als je er bovenop zit, eerst maar eens vanaf de grond hem stil kunnen zetten (dan heb je ook je lichaamstaal om te helpen bereiken wat je wilt), anders zit je nog steeds met dat getouwtrek en gebeurt er nog niet veel.
Als geluidje hebben we ''prrrrrrrrr'' op een hoge toon; het is duidelijk te horen en het lijkt niet op een ander commando.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:00

Als je draver niet anders geleerd heeft doet hij inderdaad precies waarvoor hij gefokt en opgeleid is: achter zijn voorganger aan en hem in proberen te halen. ;) Wil je dit niet dan zul je daar echt gericht aan moeten werken met hulp van een andere combinatie.

Belangrijk is inderdaad geen constante tegendruk op de teugels te bieden, want dat is net wat hij opzoekt en waardoor hij net nog wat meer gewicht in de schaal kan leggen. En stapje voor stapje beginnen: eerst in stap (zonder druk op de teugels) en een ander paard langs of voor je uit laten draven. Wil hij mee, dan direct terugpakken maar ook direct weer loslaten! Dus geen kans geven om te gaan drammen, doen alsof je neus bloedt :+ , en wachten tot hij weer relaxed is voor je het nog eens probeert.

Later kun je dit ook in draf/galop doen, maar besef wel dat dit altijd een grote verleiding blijft voor je draver! ;)
En één keer zijn zin geven en achter een ander aan laten jagen, en je bent weer terug bij af...

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:12

Mijn draver deed dit ook heel erg,
ik rij tegenwoordig met Thiedeman, en moet eerlijk zeggen dat ik nu meer controle over haar heb. :)

Haal uit het leven wat erin zit, opgeven is geen optie.


Babsi
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:15

Hoi hoi!
Ik heb een Draverpony en het rijden in de bak en in de wei gaat super goed! Nu ben ik laats met haar op buitenrid gegaan en dat leek ook best wel goed te gaan. Totdat ze opeens heel erg hard begon te draven
Ik kreeg haar helemaal niet meer terug en niks werkte!! Ze reageerde niet op stem niet op teugels niet op doorzitten op helemaal niks. Gelukkig verstapte ze zich en stopte ze. Maar als dat niet was gebeurd ben ik bang dat ze zo nog een half uur had door gerend. Ik wil wel gewoon veder blijven oefenen met buitenritten want aan de hand kan ze ook alles. Ik weet alleen niet goed wat ik moet doen als het de volgende keeren ook gebeurd. Heeft iemand tips?!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers