Ik heb een hele mooie opdracht gekregen. De opdrachtgever wil graag zijn paard Gartbreaker geschilderd hebben, terwijl hij over een hindernis springt. Het is voor mij een uitdaging, omdat ik de snelheid en energie wil gaan uitbeelden van de sprong. Het gaat geschilderd worden in acrylverf, op een doek van 50 x 70 cm. Ik laat jullie mijn vorderingen zien. Ik ben begonnen met de schets op het doek met een kwast met donkere verf, het tweede stadium is het schilderen van het geheel, ik ga mij pas in een latere fase verdiepen in de snelheid die ik wil afbeelden
Al een stukje verder op weg. De eerste laag schilder ik in de kleur van het paard en de tweede laag krijgt wat meer details, in de kleur zoals glans- en schaduwplekken. Het begint al ergens op te lijken.
Wat leuk! Uitgelicht! Ik ben weer een stapje verder. Even aan de achtergrond gewerkt. Op de foto zijn dat gebouwen, maar dat vind ik niet zo mooi. Ik ga een groene omgeving erachter schilderen, dat vind ik ook een mooi contrast geven met de bruine kleur van het paard.
De achtergrond is nu nog te statisch. Ik wil graag de beweging en de dynamiek van de sprong in het schilderij laten zien. Door de achtergrond wat te vervagen en te vegen heb ik de snelheid erin gebracht. Hieronder de laatste fase en het eindresultaat. Ik vind het zelf geslaagd geworden en de opdrachtgeefster was er heel blij mee! Wat vinden jullie?