[VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

[VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:29

Hoera, alle tekst is geschreven en de 29 afbeeldingen en de cover zijn geschilderd! Mijn eerste prentenboek is bíjna af! *\o/*

Ik wil graag dat het boek 'mooi' wordt gedrukt. Dus: hardcover, pagina's ingenaaid, minstens A4-formaat. Ik hoef geen commerciële oplage. Dit is echt een project wat ik voor mijn eigen plezier doe en ik vind het een superleuke ervaring om zelf een boek te maken. Ik wil wat boeken cadeau kunnen doen, heb in de zomer een expositie met waar ik een stapel wil neerleggen, en ik wil dat mensen het boek op mijn website kunnen bestellen.

Ik heb nu een paar drukkerijen gemaild voor offertes. Die lopen best uiteen, net als de specificaties. Ik ben daarom heel benieuwd of er bokkers zijn die ervaring hebben met het laten drukken van een prentenboek. Hoe pak je dat nou handig aan? Laat je de afbeeldingen scannen of maak je foto's? Doe je dat zelf, of laat je dat ergens doen? Wat is een aardig aantal om mee te starten? Heeft iemand ervaring met specifieke drukkerijen? Wat zijn andere do's en don't's? Ik lees graag tips! :)

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:50

Ik heb vorig jaar een prentenboek uitgebracht in kleine oplage, 40 stuks. Nu scheelt het dat ik zelf vormgever ben waardoor ik het boek zelf heb kunnen maken in indesign (tekening ingescand, geoptimaliseerd in photoshop, opmaak in indesign in opleverformaat). Ik heb ze toen laten drukken bij Drukwerknodig. Peterprint ben ik ook heel tevreden over maar die is een stukje duurder. Je hebt echter wel wat verstand nodig van hoe je dingen oplevert.

Wat je ook zou kunnen doen is als je het zelf niet drukklaar kan maken, is een vormgever in de hand nemen die dat voor je kan doen en dan vervolgens het bij een online partij te laten drukken.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:21

Ik zou een vormgever zoeken die het persklaar kan maken voor je. Of een uitgeverij-in-eigen-beheer, zoals mijnbestseller of boekscout ofzo.

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:11

Ik heb goede ervaringen met mijnbestseller.nl :)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:44

Geen prentenboek, maar heb enige tijd geleden zelf het geboortekaartje van mijn zoontje gemaakt, en: sowieso je tekeningen inscannen en geen foto's ervan maken. Een evt vormgever kan de tekeningen daarna nog digitaal optimaliseren indien nodig.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:22

Dank voor alle goede tips! Ik ga ermee aan de slag. Dat drukklaar maken is wel even wat anders dan zelf een HEMA-fotoboek in mekaar zetten zie ik inmiddels. :)) Ik denk ook dat ik dus op zoek moet naar een vormgever. :j

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:43

Fnanne schreef:
Ik heb goede ervaringen met mijnbestseller.nl :)


Dat ziet er ook goed uit. Ik neem even aan dat jij een boek hebt laten drukken met veel afbeeldingen. ;) Wat voor een aanleverbestand heb je gebruikt? Afbeeldingen in het wordsjabloon wat wordt aangeboden, of een PDF? :)

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:48

Elanor schreef:
Dat ziet er ook goed uit. Ik neem even aan dat jij een boek hebt laten drukken met veel afbeeldingen. ;) Wat voor een aanleverbestand heb je gebruikt? Afbeeldingen in het wordsjabloon wat wordt aangeboden, of een PDF? :)


Ik heb mijn boek daar laten drukken :j alles laten inscannen door een professioneel bedrijf en laten redigeren door collega's. Was super veel werk maar heel erg leuk.
Volgens mij (het is al even terug) geüpload via Word en daarna in de online tool aan het schuiven en uitproberen geweest :)
Ik ben wel heel benieuwd naar je boek; komt het ook te koop?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 09:57

Hoera! Mijn boek is naar de drukker. *\o/*

Wat een werk! Ik heb de bestanden gescand met een goede (speciaal voor dit doel aangeschafte, want het volgende project borrelt alweer) thuisscanner. Ik heb overwogen om de scans professioneel te laten maken . Maar 'kunstscans' zijn per stuk al best prijzig dus dat werd me voor 30 afbeeldingen echt te gortig. Gelukkig heb ik in mijn netwerk een vriendin die heel goed kan werken met photoshop, dus zij heeft de gescande afbeeldingen omgezet naar een ckym-kleurenprofiel voor het drukken (twee maanden geleden nog nooit van gehoord :P ) en heel precies geoptimaliseerd. De digitale versies zijn nu echt net als de originelen, superblij mee! Was ook ontzettend leuk om samen te doen trouwens: naast mekaar aan het bureau, koppen thee erbij, ik met de prenten naast het scherm en dan beiden zitten turen en wijzen: "hier is het rood íétje fletser volgens mij..." En dan kon zij dat heel subtiel corrigeren. Veel werk, maar prachtig resultaat.

De volgende stap was inderdaad het 'drukklaar' maken. Waar dezelfde vriendin mij ook mee kon helpen, hoera! Er ging weer een wereld voor open met InDesign hoor, wat leuk om te zien hoe dat werkt. :) We hebben eerst het binnenwerk gedaan. Bestand aanmaken met goede formaat en 'bleeds' (snijranden). Daarna zijn we gestart met de titelpagina en vervolgens alle pagina's met het verhaal. Dat ging heel mooi met een 'masterpage': daarin zit een vaste opmaak die vervolgens op alle andere pagina's terecht komt. Daarin kon ik dan de afbeeldingen zetten. En dan op elke pagina afzonderlijk ietsje schuiven waar nodig tot het perfect is. Ook weer heel leuk én heel veel werk. :D

De omslag hebben we samen opgezet. Eerst weer een bestand met het goede formaat (rugdikte is afhankelijk van hoe dik je boek is). En toen kon ik eindeloos schuiven met de plek van de titel, mijn naam, flaptekst en rugtekst. Lekker perfectionistisch, maar hee: de omslag is het visitekaartje van het boek! Het lastigste vond ik nog het kiezen van een goed lettertype voor de titel, maar ik ben erg tevreden over het resultaat. :j

Ik heb aan het eind van de rit het geheel nog door twee mensen laten nalezen. Gelukkig, want er was tóch ergens een aanhalingsteken weggevallen. :Y)

Nou wachten op de proefdruk. :D

En ja, het komt te koop hoor Fnanne! Ik heb op 24 juni een expositie, daar wil ik 'm eerst aanbieden. :) Reuze benieuwd of er mensen zijn die dan een boekje willen meenemen, zou zo leuk zijn!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:10

Wow, wat gaaf dat het gelukt is!

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:32

Wat gaaf, ik ben heel erg benieuwd!

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:52

Bedankt dat je het heb gedeeld. Dit is ook mijn droom nog <3 erg leerzaam dus al deze informatie.

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:02

Oh wat super gaaf :j
Waar ga je exposeren? :)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 13:30


janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:36


Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 13:46

Denk dat dat wel een bijzonder 'unboxing'-momentje wordt inderdaad Janoek! Bedankt voor het delen van jouw drukker ook, handige naam voor wie wil vergelijken naar aanleiding van dit topic. Ik zie dat ze wel pas vanaf 100 stuks drukken, ik wilde graag een wat kleinere oplage.

Ik heb uiteindelijk voor drukkerij Bookadew gekozen. Zij kunnen genaaid binden en hadden de mogelijkheid om een wat kleinere oplage te laten drukken. Ben in elk geval over het klantcontact erg tevreden, goed bereikbaar voor vragen, en de specificaties voor het aanleveren zijn ook erg helder. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:09

Weet wat ook een mooi moment is: je eigen boek uitpakken en dan naast je lievelingsboeken in de boekenkast zetten *\o/* *\o/*

Maar ook als je eigen boek tegen komt bij je favoriete boekhandel. Ook leuk.............

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:21

Wat gaaf en wat fijn dit topic zeg!! Ik ben nog niet halverwege met mijn eerste boek dus de zenuwen schieten af en toe in mijn keel nog. Maar ik weet dan wel weer dat ik een vormgever nodig heb en wat dat inhoudt dankzij mijn werk :) . Een drukker vinden is dan ook een ding, fijn dat hier al wat linkjes voorbij komen.
Wie weet komt er een bokt bibliotheek met boeken van bokkers ;)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 21:33

Dát zou leuk zijn ja Signe! Heel benieuwd waar jij aan werkt. Roman, prentenboek, kunstboek?

Ik heb láng gedaan over dit boekje maar met steeds weer een stukje is het toch rond gekomen. Die datum van de expositie was wel een mooie stok achter de deur voor mezelf om op te mikken om het echt af te hebben, dat vond ik eigenlijk wel heel fijn. :j

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:33

Boek van 12 prenten met affirmatieachtige haiku’s die nog geschreven moeten worden. Voor mensen met en zonder kinderen. Wordt geweldig. Ben er al een jaar of twee mee aan de slag geloof ik. Zo’n proces gaat langzaam
De expo’s zijn voor mij ook een stok maar dan meer dat ik hierna het boek wil publiceren als volgend project/moment. Wat tof hè dat er zoveel kunstenaars werken aan een heel eigen boek. ♥️

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:59

Wat een leuk topic! Ik werk ook aan een eigen prentenboek.
Verhaal is af, maar heb erg lopen stoeien met de stijl van de prenten.
Normaal gesproken doe ik dit soort opdrachten voor een opdrachtgever. Nu ben ik mijn eigen opdrachtgever en dat maakte het wat lastiger.
Maar goed, ik heb mijzelf de tijd gegeven en even naast mij neer gelegd.
Het feit dat er twee exposities aankomen en ook dat ik nog een grote opdracht moet afronden speelt ook een rol. ;)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 11:19

Wat tof Sall! Heerlijk om aan te werken. En wel herkenbaar hoor, stoeien met de stijl. Wat ik ook leerzaam vond is om die consistent te houden als je ergens zo lang aan werkt met zoveel afbeeldingen. :j

Als het goed is, komt vandaag de proefdruk. Ben héél benieuwd! :):)

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:28

Oh spannend!! Ik ben ook heel benieuwd :j

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [VRAAG] Een prentenboek laten drukken - tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:37

Oh wat spannend!! :):)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:23

Echt zoooo tof om afgelopen vrijdag 'het' pakje open te maken! :D

Nadat ik weer was bekomen van de eerste 'whaa, het is te gek' en ik hem éven in de boekenkast naast de Gruffalo had gezet, heb ik er ook nog heel kritisch naar gekeken.

Het is écht een prentenboek geworden van mooie kwaliteit: prettig groot A4-formaat, stevige cover en zwaar (170 grams) zijdeglans papier. Bladert heerlijk.

Binnenwerk is echt geweldig, de platen zijn zó mooi geworden! Ben echt trots op hoe mooi alle kleuren zijn geworden, het zijn precies de originelen. Ook is het op alle pagina's goed gegaan met de bleeds (snijranden) en ben ik ook met de bladspiegel onwijs tevreden. Het is een kleurrijk voorleesboek geworden, precies wat ik wilde.

De indeling van de cover vind ik mooi, maar op de achterzijde vind ik de corpsgrootte van de flaptekst toch wat te groot. Digitaal leek het prima, maar in het echt is de tekst zo groot dat het voor mijn gevoel schreeuwerig overkomt. De flaptekst wordt nu dus even groot als de tekst in het boek zelf. En ik vind op de cover ook de groene kleuren wat te fel geworden (detail hoor), dus daar ga ik nog even over in contact met de drukker. Is precies waarom je een proefdruk laat maken denk ik. :j

Laatste loodjes komende week! {:}