[ART] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

[ART] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 15:44

Ik heb even gekeken, maar gezien het praktische doel lijkt me HTT het beste subforum voor dit topic.

Sinds een paar jaar vind ik het wel erg leuk om naar de Kringloop te gaan en van iets ouds weer iets nieuws te maken. Ik ben echt geen expert hierin, en bijna alles wat ik tot nu toe heb gedaan is voor mezelf geweest. Met uitzondering van een hobbelpaardje. Mijn resultaten kan je vinden in de link in mijn onderschrift.

In Oktober vond ik op Marktplaats Queen Ann stoelen, een set van 4 stuks. Leek me wel een leuke uitdaging om die eens op te frissen. Zelf heb ik er maar één nodig, dus het hoeft maar 1 keer echt goed te gaan. Het idee is om er beruchte slaapkamerstoelen van te maken. Voor mezelf moet de stoel bij een kaptafel staan.

Afbeelding
Zo zagen ze er uit op Marktplaats, het leek allemaal nog wel heel erg goed...

Afbeelding
In werkelijkheid zijn de veren door de onderkant gekomen en is de vulling erg lelijk verzakt en is de bekleding vrij ranzig.

Inmiddels heb ik van één stoel de leuning opnieuw bekleed en ik ben er zo tevreden over dat ik het hier wil tonen! Ik mis een hoop foto's (de uitgebreidere WIP staat wel op Instagram in de hoogtepunten).

De stoelen waren al grotendeels geschuurd toen ik ze overnam, dus daar heb ik gelukkig niet heel veel werk van. Plus dat krijtverf daarin heel fijn werkt.
De eerste stoel heb ik vrij snel onder handen genomen. De siernagels en nietjes er uit halen is echter wel vreselijk rotwerk, daar moet ik nog even gereedschap voor hebben, eerder begin ik niet aan de derde stoel namelijk. Mijn handen lagen echt helemaal open!
De rugleuning heb ik bewaard, deze ziet er niet heel slecht uit:
Afbeelding
Afbeelding

Na het schoonmaken van de stoel (ik heb ze gewoon onder de douche gezet en daarna met St. Marcs afgenomen) ben ik gaan verven. Ik gebruik altijd graag de verf van MaisonMansion en ik had nog een pot in de kleur Morticia (rechts) staan. De andere stoel kreeg de kleur Aurora (links, ook over van een ander project).

Afbeelding

Ik vond de kleuren iets te licht en te weinig diepte geven, dus heb ik met metallic wax (ik weet de naam even niet) diepte aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En bij deze met gewone zwarte wax. Ik ben daar nog niet helemaal tevreden over, maar ik heb ook nog geen stof voor deze stoel.

Gisteren heb ik de leuning van de Morticia met koperwax bekleed. Eigenlijk moet ik nog steeds nieuw schuimrubber (dat oude was echt niet meer bruikbaar, ik gok een jaar of 50 oud %) ) bestellen. De veren ga ik er niet opnieuw in zetten, ik ga werken met singelband. Geleerd op Tiktok dat het niet per se nodig is om de veren te hergebruiken als je singelband op de juiste manier verwerkt. Dus daar ga ik voor.

Het resultaat tot nu toe, zoals gezegd, stelt me erg tevreden!

Afbeelding

Afbeelding
(witte puntjes zijn een te veel aan wax, dat moet er nog even uit als alles klaar is)

Verder ben ik nog op zoek naar een mooie sierband voor de leuning. Nagels vind ik iets te veel van het goede. Ideetjes en tips zijn zeer welkom!

De Aurora stoel heb ik nog geen stof voor helaas. Ik durf het niet zo goed online te bestellen, maar heb wel in mijn hoofd dat het richting azteeks moet gaan.

Een derde stoel krijgt een parelmoer verf met deze stof:

Afbeelding
Alleen heb ik dan nog steeds geen stoel voor mezelf :')

Goed, zover de stand van zaken... Ik hoop dat jullie het ook leuk vinden!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 02-03-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste tag toegevoegd.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:35

Wat gaaf!

Bij die eerste verf-foto dacht ik, jee wat zonde.. Maar na de metallic wax ziet het er erg gaaf uit, vooral de donkere stoel. En wat een mooie stof <3

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:48

8nnemiek schreef:
Wat gaaf!

Bij die eerste verf-foto dacht ik, jee wat zonde.. Maar na de metallic wax ziet het er erg gaaf uit, vooral de donkere stoel. En wat een mooie stof <3


Dankje! <3

De eerste verf-foto is ook niet in het mooiste licht genomen en een beetje veraf. Ik heb nog één stoel waar ik nog geen idee mee heb en speel af en toe met het idee om er geen verf op te doen, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik dat het beste kan aanpakken, want hij moet dan wel echt beter geschuurd worden.

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:24

Wat leuk, ik vind het knap dat je erdoor heen kunt kijken. Leuke hobby ook. Ik ga d’r op insta gluren ;)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:30

Wat gaaf! Lak je ze ook af oid?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:35

Och vreselijk wat een werk .

Maar het knapt er behoorlijk van op.

( Zo niet mijn hobby maar blij dat jij het leuk vind) :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:37

Whizz schreef:
Wat leuk, ik vind het knap dat je erdoor heen kunt kijken. Leuke hobby ook. Ik ga d’r op insta gluren ;)


Dankje! Meestal heb ik gewoon iets in mijn hoofd wat ik wil qua stijl, dus dan is het vrij eenvoudig om er doorheen te kijken hoor :)


Wildgirl schreef:
Wat gaaf! Lak je ze ook af oid?


Normaal gebruikte ik altijd een verniswas, dat gebruik je als een soort van verf maar geeft niet echt een lak-afwerking.
Deze keer heb ik voor het eerst een wax gebruikt, kleurloos als basis en metallic voor het effect en ik was er eigenlijk wel heel erg enthousiast over! Het geeft een veel mooiere finish en feel.
Het voelt wat zachter en natuurlijker, ik kan het niet goed uitleggen. Maar ik weet wel zeker dat ik vaker wax ga gebruiken voor de afwerking :j

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:46

Ik probeerde eerder vanavond nog een filmpje te plaatsen die ik vandaag heb gemaakt, geeft een betere impressie dan de laatste foto's naar mijn idee.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 19:44

Het is even geleden, en eerlijk is eerlijk... Ik zag er enorm tegenop om de nieuwe zitting er in te maken.

Oorspronkelijk zaten er veren in de stoel, maar op Tiktok vond ik een account dat liet zien dat die veren prima te vervangen waren. Maar goed, dan moet je de webbing wel goed vastmaken en daar zag ik flink tegenop...

Vlak voor de zomer kocht ik een accu-staple/nailgun bij de Lidl. Hier gaan langere nieten in dan in de gebruikelijke nietmachines. Maar opnieuw stelde ik het uit.
Ik was al wel begonnen aan de derde stoel en deze krijgt een prachtige gebroken witte kleur met daarover een parelmoer lak.

Vorige week kreeg ik ineens weer moed om een begin te maken...

Afbeelding

En ik was ontzettend verrast dat het me gewoon goed lukte! Dat gaf de burger weer wat moed...
Waardoor ik ook meteen begon aan de kussens die al maanden in huis lagen, de maat kwam in de buurt maar moest natuurlijk nog op maat van de stoel gesneden worden.

Afbeelding

Grover wilde hier gráág even bij helpen :+

Afbeelding

Het is koudschuim met daarover een laag fibrefill en een tricot kous.


Op internet vond ik ook nog eens voor weinig geld twee prachtige stoffen voor de lichte stoel uit de OP. Ik kon niet kiezen, dus dat liet ik over aan mijn volgers op Instagram, mijn moeder en vriendinnen. Die laatsten konden de keuze in ieder geval niet maken :')

Maar het resultaat sta ik 100% achter:

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels is er ook een soort piping onderweg voor deze twee stoelen en weet ik redelijk zeker dat ik de tweede stoel voor mezelf ga houden <3

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:53

Wat ongelofelijk gaaf!! Heel knap dit TS!

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:54

Dat is goed gelukt zeg! Echt prachtig geworden. Hou je ze zelf of verkoop je ze?

Edit, ik lees het al in de op… :o

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 11:41

Wildgirl schreef:
Wat ongelofelijk gaaf!! Heel knap dit TS!


Dankjewel :o
Ik moet zeggen dat ik er ook niet altijd het vertrouwen in heb dat ik het kan, voor mij is dit ook een eerste keer dus ik doe maar wat. :D

Whizz schreef:
Dat is goed gelukt zeg! Echt prachtig geworden. Hou je ze zelf of verkoop je ze?

Edit, ik lees het al in de op… :o


Hihi... De tweede is zoals het nu lijkt voor mezelf. Past mooi bij mijn kaptafel:
Afbeelding

Kan ik eindelijk beginnen met het gebruik van mijn kledingkamer zoals ik het bedoeld heb :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:07

Omdat het topic beter op [UK] Uit de Kunst past, heb ik hem hierheen verplaatst.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 04:39

Wat mooi!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:51

OMG wat onwijs mooi!! Die diepte in de verf ook is zo onwijs gaaf!! <3

Wendy15

Berichten: 11095
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:48

Prachtig! Echt super tof bedacht en heel mooi gemaakt. Dit lijkt me ook zo ontzettend leuk om te doen maar ik heb al zoveel hobby's :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 16:57

EINDELIJK weer een keer écht tijd hiervoor... En ik had in mijn hoofd om er vandaag één af te maken.

Helaas is dat niet gelukt...

Afbeelding
Ik was zover, en wilde de band op de stoel gaan maken. Dit had ik een poosje terug al besteld.

Alleen bleek het band veel te kort, dus dat had geen zin...
Zoals mijn vader zei: "Meten is weten."
Maar ik was dwars en gokte op 2 meter. Achteraf wat dom gerekend, want de matrassen waren 50x40 in trapeziumvorm :+


Afbeelding
En met nog eens kritisch kijken, vond ik de kleur toch ook te geel, aangezien er brons/koper wax op de stoel zit.... (het witte in de nerven/naden van de stoel is zoutuitslag van een overdaad aan wax, dat kan ik er op het eind zo uit krijgen)

Dus ik ben weer even terug naar de tekentafel om een betere kleur band te vinden. :+

Afbeelding

Als jullie een tip hebben, hoor ik het graag! :)

Wendy15 schreef:
Prachtig! Echt super tof bedacht en heel mooi gemaakt. Dit lijkt me ook zo ontzettend leuk om te doen maar ik heb al zoveel hobby's :')


Gewoon doen hoor! Het hoeft niet een blijvende hobby te zijn ;)

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:24

Super mooi is 'ie aan het worden!
Ik zou niet weten wat voor kleur je kan nemen, al zou ik wel oor een wat simpeler zonder versiersels kiezen.. Sierkoord, ofzo? Dit is al een heel druk motiefje op de zittingen, mij zou een lintje met versiering wat té worden (maar deze stoelen zijn natuurlijk wel bedoeld om op te vallen.. :+ )
Hoe dan ook, lijkt me superleuk om te doen! Echt spannend als je dat uit elkaar haalt, wat er allemaal inzit/nog heel te houden is enz. :))

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 12:39

_l_amanda_l_ schreef:
Super mooi is 'ie aan het worden!
Ik zou niet weten wat voor kleur je kan nemen, al zou ik wel oor een wat simpeler zonder versiersels kiezen.. Sierkoord, ofzo? Dit is al een heel druk motiefje op de zittingen, mij zou een lintje met versiering wat té worden (maar deze stoelen zijn natuurlijk wel bedoeld om op te vallen.. :+ )
Hoe dan ook, lijkt me superleuk om te doen! Echt spannend als je dat uit elkaar haalt, wat er allemaal inzit/nog heel te houden is enz. :))


Het moet in ieder geval een minder heftige kleur worden :P Maar de stoel mag wat mij betreft redelijk over de top blijven, mits het in harmonie blijft en dat wordt het niet met deze band.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:52

Ik zou kiezen voor 1 van de vele groenen in het printje of als je toch een beetje een opvallend band wilt de oranjebruin van de tijger.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:57

Ik vind dat goud eigenlijk ook wel wat hebben. Maar een net wat warmere tint zou inderdaad wel beter passen, dat steekt minder flets af. Hij is wel echt enorm gaaf aan het worden!!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 17:08

Jorex schreef:
Ik zou kiezen voor 1 van de vele groenen in het printje of als je toch een beetje een opvallend band wilt de oranjebruin van de tijger.


Dit vind ik wel een heel goed idee eigenlijk!

Deze is dan een optie:
https://www.hoofs-stoffen.nl/interieurb ... 15-mm.html

Maar is mogelijk net als de taupe (die ik had besteld https://www.hoofs-stoffen.nl/interieurb ... 15-mm.html) veel groener dan op de foto :+

Dus dat wordt een retourtje Jan Sikkes ergens de komende tijd...


Snadrem schreef:
Ik vind dat goud eigenlijk ook wel wat hebben. Maar een net wat warmere tint zou inderdaad wel beter passen, dat steekt minder flets af. Hij is wel echt enorm gaaf aan het worden!!


Dankje :)
Ik heb juist het idee dat het wat kouder moet om het geheel warm te houden.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [WIP] Upcyclen van Queen Ann stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:01

Wat gaaf zeg, ik volg! Ben benieuwd wat je met de rest gaat doen!

Wbt Jan sikkes zal ik wel tempo maken, ze zijn failliet :( zijn nog maar beperkt open

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:08

Eleionomae schreef:
Wat gaaf zeg, ik volg! Ben benieuwd wat je met de rest gaat doen!

Wbt Jan sikkes zal ik wel tempo maken, ze zijn failliet :( zijn nog maar beperkt open


Ooh ik dacht dat het alleen om een paar filialen ging? Maar alles is failliet? :oo Faaaaaack... :\

Waar moet ik dan heen |(

Bootsiebob

Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:15

Het wordt echt ontzettend tof!

Wat de band betreft dacht ik ook aan ofwel groen ofwel de kleurtinten van de tijger.

De groene uit de link vind ik erg mooi