[ART] [WIP] Rijrok en cape

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 03:20

Wauw, echt mooi gedaan !
Euh, buiten voor je vriendinnen, maak je ze ook op bestelling voor anderen :) ?

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:57

Okay let niet op mijn paard :o :') maar dit is mijn rijrok. Net voor het eerst een rondje mee gereden.
Gemaakt door een stalgenootje <3
100% wol, 100% happy mee!
Afbeelding

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:25

Erg gaaf dames,

Ik vroeg me ook al af of je ze ook voor anderen maakte.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:08

AbleToDream schreef:
Oh ik heb laatst ook een gemaakt, super leuk om te doen en meteen ook van twee vriendinnen een bestelling gekregen om een te maken voor hun! Die rode stof is echt super mooi! Ben benieuwd hoe het eruit zal zien Veriye!

[ [url=m/fqxY8G.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik vragen welk patroon je hebt gebruikt?

Ik heb van de buitenruiter de patronen blog gevonden omdat het zelf nu ook begint te kriebelen om er een te maken. (Zodra mijn naaimachine gemaakt is) Dus ik vroeg me af welk patroon of stijl iedereen het fijnst vind om mee te rijden.

https://debuitenruiter.nl/hoe-maak-je-een-rijrok/

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:47

Ik heb model 1 van de buitenruiter gemaakt, vond die zelf het leukst als uitprobeersel. Met het rijden is hij ook heel fijn, blijft goed liggen (ook in draf/lichtrijden en galop). Alleen het opstappen is even puzzelen, maar daar krijg ik vanzelf handigheid bij. Heb de rok vrij lang gemaakt, met aan de voorkant dezelfde lengte als aan de achterkant. De stof nu is 20% wol, moet zeggen dat ik dat warm genoeg vind als icm een rijbroek, ook tijdens stapritjes. Graag wil ik ook nog een wat kortere voor als het net war warmer is, maar die maak ik zodra ik geld genoeg heb voor nieuwe stof!

Niet de mooiste foto, maar zo zie je hem wel goed
Afbeelding

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:26

Plop1997 schreef:
Mag ik vragen welk patroon je hebt gebruikt?


Ik heb zelf een patroon getekend aan de hand van de rok die ik heb liggen, mijn groene is nu ook wat korter achteraan en iets smaller in de taille dan mijn grijze.

Lukasje schreef:
Wauw, echt mooi gedaan !
Euh, buiten voor je vriendinnen, maak je ze ook op bestelling voor anderen :) ?


Eventueel wel, momenteel ben ik nog bezig aan de laatste, daarna wil ik eventueel wel eens een op bestelling maken, maar ik heb wel maar beperkte kleuren die ik in de winkel kan gaan halen..

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:16

Wat een mooie dingen maken jullie :D
Zodra die van mij onder het zadel is wil ik ook graag een rijrok maken/bestellen maar ik vraag mij af hoe jullie de haren van je paard er weer uit krijgen? Of is het gewoon een kwestie van accepteren dat de binnenkant van de rok op den duur een extra laagje van paardenhaar krijgt? O:)

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:38

beestenfreak schreef:
Wat een mooie dingen maken jullie :D
Zodra die van mij onder het zadel is wil ik ook graag een rijrok maken/bestellen maar ik vraag mij af hoe jullie de haren van je paard er weer uit krijgen? Of is het gewoon een kwestie van accepteren dat de binnenkant van de rok op den duur een extra laagje van paardenhaar krijgt? O:)


Gewoon een kledingroller. Heb zo'n siliconen herbruikbare van de kruidvat. Hier krijg ik altijd mijn dekjes ook mee schoon dus ik denk dat het dan ook wel werkt bij de rok. Met mijn dekjes doe ik ze altijd eerst rollen voor ze in een waszak de machine in gaan en dan als ze droog zijn nog een keer met de roller. Bijna altijd compleet haarloos.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:28

Wat voor soort stof gebruiken jullie?
100% wol is me wat te duur :Y) Maar ik kom zo veel andere mooie stoffen tegen online.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 19:20

Wat een mooie rokjes komen hier langs!!
<3

De rode stof die ik nu heb is fleece, gewoon om even te kijken hoe het werkt en of ik het wat vind.
Je kunt naast wol ook regenjasstof, softshell, oilskin en vele meer kunnen gebruiken.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 12:11

Laatste dag van de vakantie en eindelijk een begin gemaakt :+

Rok heb ik aan de voorkant open gesneden en achter een spleet ingesneden.
Nu nog de randen afnaaien en de drukknoppen erin.
Ik hou niet van binden of een instaprok ivm eventueel blijven hangen als mijn paard een keer gek doet.


Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:22

Zooo, dat heeft even geduurd :+

Ik heb gisteren avond even weer aan de naaimachine gezeten, om de rok af te maken.
En het is gelukt. Alleen was ik helemaal niet blij met hoe de rok viel en het tailleband eruitzag.


Afbeelding

Dus vanochtend nog een keer het tailleband open gehaald, elastiek eruit en opnieuw gezoomd. Nu ben ik best tevreden.


Afbeelding


Ik ga vanavond kijken hoe hij op mijn paard ligt en dan ga ik nadenken welke stof ik uiteindelijk voor de lange versie wil, gezien dit nu alleen de prototyp is.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:25

Dit ziet er vooral uit als een stofje waarmee je de halve baal stro en driekwart baal hooi mee kan vangen :')

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:31

Dat is ook de prototype, heb hiervoor een goedkoop fleecestofje gebruikt om het even te testen.

Maar als ik hooi meeneem met het rokje zal mijn paard wel blij zijn, heeft die wat te knabbelen :+

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:32

Ik kan alleen niet zien hoe de split loopt voor het rijden? Valt die zo netjes dat je hem niet kan zien? :D

Ik heb laatst ook voor het eerst zelf een rijrok gemaakt. 'Overgetrokken' van mijn Klesarven rijrok. Heb er nog geen goede foto van

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:33

Hij overlapt wat aan de voorkant, dus zo kun je hem nu inderdaad niet zien.

Als vanavond iemand op stal is zal ik proberen wat foto's te laten maken.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:34

Qimm schreef:
Ik kan alleen niet zien hoe de split loopt voor het rijden? Valt die zo netjes dat je hem niet kan zien? :D

Ik heb laatst ook voor het eerst zelf een rijrok gemaakt. 'Overgetrokken' van mijn Klesarven rijrok. Heb er nog geen goede foto van


Oh die zijn leuk, alleen wou ik geen om te binden, maar drukknopen. Mijn paard is een beetje een stuiterbal en ik ben bang dat ik blijf hangen.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:36

Veriye schreef:
Qimm schreef:
Ik kan alleen niet zien hoe de split loopt voor het rijden? Valt die zo netjes dat je hem niet kan zien? :D

Ik heb laatst ook voor het eerst zelf een rijrok gemaakt. 'Overgetrokken' van mijn Klesarven rijrok. Heb er nog geen goede foto van


Oh die zijn leuk, alleen wou ik geen om te binden, maar drukknopen. Mijn paard is een beetje een stuiterbal en ik ben bang dat ik blijf hangen.


Ik probeer me voor te stellen hoe je dan zou kunnen blijven hangen?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:38

Qimm schreef:
Ik probeer me voor te stellen hoe je dan zou kunnen blijven hangen?


Ik heb een westernzadel en ben dan bang dat als de rok hoe dan ook over het hoorn gaat en blijft hangen, ik er niet uitkom. Soms gebeuren rare dingen :+ dus maar liever voor knopjes gekozen.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [ART] [WIP] Rijrok en cape

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:06

Haha oooh ja daar zou ik me wel iets bij voor kunnen stellen :D

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:12

AbleToDream schreef:
Oh ik heb laatst ook een gemaakt, super leuk om te doen en meteen ook van twee vriendinnen een bestelling gekregen om een te maken voor hun! Die rode stof is echt super mooi! Ben benieuwd hoe het eruit zal zien Veriye!

[ [url=m/fqxY8G.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat gaafmaak je deze ook op bestelling voor anderen?