[VRAAG]Hoe een kunstenaar kiezen voor een opdracht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

[VRAAG]Hoe een kunstenaar kiezen voor een opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 13:11

Van mijn vroegere paard heb ik een prachtige, maar onscherpe, foto aan de muur.
Dit paard is 28 jaar lang bij ons geweest. Het was mijn paard, maar evengoed ook ons familie-paard.
En daarnaast zijn er andere dierbare foto's.
Ik zou graag een tekening/schilderij o.i.d. van hem willen laten maken, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken.
Soms zie ik een prachtig kunstwerk, maar als ik dan meer werk van die persoon bekijk, vraag ik mij af of degene wel iets kan maken wat mij/ons aanspreekt. Het is tenslotte een opdracht, maar het eindresultaat is meer dan het 'plaatje'.
Ik zou het jammer vinden als dat een teleurstelling is, natuurlijk voor ons, maar ook voor de maker.
Wie heeft tips? Wie heeft ervaring hiermee?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 29-08-21 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Besje

Berichten: 815
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:19


Lieve Charming van sportpaard naar knuffelpaard:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2023797

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:37

Ik denk dat het goed is om te bedenken wat voor soort tekening/schilderij je wilt. Wil je realistisch of juist minder/grover? Kleurrijk/zwart wit? Welk materiaal spreekt je aan? Zoek eens voorbeelden en maak daar een soort moodboard van voor jezelf. En ga dan op zoek naar een kunstenaar wiens stijl daar op lijkt.

Ik heb gekozen voor een combinatie van realistisch en kleurrijk en gekozen voor Tineke v.d. Velde (Fnanne van Bokt). Zij heeft hem nagetekend van een foto en haar eigen kleurrijke draai er aan gegeven.
Het is echt precies mijn haflinger. Zijn blik, zijn houding, alles. Met een vrolijk tintje.
Zij stuurde mij ook updates tussendoor en van tevoren heb ik aangegeven wat ik wilde. Dit was het resultaat.
Afbeelding

Dit was de referentiefoto
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:49

Rolinda Otten maakt prachtige schilderijen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:51


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:16

senna21 schreef:
Van mijn vroegere paard heb ik een prachtige, maar onscherpe, foto aan de muur.
Dit paard is 28 jaar lang bij ons geweest. Het was mijn paard, maar evengoed ook ons familie-paard.
En daarnaast zijn er andere dierbare foto's.
Ik zou graag een tekening/schilderij o.i.d. van hem willen laten maken, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken.
Soms zie ik een prachtig kunstwerk, maar als ik dan meer werk van die persoon bekijk, vraag ik mij af of degene wel iets kan maken wat mij/ons aanspreekt. Het is tenslotte een opdracht, maar het eindresultaat is meer dan het 'plaatje'.
Ik zou het jammer vinden als dat een teleurstelling is, natuurlijk voor ons, maar ook voor de maker.
Wie heeft tips? Wie heeft ervaring hiermee?

Bedenk eerst wat je wil hebben. Wil je een realistisch werk of een vrijer werk? Welk materiaal vind je mooi? Er zijn zo veel mogelijkheden met elk hun eigen charme en mogelijkheden. Bedenk dat het resultaat afhankelijk is van de referentiefoto die je aanlevert en kies daar je kunstenaar ook op uit. Er zijn kunstenaars die met een vrij lastige foto hele mooie werken kunnen maken, ze zijn er die dat niet kunnen.

Sla de namen van kunstenaars wiens stijl je aanspreken op, en kijk ze na een poos nog eens allemaal terug, spreken de werken je nog steeds aan? Schrijf de betreffende kunstenaars eens aan en leg je wensen uit, wie weet kan desbetreffende kunstenaar je prima helpen met je wensen. Bedenk dat niet altijd alles wat een kunstenaar maakt/heeft gemaakt online staat.

En als laatste, de meeste kunstenaars houden je tijdens het proces op de hoogte, waardoor je je wensen ook dan nog door kunt geven.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:36

Daihyo schreef:
Ik denk dat het goed is om te bedenken wat voor soort tekening/schilderij je wilt. Wil je realistisch of juist minder/grover? Kleurrijk/zwart wit? Welk materiaal spreekt je aan? Zoek eens voorbeelden en maak daar een soort moodboard van voor jezelf. En ga dan op zoek naar een kunstenaar wiens stijl daar op lijkt.

Ik heb gekozen voor een combinatie van realistisch en kleurrijk en gekozen voor Tineke v.d. Velde (Fnanne van Bokt). Zij heeft hem nagetekend van een foto en haar eigen kleurrijke draai er aan gegeven.
Het is echt precies mijn haflinger. Zijn blik, zijn houding, alles. Met een vrolijk tintje.
Zij stuurde mij ook updates tussendoor en van tevoren heb ik aangegeven wat ik wilde. Dit was het resultaat.
[ Afbeelding ]

Dit was de referentiefoto
[ Afbeelding ]


Wat prachtig <3

hartelijke groeten,
anca

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:40

In de sticky bovenaan UK staan ook linkjes met websites van schilderde en tekenende bokkers: [UK] Tekeningen/schilderijen in opdracht Je zou ook daar eens door kunnen klikken om te zien wat je aanspreekt! :)

Lola. <3

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:11

Kijk eens op de site van Liesbeth Serlie.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 23:58

Dank voor de tips. Ik heb iemand benaderd. Meer ideeën zijn welkom.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:02

Alles wat San al heeft gezegd inderdaad.
De meeste kunstenaars laten je tussendoor zien hoe het werk vordert (ikzelf gezien de licht surrealistische stijl waarvoor mensen mij vaak vragen met grote regelmaat), waardoor je daar zelf ook invloed op hebt of kunt aangeven dat het voor jou echt 'af' is.

Kijk ook goed naar het soort schilderijen dat je aanspreekt; is het bijvoorbeeld de stijl, of het materiaal? Ik vraag opdrachtgevers altijd om een paar schilderijen/titels uit mijn eerdere werken te kiezen zodat ik een idee krijg wat ze zoeken. En daaruit kan vervolgens blijken dat je van dat werk maar een aantal dingen mooi vindt, terwijl elementen uit een ander werk ook belangrijk voor je zijn. Die kunnen we dan gezamenlijk bepalen zodat ik die mee kan nemen. Je hoeft je keuze dus zeker niet te baseren op één werk van een bepaalde kunstenaar :)

Succes met zoeken!

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:01

Inderdaad wat San al aangaf, je valt voor de stijl en medium van een kunstenaar.

Je gevoel moet bij die stijl eigenlijk gelijk goed zitten. Iedereen heeft z'n eigen toets en gevoel bij het maken en als ik jou post zo lees zoek je iemand die niet alleen het plaatje kan overnemen maar ook de ziel van je paard en dat is nou juist waarom de stijl van een kunstenaar bij je moet passen.

Wat zou je precies willen?
Wil je iets levensecht of juist semi realistisch net kleur of vormen.
Wat voor medium zie je graag, geverfd met olieverf of juist Aquarel of getekend met potlood, grafiet of pastel. Zoveel verschillende stijlen, mediums en artiesten :j

Ben nu wel heel benieuwd naar je foto en wat je zoekt in een portret :j

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 13:33

Ik zoek inderdaad een (sem-)realistisch beeld, maar vooral ook de ziel van het paard te 'vangen' in beeld. Daarbij deze foto als uitgangspunt, maar als de betreffende persoon een beter idee heeft, is dat ook prima. Het hoeft geen exacte kopie van de foto te zijn.
Dit is de foto (hij was op dat moment 26 jaar).

Afbeelding

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:08


mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Selina

Berichten: 14270
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoe een kunstenaar kiezen voor een schilder-/teken opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:13

Zelf een schilderij van Marjo Lebbe. Ben er nog steeds erg blij mee.

Afbeelding

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:21

Selina schreef:
Zelf een schilderij van Marjo Lebbe. Ben er nog steeds erg blij mee.

[ [url=m/OlsGBd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zo fan van haar <3. Ontzettend aardig en supermooi, herkenbaar werk.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:26

Ik zou denk ik gewoon inspiratie zoeken op pinterest om te zien welke stijl je wil en dan daarbij kunstenaars zoeken

Equin art heeft mijn pony's eens gebruikt voor een challange. Ze maakte een maand lang iedere dag een schilderij. En ik herkende ze meteen, omdat hun karakter er gewoon af spat. De kunstenares maakt echt heel gave schilderijen. Ze heeft ook meegedaan aan dat schilderprogramma op Max


Afbeelding
Ze maakt ook realistischer werk

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:23

capopjekop schreef:
Ik zou denk ik gewoon inspiratie zoeken op pinterest om te zien welke stijl je wil en dan daarbij kunstenaars zoeken

Equin art heeft mijn pony's eens gebruikt voor een challange. Ze maakte een maand lang iedere dag een schilderij. En ik herkende ze meteen, omdat hun karakter er gewoon af spat. De kunstenares maakt echt heel gave schilderijen. Ze heeft ook meegedaan aan dat schilderprogramma op Max


[ [url=m/m2uCwK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze maakt ook realistischer werk


Dat is van Mirelle, die werd al eerder genoemd (en heet(te) idd op insta Mirelle Vegers Equine Art). Op Paard Verzameld kijken is altijd een goeie! Ook als je niets zoekt.

Gaaf paard trouwens! Zag er met die leeftijd nog goed uit. Met die foto is zeker te werken :)

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [VRAAG]Hoe een kunstenaar kiezen voor een opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:57

Ik heb even je titel wat aangepast zodat de tag er bij pastte.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-21 22:55

Inmiddels heb ik iemand gevonden. Haar stijl spreekt mij erg aan. Wel een wachttijd van enkele maanden, maar ik ben benieuwd naar het resultaat.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VRAAG]Hoe een kunstenaar kiezen voor een opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 23:50

Ik denk dat wij hier ook erg benieuwd zijn :D !
Toon je ons later het resultaat ?

Don't take anything for granted

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-21 00:22

Afbeelding
Een beginnetje :)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, _San87_, Jihama en 57 bezoekers