[WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

[WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 03:22

Om mezelf te motiveren wilde ik een volgtopic maken van het proces van het maken van een jurkje. Ik heb momenteel moeite met dingen afmaken :o dus wellicht is dit een mooie stok achter de deur.

Vanavond ben ik begonnen aan een retro-jurkje voor een van mijn vriendinnen. Ze weet van niks, het wordt dus echt een verrassingskadootje. Ik heb met een smoesje een paar maand geleden haar maten opgenomen, en ik hoop dat het straks allemaal past, want haar even laten passen gaat dus niet...

De vriendin in kwestie heeft het niet makkelijk en kan wel een opkikker gebruiken. Ze is gek op Disney en gaat heel graag met haar vriend naar Disneyland. De Haunted Mansion is haar favoriet, en ze heeft o.a. een handtas met de wallpaper print. Toen ik deze stof tegenkwam online (die er verdacht veel op lijkt) heb ik dus meteen een flink stuk besteld (stiekem).

Doel is dus om voor haar een leuke jurk te maken, zodat ze kan 'disneybounden' (= je kleding die je in Disneyland aanhebt aanpassen aan een film of attractie die je leuk vindt). Mogelijk maak ik er ook nog een paar Mickey-oren bij van de restjes.

De stof die ik gekocht heb, hij is in het echt wat feller paars dan op de foto. Gelukkig is hij elastisch zodat de corona-kilo's hopelijk niet zo'n punt zijn :+
Afbeelding


Als je op Google zoekt op 'Haunted Mansion wallpaper Disney' krijg je nogal wat verschillende tinten paars voorgeschoteld. Het patroon van de enge poppetjes lijkt me wel elke keer hetzelfde. Mijn stofje lijkt er best op, wellicht dat ik er ergens nog een paar ogen op borduur als finishing touch :D
Afbeelding


De achterkant van de stof heeft duizeligmakende kleine zwart-witte streepjes, heel fijn met spelden :j %)
Afbeelding


Ik heb gekozen voor dit patroon, uit Burda 10 van 2010. Ik vind het zelf echt een leuk jurkje, en hij heeft zakken en ook nog een tule onderrok. Ik hoop dat hij in de Haunted-Mansion stof ook gaaf gaat zijn!
Afbeelding


Zoals de meeste naaiprojecten ben ik begonnen met de patroondelen overtrekken en uitknippen.
Afbeelding


Toen kon het grote puzzelen beginnen, want het patroon liep niet tot in haar maat. Ik kwam bij de buste 12 cm tekort en bij de taille 7. Ik moest dus eea aanpassen en toevoegen. Hier een foto van VOOR het grote rekenwerk.
Afbeelding


Na wat hersengymnastiek kon ik gaan knippen. Ik heb er voor gekozen om de voorste delen uit een enkele laag stof te knippen, zodat ik het patroon precies kan laten doorlopen. Dat kost wel iets meer stof en een flinke bak tijd, maar het resultaat is er (hopelijk) ook naar. Op de foto de zijkanten en de achterkant van het lijfje.
Afbeelding


Alle delen die ik uit de lila stof moest knippen zijn nu uitgeknipt. Hopelijk komen morgen de tule en de voeringstof binnen, zodat ik verder kan. Het lijfje wordt helemaal gevoerd met een zwarte, elastische voering. De rokbanen blijven enkel, en de tule onderrok is los. Alle stukjes liggen te wachten met de patroondelen er nog op, zodat ik de voeringdelen precies even groot kan knippen.
Afbeelding

Wordt vervolgd dus!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 03:56

Gaaf! Ik ben benieuwd hoe die wordt :D
Lief dat je dit voor je vriendin maakt, ze zal er vast heel blij mee zijn.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 06:38

ga volgen! wat een klus, maar wel een hele gave klus en wat een mooie verrassing

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:14

Ik volg ook! Wat ontzettend gaaf en superlief dat je dit doet voor je vriendin!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:10

Wat een onwijs gebaar. Ik smelt er al helemaal van, dus dat gaat met haar zeker goed komen! :D

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 00:32

Wat leuk dat jullie volgen! :D

Mijn stof (voering en tule) is vandaag helaas niet binnen gekomen, dus ik heb wel eea gedaan, maar de volgorde van werken is nu wel een beetje raar. Ik kan nu niet echt goed meer verder, dus ik hoop dat mijn pakketje morgen binnen komt!

Als eerste heb ik de zakdelen aan de achterpanden van de rok gezet, op de plek die de zijnaad gaat worden. Elke zak bestaat uit 2 van deze 'flappen', die aan de achterkant zijn van de Haunted Mansion stof, die aan de voorkant worden van voeringstof. Dat is zodat je, als je 'in' de zak kijkt, dezelfde stof ziet. Denk aan een spijkerbroek, dat idee. De zakdelen voor de voorkant heb ik dus nog niet, omdat ik de voering nog niet binnen heb. Dus twee halve zakken gemaakt...

Afbeelding


Daarna heb ik op het rokpand dat 'midden-voor' gaat worden het exacte midden aangegeven. De knipjes die je ziet zijn om aan te geven waar straks de twee plooien moeten komen.
Afbeelding


De rok is lekker wijd, dus de voorkant bestaat uit 3 delen. De naden zie je straks niet meer, omdat die in de plooien wegvallen. Ik heb alle drie de delen aan elkaar gestikt, zodat ik 1 grote lap heb die de voorkant wordt.
Afbeelding


Het is lastig om te zien, maar hier heb ik de twee grote plooien in het voorpand vastgespeld. Die heb ik daarna vastgenaaid, zodat ze straks niet kunnen verschuiven als ik het lijfje eraan ga zetten.
Afbeelding


Het voorpand van het lijfje bestaat uit 2 delen, deze heb ik los van elkaar geknipt omdat ik het patroontje van de stof precies wilde laten matchen. Om te zorgen dat ik ze ook exact op de juiste plek op elkaar kon naaien, heb ik met een contrasterend draadje de plek waar ik moest naaien aangegeven.
Afbeelding


Nadat ik de plaats waar ik de twee voorkantjes aan elkaar moet naaien heb gemarkeerd, heb ik ze voorzichtig met de hand aan elkaar gezet. Even checken of ze goed zaten, en toen met de machine er overheen voor de stevigheid. De rijgdraadjes konden er daarna uit.
Ik heb middenvoor van het lijfje en de voorkant van de rok even op elkaar gelegd, zodat je kan zien dat het mierenneuken het waard is ;) Zo (ongeveer) komen ze later aan elkaar :D
Afbeelding

Nou hopen dat mijn stof morgen binnen komt zodat ik verder kan!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:47

Oe leuk project en wat superlief dat je dit voor je vriendin gaat maken. Mooi stofje ook! Hopen dat je vanaf morgen weer verder kunt!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 01:16

-O-

Ik maar wachten en wachten en wachten... bleken de bestelde stofjes niet leverbaar! Daar kan ik zo kwaad om worden he, webwinkels die de voorraad niet op orde hebben, je doodleuk laten betalen en dan na 2 dagen eindelijk eens melden dat het bestelde helemaal niet leverbaar is. :roll:

Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat het hetzelfde gedonder al eens eerder met deze webshop gehad heb, dus ik ga de bestelling annuleren en hij gaat op mijn 'zwarte lijst'. -:(-

Nu moet ik dus ergens anders de voering en de tule gaan bestellen, want nu kan ik nog niet verder! Grommm!

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 07:08

Superleuk en lief, 1 tip, maak een onderrok van je voeringsstof onder de tule rok.. want tule is echt niet fijn dragen op blote huid..en let ook op ermee in de taille het is geweldige stof, tule, maar schuurt enorm..

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 07:38

Supertof!

Wat een werk zeg, de naden zo precies op elkaar aan laten sluiten.
En patroon groter maken kost inderdaad heel wat hersengymnastiek, bij mij in elk geval ook altijd :')

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:22

Naaimachines en ik zijn echt een beroerde combinatie maar ik vind het echt heel cool wat je aan het maken bent! Ik volg lekker mee :D

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:12

Wat een leuk project en wat ontzettend lief van je om op deze manier je vriendin te verrassen!

Ik volg.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:13

Wat een gaaf project!

BanjerLief

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-07-09

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:03

Super leuk idee! Daar gaat ze sowieso echt super blij mee zijn (also, ik dacht, je schrijft echt hetzelfde als een vriendin van me, en toen zag ik pas dat jij het ook was haha )

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:24

BanjerLief schreef:
Super leuk idee! Daar gaat ze sowieso echt super blij mee zijn (also, ik dacht, je schrijft echt hetzelfde als een vriendin van me, en toen zag ik pas dat jij het ook was haha )


Joh :+ goeiemorgen! Mondje dicht he ;)

Leuk, zoveel volgers! Goed voor de motivatie. Ik ben bekend met tule, en tule tegen de blote huid is een no-no, dus dat komt wel goed. Nu eerst op zoek naar een andere webwinkel waar ik e.e.a. wel kan krijgen. Blijkbaar heel moeilijk. :x

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 01:10

Na heel wat online zoeken (blijkbaar is zwarte rekbare voering in heel Nederland uitverkocht...) kon ik vanmiddag terecht bij een stofwinkel een dorp verderop. Daar mocht ik 'click and collect' stofjes uitzoeken. Ik had mijn bestelling doorgegeven, en ter plekke mocht ik van achter de etalage nog even kijken of het het juiste was, voordat ze gingen knippen. Ideaal en super service (Megastoffen Rijssen, bedankt! *\o/* )

Dus ik kon vanavond lekker verder aan de Haunted Mansion jurk!

Ik heb mooie dikke stretch katoen als voering voor het lijfje, een berg tule (heel secuur opgevouwen), een stuk rokvoering voor onder de tule en een rits.
Afbeelding


Altijd leuk, zo'n "hulp" die overal op wil zitten...
Afbeelding


Als eerste heb ik de panden van het lijfje uit de dikke stretch katoen geknipt. Netjes passen en meten totdat ze allemaal recht lagen, en toen heel secuur langs de randen van de paarse stof geknipt, zodat de voeringsdelen precies even groot zijn.
Afbeelding


Daarna uit de dunne (glibber) voering de twee missende zakdelen geknipt.
Afbeelding


Toen heb ik de twee zwarte (voering) zakdelen op het voorpand van de rok gespeld, met het achterpand er naast om zeker te weten dat ze op de juiste plek zaten. Daarna heb ik ze vast genaaid.
Afbeelding


Dat geheel daarna aan elkaar gestikt, waarbij meteen de zijnaden van de rok dicht gingen.
Afbeelding


Wat hou je dan over? Tadaa, zakken! :D Omdat het een stretch stofje is moet ik er wellicht nog iets van een verstevigingsbandje in maken, van de taille naar de zak, om te zorgen dat hij niet enorm gaat doorhangen. Maar dat zie ik tzt wel, als het lijfje en de rok aan elkaar gaan.
Afbeelding


Daarna ben ik de voering van het lijfje aan elkaar gaan spelden.
Afbeelding


De schoudernaden laat ik nog even open, zodat ik straks de buitenkant en de binnenkant op elkaar kan leggen en eenvoudig kan zien of ze precies even groot zijn. De naden moeten ook nog even stevig geperst worden met de strijkbout, zodat ze mooi plat komen te liggen. Maar ik ben alweer een flink stuk opgeschoten!
Afbeelding


Morgen (hopelijk) weer verder!

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 07:28

Oh man, die achterkant van je paarse stof :')

Daar wordt je inderdaad tureluurs van zeg.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 07:34

Wat super gaaf zeg. Knap dat je dit kan. Wat een knappe hulp heb je trouwens!

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [WIP][ART] Haunted Mansion retro-jurk (Disneybound)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:46

Fijn hè, die hulp krijg ik ook altijd als ik iets aan het doen ben.

Alleen is mijn hulp wit, das niet zo handig met zwarte stof.

Ziet er echt super uit al!

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:19

Ts, is ie al af?

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 00:08

Hoe staat het nu met het jurkje?

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:43

Hi, hoe is het inmiddels met je jurk?