[WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

[WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 11:55

Ik zag op ITP een mooie fotoserie van Vie voorbij komen en vond dit wel een mooie studie voor haar. Ik heb namelijk moeite met manen en haar en structuur. Nou, aan haar geen gebrek bij Vie :D
Afbeelding

Ik werk altijd graag met een simpele lijnen schets zonder details. Puur om de verhoudingen op de juiste plek te hebben. De details komen met inkleuren. Ik heb speciaal voor dit soort oefeningen een A5 boekje met 140gr papier gekocht. Niet te groot, fijne dikte papier. Ideaal. Ik gebruik Faber Castell Polychromos kleurpotloden. Geslepen tot moordwapens :))
Afbeelding

Ik dacht: ik begin onderaan. De manen vind ik oprecht een uitdaging en Vie heeft prachtige tinten in haar manen. Dus dat heb ik nog even uitgesteld.
Afbeelding

Leuk bedacht natuurlijk, want Vie heeft ook een baard :+
Dat is ook veel haar. Met veel tinten. Goede oefening voor de manen straks :+
Afbeelding

Stand van zaken nu.
Afbeelding

Wordt vervolgd.....

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:57

Gaaf! :D mooi om te zien dat je veel kleur gebruikt!
Ik ben heel benieuwd hoe je vordert!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 12:11

Ja ik heb geleerd dat haar niet 1 tint heeft :D
En deze tint heb ik sowieso niet in mijn set zitten, dus dat is mengen, mengen, mengen :D
Ik gebruik deze kleuren
Afbeelding

En na het zien van de foto en naast elkaar leggen, nog een beetje highlights aangepast.
Van een afstand ziet het er toch altijd anders uit dan wanneer je er mer je neus bovenop zit :+
Afbeelding

Anoniem

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:18

Wat een mooi begin al!

Ik heb ook even gekeken naar je tekening van Jim: de fijne haarstructuur lijkt je goed af te gaan, maar bij wat langere haren wordt het inderdaad wat krasserig. Hoe benader je het tekenen daarvan, misschien dat we er alvast wat tips voor kunnen geven als je dat wilt? :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:21

Het wordt al prachtig Daihyo!

Ik moet wel lachen om je opzet, voor mij is dit hoe allerlei kunst hier op Bokt er uit ziet:
- Draw the outline of a horse (ziet er haalbaar uit voor de leek)
- Just fill with colour! (prachtige gedetailleerde tekening van een paard ontstaat en de leek heeft geen idee hoe.)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:24

oh machtig dat word heel mooi, een prima blend!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 12:34

Bedankt voor de complimenten :D

Indy_Mouse_9 schreef:
Het wordt al prachtig Daihyo!

Ik moet wel lachen om je opzet, voor mij is dit hoe allerlei kunst hier op Bokt er uit ziet:
- Draw the outline of a horse (ziet er haalbaar uit voor de leek)
- Just fill with colour! (prachtige gedetailleerde tekening van een paard ontstaat en de leek heeft geen idee hoe.)

Deze leek heeft het kunstje ook vooral van anderen geprobeerd af te kijken :D

Mkango schreef:
Wat een mooi begin al!

Ik heb ook even gekeken naar je tekening van Jim: de fijne haarstructuur lijkt je goed af te gaan, maar bij wat langere haren wordt het inderdaad wat krasserig. Hoe benader je het tekenen daarvan, misschien dat we er alvast wat tips voor kunnen geven als je dat wilt? :D

Ik ga deze tekening anders proberen te doen. In dat topic kreeg ik onwijs goeie tips, dus ik wil dat bij deze eens gaan proberen toe te passen :D
Wat ik nu heb gedaan is een basislaag aanbrengen met een lichte kleur. In dit geval crème met lichtgrijs gemengd, dat benadert haar kleur in de basis het meest. Dat doe ik al in de richting van het haar. Dan werk ik dat op dezelfde manier uit met steeds een tint donkerder en elke tint wordt eigenlijk fijner (scherpe punt). De schaduwen dus ik dan juist weer met een iets bredere punt. En dan blend ik het bij de aanzet weer met lichtgrijs, zodat je niet een starre overgang ziet. Dat blenden doe ik ook wat in het haar, maar niet teveel, omdat ik de structuur juist beter wil zien bij de lange manen.

Bij Jim heb ik te weinig scherpe punten gebruikt, dus daar wil ik nu wat meer mee doen. Ik merk dat de lowlights me wel aardig af gaan, maar de highlights lastig zijn. En teveel lowlights geeft een krasserig effect. De lichte vacht wordt straks ook een uitdaging. Ik ga snel te donker.

Tips zijn zeker welkom hoor! Ik verbeter me graag. Ben nog maar een beginneling, dit is pas mijn 3e paard met kleurpotlood :+

Anoniem

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:38

Ohhh dit gaat al supergoed! Ik ben erg benieuwd, ik vind manen en staarten ook maar lastige dingen.

Waar heb jij je puntenslijper vandaan? :o

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 12:41


Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:27

Ik zag hem op facebook in de groep langskomen!
Ik ga hier ook weer volgen! Zo gaaf al!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:36

Daihyo schreef:
Mkango schreef:
Wat een mooi begin al!

Ik heb ook even gekeken naar je tekening van Jim: de fijne haarstructuur lijkt je goed af te gaan, maar bij wat langere haren wordt het inderdaad wat krasserig. Hoe benader je het tekenen daarvan, misschien dat we er alvast wat tips voor kunnen geven als je dat wilt? :D

Ik ga deze tekening anders proberen te doen. In dat topic kreeg ik onwijs goeie tips, dus ik wil dat bij deze eens gaan proberen toe te passen :D
Wat ik nu heb gedaan is een basislaag aanbrengen met een lichte kleur. In dit geval crème met lichtgrijs gemengd, dat benadert haar kleur in de basis het meest. Dat doe ik al in de richting van het haar. Dan werk ik dat op dezelfde manier uit met steeds een tint donkerder en elke tint wordt eigenlijk fijner (scherpe punt). De schaduwen dus ik dan juist weer met een iets bredere punt. En dan blend ik het bij de aanzet weer met lichtgrijs, zodat je niet een starre overgang ziet. Dat blenden doe ik ook wat in het haar, maar niet teveel, omdat ik de structuur juist beter wil zien bij de lange manen.

Bij Jim heb ik te weinig scherpe punten gebruikt, dus daar wil ik nu wat meer mee doen. Ik merk dat de lowlights me wel aardig af gaan, maar de highlights lastig zijn. En teveel lowlights geeft een krasserig effect. De lichte vacht wordt straks ook een uitdaging. Ik ga snel te donker.

Tips zijn zeker welkom hoor! Ik verbeter me graag. Ben nog maar een beginneling, dit is pas mijn 3e paard met kleurpotlood :+
O, maar dat klinkt heel goed! Het werpt ook duidelijk al z'n vruchten af. Dan houd ik me verder even stil en volg gewoon je vorderingen. :D

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:43

Wat wordt ze al gaaf zeg!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 13:54

Bedankt!

Mkango: theorie is goed. Nu de praktijk nog _O-

Anoniem

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:57

Oefenen, oefenen, oefenen. :')

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:21

Hahaha, ja precies!
Ik moet wel zeggen dat A5 iets overzichtelijker is dan A3 om te oefenen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:38

Ik teken nooit groter dan A4. :') Ik heb daar het geduld en de motoriek niet voor. :=

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:46

Prachtig! <3 Ben enorm benieuwd naar het eindresultaat, maar had de tekening van Jim gezien, en die was ook al zo mooi!

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:27

Wat leuk! Ik ben ook bezig met een tekening van Vie (ligt nu al een tijdje aan de kant helaas), maar daarop is ze een heel stuk jonger :D

Ik vind het een moeilijk kleurtje, maar jij hebt ‘m heel goed te pakken! Gaaf om te zien welke kleuren je mengt en wat er dan uiteindelijk uitkomt! ‘Baard’ ziet er al veelbelovend uit. Ik volg hoor.

Hard gelachen om jouw reactie Indy_Mouse, kan het me helemaal voorstellen :))

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:39

Ik krijg de goede kleur niet lekker te pakken in het lichte deel :n
Let nog even niet op de manen. Dat is puur om het licht te houden en verder te kunnen aan de vacht. Het oog is op de foto’s wat toegeknepen. Dat maakt het niet makkelijker :+
Op de tekening is het wat doods.
Waar ben ik aan begonnen _O-

Afbeelding

Anoniem

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:38

Ah joh, gaat goed! Mijn persoonlijke werkwijze is dat ik soms iets te licht begin. Donkerder, meer verzadiging en meer detail kan altijd nog, maar lichter maken is lastiger. Je gaat hartstikke goed, niet zo kritisch zijn op jezelf :))

Anoniem

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:47

Wat ik zou doen voor het oog, is je wat minder laten leiden door de foto, maar het een beetje naar eigen inzicht invullen: wimpers wat inkorten en een beetje reflectie toevoegen. Omdat het al vrij donker is, zou je dat eventueel met je gelpen kunnen doen. :) Verder gaat het inderdaad helemaal niet slecht!

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:53

Wat leuk Vie is een kudde maatje van mijn jonge paardje.

Ik doe het je niet na hoor dat tekenen :D

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:56

Ik lees steeds 'gebakken fjord' maar je tekening is mooi onderweg hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:10

Mooie stappen hoor! :j

Als tip voor het oog; ik vergroot het oog altijd digitaal uit en maak de foto dan een stuk lichter om alle details te kunnen zien. Een oog is nooit volledig zwart, sterker nog, vaak zitten er meerdere tinten (donker)bruin en/of grijs in die je met het normale oog bijna niet ziet omdat het zo'n klein oppervlak is. :)
Zo kun je wat meer diepte brengen in het oog zonder dat je iets 'verzint'.

Wat mij nog opvalt in het kleurgebruik is dat het nu (voor mij) wat te geel oogt. Misschien wat meer blauw(grijs) tinten toevoegen om het wat grijzer te krijgen?

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: [WIP][TEK]Grablakke fjord Vie van Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:16

Ik zie niet dat je moeite hebt met structuur! Zo far zo good! Mooi hoor!