[POLL] Prijs voor kunstprint - wat is redelijk?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat vind je een redelijk bedrag voor een print van een kunstwerk van 30 x 40 cm INCL verzendkosten?

Maximaal € 5
Geen stemmen
Tussen € 6 en € 10
1 (2%)
Tussen € 11 en € 15
4 (9%)
Tussen € 15 en € 20
12 (27%)
Tussen € 21 en € 25
11 (25%)
Tussen € 26 en € 30
8 (18%)
Tussen € 31 en € 35
7 (15%)
Tussen € 36 en € 40
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 44


Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

[POLL] Prijs voor kunstprint - wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 17:32

Omdat ik het leuk vind om wat meer te gaan investeren in mijn kunstwerken, heb ik inmiddels een paar offertes opgevraagd voor het laten maken van prints van mijn schilderijen.

Ik merk zelf dat ik al snel denk: zo'n print is geen origineel en moet vooral als voordeel hebben dat het een laagdrempelige optie is om toch iets kunstigs aan de muur te kunnen hangen. Wat ik aan prijzen zie, vind ik dus al snel véél te hoog. :D
Ik ben echt heel benieuwd of dat gevoel wordt gedeeld en wat de gemiddelde bokker dus een redelijke prijs vind. Dat is dus de vraag in de poll.

Als voorbeeld neem ik even het onderstaande acrylschilderij: het origineel is 30 bij 40 cm groot en de print zou net zo groot worden.
Er zijn natuurlijk heel veel opties aan papiersoorten, maar ik ga voor deze vraag uit van een afdruk op 'gemiddeld' papier, zeg een goede posterkwaliteit.
Ik wil niet ingewikkeld doen met beperkte oplages enzo. Op verzoek zet ik er graag zonder meerprijs mijn handtekening op.
Het formaat van 30 bij 40 mag niet door de brievenbus, een pakketje verzenden kost zeg maar € 7.

Ik kan helaas maar één poll toevoegen, maar ik heb nog twee extra vragen, dus tof als je daarop wil reageren in een reactie. :D

Vraag 2
Het is ook mogelijk om het schilderij niet af te drukken op originele grootte, maar wat kleiner op A4 formaat. Dat kan door de brievenbus, het verzenden daarvan kost ongeveer € 3.
Wat vind je een redelijk bedrag voor een print van een kunstwerk op A4 INCL die verzendkosten?

En vraag 3
Ik vermoed dat mensen voor het grote originele formaat een wat hogere prijs bereid zijn te betalen dan voor het A4 formaat. Zou je ook kiezen voor het grotere wat duurdere formaat of, als je de keuze hebt, liever voor het iets kleinere goedkopere A4 formaat?

Je mag het ook laten weten als je het hele concept van prints niets vind trouwens. :D

Ik hoop trouwens dat andere bokkers wellicht ook hun voordeel kunnen doen met de antwoorden! :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 24-08-20 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lola. <3


Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: [POLL] Prijs voor kunstprint - wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:38

Wat leuk!
Voor A4 zou ik tussen de 15 en 20 euro redelijk vinden, maar dan eigenlijk exclusief verzenden. Voor origineel formaat heb ik gestemd op tussen 26 en 30 euro.
Wat betreft het formaat zou ik denk ik kijken naar de print. Ik vind je werk supergaaf maar zou dan eerder een paar A4 prints nemen dan allemaal groot (waar laat je ze :') )
Prints die heel gaaf zijn zou ik wel op origineel formaat willen als een poster, maar die beslissing ligt hem bij mij dus meer in hoe leuk ik hem vind.

[o]

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:45

En nét iets kleiner, 37 x 25 bijvoorbeeld? Dat kan net door de brievenbus.
Al zou je ook andere verzendbedrijven kunnen zoeken, die wat goedkoper zijn voor een groter pakketje.
Ik denk dat iemand die interesse heeft, ook niet moeilijk doet om een paar euro verzendkosten extra, en liever het originele formaat zou willen.
En wie weet kun je ze ook wel verkopen op andere plekken, waar verzendkosten helemaal geen issue zijn.

Ik zou ze in ieder geval niet te goedkoop verkopen. Met een hogere prijs trek je ook andere mensen denk ik. Mensen die de kunst waarderen, in plaats van dames die goedkope schilderijtjes zoeken voor op de kinderkamer.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [POLL] Prijs voor kunstprint - wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:26

Als ik even kijk naar waar ik m'n spul verkoop (kijkend naar mezelf en de kunstenaars om me heen), dan gaan A3 formaat prints (42 bij 29,7cm) vaak tussen de 10-20 euro. Ik heb gestemd op 11-15 omdat ik die prijzen het meeste zie. A4 formaat prints tussen de 5-10 euro. Allebei exclusief verzenden. Beperkte oplages gaan voor wat meer. Bijzonder papier gaat ook voor wat meer.

Lijkt me vooral slim om in de kring te gaan kijken waar jij het wil verkopen. Ga je het bijvoorbeeld op markten of beurzen verkopen, kijk wat je concurrentie doet en kijk of je daar een beetje in mee kan gaan.

the one and only
The quick brown fox jumps over the lazy dog ♪

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:42

Wat leuk! Ik lees wel eens mee in de tekentopics en word altijd wel blij van jouw werk :o

Vraag 2. Print op half formaat, dan ook half tarief lijkt me, tegen de €20,- max.

Als je toch met pakketpost verzend, kun je nog de optie aanbieden om inclusief passende lijst te verkopen. Ik merk bij mezelf dat ik eerder een kunstwerkje zou willen kopen wat helemaal compleet is en klaar om op te hangen, dan dat ik er zelf nog een lijst bij moet zoeken die qua formaat goed is en dan ook qua kleur en materiaal nog een beetje leuk past *D. Dan kan er nog wel een tientje bij op, dus tegen de €40 voor een 30x40.

Vraag 3. A4-formaat zou ik persoonlijk niet snel voor gaan. Eventueel wel een drieluik bijvoorbeeld in een echt klein maatje. Bedrag voor 3 printjes incl. lijst(en) en verzending dan ook rond de €40 of misschien richting €50.

Succes! Laat je het ons weten als je in business bent?

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 10:36

Bedankt voor jullie input! Geeft me toch weer veel om eens over na te denken en uit te zoeken.
Doelgroep, juist niet 'te goedkoop', optioneel lijst erbij, drieluiken, net ietsje kleiner formaat....
Ik duik er nog wat verder in. En ik laat het weten hoor JorineV! :j

Lola. <3

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 20:16

Voor de aardigheid een kleine update... Naar aanleiding van de suggesties hier heb ik niet één, maar meteen drie schilderijen die samen een leuk drieluik zijn laten digitaliseren. :D Vandaag heb ik voor alle drie de tweede proefdruk laten maken. Ze zijn bíjna goed, nog een paar piepkleine aanpassingen en dan ben ik er echt tevreden mee. Zo leuk om ze al even in handen gehad te hebben! Ook het idee om ze (optioneel) al in te lijsten vond ik een goede, dus de eerste lijsten zijn daarvoor ook onderweg. Best een geregel nog, maar wel heel leuk! :)

Lola. <3

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [POLL] Prijs voor kunstprint - wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:55

Leuk leuk leuk! Ik ben helemaal niet nieuwsgierig O:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers