[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
_Hedi

Berichten: 1689
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 21:16

Welkom bij hét topic over leerbewerken! :D
Hier kun je al je projecten delen, vragen stellen en meekletsen.
Of je wilt beginnen met deze hobby, of al een hele poos bezig bent, iedereen is welkom!

Hier vast een aantal leuke voorbeelden van mede bokkers:
(Zo veel leuke projecten, maar niet iedereen toestemming gevraagd om foto's te plaatsen)


Veriye

Afbeelding

Afbeelding


AbleToDream

Afbeelding

Afbeelding


Nog wat van mezelf:

Afbeelding

Afbeelding


Veel plezier!


Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:35

Kicken! ik heb even geen foto's bij de hand, morgen bij daglicht zal ik wat foto's maken. Ik maak inimini zadeltjes en dergelijke voor speelgoedpaarden, poppenhuisformaat ongeveer. Toevallig ben ik de laatste paar dagen aan het bedenken (en spullen verzamelen) om een A4 notitieboek cover te gaan maken van leer, wie weet kan ik hier de kenners om extra hulp vragen :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

_Hedi

Berichten: 1689
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-20 06:00

Wat leuk!! Ik ben echt super benieuwd naar foto's van je miniatuur creaties :D

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:18

Oh dat lijkt me heel precies werk Telpeva! Ben benieuwd naar de foto's!!
Het doel is voor mij om zelf middeleeuws/fanatsy tuig te maken voor shoots, gisteren nog wat leuke gespen, en decorative spullen gekocht dus hopelijk komen ze snel aan.

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:37

Wat leuk ook middeleeuws fantasy, dat spreekt mij ook altijd erg aan! hier is eentje van mij, mijn eerste waarmee ik ook met metaal aan de slag ben geweest (drama was dat :') ) Voor deze heb ik heeeel veel afgekeken van een computerspel, middeleeuwse zadels vind ik behoorlijk moeilijk.
Afbeelding

Deze foto is zodat je het formaat een beetje kunt zien, hij ligt hier op een Ikea Rat (hij zou waarschijnlijk ook op een echte rat passen) Alle spullen uit deze post zijn op ditzelfde formaat
Afbeelding

Deze is al ouder, ik heb hier ook een springzadel, peeskappen en dergelijke maar die spullen hebben bij de verhuizing helaas pootje gekregen dus die heb ik niet op de foto
Afbeelding

Deze is mijn grootste project tot nu toe, hier zitten veel te veel uren in :+ western paradezadel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op groot formaat werken vind ik ook erg leuk, maar dat vind ik al snel zo duur met de materialen dat ik dat niet zo goed durf.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:48

Prachtig!!! Echt impressionant dat je dat op zo een kleine schaal maakt! Nog geen armour voor een kat gemaakt toevallig? :p Dat staat ook nog op mijn lijstje maar voorbeelden vinden is niet makkelijk.

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:58

AbleToDream schreef:
Prachtig!!! Echt impressionant dat je dat op zo een kleine schaal maakt! Nog geen armour voor een kat gemaakt toevallig? :p Dat staat ook nog op mijn lijstje maar voorbeelden vinden is niet makkelijk.


Omg pls! Realiseer dit voor Gimli!! :')

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:07

Wat gaaf Telpeva!! _/-\o_

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:51

AbleToDream schreef:
Prachtig!!! Echt impressionant dat je dat op zo een kleine schaal maakt! Nog geen armour voor een kat gemaakt toevallig? :p Dat staat ook nog op mijn lijstje maar voorbeelden vinden is niet makkelijk.

Een kat heb ik zelf niet, anders had ik dat denk ik wel gedaan :') Zo gestoord ben ik inderdaad wel.

Patronen vinden is inderdaad erg lastig! bij gebrek aan patronen doe ik ze zelf ontwerpen, meestal op de goeie gok en met vallen en opstaan zeg maar. Echt middeleeuwse patronen heb ik tot nu toe nog nergens kunnen vinden, het zadel dat ik hierboven heb gemaakt (helemaal bovenaan) heb ik zelf ontworpen. Die heeft de boom ongeveer zoals een westernzadel, zitting van een dressuurzadel, en die kappen aan de voorkant en achterkant zijn weer bevestigd zoals je bij een westernzadel de achterkant en voorkant zou bevestigen. Ik denk niet dat hij historisch correct is, maar ik heb geen referenties van hoe dat wel eruit zou moeten zien.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:53

Captain schreef:
AbleToDream schreef:
Prachtig!!! Echt impressionant dat je dat op zo een kleine schaal maakt! Nog geen armour voor een kat gemaakt toevallig? :p Dat staat ook nog op mijn lijstje maar voorbeelden vinden is niet makkelijk.


Omg pls! Realiseer dit voor Gimli!! :')

Wow die foto in jouw profiel is zoooo kicken <3 <3 <3

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:01

Captain schreef:
AbleToDream schreef:
Prachtig!!! Echt impressionant dat je dat op zo een kleine schaal maakt! Nog geen armour voor een kat gemaakt toevallig? :p Dat staat ook nog op mijn lijstje maar voorbeelden vinden is niet makkelijk.


Omg pls! Realiseer dit voor Gimli!! :')


That's the plan <<) Had iemand gevonden die iets soortgelijks ooit voor zijn kat had gemaakt maar die reageert niet op mails helaas. Dus het zal zelf idd iets proberen worden :D



Captain schreef:
Dank je wel! :* Binnenkort een topic met meer foto's! <<)

Oooh yeeees, dat tuig van The Warhorse is zooo epic!

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:21

Wat zoek je precies voor je kat, misschien kunnen we meedenken?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:51

Afbeelding

Deze had ik gevonden, maar helaas geen gehoor als ik vraag of het mogelijk is om het ontwerp over te kopen voor persoonlijk gebruik..
Het moet goed zitten als ie rechtstaat, neerzit of gaat 'loafen'. Mijn papieren versie die ik eens gemaakt heb gaat wel maar ik zit vast met de scharnier punten die niet draaien hoe ik wil. En papier is dan ook iets minder stug dan leder natuurlijk.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:55

Ik volg! Ik wil heel graag mijn eigen hoofdstel maken, iemand goede tips voor gereedschap? En waar bestellen jullie je leer?

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:08

AbleToDream schreef:
[ Afbeelding ]

Deze had ik gevonden, maar helaas geen gehoor als ik vraag of het mogelijk is om het ontwerp over te kopen voor persoonlijk gebruik..
Het moet goed zitten als ie rechtstaat, neerzit of gaat 'loafen'. Mijn papieren versie die ik eens gemaakt heb gaat wel maar ik zit vast met de scharnier punten die niet draaien hoe ik wil. En papier is dan ook iets minder stug dan leder natuurlijk.

Als je niet zeker genoeg bent van je ontwerp voordat je hem gaat uitwerken in leer, misschien is een proefversie van craft foam dan een idee? dat spul is een stuk goedkoper als leer, je kan het ook stempelen en dergelijke en het is ook in meerdere diktes te krijgen. Dat gebruik ik zelf tijdens het maken van nieuwe patronen omdat het zich meer gedraagt als leer en het er meer uit ziet als leer vergeleken met papier. En als je een fout maakt dan heb je niet meteen je goede leer verziekt

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:58

Anouska met die vraag kan ik je helaas niet echt helpen, als iemand ooit tools en dergelijke zoekt voor mini projecten dan kan ik wel producten en winkels aanraden maar veel van de spullen die ik heb die zijn te fragiel om op echt grotere projecten te gebruiken.

Een paar webshops die ik ken (let wel, ik heb er zelf niet eerder besteld, ik ken ze alleen) zijn:
https://www.boomsma.nl/
https://tandyleather.eu/

Misschien dat je daar al wat mee kan? daar kan je ook terecht voor dingen als verf, naaispullen, gespen enzo

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:01

Oh, dat craftfoam als surrogaatleer is wel een heel goed idee! Papier/stof zit toch echt anders dan leer, modellen die daar in goed passen zitten opeens voor geen meter meer als je hetzelfde patroon uit leer maakt. :(


Als je 'cat armour' intikt in google krijg je wel allerhande resultaten, bijvoorbeeld deze: https://www.etsy.com/uk/listing/1751125 ... e_active_1


Ik heb zelf geen foto's van de paar leerknutsels die ik heb gemaakt, maar zal eens kijken of de halsband van m'n geit nog goed genoeg schoon te maken is om hier te kunnen plaatsen. :)



Wat betreft gereedschap: Ik heb bijna alles van Aliexpress. Leer haal ik bij echtleer.nl of op beurzen/markten. Ik wil er graag aan kunnen voelen, maar vaak willen winkels het ook wel opsturen als je duidelijk aangeeft wat je wil hebben (of wat je er mee wil doen als je niet precies weet wat je moet hebben)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:13

Dat hoor ik vaker, beurzen en markten, ik ken daar zelf geen van, hier in de regio heb ik zoiets nooit kunnen vinden. Heb je voor mij misschien namen van beurzen of steden waar je leer op de markt kan vinden? O:)

Halsband voor een geit klinkt ook wel heel leuk, daar ben ik wel benieuwd naar!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:49

Op het stoffenspektakel staat sowieso altijd een kraam met allerhande soorten leer, die beurs reist (normaal gesproken dan, gezien de corona toestand zal dat nu niet zijn) Nederland en België door.
Verder vaak op historische evenementen wel een en ander aan kramen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:50

Telpeva schreef:
Anouska met die vraag kan ik je helaas niet echt helpen, als iemand ooit tools en dergelijke zoekt voor mini projecten dan kan ik wel producten en winkels aanraden maar veel van de spullen die ik heb die zijn te fragiel om op echt grotere projecten te gebruiken.

Een paar webshops die ik ken (let wel, ik heb er zelf niet eerder besteld, ik ken ze alleen) zijn:
https://www.boomsma.nl/
https://tandyleather.eu/

Misschien dat je daar al wat mee kan? daar kan je ook terecht voor dingen als verf, naaispullen, gespen enzo


Top! Boomsma kende ik inderdaad. Die andere niet, thanks.

_roodvos_

Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:39

Ah leuk! Ik las al mee in het andere topic (had helemaal niet door dat dat niet al een centraal topic was :') ) maar geloof niet dat ik daar ooit wat gezegd heb. Ik zal zo even wat foto's zoeken of maken van dingen die ik in elkaar gezet heb.

Telpeva schreef:
*knip*
Als je niet zeker genoeg bent van je ontwerp voordat je hem gaat uitwerken in leer, misschien is een proefversie van craft foam dan een idee? dat spul is een stuk goedkoper als leer, je kan het ook stempelen en dergelijke en het is ook in meerdere diktes te krijgen. Dat gebruik ik zelf tijdens het maken van nieuwe patronen omdat het zich meer gedraagt als leer en het er meer uit ziet als leer vergeleken met papier. En als je een fout maakt dan heb je niet meteen je goede leer verziekt

Dat is zo slim :oo Toch maar eens een nieuwe poging wagen om dat spul te vinden, ergens moet ik een stapel hebben maar het heeft zich goed verstopt na een verhuizing.

Zit strieder niet redelijk bij jou in de buurt? Geen markt of beurs maar wel een winkel met gereedschap en veel leer.
https://striederlederwaren.nl/
En op Rotterdam blaak staat een kraam waar ze foam en schuim verkopen, op de hoek bij de bibliotheek. Die hebben afhankelijk van het seizoen (ben even kwijt of het alleen zomer of alleen winter was) ook een klein beetje leer, maar dat is voornamelijk van dat dunne geverfde spul, geen onbewerkte huiden.

Abletodream: Lag dat de scharnierpunten het niet deden aan dat ze niet op de goede plek zaten, of draaide het gewoon niet goed genoeg/niet op de goede manier? Want in dat eerste geval is het maar de vraag of het wel op de goede plek zit als je een patroon hebt dat op een andere kat gemaakt is, in het tweede geval werkt papier heel anders dan leer (en is de scharnier op een andere manier maken misschien ook al een oplossing, als het het op het leer ook niet doet). Ik zou dan eerder op zoek gaan naar verschillende manieren om leer goed te laten scharnieren en dan kijken wat het beste werkt dan specifiek een ander katharnas. Daar is misschien ook meer over te vinden.

Laatst bijgewerkt door _roodvos_ op 0 min geleden, in het totaal 100.000.000 keer bewerkt

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 06:53

Boomsma voor gereedschap is prima, maar is gewoon Tandy kwaliteit. Gereedschap Tandy is ook prima, alleen vind ik de 20 euro verzendkosten mega duur.
Ik zou er alleen geen leer bestellen.

Goed adresje voor leer zijn (waar ik al een keer besteld heb) echtleer.nl, ledermacher.de (hebben ook goed gereedschap) , la Ruota in italie, kobel leer in Duitsland.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:02

Veriye schreef:
Boomsma voor gereedschap is prima, maar is gewoon Tandy kwaliteit. Gereedschap Tandy is ook prima, alleen vind ik de 20 euro verzendkosten mega duur.
Ik zou er alleen geen leer bestellen.

Goed adresje voor leer zijn (waar ik al een keer besteld heb) echtleer.nl, ledermacher.de (hebben ook goed gereedschap) , la Ruota in italie, kobel leer in Duitsland.


Dank! Ik ben hier helemaal nieuw in maar ik heb een 'patroon' voor een hoofdstel en halster en wil eens gaan proberen.

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:43

Wat voor deel van het leder bestellen jullie meestal? Schouder, rug, nek?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Sanne_zepp, saphire en 5 bezoekers